Bronnen bij Islam, cultuur: vrouwenonderdrukking

Hier informatie verschaffen over de houding van de islam en moslims tegenover vrouwen is volstrekt overbodig: ze worden keihard onderdrukt (ja, natuurlijk zijn er uitzonderingen, maar we hebben het voortdurend over groepskenmerken). Het symbool waarvan de hoofddoek is. En in zijn extreem de boerka. Toch is het wel aardig om het nog wel even uit eigen kring te vernemen (de Volkskrant, 09-04-2011, door Greta Riemersma):
  Het échte leven, van de dood

Fictie | Naema Tahir kan westerlingen veel leren over het leven van moslimvrouwen. Een romanschrijfster is ze helaas niet.


Sophia is 17, ze heeft versneld het vwo doorlopen en ze mag van haar ouders bijna niets: geen mobiele telefoon, geen internet, geen westerse kleren, en vooral geen telefoongesprekken en ontmoetingen met wie ze wil. Sophia woont in Nederland en heeft Pakistaanse ouders, die willen dat zij met haar neef in Londen trouwt. Voortdurend broedt zij op manieren om tegen de wens van haar ouders in te gaan.
    Dat is in kort bestek de inhoud van Bruid van de dood, de nieuwe roman van de Nederlands-Pakistaanse schrijfster Naema Tahir. In het nawoord stelt Tahir dat dit boek geen autobiografie is, maar niettemin een ‘door en door realistisch’ verhaal waarin geen woord overdreven is. De bedoeling ervan legt ze ook uit: ze wil een kwestie bespreken waarmee miljoenen meisjes en vrouwen te maken krijgen, namelijk het gedwongen huwelijk.   ...
        Ze bezoekt een Pakistaande mensenrechtenactiviste en gaat werken bij een opvangcentrumvoor weggelopen vrouwen, waarna hele verhandelingen volgen over wat een meisje als Sophia kan, wil en zou moeten doen om onder dat verdomde huwelijk uit te komen.
    Het zijn interessante dilemma’s, daar niet van. Tahir bezit een schat aan informatie die westerlingen wat kan leren over het leven van moslimvrouwen. De moeder van Sophia vertelt haar man niets over een beginnende zwangerschap die eindigt in een miskraam. Als haar man er niet is, kookt ze bij wijze van protest groentecurry’s, omdat hij die minderwaardig eten voor hindoes vindt.
    Ook de benauwdheid van Sophia’s leven, het niets mogen en zoveel willen, en de vindingrijkheid die dit oplevert, komen goed uit de verf.   ...

Een redelijk gematigd geval, want het is nog een heel terrein tot de steniging van 13-jarige meisjes omdat ze verkracht zijn. Ook islam. Ook moslim.

En natuurlijk beslaat dit een heel spectrum, waarvan dit het begin is (de Volkskrant, 29-10-2011, door Leen Vervaeke):
  Tunesische jongeman weet van geen wijken

Tussentitel: Nog even en de Tunesische vrouwen gaan vanzelf gesluierd

'Sexy! Jolie! Charmante!' Als de jongeman op het terras ons langs ziet lopen, springt hij op en begint hij ons uitvoerig het hof te maken. 'Elégante, ravissante!', roept hij nog, terwijl hij uit ons gehoorsveld verdwijnt. ...

Waar het nog charmant lijkt.
  Hij deed zijn best, maar toch hebben we hem volledig genegeerd. Het is onze zesde dag in Tunesië, en we beginnen de Tunesische mannen te verwensen.

Waar kennen we dit verhaal ook alweer van? Oh ja, van blonde vrouwen die naar Italië gingen. belastingontwijking, corruptie, maffia ...
    Maar zeg niet dat dit niets met de islam te maken heeft:
  Toen ik in januari voor het eerst de Tunesische hoofdstad Tunis bezocht, leek het me de perfecte stad. Altijd warm, mooie architectuur, veel groen, maar ook zee en strand, en heel beleefde en rustige inwoners. Zelfs de jongemannen, die ik in andere Arabische hoofdsteden kende van hun belachelijke huwelijksaanzoeken (we bieden twintig kamelen, hahaha), lieten me hier met rust.

Na de anti-islamitisch dictator werd het eerst wat minder leuk:
  Een paar maanden later, bij mijn tweede bezoek aan Tunis, merkte ik al dat de revolutionaire januarimaand niet helemaal representatief was. De beleefde en rustige jongemannen, die in januari gemuilkorfd waren door de avondklok en de staat van beleg, maakten af en toe kleffe complimentjes of vroegen mijn telefoonnummer. Het was even wennen, maar ik kan tegen een stootje.

En weer wat maanden later is het volstrekt uit de hand gelopen:
  Afgelopen week deed ik in Tunesië verslag van de eerste vrije verkiezingen, samen met fotografe An-Sofie Kesteleyn. Twee normaal gebouwde, blanke, jonge vrouwen, niet uitdagend gekleed, de ene blond, de andere brunette: ik liet mijn rokjes en topjes thuis, en dacht dat het allemaal wel zou meevallen, net als in januari en mei.
    Dat was dus een inschattingsfout. Van de eerste tot de laatste minuut van ons verblijf werden de fotografe en ik, of we nu samen of apart liepen, voortdurend door jongemannen nageroepen, nagefloten en nageclaxonneerd.
    'Ah belle gazelle', ging het. Of: 'Vous êtes d'où? Français? Ruski? Polski?' 'Tu bois un café?' De stroom complimentjes en versierpogingen was zo aanhoudend, dat we op den duur verbaasd waren wanneer een jongeman voorbijliep zonder ons lastig te vallen.
    Nog erger, want moeilijker te negeren, waren de kerels die naast ons kwamen lopen, een gesprekje aanknoopten en zelfs na 'ik ben op weg naar mijn echtgenoot' van geen wijken wisten. En helemaal het ergst, zelfs wat angstaanjagend, waren de auto's die traag achter ons aan kwamen rijden, de chauffeurs geil starend uit hun zijraam.
    Op een avond liep ik in een T-shirt met korte mouwen over straat, en reden plots twee auto's stapvoets achter me aan, de ene chauffeur starend, de andere toeterend. Ik voelde me zoals een prostituee zich in haar raam moet voelen: halfnaakt, bekeken en gekeurd. Snel trok ik mijn trui met lange mouwen aan. De twee auto's trokken op, niet langer geïnteresseerd. 

