Bronnen bij Islam, cultuur: kunst
Tussen het christelijke geloof en kunst is niet altijd alles koek en ei
geweest, maar ook mede dankzij steun vanuit de kerk is met name de
schilderkunst in Europa in de vijftiende en zestiende eeuw tot voorheen
ongekende grote hoogten gestegen. De kritiek op de moderne kunst heeft ook
nooit een religieus tintje gehad.
Dit ligt geheel anders tussen de moderne kunst en de huidige islam. Het
was nooit geactualiseerd omdat ze gescheiden leefden, maar met de komst van
moslims naar Europa is er een strijd snel duidelijk geworden. Die eigenlijk
niet gaat om de kunstuiting op zich, maar de sociale en maatschappelijke
implicaties ervan: de moderne kunst weerspiegelt de moderne westerse geest,
en weerspiegelt tevens de zelfstandigheid van denken en de onafhankelijkheid
van geest. Dat zaken zij die volstrekt in tegenspraak zijn met de kern van
de islam, die verborgen zit in haar naam: "Onderwerping"
. En onderwerping met een hoofdletter "O", zijnde de Onderwerping aan de
Almachtige. Grappigerwijs vonden we daarvan een bron afkomstig uit
islamitische kring (de Volkskrant, 15-11-2010, column door Nazmiye Oral, schrijfster):
Nazimiye Oral is van rasechte islamitische
afkomst, maar een van degenen die aan de extremen van aanpassing aan de westerse
wereld staan - ergens tussen rond een derde tot een half, zie voorbeelden van
haar schrijfwerk hier
. Het bovenstaande is een van de evenementen die tot deze gedeeltelijke
aanpassing heeft geleid. En uit de verwoording van die ervaring is meteen
duidelijk dat ze volkomen haaks staat op de religieuze inspiratie - de
inspiratie die vanuit "de hemel" komt - die niet-humaan is.
De moslim heeft een instinctieve afkeer van dit proces van
humanisering. Normaliter komt deze afkeer niet zozeer naar buiten, omdat de
moslims grotendeels hun eigen leefwereld hebben, en daarin de westerse
cultuuruitingen kunnen mijden. Maar soms komt het tot uitbarstingen - een
van de eerste gevallen werd bekend rond de eerste persoon die in Nederland
geïntroduceerd werd als "moslims met hoofddoek": Fatima Elatik (de Volkskrant, 07-12-2000, interviews door Ingrid Ramaan):
Naast de aanval op de kunst en de vrijheid van
meningsuiting, zien we hier ook nog de aanval op de rede en de taal, in de
vorm van een Orwelliaanse "Oorlog is vrede"-uitspraak "Met de
religieuze meute meelopen is moed". Deze zaken zijn natuurlijk onlosmakelijk
aan elkaar verbonden, tezamen met die hoofddoek van Elatik.
Dit was in de jaren 2000, waarin de politiek-correcte censuur nog volop
heerste. Het enigen tegengas kwam van Theo van Gogh. Dus viel er er in 2005,
na de Fortuyn-revolutie, al veel meer te noteren (de Volkskrant, 20-01-2005, artikel in de kunstkatern van Merlijn
Schoonenboom):
Je zou toch zeggen dat dit voldoende aanleiding
was voor maatregelen. Die kwamen er natuurlijk niet (het was nog 2005), en
dus ging de terreur door.
Als eerste hier iets dat een grote kwestie
werd: de "Mohammed"-foto's van Sooreh Hera (De Pers, 05-02-2008, door Kustaw Bessems):
De respons uit de rest van intellectueel en
bestuurlijk Nederland: een dodelijk stilzwijgen.
De verdediging van
de kunstvrijheid komt tegenwoordig, gek genoeg, uit de rechtse hoek (De Telegraaf, 22-05-2008, door Pieter Buss):
Dit veroorzaakte natuurlijk commotie.
Zodanig
dat ook de Volkskrant hier aandacht aan moest besteden (de Volkskrant, 23-05-2008, door Ellen de Visser):
De loco-burgemeester werd
geïnterviewd door de actualiteitenrubriek Netwerk
. En dan gebeurt er iets zeldzaams: de verslaggeefster stelt de enige juiste
vraag (niet geheel verbatim): "Als ik morgen met zes mensen kom die beweren
aanstoot te hebben aan een ander schilderij, gaat u het dan ook verhangen".
Loco-burgemeester: "Nee hoor, niet elke burger die komt en die iets
vindt, gaan we honoreren." Commentaar van de verslaggeefster: maar als je
moslim bent dus wel.
Wat dus laat zien waarom er geen maatregelen kwamen en de
terreur doorging, op dit en andere terreinen: de collaboratie van
bestuurlijk Nederland.
En ook hieruit leerde men dus niets (DePers.nl, 09-03-2009):
Tegenwoordig schijnt er een landelijk beleid te zijn om de afkomst van
de "daders" niet meer te melden. In de krantenversie stond er nog wel wat (Dagblad De Pers, 09-03-2009):
Wat een verschrikkelijk schilderij, hè? Als dat een
goede reden voor klachten is, is de verschrikkelijke lappenkleding van de
moslim dat ook.
Nauwelijks iemand doet nog iets in die richting. "Je kwetst er lieve
mensen mee ...". En de eerste de beste ... (de Volkskrant, 27-02-2013, van verslaggever John Schoorl):
Moslims, je kan zo goed proberen om krokodillen
te beschaven ...
Weer een geval (de Volkskrant, 08-03-2013, door Rob Perrée, kunsthistoricus en
redacteur van Kunstbeeld, en Jan-Jetze Zijlstra, adjunct-secretaris bij de
bètafaculteit van de Radboud Universiteit Nijmegen en coördinator van de
kunstcommissie):
De allochtoon en moslim eist, de bestuurder
knipmest.
De allochtoon eist (de Volkskrant, 25-03-2013, column door Harriet Duurvoort,
media-ondernemer
De enig passende reactie: het uitzetten van de
moslim. Wegens vormende, als deel van een vijfde colonne, een gevaar voor
democratie, cultuur en beschaving. Hij ook blij, want dan hoeft hij niet
meer naar het museum te komen.
Naar Islam, cultuurbeelden
, of site home
·.
|