Bronnen bij Rijnlands onderwijsbeleid: managersinvloed

Voorbeelden van de ongewenste invloeden van managers op het onderwijs:


Uit: De Volkskrant, 15-09-2005, rubriek Gemengde berichten door Martin Sommer

Onder onderwijzers (2)

...     Dat ze op de havo überhaupt geen huiswerk meer maken en echt niet uit zichzelf vooruit te branden zijn, weten de bedenkers van het nieuwe leren niet. Dit soort vernieuwingen is sowieso nooit van leraren afkomstig. Anneke Moen schampert over de 'deskundigheids-bevorderingsprojecten' die ze heeft moeten meemaken. Lariekoek. Het Sociaal en Cultureel Planbureau schreef vorig jaar in het grote rapport In het zicht van de toekomst over 'van overheidswege gepropageerde, ideologisch geladen innovaties'. En daarna, tamelijk bitter: 'Innovaties uit het onderwijs zelf zijn eerder te kenschetsen als noodgedwongen reacties op een onhoudbare situatie.' Bestuurders, directeuren, managers die naar de cursus zijn geweest, zij omarmen het nieuwe leren. Ze hebben zelden of nooit voor de klas gestaan en naarmate de scholen verder uitdijen, de fusies hun beslag krijgen en de directeurskamer verder verwijderd is van het schoolbord, weten de directeuren minder van wat zich in die klassen afspeelt. In menig lerarenkamer wordt met onversneden haat over het management gesproken. ...


Uit: De Volkskrant, 20-07-2005, ingezonden brief van John Arts (Nijmegen)

Managersriedel

.....    In het voor mij bekende voortgezet onderwijs word je de laatste jaren als werknemer ineens geconfronteerd met termen als besturenfusies, kernkwaliteiten, het behalen van (door managers geformuleerde) controleerbare targets, functiewaarderingssystemen en dergelijke.
    De leefbaarheid en werkdruk voor docenten zijn er door deze managersriedel in al die jaren niet door verbeterd. Nee, door nog een fusie, nog een onderwijsvernieuwing, en nog diverse andere targets in het vizier te nemen is het werkplezier van de gemiddelde docent eerder door de managers ondermijnd dan versterkt.
    Vraag aan de werknemers in de zorg en het onderwijs of ze afhankelijk zijn van hun manager. Het antwoord zal u niet verbazen.
    Maar vraag aan de managers in diezelfde sectoren of ze hun werknemers hard nodig hebben, en dan kunnen ze dit niet ontkennen. Al was het maar omdat een manager voor het bereiken van z'n persoonlijke target (namelijk in een hogere salarisschaal belanden) afhankelijk is van zijn werknemers.
    Die van mij wil nu zelfs uitbetaald worden volgens een ministerssalaris.


Uit: De Volkskrant, 30-08-2005, door Harm Beertema, werkzaam in het beroepsonderwijs

Bevrijd onderwijs uit linkse omhelzing

...     Decennia van linkse regelzucht hebben ertoe geleid dat er nauwelijks nog mensen met talent en intellectuele bagage kiezen voor een carrière in het onderwijs. Waarom zouden ze? In het beroepsonderwijs is de leraar inmiddels afgezakt naar de bodem van de hiërarchie. Hij wordt bedild door managers, bedrijfsbureaus, beleidsmedewerkers, facilitaire diensten, trajectbureaus en divisiedirecties, die meer dan de helft van het personeelsbestand uitmaken. Van de afdeling Corporate Communications ontvangt hij full color magazines waarin directeuren zichzelf feliciteren met het behalen van productiecijfers en elkaar prijzen uitreiken. Kekke architectuur, fast foodketens die de leerling voorzien van patat en frikadel en zelfs geldverslindende tv-stations behoren tot de bling bling van de moderne regionale opleidingscentra (ROC's). Het mbo, dat is gefuseerd in megalomane ROC's die tussen de 15 en 35 duizend leerlingen herbergen, wordt bestierd door colleges van bestuur die vrijwel uitsluitend links angehaucht zijn: aan PvdA en GroenLinks. ...


Uit: De Volkskrant, 24-09-2005, ingezonden brief van Rein Bijlsma (Barneveld)

Onderwijs gaat ten onder aan innovatiedrift

Een hoogleraar innovatiemanagement in het onderwijs weet ons te melden dat het onderwijs geen aantrekkelijke werkgever meer is (Binnenland, 19 september). Er is geen geld meer om de simpele docent, of die nou vergrijsd is of niet, een redelijk salaris te bieden. Nou, als simpele docent met een onderwijservaring van ruim 25 jaar wil ik wel wat gratis(!) adviezen en oplossingen geven.
    Als er nu eerst eens een 'total make-over' zou kunnen plaatsvinden die het onderwijs verlost van het waterhoofd, dat bestaat uit innovatiecommissies die zich bezighouden met geldverslindende projecten als kwalificatiestructuren, competentie-gericht onderwijs, tutorschap, de docent als hybride coach en censor, werken aan je portfolio, enzovoort.
    Ik citeer zo maar eens wat modieuze kreten uit het onderwijsland, waar het steeds groter en duurder wordende management, niet gehinderd door enige kennis van zaken, zich de laatste jaren kwijlend van genot en vernieuwingsdrift op heeft gestort.  ....


Red.:   Inmiddels is over de invloed van managers elders veel meer verzameld, zie hier uitleg of detail .

Naar Rijnlands onderwijsbeleid, inhoud , Rijnlandmodel, lijst , Rijnlandmodel, overzicht , of site home .