"Maar in Italië gebeurt het ook en wat heeft het dan met de islam te maken?" hoor ik u denken. Nou, heel simpel: de katholieke godsdienst is bijna even seksistisch als de islamitische.

En van dit straatseksisme naar stelselmatige onderdrukking is een automatisch stap (de Volkskrant, 15-10-2011, door Malou van Hintum):
  Seksisme voedt discriminatie

De mate van seksisme in een samenleving voorspelt de toename van sekse-ongelijkheid in die samenleving. Dat laat longitudinaal onderzoek zien, waarover psycholoog Mark Brandt (DePaul University., Chicago) deze week op Psychology Science OnlineFirst publiceert. Zijn onderzoek wijst uit dat seksistische ideeën niet alleen sekseongelijkheid bevestigen en legitimeren, maar ook vergroten.   ...

Min of meer een open deur: "seksisme" is de factor op het psychologisch niveau, in het denken van individuele mensen, en sekse-ongelijkheid is het resultaat daarvan op sociologisch of groepsniveau. Het straatseksisme is een van de indicatoren van een achterlijke cultuur - meer daarover hier uitleg of detail .

Een aspect op het niveau "middel-ernstig" (de Volkskrant, 28-11-2011, van verslaggeefster Janny Groen):
  Raadsleden in actie voor 'dumpvrouw'

Marokkaans-Nederlandse gemeenteraadsleden van divers politiek pluimage hebben de krachten gebundeld in de strijd tegen het dumpen van vrouwen. In een tiental steden zetten zij morgen, middels het indienen van schriftelijke vragen, collectief de problematiek op de lokale politieke agenda.
    Jaarlijks worden in Marokko zo'n tachtig vrouwen en honderd kinderen door hun echtgenoot of vader achtergelaten, blijkt uit cijfers van de meldpunten Marokkaanse Vrouwen Vereniging Nederland (MVVN) en Stichting Steun Remigranten (SSR).
    Volgens het Rotterdamse PvdA-raadslid Fatima Talbi, initiatiefneemster van de gezamenlijke actie, zijn deze cijfers 'het topje van de ijsberg'. Slechts een klein percentage vrouwen durft zich te melden. Het overkomt bovendien niet alleen Marokkaanse vrouwen. Maatschappelijk werkers uit het hele land krijgen signalen dat migranten uit Turkije, Irak, Iran, Egypte, Pakistan en Afghanistan hun vrouwen en dochters ook geregeld achterlaten.   ...
    Talbi is maatschappelijk werkster en kent talloze 'schrijnende gevallen'. Veel gedumpte vrouwen zijn door hun mannen jarenlang uitgebuit, mishandeld en daardoor geïsoleerd geraakt. Ze worden onder valse voorwendselen mee naar de landen van herkomst genomen en hun paspoort of verblijfsvergunning wordt afgepakt. Soms wil de man niet dat zijn kinderen in het liberale Nederland opgroeien. 'Dan laat hij zijn hele gezin achter. Die vernederlandste kinderen vinden dat verschrikkelijk.'   ...

Toch al weer redelijk op weg richting barbarij uitleg of detail .

Ook in het "verlichte" Engeland vindt je de barbaren (de Volkskrant, 29-12-2011, van correspondent Patrick van IJzendoorn):
  Illegale 'Obedient Wives Club' duikt op in Londen

Tussentitel: Het maximum aantal vrouwen is vier. Dat schrijft de Koran voor - Mohammed Ali Mohammed Tahir - Maleisische restauranteigenaar, gehuwd met twee vrouwen

Van buiten lijkt het een gewoon restaurant, ingeklemd tussen een makelaar en een fysiotherapeut. ...
    Wat de meeste bezoekers niet zullen weten, is dat dit pas geopende etablissement de zetel is van de Obedient Wives Club, een organisatie die polygamie en gehoorzaamheid van de vrouw binnen het geregelde huwelijk aanmoedigt.
    Rond het middaguur zit de Maleisische restauranteigenaar Mohammed Ali Mohammed Tahir met vier mannen aan de teh tarik, getrokken Maleisische thee. De vijf mannen zijn traditioneel gekleed, met batikshirts en songkoks of tulbanden op hun hoofden. Ieder van hen verklaart twee tot drie vrouwen te hebben.
    'Het maximum aantal vrouwen is vier. Dat schrijft de Koran voor', legt Mohammed uit. Zelf heeft hij twee vrouwen, die beiden in de keuken van het restaurant werken. ...

De culturele vijfde colonne.

