Bronnen bij Rijnlandmodel, normen en waarden: vervalproces
|
5 jan.2009 |
Al genoemd is de aanleiding voor een nieuwe poging tot herstel van wat normen en
waarden: de semi-oorlog die de oudjaarviering was geworden, met steeds zwaarder
vuurwerk en steeds meer schade. Twee kenmerkende reacties op de poging tot
herstel:
Uit:
De Volkskrant, 03-01-2009, column door Bert Wagendorp
Jaarwisseling
Tussentitel: Hierna werd iedereen stomdronken en begon het vechten
Oudejaarsnacht in de Gazastrook, dat was pas heftig. Zelden zo’n vuurwerk gezien
en overal branden. Maar ze hadden daar ook geen Commissie Overlast Jaarwisseling
(COJ), dus dan vraag je erom.
Wij hadden wel zo’n commissie, onder leiding van Thom de
Graaf, de burgemeester van Nijmegen.
Op initiatief van de commissie was heel Nederland uitgeroepen
tot ‘één groot risicogebied’ en kondigde de politie aan sneller te zullen
overgaan tot arrestaties.
Hierdoor verkeerde Nederland volgens Thom de Graaf met Oud en
Nieuw in ‘een soort staat van beleg’, en werden 800 mensen aangehouden. Het was
dan ook een stuk rustiger dan gewoonlijk – op het saaie af, eigenlijk.
In Den Haag moest je echt zoeken naar een brandende auto en
in de Amsterdamse wijk Slotervaart was het ook een stuk minder levendig dan
vorig jaar. ...
In het Friese dorp waar ik vroeger woonde werd met Oud en
Nieuw brand gesticht, de telefooncel gesloopt en de politie bekogeld. ...
Thom de Graaf vond het ‘fascinerend’ dat in het zuiden de ME
niet eens standby was, en dat alles daar wel ‘normaal’ was verlopen, wat vanuit
Thoms standpunt gezien dus betekent dat er niets gebeurde. ...
Red.: De boodschap, gegoten in de vorm van het zwartste
cynisme: rotzooi moet kunnen. En om te bewijzen dat het geen toeval is:
Uit: De Volkskrant, 03-01-2009, hoofdredactioneel commentaar
Aanpak oudejaarsgeweld kan ook doorschieten
De jaarwisseling is relatief rustig verlopen, zo heette het op Nieuwjaarsdag.
Toch is ‘rustig’ niet het eerste woord dat opkomt als de voorlopige balans wordt
opgemaakt: 1370 brandstichtingen, 97 gevallen van geweld tegen hulpverleners,
ongeveer 800 arrestaties. In totaal werden 2753 incidenten geregistreerd, de
7641 vuurwerkincidenten niet meegerekend.
Bovendien werd een hoge prijs betaald voor die relatieve
rust. De politie was paraat op een nog niet eerder vertoond niveau. In de grote
steden draaiden Openbaar Ministerie en rechtbanken overuren om verdachten via
‘supersnelrecht’ meteen te kunnen berechten. Als treurig dieptepunt vierde
menige leerkracht Oud en Nieuw op school, om te voorkomen dat hij op 1 januari
slechts smeulende resten zou aantreffen. Burgemeester De Graaf van Nijmegen
vergeleek de situatie met een staat van beleg.
Toch lijkt de jaarwisseling niet ongunstig af te steken tegen
voorgaande jaren. In de grote steden deden zich relatief weinig problemen voor.
Evenmin vonden er werkelijk grootscheepse rellen plaats, zoals die in de
Groningse Oosterparkbuurt in 1998. In het algemeen leken politie en bestuurders
behoorlijk voorbereid op hun taak.
In de loop der jaren is een dubieuze ‘traditie’ ontstaan,
waarin Oud en Nieuw wordt gezien als ‘de nacht waarin alles mag’. Onderzoekers
van de Nederlandse Politie Academie konden echter niet vaststellen of het geweld
en vandalisme de laatste jaren erger is geworden. Ook in het verleden vonden
ernstige incidenten plaats. ...
Vaststaat dat de maatschappelijke tolerantie tegenover
geweld, vandalisme en ordeverstoring aanzienlijk is afgenomen. Ongeregeldheden
worden veel minder dan voorheen beschouwd als iets wat ‘nu eenmaal’ bij Oud en
Nieuw hoort. Het offensief tegen de oudejaarsrellen maakt deel uit van een
bredere beweging, waarin strenger wordt opgetreden tegen vermeende misdragingen.
Op zichzelf is dat winst. Brandstichting en vandalisme mogen
niet normaal worden gevonden. Tegelijkertijd moet worden beseft dat een traditie
die in decennia is gegroeid zich niet met een jaartje hard aanpakken laat
terugdraaien. Hoe triest ook, vermoedelijk zal nog jaren een verhoogde
politie-inzet noodzakelijk zijn alvorens zich, hopelijk, een
mentaliteitsverandering voltrekt.
Daarnaast moeten bestuurders niet doorslaan in hun ijver de
orde te handhaven. Het supersnelrecht dreigt ten koste te gaan van een
zorgvuldige rechtspraak, terwijl de beoogde preventieve werking nooit is
aangetoond. ...
Red.: In dit stuk staat wat meer nuance - er wordt
geconstateerd dat de zaak uit de hand gelopen was. Maar in in beide stukken
wordt, waarschijnlijk onbewust, de doorslaggevende factor richting harder
ingrijpen niet vermeld: het feit dat een jaar geleden 22 scholen afgebrand zijn.
Een verbrande school is niet alleen maar materiële schade. Het betekent dat
honderden kinderen een aantal maanden ernstig gestoord worden in hun
mogelijkheden om onderwijs te krijgen. Oftewel: duizenden jongeren worden geremd
in hun maatschappelijke ontwikkeling. Meer dan voldoende reden voor de strengst
mogelijke aanpak, en de prijs die daarvoor betaald wordt, als dat gewoon een
kwestie van menseninzet is, is per definitie niet hoog.
Beide stukken geven dus volstrekt verkeerde prioriteiten aan
de mogelijkheid van rotzooitrappen en de maatregelen om dat tegen te gaan. Het
zijn de naweeën van de aloude linkse houding tegenover maatschappijverstorend
gedrag - de permissiviteit voor het trappen van maatschappelijke wanorde.
Naar
Rijnlandmodel, normen en waarden
,
Rijnlandmodel algemeen
, Rijnlands beleid, lijst
, Rijnlandmodel,
overzicht
, of site home
.
|