Bronnen bij Rijnlands onderwijsbeleid: vakinhoud
|
22 sep.2010 |
Ook op het gebied van vakinhoud zijn veteringen ten opzichte van het
traditionele onderwijs mogelijk. Daarvoor gelden ongeveer de richtlijnen uit de
algemene semantiek, bijvoorbeeld zoals geformuleerd in Trainingsprogramma
. Een daarvan is, zo mogelijk, een verschuiving van al te hoge abstractheid naar
meer praktische aspecten van zaken. Een voorbeeld:
Uit: De Volkskrant, 15-09-2010, van onze verslaggeefster Ianthe Sahadat
Singaporese methode maakt rekenen leuk
In 1995 ontdekte Ban Har Yeap (42) voor het eerst dat kinderen in Singapore
beter kunnen rekenen dan elders in de wereld. De Singaporees kreeg een
vergelijkende studie van internationale rekenprestaties van basisschoolkinderen
onder ogen: Singapore voerde al jaren de lijst aan.
Rekentalentjes tref je in elk land. Het zit hem vooral in de
grote middengroep. Meer dan 40 procent van de Singaporese kinderen kan lastige
rekenproblemen oplossen. Tegen een internationaal schamel gemiddelde van 4
procent.
Sindsdien reist docent en docentenopleider Yeap over de
wereld – van de VS en Chili tot Noorwegen en Zuid-Afrika – om het Singaporese
rekenen toe te lichten. ...
In Den Haag is de methode op drie basisscholen getest. Met
succes. De kinderen vonden rekenen direct leuker, zegt Lionel Kole van Bazalt.
‘Al was het maar omdat ze mochten tekenen tijdens het oplossen van de sommen.’
Dat is meteen ook de kern van de methode, zegt Yeap. De
Singaporese rekenmethode is sterk visueel. Kinderen leren geen formele algebra,
ze leren rekenen via het ‘strookmodel’. Yeap geeft een voorbeeld. Op een blaadje
schrijft hij: X + Y = 11 en X +3Y= 29. Een verzameling tekens die personen met
enige rekenvrees een milde stress kunnen bezorgen.
‘Bij ons lossen kinderen van 8 dit met gemak op’, zegt Yeap.
Hij tekent twee poppetjes. Een jongetje en een meisje. Allebei met een koffer.
De koffer van de jongen weegt 11 kilo, die van het meisje 29. De kleren in de
koffer van het meisje zijn drie keer zo zwaar als die van de jongen, zegt Yeap.
Bij verdere uitleg snapt zelfs de verslaggeefster het.
Yeap bekeek Nederlandse rekenmethodes. Tot zijn verbazing
ontwaarde hij een interne contradictie: je moet goed in rekenen zijn om te leren
rekenen. ‘Daarom scoren alleen de kinderen met een abstract talent hoog in
Nederland en de rest van de wereld.’ In Singapore en andere Zuid-Oost Aziatische
landen, waar gebruik wordt gemaakt van het visuele rekenen, scoren alle kinderen
hoger. Vooral voor kinderen met een beperkte of matige aanleg voor wiskunde en
rekenen is de methode een uitkomst. ...
Nog een voorbeeld. Een kind van 9 rekent moeiteloos 351:3
uit. Yeap: ‘Ze zien het getal als 300 en 30 en 21. Ze denken in blokjes en
plaatjes. Dat is een veel natuurlijkere manier van rekenen dan puur abstract.’
...
Een ander voordeel is het rekenplezier. Waar in Nederland
maar een klein percentage op de middelbare school voor een bètaprofiel kiest,
gooit in Singapore geen enkel kind wiskunde uit zijn pakket. Yeap: ‘Waarom?
Omdat rekenen leuk is.’
Red.: In Nederland is er een sterke invloed van het zenuwzieke
intellectualisme, vanuit minstens twee geïmporteerde bronnen: de oude Grieken,
met hun hoge filosofeer en de heiligheid van getallen, en het
Joodse-christelijke algemene intellectualisme
. De Nederlandse basiscultuur, de Germaanse, is veel concreter, en het is dan
ook te verwachten dat deze concrete Singaporese methode hier ook makkelijk zal
aanslaan.
Naar Rijnlands onderwijsbeleid, inhoud
, Rijnlandmodel, lijst
, Rijnlandmodel, overzicht
, of site home
.
|