Bronnen bij Privatisering: het functioneren

 
Stroomstoring in Amerika

15 augustus 2003, diverse media. Vandaag,  en startende gisteren aan het eind van de middag: een reusachtige stroomstoring in een aantal Amerikaanse en Canadese steden, waaronder New-York en Toronto. Eén centrale viel uit, met als gevolg dat een groot aantal andere ook uitviel. De reden: het stroomnetwerk is te verouderd om een dusdanige storing op te vangen, en er is niet voldoende reserve.
    Deze ervaring moet opgeteld worden bij de energieproblemen in Californië, een paar jaar terug. Ook toen bleek het systeem niet goed genoeg om problemen op te vangen. De toen vermelde reden is dezelfde als nu: door de privatisering zijn er onvoldoende mogelijkheden tot het inbouwen van reservecapaciteit, en andere investeringen die voor een zekere stroomvoorziening zorgen.


Red.:    Commentaar overbodig, op de constatering na dat elektriciteit niet minder is dan het levensbloed van onze samenleving. Een dag geen elektriciteit levert chaos, drie dagen geen elektriciteit betekent het einde van de stadsbeschaving (geen elektriciteit, dan geen koeling, dus geen voedsel, en ook geen werkende waterpompen, dus ook geen water).
    Meer over de geprivatiseerde infrastructuur van Amerika hier .


Uit: De Volkskrant, 15-04-2005, van verslaggever Sanne ten Hoove

Ouderwets zwartepieten met corporaties

Corporaties bouwen te weinig, slopen te veel, potten hun vermogen op en leggen gebrekkig verantwoording af. De Kamer vindt het welletjes en vroeg donderdag tekst en uitleg.


'Ik ken corporaties die alleen maar woningen bouwen van twee ton. Kunnen we daar echt niets aan doen?' PvdA-Kamerlid Staf Depla klinkt licht wanhopig. Het zal toch niet waar zijn dat hij geen zeggenschap heeft over de miljardenvermogens van de corporaties? Toch is het zo, houdt accountant Klop van Deloitte hem voor. 'Als een corporatie niet wil presteren, gebeurt er niets. liet zijn tenslotte private organisaties. Die kun je niet de les lezen.'
    De Tweede Kamer begon gisteren haar eigen onderzoek naar het functioneren van de woningcorporaties. Want dat het niet goed gaat, is duidelijk. Corporaties bouwen te weinig, slopen te veel, potten hun vermogen op en leggen gebrekkig verantwoording af. Bovendien werken ze inefficiënt en geven ze onverklaarbaar hoge bedragen uit aan huisvesting en andere bedrijfskosten. Corporatiebestuurders, lokale politici en overige deskundigen mochten gisteren tekst en uitleg geven. De hamvraag: hoe kan de samenleving weer greep krijgen op de sociale huisvesters?


Red.:  Ook hier is de conclusie dat de privatisering geleid heeft tot het disfunctioneren op het terrein waar de instelling voor bedoeld was, hier het huisvesten van de lagere inkomensgroepen, zie onder:
 

Uit: De Volkskrant, 20-08-2005, hoofdredactioneel commentaar

Perverse prikkels

Op woningcorporaties rust een zware maatschappelijke taak. Ze dienen mensen met een lager inkomen een betaalbare huurwoning te bieden. ...
    Gezien deze complexe vraagstukken is het onbegrijpelijk dat de beloning van directeuren op een zeer eenzijdige manier tot stand komt. De hoogte van het inkomen wordt vooral bepaald door de omvang van het woningbestand, de omgeving en de mate waarin huurwoningen worden gesloopt en nieuwe worden bijgebouwd.
    Van het systeem van functiewaardering dat de branchevereniging Aedes sinds 2005 aan haar leden adviseert, gaan door zijn lineaire benadering perverse prikkels uit. Als bestuurders van een corporatie meer huizen slopen en in plaats daarvan nieuwe, duurdere, woningen bouwen, komen ze in een hogere salarisschaal terecht. Het systeem prikkelt corporaties ook te fuseren, aangezien een groei van het aantal woningen een hogere beloning met zich meebrengt. Het is de vraag of huurders daarmee iets opschieten. Een onderzoek van het Centraal Fonds voor de Volkshuisvesting wees onlangs juist uit dat na een fusie de kosten oplopen.
    De problemen met het salarissysteem staan symbool voor een breder probleem waar corporaties sinds hun verzelfstandiging mee kampen. Ze vallen in bestuurlijk opzicht tussen wal en schip. De corporaties ontberen de tucht van de vrije markt, maar voelen evenmin de knoet van de overheid. Hun positie verenigt het slechtste van twee werelden.
    De macht om het gedrag van directies bij corporaties te corrigeren, ligt nu louter bij de raad van commissarissen. Als stichtingen hoeven corporaties geen andere inspraak toe te staan. Belanghebbenden, zoals huurders en gemeenten, hebben daardoor geen beslissende invloed op het beleid. ...


