Bronnen bij Rijnlandmodel, normen en waarden: opvoeden
|
6 okt.2007 |
In onderstaande bron komen zowel het feit dat ouders vinden dat er slecht
opgevoed wordt, als het misverstand dat ze dat niet zelfs zijn, haarscherp naar
voren:
Uit:
De Volkskrant, 22-08-2007, van verslaggever Jaap Stam
Ouders: opvoeding moet strenger
Ouders vinden andermans kinderen asociaal en stiekem | 89 procent van ouders
vindt dat school leerlingen best harder mag aanpakken
Tussentitel: Over de opvoeding van de eigen kinderen zijn ouders dik tevreden
Kinderen moeten strenger worden opgevoed en minder worden verwend, vinden
ouders. Zij ergeren zich vooral aan de kinderen van een ander. Die vinden ze
brutaal, asociaal, stiekem en ongehoorzaam. De opvoeding van hun eigen kinderen
krijgt een dikke voldoende.
Dat blijkt uit een onderzoek dat J/M, het maandblad
voor ouders met schoolgaande kinderen, heeft laten uitvoeren ter gelegenheid van
zijn tienjarig bestaan. Aan het onderzoek hebben 317 moeders en 296 vaders van
basisschoolkinderen meegedaan. Volgens het uitvoerende onderzoeksbureau Qrius is
dat representatief voor Nederlandse ouders. De resultaten worden vandaag
bekendgemaakt.
Tweederde van de ouders spreekt zich uit voor een straffere
hand. Voor zover bekend is het voor het eerst dat ouders zich keren tegen een
slappe aanpak in de opvoeding.
Wat betreft school klinkt de roep om een harde hand nog
luider: 89 procent van de ouders vindt dat leerlingen strenger moeten worden
aangepakt. Ruim de helft vindt dat de school mag ingrijpen als de ouders falen
in de opvoeding. ...
De meeste vaders en moeders vinden dat ze het zelf prima
doen. Ze geven zich gemiddeld een 7,2. Hun partner krijgt een 7,4. Moeders
noemen als hun grootste fout dat ze te vaak toegeven en niet consequent genoeg
zijn. Vaders vinden zich eerder te streng. Een kwart van de vaders en 9 procent
van de moeders twijfelen (bijna) nooit aan zichzelf. ...
Naar
Rijnlandmodel, normen en waarden
,
Rijnlandmodel algemeen
, Rijnlands beleid, lijst
, Rijnlandmodel,
overzicht
, of site home
.
|