Hoe meer in de islam, hoe erger de vrouw mishandeld wordt - bijvoorbeeld in Afghanistan (de Volkskrant, 06-01-2012, AP):
  Vrouw in Afghanistan vogelvrij

De affaire rond Sahar Gul, die door haar schoonfamilie werd gemarteld omdat ze niet de prostitutie in wilde, toont aan dat het met vrouwenrechten nog treurig is gesteld.


Het gekneusde en bebloede gezicht van Sahar Gul, nog maar 15 jaar oud, typeert de huidige toestand van vrouwenrechten in Afghanistan. Met gezwollen, halfdichte ogen werd de tienerbruid na zeven maanden huwelijk een ziekenhuis ingereden. Zwarte korsten markeerden de plekken waar ooit haar nagels hadden gezeten.    ...
    De zaak legt tekortkomingen én vooruitgang bloot op het gebied van vrouwenrechten in Afghanistan sinds het vertrek van de Taliban tien jaar geleden. Guls afschuwelijke wonden en haar gearrangeerde huwelijk als minderjarige, tonen aan dat Afghaanse meisjes en vrouwen nog altijd worden misbruikt. Maar de publieke verontwaardiging en de reactie van de overheid laten ook zien dat het land verandert.   ...

Dat laatste natuurlijk uitsluitend en alleen vanwege de slechte buitenlandse pers - aan zichzelf overgelaten zou het tot sint-juttemis duren voor hier enigerlei verbetering in kwam:
  Het beschermen van vrouwen tegen misbruik blijft moeilijk in een patriarchale samenleving, waarin kindhuwelijken traditie zijn. Evenals het weggeven van kinderen om schulden te betalen of genoegdoening te bieden na een misdaad; of het vermoorden van kinderen om de familie-eer te beschermen.

Tradities die naadloos passen bij de islam. Waarbij het dus totaal immaterieel is wat het eerste kwam: die tradities of de islam - ze zijn beide uitingen van dezelfde culturele achterlijkheid.

Dit soort achterlijkheid (de Volkskrant, 31-01-2012, AP):
  Moord na baren meisje

In de Afghaanse provincie Kunduz heeft een 30-jarige man zijn echtgenote vermoord omdat ze voor de derde keer een dochter had gebaard. Het 22-jarige slachtoffer waarschuwde vlak voor haar dood familieleden dat haar man had gedreigd haar om te brengen als ze nog een dochter zou krijgen. ... Geweld tegen vrouwen is een probleem in Afghanistan. Volgens Oxfam heeft 87 procent van de vrouwen er met mishandeling te maken.

Geen commentaar.

Een voorbeeldje uit Marokko dat in diverse vormen ook elders in de islamitische wereld van toepassing is (de Volkskrant, 15-03-2012, AP):
  Zelfmoord na huwelijk met verkrachter

In Marokko is ophef ontstaan over de zelfmoord van de 16-jarige Amina Filali. Het Marokkaanse meisje werd vijf maanden geleden gedwongen te trouwen met een man die haar een jaar eerder had verkracht. Filali beroofde zich afgelopen zaterdag met rattengif van het leven. Volgens de Marokkaanse wet kan een verkrachter zijn straf ontlopen en de eer van de familie van het slachtoffer redden door met zijn slachtoffer te trouwen. Volgens Filali's vader heeft een Marokkaanse rechtbank zijn dochter onder druk gezet met haar verkrachter te trouwen. ...

En tussen dit soort extremen en de rest zit natuurlijk een continue reeks van achterlijkheden in diverse gradaties.

De achterlijkheid wordt natuurlijk voortgezet daar waar ze heen gaan (de Volkskrant, 17-04-2012, van verslaggeefster Janny Groen):
  Uitstel behandeling wet tegen polygamie

Veel vrouwen zitten gevangen in een huwelijk dat om religieuze redenen niet wordt ontbonden. Femmes For Freedom wil via een hoorzitting de Kamer bewegen tot een wet die écht leidt de strafvervolging van de daders.


De Tweede Kamer houdt op 15 mei een hoorzitting over vormen van huwelijkse dwang. De behandeling van het wetsvoorstel over de strafrechtelijke aanpak van polygamie, huwelijksdwang en genitale verminking, voor vandaag gepland, wordt opgeschort.
    Dit is het resultaat van een politieke lobby van Femmes for Freedom (FFF), een nieuwe organisatie die opkomt voor onzichtbare vrouwen die leven in 'huwelijkse gevangenschap'. Er is een ruime Kamermeerderheid (PvdA, VVD, CDA, SP) voor zo'n hoorzitting.
    FFF vindt dat het wetsvoorstel een te beperkt begrip hanteert van huwelijksdwang. De focus ligt louter op het moment van het aangaan van een strikt juridisch huwelijk. 'Vrouwen die gedwongen worden in een (religieus) huwelijk te blijven, zijn vergeten', zegt Shirin Musa (34), de drijvende kracht achter FFF.
    Vaak gaat het om vrouwen die wel burgerlijk gescheiden zijn. Omdat hun man een religieuze scheiding weigert, wordt hun vrijheid beknot. De vrouwen hebben allerlei religies.
    Vooral de situatie van Nederlandse vrouwen, afkomstig uit landen waar het islamitisch familierecht geldt, is penibel. Als die een nieuwe relatie aangaan, plegen zij volgens die wetten overspel en bigamie. Musa: 'In Iran worden overspelige vrouwen geregeld ter dood veroordeeld. In Afghanistan en Pakistan is verminking van het gezicht met zoutzuur en het afsnijden van de neus geaccepteerd.'
    In Nederland treft de vrouwen sociale uitstoting. Musa leefde zelf jaren in huwelijkse gevangenschap. Ze slaagde er in 2010 als eerste en tot dusverre enige moslima in haar religieuze scheiding via het Nederlands burgerlijk recht af te dwingen.   ...

