Media: politiek, PvdA
| 16 mrt.2014 |
De media zijn belangrijk voor de democratie - daar is iedereen het over eens. Dus
in zaken direct aangaande die democratie, zoals de voorkeur voor partijen en met name
in de buurt van verkiezingen, moeten die media strikt neutraal zijn.
Na welk inspringen naar een nieuwe alinea diverse soorten
reacties mogelijk zijn, waaronder een sardonisch gelach.
Hier een verzameling die laat zien dat die neutraliteit
volstrekt afwezig is voor het specifiek geval van een voorleur voor de PvdA, en
met name haar huidige partijleider en lijsttrekker in landelijke verkiezingen:
Diederik Samsom. Omdat die gemeenteraadsverkiezingen betreft, zou je zeggen dat
hij minder in de belangstelling stond, maar de media hebben toch vooral
belangstelling voor de landelijke politici.
De campagne voor die verkiezingen begon hier:
Uit: Volkskrant.nl, 13-02-2014, door Joost de Vries
Campagne gemeenteraden kan van start: stemwijzers zijn online
Een nieuwe moskee in de stad? Coffeeshops dicht? Wel dat dure culturele centrum
of juist niet? Zulke vragen kan de kiezer vanaf vandaag aantreffen in de
StemWijzer voor de gemeenteraadsverkiezingen. Het Haagse instituut ProDemos
maakte 48 stemhulpen, gebaseerd op de lokale partijprogramma's en input van de
inwoners.
Red.: Waarbij gekozen is voor de webversie van dit
artikel omdat die kop zo lekker bekt. En zo snel bewaarheid werd, want die
campagne startte inderdaad de volgende dag, meer dan paginabreed:
Wat zeggen we: bijna dubbelpaginabreed. En als die rode kleur niet
genoeg zegt:
Uit: De Volkskrant, 14-02-2014, van verslaggever Remco Meijer
Reportage | Op pad met PvdA-leider Diederik Samsom
Heilig geloof in het gesprek met kiezers
Het gaat om de gemeenteraden, maar landelijke politici zijn overal actief.
Zoetermeer kreeg Samsom op bezoek.
Red.: En wat zagen we dezelfde avond bij
Pauw & Witteman
(14-02-2014, screenshot op 2:09 min.):
Oftewel: een goede start van een volkomen identieke herhaling van
de gang van zaken bij de vorige verkiezingen, waarin de gladbek-prater Samsom
ook niet uit de media was weg te slaan.
Het volgende geval, op 17 februari dus drie dagen later,
betrof weer de partij in het algemeen:
Dit lijkt misschien ook een kritische noot te hebben, maar vergeet niet dat het
professionals zijn. En die weten: "Alle publiciteit is goede publiciteit" of in
het Amerikaans "There is no such thing as bad publicity". Althans, bijna
alle. En dit stuk komt niet in de buurt van waar het eventueel kritiek zou
kunnen worden.
Net als voor het artikel binnen in de krant:
De boodschap: de PvdA gaar het etnische cliëntilisme aanpakken. Waarvan de
volgende het bewijs van het tegendeel:
Trots gepresenteerd: de Turkse wethouder die moslim-internaten op
brandgevaarlijke zolderkamers boven Turkse moskeeën gedoogde ondanks
waarschuwingen, en een ambtenaar die de berichten in de internet-media
ondersteunde heeft deze Turk ontslagen. Natuurlijk zijn de media voor geen
seconde op deze kwestie, een ernstig vergrijp tegen de bestuurlijke integriteit,
teruggekomen. Behalve natuurlijk het niet onder de politiek-correcte censuur
vallende GeenStijl. Zie hier
de uiterst gênante reactie van de PvdA-topstukken: Samsom, Spekman en Karakus (Jood, Jood en moslim) op deze door
de Midden-Oosten-cultuur geïnspireerde
ondermijning van onze
Noordwest-Europese staten en democratie - mede door een sterke campagne
voor nog meer illegalen, asielzoekers en overige immigranten uit intens
ondemocratisch culturen die hier hun intens ondemocratisch gewoontes zullen gaan
botvieren. Gelovigen en democratie ... dat is natuurlijk nooit iets iets geweest
- en zeker niet die van de Midden-Oosten varianten.