Uit: De Volkskrant, 26-09-2009, van verslaggever Michiel Haighton

Veiligheid ondergeschikt

Met de veiligheid op het spoor is het matig gesteld, stellen deskundigen.'Recente ongelukken lijken te wijten aan nalatigheid van de vervoerders.'

Het treinongeluk in Barendrecht is het derde grote incident in een jaar tijd. In november 2008 en maart 2009 vonden er grote ongelukken plaats in respectievelijk Amsterdam Muiderpoort en Vleuten.
    Volgens Ben Ale, hoogleraar veiligheid en rampenbestrijding aan de TU Delft, is het 'matig' gesteld met de spoorveiligheid in Nederland.
    'Het grootste probleem is dat niemand echt verantwoordelijk is voor de veiligheid op het spoor. Dat is een heel ernstige zaak. Pieter van Vollenhoven van de Onderzoeksraad heeft hier in talloze rapporten al op gewezen, maar vooralsnog verandert er niets.'
     Ale wijt dat aan de verzelfstandiging van de spoorwegen vanaf halverwege de jaren negentig. 'Het aspect veiligheid is in dat proces het kind van de rekening geworden.
Daar ligt de basis van alle ellende.'
   Ook met de fysieke infrastructuur is matig gesteld, zegt Ale: 'Met de intrede van marktwerking op het spoor is spoorbeheerder ProRail veel te zuinig geweest met het spooronderhoud. Dat wreekt zich nu. Want terwijl het onderhoud minder werd, steeg het gebruik van het spoor.
    Ook FNV Spoor wijt de veiligheidsproblemen aan marktwerking."Het onderwerp veiligheid is overgeheveld naar de sector zelf. Niet verstandig, want die sector bestaat inmiddels uitwel 25 partijen, variërend van groot tot klein, en verzelfstandigd tot commerciële bedrijven', zegt bestuurder Roel Berghuis.
    Alle vervoerders houden er volgens Berghuis hun eigen opleidingseisen en veiligheidsnormen op na. 'Bij de NS is dat allemaal goed op orde. Maar bij sommige commerciële partijen zeker niet. Daar vormen veiligheid en opleidingen de sluitpost.'    ...
    De directeur van spoorbeheerder Pro Rail, Bert Klerk, vindt dat goederenvervoerders het niet zo nauw nemen met de veiligheidsregels, zo zei hij afgelopen mei bij de presentatie van het jaarverslag. 'Recente ongelukken lijken te wijten aan nalatigheid van de vervoerders', aldus Klerk.
    De Inspectie Verkeer en Waterstaat geeft hem gelijk. Uit een steekproef in 2008 onder goederenvervoerders bleek dat regelmatig regels worden overtreden. Volgens de inspectie een 'zorgelijk situatie' dat 'de opmaat' kan vormen naar ernstigere ongelukken.


Red.:   De privatisering van de NS gaat steeds beter:


Uit: De Volkskrant, 23-12-2010, van verslaggeefster Maartje Bakker

Politiek slecht te spreken over hoe de spoorwegen deze winter opereren

Kamer wil meer greep op de NS

Tussentitel: SP: Beslissingen van NS gericht op winst op de korte termijn

Minder treinen door de sneeuw, oké. Maar als de nood voorbij is, dan ook geen nooddienstregeling meer, vindt de Tweede Kamer. De NS hebben de toorn van de politici over zich afgeroepen: het treinverkeer is het meest besproken onderwerp tijdens het kerstreces.   ...
    Farshad Bashir (SP) stoort zich vooral aan het besluit van de NS om de komende twee weken met 'uitgeklede dienstregeling' te blijven rijden.
    'De NS weet blijkbaar meer dan het KNMI, want dat kan het weer over een week nog niet voorspellen. Dit is een verkapte bezuiniging. De NS zegt dat er genoeg materieel is om te rijden, de sporen zijn op orde, dus de NS zou over moeten schakelen op de normale dienstregeling.'
    Om dit soort toestanden in de winter te voorkomen, moet de minister de NS weer naar zich toetrekken, vindt de SP. Bashir: 'Nu zijn alle beslissingen die de NS neemt gericht op winst op de korte termijn. Pas als de minister weer verantwoordelijk wordt, zal de NS in het belang van de reiziger handelen, en niet in het belang van geld verdienen.'
    Ondanks de kou komt bij PVV-Kamerlid Leon de Jong de stoom uit de oren, zo stelt een persbericht van PVV-huize.
    'Met peperdure tv-spotjes heeft de NS reizigers in slaap proberen te sussen. Communicatie is belangrijker gemaakt dan de dienstverlening zelf, en dat is een schande van de eerste orde.' ...
    De reizigersvereniging Rover maakt zich ondertussen druk om het verhullende taalgebruik dat de NS gebruikt. 'De zogenaamde kerstvakantiedienstregeling zet reizigers op het verkeerde been. Normaal rijden er tijdens de kerstvakantie al minder treinen, maar nu zijn dat er nóg minder. Als er treinen kapot aan de kant staan, dan moet de NS dat eerlijk zeggen.'


Naar Privatisering  , Economie lijst , Economie overzicht , of site home .