Bronnen bij Rijnlands onderwijsbeleid: managersinvloed
Voorbeelden van de ongewenste invloeden van managers op het onderwijs:
Uit:
De Volkskrant, 15-09-2005, rubriek Gemengde berichten door Martin Sommer
Onder onderwijzers (2)
...
Dat ze op de havo überhaupt geen
huiswerk meer maken en echt niet uit zichzelf vooruit te branden zijn, weten
de bedenkers van het nieuwe leren niet. Dit soort vernieuwingen is sowieso nooit
van leraren afkomstig. Anneke Moen schampert over de 'deskundigheids-bevorderingsprojecten'
die ze heeft moeten meemaken. Lariekoek. Het Sociaal en Cultureel Planbureau
schreef vorig jaar in het grote rapport In het zicht van de toekomst over 'van
overheidswege gepropageerde, ideologisch geladen innovaties'.
En daarna, tamelijk bitter: 'Innovaties uit het onderwijs zelf zijn eerder te
kenschetsen als noodgedwongen reacties op een onhoudbare situatie.' Bestuurders,
directeuren, managers die naar de cursus zijn geweest, zij omarmen het nieuwe
leren. Ze hebben zelden of nooit voor de klas gestaan en naarmate de scholen
verder uitdijen, de fusies hun beslag krijgen en de directeurskamer verder
verwijderd is van het schoolbord, weten de directeuren minder van wat zich in
die klassen afspeelt. In menig lerarenkamer wordt met onversneden haat over het
management gesproken. ...
Uit:
De Volkskrant, 20-07-2005, ingezonden brief van John Arts (Nijmegen)
Managersriedel
..... In het voor mij bekende voortgezet onderwijs word je de
laatste jaren als werknemer ineens geconfronteerd met termen als besturenfusies,
kernkwaliteiten, het behalen van (door managers geformuleerde) controleerbare
targets, functiewaarderingssystemen en dergelijke.
De leefbaarheid en werkdruk voor docenten zijn er door deze
managersriedel in al die jaren niet door verbeterd. Nee, door nog een fusie, nog
een onderwijsvernieuwing, en nog diverse andere targets in het vizier te nemen
is het werkplezier van de gemiddelde docent eerder door de managers ondermijnd
dan versterkt.
Vraag aan de werknemers in de zorg en het onderwijs of ze
afhankelijk zijn van hun manager. Het antwoord zal u niet verbazen.
Maar vraag aan de managers in diezelfde sectoren of ze hun
werknemers hard nodig hebben, en dan kunnen ze dit niet ontkennen. Al was het
maar omdat een manager voor het bereiken van z'n persoonlijke target (namelijk
in een hogere salarisschaal belanden) afhankelijk is van zijn werknemers.
Die van mij wil nu zelfs uitbetaald worden volgens een
ministerssalaris.
Uit:
De Volkskrant, 30-08-2005, door
Harm Beertema, werkzaam in het beroepsonderwijs
Bevrijd onderwijs
uit linkse omhelzing
...
Decennia van linkse regelzucht hebben ertoe geleid dat er nauwelijks nog mensen
met talent en intellectuele bagage kiezen voor een carrière in het onderwijs.
Waarom zouden ze? In het beroepsonderwijs is de leraar inmiddels afgezakt naar
de bodem van de hiërarchie. Hij wordt bedild door managers, bedrijfsbureaus,
beleidsmedewerkers, facilitaire diensten, trajectbureaus en divisiedirecties,
die meer dan de helft van het personeelsbestand uitmaken. Van de afdeling Corporate Communications ontvangt hij full color magazines waarin directeuren zichzelf feliciteren met het
behalen van productiecijfers en elkaar prijzen uitreiken. Kekke architectuur, fast foodketens die de leerling voorzien van patat en frikadel en zelfs
geldverslindende tv-stations behoren tot de bling bling van de moderne regionale
opleidingscentra (ROC's). Het mbo, dat is gefuseerd in megalomane ROC's die
tussen de 15 en 35 duizend leerlingen herbergen, wordt bestierd door colleges
van bestuur die vrijwel uitsluitend links angehaucht zijn: aan PvdA en
GroenLinks. ...
Uit:
De Volkskrant, 24-09-2005, ingezonden brief van Rein Bijlsma (Barneveld)
Onderwijs gaat ten onder aan innovatiedrift
Een hoogleraar innovatiemanagement in het onderwijs weet ons te melden dat het
onderwijs geen aantrekkelijke werkgever meer is (Binnenland, 19 september). Er
is geen geld meer om de simpele docent, of die nou vergrijsd is of niet, een
redelijk salaris te bieden. Nou, als simpele docent met een onderwijservaring
van ruim 25 jaar wil ik wel wat gratis(!) adviezen en oplossingen geven.
Als er nu eerst eens een 'total make-over' zou kunnen plaatsvinden die het
onderwijs verlost van het waterhoofd, dat bestaat uit innovatiecommissies die
zich bezighouden met geldverslindende projecten als kwalificatiestructuren,
competentie-gericht onderwijs, tutorschap, de docent als hybride coach en
censor, werken aan je portfolio, enzovoort.
Ik citeer zo maar eens wat modieuze kreten uit het onderwijsland, waar het
steeds groter en duurder wordende management, niet gehinderd door enige kennis
van zaken, zich de laatste jaren kwijlend van genot en vernieuwingsdrift op heeft
gestort. ....
Red.: Inmiddels is over de invloed van managers elders
veel meer verzameld, zie hier
.
Naar Rijnlands onderwijsbeleid, inhoud
, Rijnlandmodel, lijst
, Rijnlandmodel, overzicht
, of site home
.
|