Bronnen bij Rijnlandmodel, normen en waarden: terugdraaien van permissiviteit

Onderstaand slechts een paar recente voorbeelden van maatregelen die genomen moeten worden, omdat men tot voor kort veel te permissief was tegen de uitwassen van de "rechten van het individu". Wie zegt mij dat 120 km/h hier te hard is, dat kan ik zelf toch wel zien/uitmaken? Ik kan toch zelf wel bepalen of ik teveel op heb? Die agent is toch ook alleen maar een burgerman in een uniform, en als hij mij aanspreekt, kan kan ik hem toch rustig uitschelden, en als hij aan me zit, toch terugslaan? Ik ben toch ook een burger, en ben toch ook een individu, en heb toch ook mijn rechten?
 

Uit: De Volkskrant, 03-01-2006, van een verslaggever

Door rood rijden is gevaarlijk, dus een hogere boete

Wie zich gevaarlijk gedraagt in het verkeer kan rekenen op forse boetes. Ook zware criminaliteit wordt harder aangepakt: misdrijven waarop levenslang staat, verjaren niet meer.


Tussentitel: Langste 'tijdelijke' celstraf verlengd naar dertig jaar

Justitie en politie hebben sinds 1 januari meer bevoegdheden: veel boetes zijn verhoogd en misdrijven verjaren minder snel. De aanpassingen zijn een gevolg van onder meer technische ontwikkelingen en de wens het aantal verkeersslachtoffers te verminderen.   ...
    Ook de boetes zijn herzien. Zo wordt het rijden zonder helm op een brommer of motorfiets zwaarder beboet. Dat geldt ook voor het niet dragen van een autogordel, zowel voor in de wagen als achterin.
    Uitgangspunt bij de nieuwe boeteregeling is ‘hoe gevaarlijker, hoe duurder’. Het negeren van een rood verkeerslicht wordt gevaarlijker geacht dan 15 kilometer te hard rijden binnen de bebouwde kom. De boetes voor enkele kleine verkeersovertredinge vergrijpen, die onwenselijk maar minder gevaarlijk worden geacht, zijn verlaagd.   ...


Red.:   Nog maar een tiental jaren geleden waren er heftige campagnes van familie van dodelijke slachtoffers van dronken rijden nodig, om de straf daarvoor uit het regiem van geldboetes en een maand ontzegging van de rijbevoegdheid te halen. Ook de huidige maatregelen zijn nog veel te permissief: de passende straf voor dronken rijden is een half jaar ontzegging, met slachtoffer een jaar of meer, en bij recidive past, vanuit welk gezichtspunt dan ook, maar een enkele straf: volledige ontzegging (dit staat vast: wie een keer recidiveert, doet het meer).
   Wat betreft door rood licht rijden (met een automobiel): in Zwitserland is de straf 500 Zwitserse franken. Men rijdt daar dus niet door rood licht.


Uit: De Volkskrant, 03-01-2006, van een verslaggever

Remkes: geweld tegen politie hard bestrijden

Minister Remkes van Binnenlandse Zaken werkt aan een landelijk protocol om geweld tegen politieagenten streng aan te pakken. Daders zullen altijd worden vervolgd en ze moeten opdraaien voor de schade, zoals medische kosten. Ook eventueel verzuim als gevolg van geweld moet door de dader worden vergoed.


...   Remkes zegt dat hij meer klachten krijgt over geweld tegen de politie. ‘De gewelddadigheden tegen agenten zijn flink toegenomen. Andere omgangsvormen en drugs- en drankgebruik zijn enkele verklaringen voor het gedaalde respect van sommige burgers voor de overheid. Dat kan niet van de ene op de andere dag veranderen, maar we gaan het keihard aanpakken.’   ...
    Dat onder agenten behoefte bestaat aan duidelijke regels bleek eerder in de regio Rotterdam-Rijnmond. Binnen een jaar nadat dat korps in 2001 een geweldprotocol had ingevoerd, werden meer dan honderd geweldsdelicten tegen agenten met succes voor de rechter gebracht.


Red.:   En dat allemaal omdat de zaak decennia op zijn beloop is gelaten.
 

Naar Rijnlandmodel, normen en waarden , Individualisering, sociologisch  , Sociologie, overzicht  , Rijnlands beleid, overzicht  , of naar site home .