Bronnen bij Rijnlandmodel, normen en waarden: MTV-cultuur
Wat
iedereen op zijn klompen kan aanvoelen is dat de voortdurende blootstelling via
televisie aan allerlei negatieve cultuuruitingen,gevolgen heeft voor het gedrag
van kinderen - oftewel een schending g van de gezonde en beschaafde normen en
waarden. De
redenatie achter dit gezond-verstand gevoel is simpel: kinderen leren in hoge
mate door imiteren, dus gaan ze ook de MTV-clip viezigheden imiteren. Door de
politiek-correcte culturele en intellectueel elite wordt dit desondanks fanatiek
bestreden, voor een flink deel omdat die MTV in hoge mate bestaat uit creoolse
cultuur, met rap en hip-hop, en nigga en bitch en dat soort
terminologie
(deze en soortgelijke PC-dwaasheden zijn uitvoeriger behandeld elders
).
De eerste bron bewijst de juistheid van de intuďtie van hert
gezonde verstand, door het maken van een simpele stap: vertaal de situatie naar
het buitenland:
Uit: De Volkskrant, 19-09-2006, ANP, Reuters
‘Genocide-zanger’ voor de rechtbank
Voor het Rwanda-Tribunaal in Tanzania is maandag het proces begonnen tegen de
voorheen zeer populaire Rwandese zanger Simon Bikindi. Hij wordt ervan verdacht
dat hij met zijn liedjes in 1994 radicale Hutu’s zou hebben aangespoord tot de
moord op 800 duizend Tutsi’s en gematigde Hutu’s. .....
‘Bikindi’s muziek werd gebruikt om jongeren te mobiliseren om
zich aan te sluiten bij de Hutu-milities, de moordmachine van regeringspartij
MRND’, aldus hoofdaanklager Hassan Bubacar Jallow. Een liedje van Bikindi heette
Ik haat de Hutu, waarin hij zich richt tegen Hutu’s die geen hekel hebben
aan Tutsi’s.
Red.: Hier neemt men dus zonder enige twijfel aan dat muziek
wel degelijk invloed heeft op de maatschappij, dus zeker ook op de cultuur.
hetgeen dan natuurlijk ook geldt voor de vuilmondige cultuur uit creoolse en
andere bronnen die tegenwoordig overal te horen is.
. Wat nu door onderzoek als redelijk vaststaand is bewezen. De eerste bron
geeft uitvoerig de verschillende factoren aan - en om de verbanden
ertussen te verduidelijken, zijn de citaten in een wat andere volgorde geplaatst
als in het artikel:
Uit:
De Volkskrant, 05-11-2005, door Jeroen Dijsselbloem en Martijn van Dam,
leden van de Tweede Kamer voor de PvdA
Tv-beelden verzieken jeugd met romantiek pimp, slet & gangsta
Tussentitel: Niet bang zijn voor staatsbemoeienis met de opvoeding
Staatscensuur is niet het antwoord op de vergroving van seks op de tv.
Maar een debat is wel nodig, vinden Jeroen Dijsselbloem en Martijn van Dam.
... Sinds enige tijd heeft de hiphopcultuur zijn intrede gedaan
als dominante stroming. Waar een aantal jaren geleden nog geëngageerde rappers
als Ice-T of Public Enemy de dienst uitmaakten, zijn de sterren van nu in korte
tijd losgeraakt van het harde leven in de Amerikaanse getto's. De
uitzichtloosheid heeft daar geleid tot een keiharde gangsterwereld, waar je
probeert te pakken wat je op een eerlijke manier niet kunt krijgen. Succesvolle
rappers als 50Cent of Snoop Dogg laten in hun videoclips zien dat je met geld
alles kunt krijgen: de mooiste kleren, dure auto's en willige vrouwen. In menig
videoclip worden vrouwen, 'bitches', door de mannen, 'pimps', behandeld als
gebruiksvoorwerp. Als 50cent de Candyshop ('I'll let you lick my lollypop')
binnenloopt heeft hij het maar voor het uitkiezen (van de cd 'Get rich or die
trying' ). 2PAC liet zich door een eindeloze reeks meisjes vragen 'How do U want
it?'. ...
