Rijnlandse controle
Waar het uitgangspunt van een Rijnlandse politiek een houding van vertrouwen is,
is het ook een bewezen realiteit dat niet iedereen de weg van het maximale
belang voor iedereen volgt. Ook is het bekend dat de beste bedoelingen van zowel
mens als organisatie soms tot mindere of contraproductieve resultaten leiden. Er
zal dus altijd behoefte bestaan aan een vorm van controle.
Wie opmerkt dat er al allerlei vormen van controle bestaan, heeft daarin gelijk,
maar deze instituties gaan vooral over kleinere zaken, en hebben onvoldoende
mogelijkheden tot concrete corrigerende maatregelen. Dat blijkt uit de
grote hoeveelheid ongecorrigeerde misstanden en overtredingen op het hogere
maatschappelijke niveau
, en uit de behandeling die klokkenluiders over dit soort misstanden krijgen
.
De controle op de schaal van landelijk bestuur en dergelijke wil het
Rijnlandmodel organiseren naar het voorbeeld van goed werkende bestaande
instituties, met name die van de Algemene Rekenkamer en de landelijk Ombudsman.
Deze instituties doen deeltaken van een totaal beleid van controle op het
maatschappelijk functioneren. Het eerste voorstel van het Rijnlandmodel is deze
aan te vullen met een nieuwe institutie, bijvoorbeeld te benoemen als
Onderzoeksinstituut naar Macht en Maatschappij (OMM), die alle overige
controletaken gaat doen, en de verdeling van dit soort taken coördineert.
De nieuwe institutie kan in eerste instantie geleid en bemand worden door mensen
die hun capaciteiten bij gelijksoortige organen hebben bewezen. Deze
basisformatie dient zo snel mogelijk aangevuld te worden met mensen die bewezen
hebben de juiste houding en mentaliteit voor dit soort werk te hebben, dat wil
zeggen: mensen die al misstanden hebben aangebracht, ook wel bekend als
klokkenluiders.
Om dit te stimuleren zal aan iedereen die een bewezen missstand heeft aanbrengt,
en die dit wenst, een baan bij het OMM worden aangeboden, tegen een betaling die
aanvankelijk op zijn minst gelijk is aan zijn oude baan, en die zo goed mogelijk
gebruik maakt van zijn expertise. Dit is de natuurlijke oplossing voor het
huidige proleem van klokkenluiders, die een belangrijke maatschappelijke functie
vervullen
, maar hierdoor zelf vrijwel altijd hun baan verliezen, en er maatschappelijk
sterk op achteruit gaan
. De noodzaak van het oprichten van een OMM blijkt niet duidelijker dan uit de
weerzin van de huidige machthebbers in de politiek om iets aan de slechte
positie van de klokkenluiders te doen: de klokkenluider is een potentiële
bedreiging voor de eigen positie
.
Het OMM krijgt de bevoegdheden om de door haar gevonden misstanden juridisch te
laten beoordelen onder het doen van aanbeveling voor passende
correctiemaatregelen. Indien nodig zullen er aanvullende weetsvoorzieningen
komen om iedereen uit welke positie dan ook te verwijderen, en er zullen ook
richtlijnen komen voor de hoogtes van de correcties, die er in ieder geval toe
moeten leiden dat de huidige mogelijkheden om te blijven functioneren in met
name de top van de maatschappij na het plegen van allerlei corruptie handelingen
worden beperkt tot de allerlichtste vorm van overtreding, zoals het aannemen van
materiële giften die, zeg, het maandsalaris niet overstijgen. In alle andere
gevallen, en alle vormen van machtsmisbruik, zal een verwijdering uit de functie
en eventuele toekomstige gelijkwaardige of hogere functies verplicht worden
gesteld
. Van degenen die betrapt worden op de diverse vormen van corruptie voor
materieel gewin, wordt een deel van het vermogen geconfisqueerd, volgens een
schaal van tien procent per tien procent van het modale inkomen - voorbeeld: wie
voor een bedrag van 30 procent van het modale inkomen fraudeert, raakt 30
procent van zijn vermogen kwijt. Dit omdat de verleiding van dit soort fraude
anders veel te groot is ten opzichte van de pakkans.
Aan het OMM kunnen verzoeken van overige overheidsinstanties en van politieke
wege ook verzoeken tot onderzoeken worden gedaan, waarbij een voorwaarde is dat
dat enigerlei maatschappelijk belang in het spel is. Het OMM krijgt ook de
bevoegdheid op eigen initiatief onderzoeken te starten, in aansluiting op wat
bij de ARK nu al gebeurt.
Naar Rijnlandmodel, lijst
,
Rijnlandmodel, overzicht
, of site home
.
|