Bronnen bij Multicultureel: gedwongen schoolkeuze
De houding van de bestuurlijke en intellectuele elite aangaande
immigranten/allochtonen/moslims is samen te vatten in twee principes,
voortvloeiende uit de ideologie van het multiculturalisme "Ze zijn volledig
gelijkwaardig aan ons", en "We moeten ze met hun achterstanden helpen".
Volledig contradictoire natuurlijk, maar hoort bij ideologie. Dus hebben ze
ook geen problemen met de twee stellingen "We moeten de
immigranten/allochtonen/moslims helpen", en "Wij gaan de
immigranten/allochtonen/moslims niet helpen" - de eerste 'we' eigenlijk
staan voor "de Nederlandse burgers', en de tweede 'wij' staande voor de
bestuurlijke en intellectuele elite. De eerste 'we' staat dus voor de
onderste tweederde van Nederland.
En één van de manieren waarop de bovenste derde de onderste tweederde
wil dwingen om de immigranten/allochtonen/moslims met hun achterstanden te
helpen, is om ze te dwingen om samen met de immigranten/allochtonen/moslims
op school te gaan (de Volkskrant, 19-02-2005, interview met door Raoul du Pré
en Hans Wansink met Maria van der Hoeven, minister van Onderwijs):
Oftewel: witte ouders in witte wijken mogen hun
kinderen naar de witte school sturen, en ouders uit gemengde wijken moeten
hun kinderen maar naar zwarte of gemengde scholen met een overdaad aan
achterstandsleerlingen sturen. Dit is een overduidelijk voorbeeld van
klassebevoordeling: de hogere klassen in de witte wijken worden vrijgesteld
van de integratie, die gedaan moet worden door de lagere en middellage
klassen.
Dat dit deze opinie gedeeld wordt door de linkse
intellectuele elite blijkt uit de volgende twee bronnen
(de Volkskrant, 24-11-2004, hoofdredactioneel commentaar):
Hier staat dus met bijna zoveel woorden dat desegregerende
maatregelen opgedrongen mogen worden, behalve voor de witte middenklasse (en
hoger natuurlijk) omdat die anders de stad zal ontvluchten. Daarvoor zou
zelfs de wet moeten worden aangepast. Dat is schandalig, en grove
hypocrisie, omdat de schrijvers, de hoofdredactie van de Volkskrant,
tot de (al dan niet) witte middenklasse en hoger behoren. De kwade
mentaliteit achter deze voorstellen doet het ergste vermoeden voor de
gevolgen als ze worden ingevoerd. Aandachtig het gezegde dat je niet
iedereen tot in het eeuwige kan bedriegen, zullen op den duur de
slachtoffers van dit beleid in het geweer komen. Men kan verwachten dat de
opstand die dan uitbreekt nog veel erger zal zijn dan die na de moord op Pim
Fortuyn. Het meest zorgwekkende is dat sommige mensen deze tweede opstand al
voorspeld hebben, als de politiek haar foute houding ten opzichte van dit
probleem niet zou aanpassen. Het bovenstaande toont aan dat die aanpassing
niet is gebeurd, bijna in tegendeel. En het echt schrijnende is dat deze
voorstellen het gevolg zijn van wandaden begaan door moslims, de moord op
Theo van Gogh, de vele allochtone schoffiesclubjes die autochtonen lastig
vallen, en zich onaangepast gedragende geestelijk en intellectuele
allochtone leiders.
Een nieuwe ideoloog (de Volkskrant, 24-02-2005, van verslaggever Raoul du Pré):
Een paar detailpunten:
Oftewel: achterstandsleerlingen hebben meer aandacht nodig dan niet
achterstandsleerlingen. Dat geldt op de zwarte school, maar ook op de witte. Bij
het plaatsen van zwarte leerlingen, die meer aandacht nodig hebben, op een witte
school, neemt de aandacht voor de witte leerlingen af, bij gelijkblijvende
hoeveelheid bronnen. Dus de witte leerlingen zijn de dupe. Deze redenatie
ontgaat, bewust of onbewust, heel weinig ouders.
Dit soort opvoedingsdrang is alleen werkzaam op basis van vrijwilligheid. Bij
dwang werkt het alleen averechts. Dus mevrouw Hamer moet het zelf doen, of
mensen zoeken die het willen doen.