Red.: En dit "muzikale" gebrek een normen en waarden is,
ondanks alle ontkenningen, natuurlijk het gevolg van een gebrek aan
sociale normen en waarden:
Wat zich naar leden van andere sociale groepen uit op een bijzonder
onaangename manier:
En natuurlijk is dit hartstikke besmettelijk:
Wat de politiek-correcte en multiculturalistische elite keihard blijft
ontkennen:
En de auteurs durven ook halve conclusies te trekken:
Wat ze natuurlijk niet zullen doen. Waardoor wij hier wel hele conclusies
durven trekken: natuurlijk mag de overheid grenzen trekken. dat is de rol van de
overheid. En de creoolse hip-hop en rap cultuur gaat ruim over die grens.
Een conclusie die ook de volgende auteur durft te trekken:
De Volkskrant, 10-11-2005, door Henk de Vos, universitair hoofddocent
sociologie aan de Universiteit Groningen.
Rotzooi op tv vereist regulering overheid
Tegen grove seks en geweld op de televisie helpt geen maatschappelijk debat,
maar alleen regulering door de overheid, meent Henk de Vos.
De Tweede-Kamerleden Dijsselbloem en Van Dam vragen aandacht voor de negatieve
invloed op jongeren van grove seks en geweld op de televisie (Forum, 5
november). De televisie geeft jongeren een verwrongen beeld van seks en leert
hun dat geweld leuk is en een middel om te krijgen wat je hebben wilt. De
Kamerleden hebben het wetenschappelijk onderzoek deels aan hun kant. Maar ze
hebben te weinig inzicht in de achterliggende problematiek. Dat seks en geweld
op de tv, en televisiekijken in het algemeen, negatieve effecten op mensen
heeft, is zo langzamerhand overtuigend aangetoond. Dat kijken naar geweld op
televisie kort daarna de agressie verhoogt, was bekend. Dat geldt ook voor
gewelddadige videogames. Nu is ook aangetoond dat 6- tot 10-jarige kinderen die
veel geweld op de tv zien, op jongvolwassen leeftijd aggressiever zijn dan
andere leeftijdgenoten. Dit geldt niet alleen voor jongens, voor kinderen uit
lagere milieus of voor de minder intelligente kinderen, maar ook voor meisjes,
kinderen uit hogere milieus en de intelligentere kinderen.
Omdat in dat onderzoek ook werd gekeken naar de aggressiviteit op jonge
leeftijd, kon worden vastgesteld dat geweld op tv kinderen echt aggressiever
máákt , naast dat kinderen die toch al aggressief zijn meer naar geweld op tv
kijken. ...
Wat moeten we hier nu aan doen? Dijsselbloem en Van Dam
willen enerzijds dat de overheid zich meer met de opvoeding moet bemoeien: meer
inzet op opvoedingsondersteuning en jeugdzorg om het 'opvoedingsgat' te dichten.
Maar dat klopt dus niet met het gegeven dat dat gat er niet toedoet. Los
daarvan: die instellingen komen altijd te laat en kunnen de gemeenschap om het
gezin heen, die we node missen, nooit vervangen.
Anderzijds zijn de Kamerleden wel erg beducht voor
overheidsingrijpen. En doen ze een slappe oproep tot maatschappelijke
verantwoordelijkheid en een maatschappelijk debat. Waarom zou een oproep tot
verantwoordelijkheid aan tv-makers en managers van commerciële tv-zenders iets
uithalen? Dan zou je je toch eerst moeten afvragen waarom die mensen niet nu al
uit zichzelf verantwoordelijk handelen. Dat ze dat niet doen, betekent dat ze
zelf óók het product zijn van de gewelddadige beeldcultuur. Daar helpt geen
oproep of maatschappelijk debat aan. Er is meer regulering van de tv nodig. Maar
ja, als de PvdA dat al niet wil....
Red.: Maar dit zijn de uitzonderingen:
Uit: De Volkskrant, 22-11-2005, door Boudewijn de Bruin, filosoof aan de
Rijksuniversiteit Groningen, en onderzoeker van politieke vrijheid.
Videoclip is niet zomaar meningsuiting
De 'seksistische' videoclips op MTV, TMF en The Box worden in verband gebracht
met een recente reeks groepsverkrachtingen door minderjarige jongens. De
Tweede-Kamerleden Jeroen Dijsselbloem en Martijn van Dam (Forum, 5 november)
roepen op tot een maatschappelijk debat over de vergroving van seks op de tv,
maar willen geen verbod. Henk de Vos (Forum, 10 november) vindt dat een 'slappe
oproep' en vraagt overheidsingrijpen. Maar sommige liberalen van VVD (of ook
GroenLinks) zullen bang zijn de vrijheid van meningsuiting aan te tasten.