Maar zeg nooit dat islamitische cultuur achterlijk is, want dan ben je een xenofoob enzovoort.

Nog een wat ouder bericht uit Marokko (de Volkskrant, 23-02-2008, column door Fadoua Bouali):
  Ik kan niet wachten tot ik voorgoed terug mag naar Nederland

...    Volgens de Marokkaanse cultuur hoort een vrouw haar man altijd te gehoorzamen. Een goede vrouw is de vrouw die thuis blijft. Schrijnend zijn de vele Marokkaanse moeders in Nederland die een geïsoleerd bestaan leiden, waardoor ze de Nederlandse taal gebrekkig spreken. Ook hebben ze vaak geen eigen inkomen.
    Een vrouw die niet is getrouwd, of gescheiden is, is volgens de duistere Marokkaanse cultuur een vrouw zonder waardigheid. Ze staat onderaan de maatschappelijke ladder.
    De duistere Marokkaanse cultuur leert de mannen van jongs afaan een hypocriete seksuele moraal. Ze zien meisjes als een soort wegwerpmiddel.
    Je zou denken dat het om mannen gaat die ongeschoold zijn en niet in het Westen wonen. Fout! Een vriendin van me ging voor haar werk als journaliste naar een datingfeest in Parijs. Daar kwamen de Franstalige onderdanen van de zeventiende provincie om een partner te vinden. Ze interviewde een paar mannen en vroeg of ze al een date op het oog hadden en of ze zouden willen trouwen met een meisje van zo’n feest.
    Nee hoor, vertelden de heren doodleuk, het waren allemaal sletten. Ze zouden nooit met een meisje trouwen van zo’n feest omdat het ongehoord is volgens onze Marokkaanse cultuur om met zulke losbandige meiden thuis te komen.   ...

Fadoua Bouali schrijft er nog ergens bij dat dit niets met de islam te maken heeft. Nou, dan is het wel heel vreemd dat het in alle islamitische landen bijna precies hetzelfde is.

Nog meer vrouw-vriendelijkheid (Volkskrant.nl, 27-06-2012, redactie, uitleg of detail ):
  Journaliste 'als stuk vlees voor uitgehongerde leeuwen' aangerand op Tahrirplein

Opnieuw is een journaliste aangerand op het Tahrirplein in Caïro. Duizenden Egyptenaren hadden zich daar verzameld om de uitslag van de verkiezingen te vieren.


De 22-jarige Natasha Smith beschrijft in detail hoe een 'groep beesten' haar volledig uitkleedde en naar haar borsten greep. Uiteindelijk kon ze via een medische post toch ontsnappen. 'Het enige wat ik zag, waren vuile grijnzen', aldus Smith op haar blog. 'Ik werd heen en weer geslingerd, als een vers stuk vlees voor uitgehongerde leeuwen. Om nog te zwijgen van het gejoel, dat alsmaar dreigender werd.'
    Afgelopen zondag in Caïro: het bericht dat Mohammed Morsi de eerste democratisch verkozen leider wordt, wordt met gejuich onthaald. Smith, die als journaliste zal afstuderen aan de 'university college' van Falmouth, was op het bewuste plein om een documentaire over vrouwenrechten te draaien.
    De uitgelaten sfeer in haar omgeving sloeg echter snel om. 'Ik merkte dat de menigte toenam naarmate ik het einde van de brug bereikte. Ik besloot om rechtsomkeer te maken, om het Tahrirplein te vermijden. Ik probeerde mijn camera terug in mijn rugzak te stoppen en samen met mijn vrienden te vertrekken. In één seconde veranderde alles echter. Ik werd al een tijdje betast, maar plots werd ik weggetrokken van mijn vriend en met steeds meer geweld aangepakt. Ik schreeuwde. Ik zag wat er aan het gebeuren was, maar kon er niets tegen doen. Ik kon niet geloven dat ik in deze situatie verzeild geraakt was.'
    De machteloze studente werd vervolgens helemaal uitgekleed. 'Ik dacht dat het met mij gedaan was. Zo zou ik dus sterven. Maar ach, ik had een goed leven gehad. Wat er ook gebeurde, het zou snel voorbij zijn.'   ...
    Smith is niet de eerste persvrouw die het in Egypte zwaar te verduren kreeg. Tijdens de plaatselijke revolutie vorig jaar overkwam CBS-correspondent Lara Logan hetzelfde. Zij verklaarde toen dat mannen haar 'verkracht hadden met hun handen'. In november onderging de Egyptische journaliste Mona Eltahawy hetzelfde lot.   ...

Barbaren uitleg of detail . Net als de vrouwen boven met hun barbaren-uniform.

Omdat het met dit bewijs in handen onmogelijk is te ontkennen, wordt dit aspect van de weerzinwekkende islamitische cultuur nu ook maar toegegeven (de Volkskrant, 17-07-2012, van verslaggever Rob Vreeken):
  Roze verf voor seksistisch geteisem

Vrouwen in Egypte pikken het niet meer dat ze dagelijks worden lastiggevallen. Op straat, in de bus, in de rij voor het loket. Mannen knijpen en betasten, maken vunzige opmerkingen en obscene gebaren. Actiegroepen gaan in de tegenaanval.


Egypte wordt geteisterd door een plaag: vrouwen lastigvallen. Mannen en jongens die knijpen, betasten, seksueel getinte gebaren maken, fluiten, vunzige opmerkingen roepen - veel vrouwen krijgen er dagelijks mee te maken. Vrouwengroepen pikken het niet meer en voeren actie. ...

