Bronnen bij Fout in de krant, redactioneel
Ombudsmannen constateren velerlei zaken, maar er gebeurt op eerste gezicht niet
veel mee. Sinds het opzetten van het instituut van een ombudsman bij de
Volkskrant is er geen sprake van verbetering van de berichtgeving,
inhoudelijk gezien. In onderstaand artikel wijst de ombudsman van de
Volkskrant op een toenemend aantal fouten, maar die zijn voornamelijk fouten
in feitenweergave, op zich al erg genoeg. Waar het het IRP omgaat zijn fouten in
maatschappelijke aspecten van de berichtgeving, de manipulatie van het nieuws,
al dan niet bewust, voor bepaalde doeleinden. Dat is het onderwerp van Fout
in de krant.
De Volkskrant, 12-02-2005, rubriek De ombudsman, door Thom Meens
Veelheid aan fouten schaadt geloofwaardigheid krant
In amper twee weken tijd plaatste de Volkskrant eind januari, begin
februari veertig
aanvullingen of verbeteringen op eerder gepubliceerde stukken. Een ongekende
hoeveelheid,
zeker omdat het vrijwel allemaal verbeteringen waren, rechtzettingen van wat
eerder fout
werd gedaan. Als deze zondvloed aanhoudt, moet de krant dit jaar meer dan
duizend keer
rectificeren, een onvoorstelbare en vooral hoogst ongewenste, hoeveelheid. Ter
vergelijking:
negen maanden ruimhartig rectificeren in 2004 leidden tot 370 verbeteringen,
ongeveer tien
per week.
Lezers valt die enorme toename ook op. 'Hoe betrouwbaar bent
u nog, als u zoveel moet
rechtzetten?', vroeg er deze week een. Een ander zei dat hij ook twijfelt aan
andere artikelen.
Dat zijn terechte, maar zeer zorgwekkende geluiden. Lezers
die de krant niet meer
vertrouwen, haken doorgaans snel af. Het is voor de redactie dus zaak iets te
doen aan de
grote hoeveelheid onzorgvuldigheden. De redactie is zich dat bewust. Menig
redacteur liet
deze week weten dat hij zich schaamt voor al die correcties. Anderen menen dat
er teveel
wordt verbeterd. 'Moet je wel rechtzetten dat de foto van commissaris van de
koningin Hans
Alders niet in het secretariaat is gemaakt, maar in zijn werkkamer'", vroeg
iemand. Een
tweede vond het overdreven een fout gespelde naam recht te zetten, alleen omdat
een 'h' was
vergeten. En weer een ander betwijfelde of de krant iets moet rechtzetten wat
door persbureaus fout is aangeleverd.
Zo bezien heeft elke redacteur een reden om niet in de
rubriek Aanvullingen & verbeteringen terecht te komen, maar volgens mij
ten onrechte. Bij de invoering van de rubriek is besloten ruimhartig fouten
recht te zetten, in plaats van ingezonden brieven te gebruiken als
correctiemiddel. Verkeerd gespelde namen, ook al gaat het om een ontbrekende
letter, zijn hoogst ergerlijk voor degenen die het raakt. Bovendien: Als de
krant al niet de moeite neemt de naam goed te spellen, hoe betrouwbaar is de
rest van het bericht dan?' Dat geldt eigenlijk ook voor de foto en de plaats
waar die is gemaakt. Kennelijk vond de redactie het van belang de lezer te laten
weten waar die foto was gemaakt, anders had ze kunnen volstaan met de eenvoudige
mededeling 'Commissaris Alders'. De toevoeging 'in het secretariaat' had geen
meerwaarde, maar nu de redactie die - ogenschijnlijk nutteloze - informatie
bewust heeft gegeven, vind ik dat ze die ook moet rechtzetten als ze niet blijkt
le kloppen.
Bij de vraag of de krant fouten van penbureaus moet
rechtzetten, geldt hetzelfde. Als het de
moeite waard was het bericht in de krant te zetten, moeten fouten worden
hersteld: de lezer
heeft er geen boodschap aan wie de vader van de fout is, het is immers de krant
die de fout
verspreidt.
Veel interessanter is overigens de vraag of de fouten hadden
kunnen worden voorkomen.
Helemaal foutloos wordt de krant nooit, het blijft mensenwerk. Bovendien wordt
vaak onder
grote tijdsdruk gewerkt. maar toch geldt voor veel fouten dat ze helaas
volstrekt overbodig
zijn. Verhalen worden soms zonder overleg met auteurs veranderd, koppen gemaakt
zonder de bijbehorende tekst helemaal te lezen. Dat is eindredactiewerk, maar
nog meer fouten worden door de verslaggevers zelf gemaakt. Namen die niet
kloppen, berekeningen die rammelen, vreemde woorden waarvan de spelling niet
klopt of gebeurtenissen die los uit het geheugen in een verkeerd jaar worden
geplaatst.
Vaak volstaan drie muisklikken op internet om de juiste
informatie te vinden. Maar dan moet elke individuele redacteur wel de moeite
nemen om zijn of haar informatie te controleren, te beginnen door het eigen
krantenarchief te raadplegen. Meer dan eens moeten fouten worden
rechtgezet, die voorkomen hadden kunnen worden door even in het archief te
kijken.
Bovendien heeft de redactie een goed werkende
documentatiedienst die nooit te beroerd is
iets uit te zoeken. Redacteuren die zelf niet de weg weten op internet kunnen
daar gewoon
terecht, liefst vóór ze een stuk maken: dat scheelt, schat ik, al de helft van
de correcties, heel veel ergernis bij de lezers en nog meer schaamte bij de
redactie.
Terug naar Fout in de krant, redactioneel
, Media home
, of naar
site home
.
|