Daarna hadden de media het even te druk met het voeren van de
Koude Oorlog, na een putsch van extreem-nationalisten en neo-nazi's in Oekraïne.
Maar omdat er daarna daar afnemend substantiele dingen
gebeurden en de verkiezingen steeds dichterbij kwamen, kwam die aandacht weer
terug, begin maart. Als eerste, het "chique" discussieprogramma Buitenhof,
dat zo strak pro-Europa is, dat er in Brussel stemmen opgaan om het te benoemen
tot officieel propaganda-bureau. En wier belang in de PvdA er in steekt dat de
PvdA keizers opvangt die qua belangen en veelal ook qua directer voorkeur niets
met de EU te maken zouden willen hebben, maar om allerlei andere hen vigerende
redenen toch nog steeds op die partij stemmen. Dus, op 2 maart:
Van de televisieprogramma's laten we voortdurend twee beelden zien: eentje om
te laten zien dat het gebeuren daadwerkelijk heeft plaatsgevonden en de beelden
geen photoshop-exercitie van deze redactie zijn, en een daadwerkelijk beeld van
de "discussie".
Volgende:
En dat is het interviewprogramma, een halfuur durend, Eén op één,
maandag 10 maart.
En dit het actualiteitenprogramma EenVandaag, op 12 maart.
Daarna ging het redelijk normaal, tot aan de dag van de
verkiezingen zelf. Eén van de belangrijkste factoren, schat men, is de opkomst -
vooral van belang voor PvdA en VVD die in de regeringscoalitie besluiten hebben
genomen tegen verkiezingsbeloften in, en daardoor moeten vrezen voor het
wegblijven van hun kiezers. Hier is de bijdrage van de Volkskrant hierin:
Oftewel: "Komt u vooral, PvdA-kiezer!". Tussen twee haakjes: op de volgende
pagina stond een algemene oproep aan de kiezers.
Deze campagne, de verkiezingen zelf zijn op 19 maart, was
een slap aftreksel van de vorige Tweede Kamerverkiezingen, toen de propaganda
voor Samsom en zijn PvdA Noord-Koreanse vormen heeft aangenomen. We gaan de
volgende gelegenheden op dezelfde manier volgen.
Oh ja, tenslotte nog de vraag waarom de media dit doen want
als het erop aankomt zijn ze hartstikke neoliberaal: ze leven van de stukken
overgebleven luxemaal die de absolute top hen toewerpt
. Dat
is, zoals al gesuggereererd, omdat nog een restant van het slecht-ingelichte deel van het kiezersvolk op
de PvdA stemt, en de PvdA stemt, als het erop aankomt, dat wil zeggen bij zaken
als vrije immigratie en uitbreiding van de EU, altijd met de oligarchie mee, en
is alleen maar een kleine rem op de invoering van het zuivere neoliberalisme:
zonder de PvdA zou het één tot twee jaar duren, met de PvdA vijf tot tien
.
En zo lang kunnen de kleine en grote graaiers nog wel even wachten.
En vergeet niet: het neoliberalisme
is de
opvolger van het Jahweh-isme
-
Arnon Grunberg
heeft er dagelijks propagandarubriek voor, op de voorpagina van de Volkskrant.
P.S.
De optredens van Diederik in gezamenlijkheid met andere politici, zoals een
dubbel-optreden samen met Alexander Pechtold in Pauw & Witteman, en
andere reguliere berichtgeving is overgeslagen - het betreft hier de extra
aandacht gegeven aan één partij.
P.P.S.S.
Merk in vervolg hierop op, dat het dubbeloptreden van Pechtold en Samsom twee
keer invoering van het neoliberalisme betreft (respectievelijk in anderhalf jaar
en vijf), twee keer volledig opgaan in Europa (vandaag versus over een jaar),
enzovoort. Een andere uitzending zetten Zijlstra (VVD; of Blok, één pot nat)
tegenover Roemer, wat min of meer neutraal is, tezamen.
Naar Sociologische krachten
, Sociologie lijst
, Sociologie overzicht
, of site
home
.
|