Tussenstuk:
Sluier heeft geen invloed

Van de Egyptische vrouwen zegt 83 procent seksueel te zijn lastiggevallen door mannen. Van de mannen geeft 62 procent toe vrouwen te hebben lastiggevallen. Een groot deel doet dit zelfs dagelijks. De helft van de vrouwen meldt dagelijks last te hebben.
    Dit blijkt uit Clouds in Egypt's Sky, een rapport uit 2008 van het Egyptian Center for Women's Rights. Ondervraagd werden 1.010 vrouwen, 1.010 mannen en 109 buitenlands vrouwen. Van de laatsten was 98 procent lastig gevallen.
    'Uitkleden met de ogen' werd door de mannen het vaakst gemeld (50 procent) als pesterij. Verder fluiten en roepen (28 procent), aanraken (14 procent), seksueel expliciete opmerkingen, achtervolgen, penis laten zien.
    De meeste daders zijn jonge mannen van 19-24 jaar. Veel bus- en taxichauffeurs en politieagenten vallen vrouwen lastig. Het onderzoek maakt korte metten met het idee dat kleding invloed heeft op het lastigvallen. Gesluierde vrouwen zijn net zo vaak slachtoffer.
    Niettemin zeiden de meeste geïnterviewde mannen én vrouwen dat vrouwen met 'gewaagde' kleding er zelf om vragen lastiggevallen te worden. Ook vonden de meeste vrouwen dat vrouwen na acht uur 's avonds binnen moeten blijven. De meeste vrouwen vonden het verkeerd om er met anderen over te praten of aangifte te doen bij de politie.    ... 

Tjonge...  Taal van goed-prater "De boerka is geen teken van onderdrukking" Rob Vreeken. Jammer dat die groepshysterie zich op zo'n specifieke manier uit. Het is dus geen groeps-hysterie maar "Ik heb macht en ik ben de baas"-hysterie. Het is islam-hysterie.

Een zoveelste voorbeeld van de waanzin die achter de boerka schuilt (de Volkskrant, 02-10-2012):
  Ikea-catalogus

Vrouw weg in Saoedische versie

Links een foto uit de catalogus van de Zweedse meubelgigant Ikea, die ook in Nederland is verspreid. Rechts hetzelfde beeld, maar zonder vrouw. Ook in de spiegel is ze verdwenen. De rechterfoto is een illustratie in de Saoedische versie van de catalogus. Om in het conservatieve Saoedi-Arabië niemand voor het hoofd te stoten zijn alle vrouwen met Photoshop verwijderd. ... De catalogus is aangepast door een lokale franchisenemer.

Die figuur is er niet alleen uitgehaald omdat het een vrouw is, maar omdat ze staat uitgebeeld in een pose van zelfvertrouwen, zelfstandigheid en gelijkwaardigheid met de man. Dat is onduldbaar voor de Arabische en islamitische man. Het is precies dezelfde reden dat ze blanke vrouwen in Europese steden, met dezelfde uitstraling, uitschelden voor hoer.

De volgende is minstens even navrant (de Volkskrant, 27-11-2012, van verslaggever Rob Vreeken):
  Vrouw ook elektronisch geketend

Voor de Saoedische wet zijn vrouwen een soort minderjarigen: ze staan onder toezicht van een mannelijke voogd. Die krijgt nu zelfs een sms'je van de douane als 'zijn' vrouw bij de grens staat.


Noem het vooruitgang: vrouwen in Saoedi-Arabië worden voortaan ook elektronisch in de gaten gehouden. Wil een vrouw het land verlaten zonder toestemming van haar mannelijke 'voogd' - meestal de echtgenoot, de vader of een broer - dan krijgt hij van de douane ogenblikkelijk een sms'je. Als ze wél toestemming heeft ook trouwens.
    Het is een technologische verfijning van een systeem dat het uiterst conservatieve moslimland sinds jaar en dag kent, dat van de mannelijke voogdijschap over vrouwen. Volwassen Saoedische vrouwen zijn voor de wet een soort minderjarigen. Zij zijn niet handelingsbekwaam en moeten hun voogd toestemming vragen voor alle belangrijke beslissingen.
    Die verplichting is niet nieuw. Wat nieuw is, is de elektronische route. ...

Waarom zie je dit nu in Saoedi-Arabië en niet in de rest van de islamitische wereld? Omdat Saoedi-Arabië door haar olierijkdom zich niets van de mening van de wereld, met name de westerse, hoeft aan te trekken. hadden de andere islamitisch landen die positie ook, was het daar vrijwel precies hetzelfde als in Saoedi-Arabië.

De Arabische lente heeft de positie van de vrouwen natuurlijk sterk verbeterd ... Met het verdwijnen van al die dictators is de Arabische lente is tenslotte een helder teken van verlichting (Volkskrant.nl, 07-02-2013, ANP):
  'Logisch dat vrouwen op Tahrirplein verkracht worden'

Een Egyptische moslimgeestelijke vindt het gerechtvaardigd dat vrouwen op het Tahrirplein in Caïro worden aangerand en verkracht. Hij noemt vrouwen die naar het plein van de Egyptische revolutie gaan 'kruisvaarders' die 'geen schaamte, angst of zelfs feminisme kennen'.


Volgens de salafistische prediker Ahmad Mahmoud Abdullah gaan vrouwelijke activisten niet naar het plein om te protesteren, maar omdat ze verkracht willen worden.    ...

