Toelichting bij Competenties: psychologie
In veruit de meeste gevallen gaat de rechtsspraak "goed"in de zin dat er
geen al te ernstige fouten worden gemaakt in het bewijssysteem. Er is
vanuit de algemene bevolking genoeg kritiek op de rechtsspraak als systeem, maar
dat betreft bijna allemaal de strafmaat - niet de bewijsvoering.
Maar
toch lijkt er rumoerig veel fout te gaan, en dat komt omdat er in de
prominente, de aandacht trekkende, zaken wél veel fout gaat. De zaken bekend
als "gerechtelijke dwalingen" waarvan er een paar dozijn zijn.
De
interessante vraag: waarom gaat het in prominente zaken wél relatief vaak
fout?
Hier is een belangrijk deel van het antwoord (de Volkskrant, 04-03-2006, ingezonden brief van Julien Puylaert (Oegstgeest)):
Julien Puylaert beschrijft hier een plausibel lijkende verklaring, die als een
vorm van excuus zou kunnen geleden. Maar hij zoekt wel een verklaring uitgaande
van een vooronder-stelling: dat degenen die een onschuldige vastzetten en hem
daar laten zitten na nog duidelijker gebleken onschuld, 'normaal denkende en
gerespecteerde mensen' zijn. De problemen met deze vooronderstelling zitten in
de betekenis van de termen 'normaal denkend' en 'gerespecteerde'.
Uit de rest van het verhaal blijkt wat Puylaert als 'normaal denkend'
beschouwd:
-
de persoonlijke belangen van de functionaris ('het verschrikkelijke besef ...',
'pijnlijk gezichts-verlies ... ') wegen zwaarder dan het persoonlijke belang van
de onschuldig veroordeelde;
- het inhoudelijke belang van zijn beroep (uitvoerende van de rechtsstaat), en
het groepsbelang van de uitvoerende personen, wegen zwaarder dan het
inhoudelijke belang van de functie (uitvoerenden van de rechtsstaat);
- prioriteit geven aan het inhoudelijke belang boven het persoonlijke belang
bij het zien van een ernstige fout ("klokkenluiden") is af te raden als leidende tot schade voor de
betrokkene.
Ter ondersteuning van zijn verklaring haalt Puylaert een historische
gebeurtenis aan, één van vele soortgelijke gebeurtenissen. Maar er
is een groot verschil tussen deze gebeurtenissen, en de gang van zaken bij
justitie. Deze historische gebeurtenissen beschrijven de strijd tussen een
gevestigde en algemeen aanvaarde opvatting, een orthodoxie, en een doorbreking
daarvan door een enkeling. In het justitiegeval is de orthodoxie juist dat men
het belang van de inhoud van de functie zwaarder laat wegen dan dat van de
functionaris, zoals onder andere tot uiting komt in de functionele kleding van
de uitvoerenden: die is bedoeld om hun neutraliteit te benadrukken. Het gedrag
dat Puylaert beschrijft is weliswaar menselijk, in de termen van "de geest is
sterk maar het vlees is zwak", maar volkomen in strijd met de orthodoxie van het
vak. Het is de orthodoxie van het vak die gebiedt dat die functionarissen van
het vak die ten offer vallen van "het vlees is zwak", deze functie
niet langer kunnen vervullen.
Wat Puylaert dus omschrijft als 'normaal denkend', waarbij "denkend"
automatisch associaties oproept met zich laten leiden door de ratio, blijkt in
werkelijkheid dus "normaal voelend" te betekenen, waarbij "voelend" slaat op het
zich laten leiden door emoties, van persoonlijke en sociale aard. Deze gang van zaken is inderdaad in veel
omstandigheden de meest voorkomen-de, maar hem bestempelen als "normaal" lijkt
wat teveel van het goede. Gezien vanuit de blik van een verstandig mens, dat wil
zeggen: iemand die de term "denkend" als horend bij de ratio beschouwd, is dit
meest voorkomende gedrag beter te beschrijven als "gestoord". Dat dit grote
groepen van gedrag en grote groepen bijbehorende mensen in de categorie
"gestoord" plaatst, is betreurenswaardig, maar desalniettemin een weergave van
de werkelijkheid. De verwarring rond de termen "normaal" en "gestoord" blijkt nog eens ten
overvloede uit het lot van klokkenluiders, die meestal ontslagen worden, en dus
behandeld als "gestoord", terwijl de inhoudelijke werkelijkheid is dat ze
"normaal" zijn. Dus zijn degenen die die klokkenluiders ontslaan "gestoord",
hoewel ze de grote meerderheid vormen, en in de ogen van die meerderheid
"normaal". Het zijn deze emotioneel-cognitieve storingen die aangepakt worden
door de algemene semantiek, de leer van de betekenis van woorden
.
Tenslotte nog een opmerking over de term 'gerespecteerde'. Volgens Puylaert's
stuk zelf is dat dus niet een eigenschap die slaat op het inhoudelijk
functioneren, maar op de positie van de betrokkenen binnen hun eigen groep.
Precies dus wat hier gesteld is op grond van feitelijk bestaande sociologische
relaties tussen de leden ervan.
Voor een korte beschrijving van wat er
fundamenteel, qua eisen van bewijsvoering, mis is gegaan in de zaak Louwes
en vier soortgelijke, zie hier
.
Naar Openbaar ministerie, corruptie
,
Sociologie lijst
,
Sociologie overzicht
, of site home
.
|