Bronnen bij Rijnlandmodel, normen en waarden: terugdraaien van
permissiviteit
Onderstaand slechts een paar recente voorbeelden van maatregelen die genomen
moeten worden, omdat men tot voor kort veel te permissief was tegen de uitwassen
van de "rechten van het individu". Wie zegt mij dat 120 km/h hier te hard is,
dat kan ik zelf toch wel zien/uitmaken? Ik kan toch zelf wel bepalen of ik
teveel op heb? Die agent is toch ook alleen maar een burgerman in een uniform,
en als hij mij aanspreekt, kan kan ik hem toch rustig uitschelden, en als hij
aan me zit, toch terugslaan? Ik ben toch ook een burger, en ben toch ook een
individu, en heb toch ook mijn rechten?
Uit:
De Volkskrant, 03-01-2006, van een verslaggever
Door rood rijden is gevaarlijk, dus een hogere boete
Wie zich gevaarlijk gedraagt in het verkeer kan rekenen op forse boetes. Ook
zware criminaliteit wordt harder aangepakt: misdrijven waarop levenslang staat,
verjaren niet meer.
Tussentitel:
Langste 'tijdelijke' celstraf verlengd naar dertig jaar
Justitie en politie hebben sinds 1 januari meer bevoegdheden: veel boetes zijn
verhoogd en misdrijven verjaren minder snel. De aanpassingen zijn een gevolg van
onder meer technische ontwikkelingen en de wens het aantal verkeersslachtoffers
te verminderen. ...
Ook de boetes zijn herzien. Zo wordt het rijden zonder helm
op een brommer of motorfiets zwaarder beboet. Dat geldt ook voor het niet dragen
van een autogordel, zowel voor in de wagen als achterin.
Uitgangspunt bij de nieuwe boeteregeling is ‘hoe
gevaarlijker, hoe duurder’. Het negeren van een rood verkeerslicht wordt
gevaarlijker geacht dan 15 kilometer te hard rijden binnen de bebouwde kom. De
boetes voor enkele kleine verkeersovertredinge vergrijpen, die onwenselijk maar
minder gevaarlijk worden geacht, zijn verlaagd. ...
Red.: Nog maar een tiental jaren geleden waren er heftige
campagnes van familie van dodelijke slachtoffers van dronken rijden nodig, om de
straf daarvoor uit het regiem van geldboetes en een maand ontzegging van de
rijbevoegdheid te halen. Ook de huidige maatregelen zijn nog veel te permissief:
de passende straf voor dronken rijden is een half jaar ontzegging, met
slachtoffer een jaar of meer, en bij recidive past, vanuit welk gezichtspunt dan
ook, maar een enkele straf: volledige ontzegging (dit staat vast: wie een keer
recidiveert, doet het meer).
Wat betreft door rood licht rijden (met een automobiel): in
Zwitserland is de straf 500 Zwitserse franken. Men rijdt daar dus niet door rood
licht.
Uit:
De Volkskrant, 03-01-2006, van een verslaggever
Remkes: geweld tegen politie hard bestrijden
Minister Remkes van Binnenlandse Zaken werkt aan een landelijk protocol om
geweld tegen politieagenten streng aan te pakken. Daders zullen altijd worden
vervolgd en ze moeten opdraaien voor de schade, zoals medische kosten. Ook
eventueel verzuim als gevolg van geweld moet door de dader worden vergoed.
... Remkes zegt dat hij meer klachten krijgt over geweld tegen de
politie. ‘De gewelddadigheden tegen agenten zijn flink toegenomen. Andere
omgangsvormen en drugs- en drankgebruik zijn enkele verklaringen voor het
gedaalde respect van sommige burgers voor de overheid. Dat kan niet van de ene
op de andere dag veranderen, maar we gaan het keihard aanpakken.’
...
Dat onder agenten behoefte bestaat aan duidelijke regels
bleek eerder in de regio Rotterdam-Rijnmond. Binnen een jaar nadat dat korps in
2001 een geweldprotocol had ingevoerd, werden meer dan honderd geweldsdelicten
tegen agenten met succes voor de rechter gebracht.
Red.: En dat allemaal omdat de zaak decennia op zijn beloop is
gelaten.
Naar Rijnlandmodel, normen en waarden
, Individualisering,
sociologisch
, Sociologie, overzicht
, Rijnlands beleid, overzicht
, of naar site home
.
|