Heel veel verlichting ... Zowel bij het gewone volk op het plein als de geestelijken die hen leiding geven.

En in de rest van de islamitisch wereld is het veel en veel erger (Volkskrant.nl, 10-08-2012, door Sacha Kester uitleg of detail ):
  Zoveel misbruik in de Golf, dat Nepal vrouwen onder de 30 verbiedt er te werken

Nepal verbiedt vrouwen jonger dan 30 jaar nog langer te werken in de Golfstaten omdat personeel in deze regio veelvuldig wordt misbruikt en uitgebuit.


Fotobijschrift: Een Srilankaanse vrouw die in Saoedi-Arabië heeft gewerkt, ligt in het ziekenhuis nadat haar werkgever 24 spijkers in haar lichaam heeft geslagen.

Duizenden Aziaten trekken jaarlijks vrijwillig naar het Midden-Oosten om werk te zoeken, en komen daar in een nachtmerrie terecht. Paspoorten worden afgepakt en jonge vrouwen worden opgesloten. Ze krijgen nauwelijks of zelfs helemaal niet betaald, krijgen te weinig voedsel en slaap en worden regelmatig seksueel misbruikt of mishandeld.
    Het leed blijft vaak verborgen, maar soms zijn de martelingen zo gruwelijk, dat ze ook aandacht krijgen in de internationale media. Zo zorgde het lot van een 23-jarig Indonesisch meisje in 2010 voor veel opschudding. Haar bazin had haar lippen met een schaar afgeknipt en haar rug met een strijkijzer bewerkt.
    Een vrouw uit Sri Lanka kreeg spijkers in haar handen, voeten en benen geslagen als haar Saoedische bazen boos waren omdat ze de instructies in het Arabisch niet direct begreep.    ...

Het is echt heel simpel: deze lieden zijn gewoon barbaren uitleg of detail .

Een wonder: de Volkskrant geeft feiten over de aard van de islam (de Volkskrant, 06-02-2014, van verslaggever Rob Vreeken):
  Genitale verminking komt wereldwijd veel vaker voor

Tussentitel: 125 miljoen meisjes en vrouwen zijn volgens cijfers van Unicef besneden, in werkelijkheid ligt dit cijfer veel hoger

Genitale verminking van meisjes en vrouwen komt wereldwijd veel vaker voor dan blijkt uit de cijfers van Unicef. Volgens de VN-data is besnijdenis voornamelijk een Afrikaans probleem, maar rapportages van onderzoekers uit een reeks landen buiten Afrika geven een ander beeld: ook tientallen miljoenen meisjes en vrouwen in het Midden-Oosten en Azië zijn besneden. ...

En niet alleen worden er feiten gegeven over de aard van de islam ('het Midden-Oosten en Azië' staat voor "de islamitische wereld" - natuurlijk, ze staan ook nog op de voorpagina:

Maar de Volkskrant zou de Volkskrant niet zijn, als men het niet poogde te verzachten - auteur Vreeken van het artikel is ook schrijver van een boek met de boodschap "De boerka is een teken van verlichting" (de Volkskrant, 06-02-2014, door Rob Vreeken):
  Reportage | In het Koerdisch noorden van Irak

Op het bord bij Tutakal staat 'besnijdenisvrij'

 Voor de regio is het een revolutie. Zelfs de Koerdische Oprah besteedt aandacht aan genitale verminking. 'Het is alsof ik naast een koude vis lig.'

Gelukkig voegt men in de subkop toe:
  Vier van de 35 meisjes in het Koerdische dorp Tutakal zijn niet besneden.

Vier van de 35 in één heel dorp ... Dat schiet al heel aardig op. Ook dit zijnde een groot artikel:

Met daarbij een illustratie van de wereldwijde verspreiding:

Ter bevestiging: een flink deel van Afrika en een flink deel van de islamitische wereld, inclusief uitzaaiingen richting beschaafdere wereld.

En de volgende dag (de Volkskrant, 07-02-2014, door Rob Vreeken):
  Meisjesbesnijdenis in Indonesië wekt zorg

In de cijfers van Unicef figureert vooral Afrika als arena van vrouwenbesnijdenis. De verminkingen in Azië blijven buiten beeld, gaf de organisatie deze week toe. In Indonesië groeit de populariteit ervan, in naam van de islam.


Terwijl besnijdenis van meisjes in Afrika geleidelijk afneemt, lijkt het in Indonesië alleen maar erger te worden. 'Het is alarmerend', zegt Lies Marcoes, veteraan van de Indonesische vrouwenbeweging. 'Vroeger was het alleen een traditie, tegenwoordig zeggen de fundamentalisten dat het volgens de islam verplicht is.' ...

En ook hier ruime aandacht:

Het is een wonder boven wonder - van al die redelijk waarachtige berichtgeving.
    Want echte conclusies staan er dan wel niet bij, maar die kan iedereen zelf trekken: dit is barbarij uitleg of detail , en de islam leidt tot die barbarij. dat de barbarij ook bij creolen voorkomt doet natuurlijk geen cent af aan de verbinding tussen islam en deze barbarij - uit het tussenstuk van het laatste artikel:
  In hoeverre heeft vrouwenbesnijdenis te maken met de islam?

Heeft genitale verminking (FGM) van vrouwen een grond in de islam? Ja en nee.
    Meisjesbesnijdenis is niet exclusief voor de islam; in Afrika gebeurt het ook onder andere godsdiensten. En lang niet alle moslims doen eraan; er zijn moslimlanden waar het niet voorkomt.