...
In de VS en in Europa bestaan enorm veel onderzoeksresultaten
over verbanden tussen het kijken naar geweldsfilms, (gewelddadige) porno en het
spelen van gewelddadige videospelen en anti-sociaal, agressief en crimineel
gedrag. ...
Het keiharde bewijs dat sommige politici willen hebben om
geweld en seks in de media te verbieden, is net zo hard als het bewijs dat ze,
gebruiken om roken op de werkvloer te verbieden, of nog harder. Maar er is een
probleem. Geweld en seks in de media vallen onder de vrijheid van meningsuiting.
De manager van de televisiezender moet op grond van de vrijheid van
meningsuiting binnen bepaalde grenzen zelf kunnen bepalen wat hij of zij
uitzendt.
Filmmakers moeten films kunnen maken die ze willen maken. Hetzelfde geldt voor
makers van videoclips. Al was er keihard bewijs dat seksistische videoclips
jongens aanzetten tot groepsverkrachting, al was er keihard bewijs dat kijken
naar gewelddadige porno op het net mannen aanzet tot verkrachting, elk verbod
gaat in tegen de vrijheid van meningsuiting. Een liberaal zou niet overtuigd
zijn. ...
Red.: Waarna de auteur op andere onderzoeken wijst die
het gezond verstand ondersteunen. Maar waar niet naar geluisterd wordt,
natuurlijk:
De Volkskrant, 22-11-2005, door Anne-Marie Prillevitz, politicologe en
freelance journalist.
Gezagdragers zijn even normloos als jeugd
Tussentitel: Het is de vraag of de nieuwe pornonorm echt zo bevrijdend is
Porno hoort niet alleen bij de MTV-jeugd maar wordt overal in de samenleving
als gewoon uitgedragert, zegt Anne-Marie Prillevitz. Bestrijding is hard nodig.
Hiphopporno is hip, en niet alleen in de videoclips van TMF en MTV. Ook
volwassenen doen er gretig aan mee, ja, zelfs de hoge kunsten doen mee! Zo kon
je tijdens de recente Museumnacht in het Rijksmuseum bijvoorbeeld je
eigen Rembrand pimpen en in het Van Goghmuseum met Chinese
astrologie-stickers gaan speeddaten. Ook volwassenen blijven dus niet
verschoond van die grappige hiphopcultuur en behoeven wellicht enige 'emotionele
seksuele voorlichting' van Jeroen Dijsselbloem en Martijn van Dam (Forum, 5
november). Ik zag namelijk nauwelijks zogenoemde randgroepjongeren in die nacht.
Wel veel blanke dertigers en veertigers uit de vinexwijken rondom Amsterdam.
De beelden die wij allen zien op straat, op tv, in de bladen
en wellicht thuis, zijn niet soft en happy, zoals ook beide PvdA'ers
constateren, evenals socioloog Henk de Vos (Forum, 10 november). Grappig bedoeld
misschien, die beelden, maar ironie is voor volwassenen al lastig, laat staan
voor pubers. Neem het 'pimpen'. "Het klinkt grappig, maar een pooier is een hel
voor een 'sletje' dat werkelijk te maken krijgt met zo'n pimp. Zo'n uitwas moet
krachtig bestreden worden, maar hoe? Als gezagsdragers tijdens een staking
rondlopen met een plastic sekspop met dikke tieten waarop staat: 'Remkes deze
kun je naaien. Ons niet', kun je wel lachen, maar het is niet direct een
aanmoediging voor het doen van aangifte van seksuele intimidatie of meer. Waarom
Remkes als politieminister zo'n spandoek tolereerde, is onbegrijpelijk, temeer
omdat je als burger snel een boete krijgt voor het beledigen van 'een ambtenaar
in functie'. Zo krijgt de politiek nooit het gewenste vertrouwen van ons
burgers.