Ouders vinden sfeer heel belangrijk, en kiezen daarbij voor de sfeer van de
rustige, blanke, leerlingen, en niet voor een gemengd leerlingenbestand
.
Mevrouw Hamer jokt dus. Ieder andere regeling is die van dwang.
Als er dit soort dwangmaatregelen ten nadele van de belangen
van autochtonen genomen mogen worden, mag dit ook gedaan worden bij allochtonen.
Precies hetzelfde argument als mevrouw Hamer gebruikt kan ook gebruikt worden om
hoofddoekjes, moskeeën en het spreken van
een buitenlandse taal te verbieden: ter voorkoming van een verdere sociale
achterstand voor allochtonen.
Maar in de praktijk is de groep zwakke leerlingen grotendeels dezelfde als de
groep zwarte leerlingen, zoals als blijkt uit het decennia gehanteerde beleid
dat leerlingen van niet-blanke afkomst dubbel meetelden bij de financiering (pas
heel recent is dit onder druk van de wenselijkheid in dit soort discussies
verandert in alle achterstandsleerlingen).
Dat speelde allemaal in 2005. Het is nu 2011, de PVV is sterk geworden,
maar de multiculturalisten hebben nog steeds weinig geleerd, en blijven de
Nederlanders hun ideologie opdringen (de Volkskrant, 07-04-2011, hoofdredactioneel commentaar, door
Carlijne Vos):
Grappig genoeg krijgen we geen uitleg van het
'dan ook'. Natuurlijk omdat die uitleg er niet is. Althans: geen
fatsoenlijke.
Kennelijk ergerde ook collega Martin Sommer zich aan dit commentaar,
want hij geeft de onfatsoenlijke uitleg - met commentaar
(de Volkskrant, 09-04-2011, column door Martin Sommer):
De onfatsoenlijk uitleg: dwang van de
bestuurlijke en intellectuele elite op de blanke ouders om hun kinderen te
laten dienen als gedwongen amateur-opvoeders van de sociaal, cultureel, en
intellectueel achterstandige kinderen van allochtone immigranten. Diezelfde
elite die in hun blanke wijken natuurlijk wel verzekerd is van blank
onderwijs:
|
Bestuurders en overige idealisten die vinden dat die scholen aan de
stadsrand pico bello zijn, en dat de samenleving er ook nog mee is
gediend, moeten vooraan staan om hun eigen kinderen daarheen te sturen.
Maar zo is het niet. Ook zij geven hun kinderen liever op bij het
Barlaeus - de uitvoering van de idealen is voor de anderen. |
Of wat poëtischer, na nog wat andere info:
|
De vraag is om te beginnen of het zou helpen. Daarover schreef de
hoogleraar onderwijsbeleid Sjoerd Karsten in de bundel Steeds minder
leren (2005, aanbevolen) dat ‘sociale segregatie niet door dwang kan
worden opgeheven’. Ja, segregatie is een probleem. Nee, we schieten er
niks mee op om de gymnasia op te doeken dan wel de ouders in hun
keuzevrijheid te beknotten. ...
... ‘Like the priest of some mouldering religion,
they make pious noises in public places, then go their private ways’,
citeert Karsten het conservatieve Britse parlementslid Walden. |
Natuurlijk helpt hiertegen weinig. Je zou kunnen proberen eigen scholen op te
gaan richten, maar dat is heel veel moeite, en de bestuurlijke elite kan het
makkelijk tegenhouden:
|
De toen nog Amsterdamse wethouder voor Onderwijs Ahmed Aboutaleb zei
op een avond tegen boze ouders van uitgelote kinderen dat je toch ook
rustig op de volgende tram wacht als er een volle voorbij komt rijden.
Dat was een perverse vergelijking, aangezien het GVB de volgende tram
niet met opzet een half uurtje tegenhoudt omdat het zo wel weer genoeg
is met het openbaar vervoer. |
Uit de mond van een direct-belanghebbende allochtoon is dit inderdaad volstrekt
pervers. Het is kennelijk wachten op een soort opstand.
Naar Multiculturele samenleving
,
of site home
.
|