Twee maal "So what". In menselijk zaken is er geen enkel volledig sluitend één-op-één verband tussen wat dan ook. En dit verband is van de sterkst mogelijke soort
  Het probleem is dat veel ouders die hun dochters laten besnijden zich beroepen op 'onze cultuur' en/of 'onze godsdienst', begrippen die onontwarbaar zijn verstrengeld. FGM-bestrijders hameren er daarom op dat besnijdenis een traditie is die los staat van de religie.

Keiharde leugenaars, want de cultuur en de religie zijn een integraal deel van elkaar.
  In de Koran komt vrouwenbesnijdenis niet voor. Wel in enkele hadiths, uitspraken en daden van de profeet. De minst vage daarvan is zoiets als: áls je snijdt, doe het dan niet te erg. Voor al deze hadiths geldt dat ze volgens de schriftgeleerden dhaeef (zwak) zijn, een soort fluisterzinnen van twijfelachtige betrouwbaarheid.
    Afgaande op de primaire bronnen van de godsdienst is het daarom absoluut juist om te zeggen dat besnijdenis van vrouwen geen onderdeel is van de islam.
    Maar naast de bronnen is er de juridische traditie. Dat verandert het beeld. Khatana (besnijdenis) geldt zelfs als verplicht in een van de vier rechtsscholen van de soennitische islam, de Shafi'i. Qua aanhang is dit de op een na grootste stroming in de soennitische islam (Zuidoost-Azië, Oost-Afrika en delen van het Midden-Oosten.
    Website shafiifiqh.com: 'Besnijdenis is wajib (verplicht) voor mannen en vrouwen. Als een vrouw ouder is, is het niet toegestaan als het haar kan beschadigen.'
    Volgens de Hanafi-school (de grootste) en de Maliki-school is besnijdenis voor vrouwen sunnah (eerbaar). De Hanbali-school is verdeeld tussen wajib en sunnah.
    'Vrouwenbesnijdenis heeft voor zover wij weten altijd onderdeel uitgemaakt van de shariatraditie', zegt Maurice Blessing, oud-docent sharia aan de Universiteit van Amsterdam. Bovendien, zegt hij, speelt gewoonterecht in de sharia vanouds een belangrijke rol. 'Zo is besnijdenis waarschijnlijk ooit de sharia binnengesmokkeld.'

En dus, volgende regel dat datgene dat groen is als een kikker, springt als een kikker, en kwaakt als een kikker, hoogstwaarschijnlijk een kikker is, is de conclusie: De islam is een van de twee oorzaken van vrouwenbesnijdenis, en is dus een barbaarse godsdienst uitleg of detail .

Tot de barbaarse landen behoort natuurlijk ook de shariastaat Pakistan (de Volkskrant, 08-03-2014, van verslaggeefster Janny Groen):
  Geen Pakistaanse man durft te tekenen voor scheiding vrouw

Tussentitel: Scheidingsverzoek is niet ontvankelijk zonder handtekening van twee mannen

Wekenlang waren Shirin Musa van Femmes for Freedom (FFF) en journaliste Naeeda Aurangzeb vergeefs op zoek naar mannen in het bezit van een Pakistaans paspoort. Die moesten bereid zijn als getuigen hun handtekening te zetten bij de Pakistaanse ambassade, om een wanhopige Pakistaans-Nederlandse vrouw te helpen scheiden. .
    Zonder mannelijke getuigen verklaart een Pakistaanse rechtbank zo'n scheidingsverzoek niet ontvankelijk. Helpen bij de zoektocht wilden sommige mannen wel. Maar zelfs progressieve Pakistaanse Nederlanders trokken hun medewerking in toen ze beseften dat ze zelf moesten tekenen.    ...
    Het gaat om een Pakistaans-Nederlandse vrouw van 30 jaar, die vorige zomer onder dwang is uitgehuwelijkt aan een man in Pakistan. Zij is terug in Nederland en wil dolgraag scheiden. Haar man weigert elke medewerking. De wens van de vrouw is niets waard als die niet wordt gesteund door twee mannen. 'Dan blijft ze de rest van haar leven in huwelijkse gevangenschap', zegt Musa.    ...
    Zelfs als de mannen hun handtekening zetten, is de scheiding nog lang niet rond. Musa: 'Pakistaanse rechters kunnen zo'n zaak eindeloos frustreren. Mijn eigen zus vecht al sinds 2008 voor een scheiding. Pakistaanse rechters hechten zeer aan de echtelijke gehoorzaamheidsplicht.'

Pakistanen hechten zeer aan de echtelijk gehoorzaamplicht van vrouwen. Natuurlijk. Bij mannen ligt dat ongetwijfeld veel genuanceerder ...

En met dit soort zaken kan je niet jong genoeg beginnen (de Volkskrant, 10-03-2014, van de buitenlandredactie):
  Wetsvoorstel Irak: meisjes huwbaar als zij 9 jaar oud zijn

...    De wet is gebaseerd op de klassieke sjiitische jurisprudentie. Die bevat een leeftijdsgrens van 9 jaar voor meisjes en 13 jaar voor jongens. Ruim 60 procent van de Iraakse bevolking is sjiitisch. De kwestie raakt de kern van de politieke tegenstellingen in Irak, waar sjiieten de regering domineren en steeds meer proberen hun religieuze opvattingen aan de samenleving op te leggen.
    Volgens de wet bereiken meisjes de puberteit zodra ze 9 jaar zijn en zijn ze daarmee klaar voor het huwelijk. Het voorstel staat bekend als de Jafer-wet, genoemd naar imam Jafer al-Sadiq, een rechtsgeleerde uit de 8ste eeuw.    ...
    De belangrijkste sjiitische geestelijke van Irak, grootayatollah Ali al-Sistani, schreef ooit, in zijn boek Minhaj as-Salihin, dat mannen geen geslachtsgemeenschap mogen hebben met meisjes jonger dan 9 jaar, maar 'wat betreft alle andere vormen van plezier, zoals lustvol aanraken, kussen, omhelzen en het tegen de dijen wrijven van de penis, is er geen probleem'.
    Van de vroegere Iraanse leider ayatollah Khomeini is hetzelfde citaat bekend, nog met de toevoeging 'zelfs als zij een zuigeling is'. ...