Dat de politie met een sekspop rondzeult, is een van de
tekenen dat de seksuele voorkeur en bijbehorende taal van de 'randgroepjongeren'
intussen de norm is voor zowel kleine arme als grote rijke mensen. Wil je die
norm veranderen, dan moet je als parlementariër je niet alleen bekommeren om de
normloosheid van de jeugd, maar iedereen normbesef bijbrengen.
Dat de eens zo marginale wereld van de porno zich definitief
uit de marge heeft onttrokken en dat de stoute speeltjes van vroeger nu in veel
nachtkastjes liggen, is iets wat . volgens een woordvoerder van de chique
Bijenkorf, vele vrouwen als 'bevrijdend' ervaren. Ook diverse seksuologen,
waarvan Dijsselbloem en Van Dam heil verwachten, propageren porno, Viagra of
iets ander fijns om een ingekakt liefdesleven weer 'spannender' te maken.
Sommigen van hen, onder wie hoogleraar seksuologie Harry van de Wiel, zijn zo
vriendelijk je door te linken naar verschillende commerciële sites, waardoor je
gelukkig niet meer naar een schimmig winkeltje hoeft, maar thuis de nodige
seksattributen kunt kopen.
De vraag is echter of deze nieuwe pornonorm, waar de
zogenaamde hoge cultuur zich mee identificeert, inderdaad zo bevrijdend is als
de seksuologen, de farmaceuten, de Bijenkorf of wie dan ook je willen doen
geloven, en of het stiekeme, het verbodene, niet gewoon verboden moet blijven.
Ischa Meijer wees in zijn boek Hoeren een dame terecht
die meende dat het normaal was dat ze 'het' deed voor geld. Nee, sprak Ischa
haar streng tegen, porno is taboe, en moet dat blijven. Het leuke aan porno,
vond hij, is dat stiekeme. Ralf Bodelier (het Betoog, 22 oktober) wijst er op
waaróm porno soms niet zo leuk meer is. Als het extreme vormen aanneemt, is er
niks vanilleachtigs meer aan die hippe pornoseks. Hij neemt Deep Throat
als voorbeeld, een film die velen ontzettend grappig vinden, want gedateerde
porno is erg salonfähig. Hij had overigens ook de filmhit van de jaren '90
kunnen nemen: Bitter Moon.
Het is dapper en lastig je aan de heersende moraal te
onttrekken en iets tot taboe verklaren. Als je modem gevonden wil worden, en
niet voor moraalridder of erger versleten wil worden, neuk je vanzelfsprekend
niet recht op en neer, maar op zijn minst met een blinddoek voor, of op zijn
hondjes, terwijl je 06-achtige kreten hijgt over hoe geil je wel bent. En dat
levert, ziet seksuoloog Willeke Bezemer in haar praktijk, al jong seksuele
burn-outs op. Naomi Wolf constateerde hetzelfde in haar essay The Porn Myth.
Want als je alles al hebt gedaan, wat dan? Vaak wordt de seks dan extremer en
harder.
Als maar weinig seksuologen de uitwassen van porno willen
zien, moeten we heil verwachten van de politiek. Die moet durven zeggen dat het
geseks van een bestuurder met 'een verworpene der aarde' weinig verheffend is,
en zeker geen goed voorbeeld voor de jeugd.
Constateren dat het vooral een 'privé-zaak' is, is niet alleen laf, maar
bepalend voor het handelen van andere burgers. Als een wethouder junkies mag
uitwonen, vallen wij toch mee?
Wie de smakeloosheid, ranzigheid en meer of minder ironische
zaken wil bestrijden, moet een humorloze moraalridder willen zijn. Wijlen
minister Ien Dales van Binnenlandse Zaken (ook PvdA) wist hoe belangrijk dit
vertrouwen van de burgers in de politiek is, en schuwde daarom kwalificaties als
'fatsoenlijkheid', 'normbesef en 'zichtbare onkreukbaarheid' niet omtrent het
gedrag van politici, bestuurders en ambtenaren. Ze zei erbij dat deze hoge
moraal ook buiten werkuren gold, en ook 'buiten de directe uitoefening van hun
ambt'. Aan de jonge Rode Ridders de taak, in navolging van haar, de bezoedeling
van de ambtelijke en politieke reputatie te herstellen.
Red.: Amen
Naar Rijnlandmodel, normen en waarden
, Rijnlands beleid, lijst
, Rijnlands beleid, overzicht
, of site home
.
|