Ja ja, het verdrijven van Saddam Hoessein heeft geleid tot grote vooruitgang ...

Een handzaam onderzoekje (pewresearch.org, 08-01-2014. By Jacob Poushter uitleg of detail ):
  How people in Muslim countries prefer women to dress in public

An important issue in the Muslim world is how women should dress in public. A recent survey from the University of Michigan’s Institute for Social Research conducted in seven Muslim-majority countries (Tunisia, Egypt, Iraq, Lebanon, Pakistan, Saudi Arabia and Turkey), finds that most people prefer that a woman completely cover her hair, but not necessarily her face. Only in Turkey and Lebanon do more than one-in-four think it is appropriate for a woman to not cover her head at all in public.    ...

Waarna er nog meer tekst volgde, maar het plaatje zegt in feite alles:

Oftewel: alleen Libanon, min-of-meer een ministaatje, komt in de buurt van enigszins beschaafd, de rest is ordinaire barbarij uitleg of detail (let op de mediaan: dat is de score waarboven en waaronder evenveel respondenten liggen ) .
    Overigens: dit soort directe zeer politiek-incorrecte informatie kan in Nederland natuurlijk alleen verspreid worden via GeenStijl.nl uitleg of detail .

En even nog wat  bijbehorende cijfers (de Volkskrant, 25-04-2014, ANP):
  Bijna 900 vrouwen dood door eerwraak

Pakistan heeft in 2013 wederom een crimineel jaar afgesloten. Zo werden 869 vrouwen vermoord omdat ze de eer van de familie zouden hebben bezoedeld. Dat staat in het jaarverslag van de mensen- rechtencommissie HRCP. In Karachi werden 3.218 personen vermoord: een stijging van 14 procent. Bij aanvallen op religieuze minderheden vielen 687 slachtoffers. 

Gelukkig hebben ook uit dat land in Nederland een contingent - de meeste zitten echter in Engeland, waar ze aldaar de cultuur verrijken met dit soort zaken.

En nadenken is ook al levensgevaarlijk voor vrouwen (de Volkskrant, 07-09-2016, door Marjon Bolwijn):
  Vogelvrij verklaard: Arabische vrouwen

In Arabische landen is een golf van terreur gaande tegen vrouwen die opkomen voor gelijke rechten en democratie. Zeker vijftien zijn vermoord. Tientallen zijn hun land ontvlucht.

Die lui moeten onmiddellijk ons land uit.

Een stuk Frans-Algerijns gajes genaamd Rapper Boef heeft zich vrouwenhatend uitgelaten (noemde een aantal "kechs" oftewel "hoeren"), leidende tot de bekende tweedelingen. En één enkel zeer uitzonderlijk geval - het is een lang artikel, maar alleen de koppen zijn voldoende (de Volkskrant, 13-01-2018, door Nadia Ezzeroili):
  Wanneer kunnen wij onze pijn delen?

Liefde voor vrouwen is voorwaardelijk in islamitische en hindoestaanse migranten-kringen, constateert Nadia Ezzeroili. Maar meedoen met #MeToo is lastig, want de daders staan zo dichtbij.


Tussentitel: Je kunt als vrouw nog zo hard geknokt hebben om de vernedering en onderdrukking thuis te ontvluchten om een zelfstandig leven te leiden, maar het woord kech/kehba/hoer treft je altijd als een mokerslag

En op de website:
  Waarom het woord kech ons altijd treft als een mokerslag (en aanhaken bij #MeToo lastig is)

Nadia Ezzeroili over de pijn bij vrouwen van islamitische of hindoestaanse achtergrond


Tussentitels:
Zodra een jonge vrouw ongehuwd zwanger raakt, kiest voor een niet-islamitische man of een naaktfilmpje van haar op straat komt te liggen, ligt ze er in veel gevallen uit
De hiphopminnende mansplainers zijn hooguit lachwekkend
De schrik die je als vrouw om het hart slaat wanneer je een onbekende man uit je etnische groep tegenkomt terwijl je stiekem in een club bent of ergens hebt afgesproken met je geheime liefde
De onderdrukte positie van de vrouw in islamitische en hindoestaanse migrantenkringen bestaat echt - en ze is structureel en verwoestend

Het is al zo vaak gezegd: moslims zijn barbaren uitleg of detail .

Nog maar eens eentje, of beter: twee, uit de dikke stroom omdat het plaatsjes zijn en ze elders al bewerkt waren. De lageropgeleiden (twitter.com, 20-12-2018, door Fatima Talbi:

En de hoogst-opgeleiden (GeenStijl.nl, 20-02-2019, door Pritt Stift uitleg of detail ):
  ...

En het is helemaal vrijwillig, hoor ...
    Oftewel: het is ingekankerd.


Naar Islam, cultuurbeelden , of site home ·.

10 apr.2011