Bronnen bij Onderwijsbeleid 2007: ambachtsschool
| 1 jul.2007 |
Een van de belangrijkste strijdpunten binnen het onderwijsbeleid is dat
tussen theoretici en practici. De theoretici hebben sinds de jaren zeventig de
absolute overhand, geleid hebbende tot het (vrijwel) volledig verdwijnen van
iedere vorm van praktische vaardigheden uit het onderwijs - vrijwel alles is
"algemeen vormend", theoretisch, uit boeken. Alleen op specialistische
MBO-scholen trof men nog praktijk, maar dat staat op het punt te verdwijnen
samen met het invoeren van het nieuwe leren aldaar.
Maar er is een nieuwe tegenkracht: de noodzaak om een oplossing te
vinden voor het dramatisch gestegen aantal schooluitvallers. De daarvoor in het
leven geroepen taskforce, onder leiding van iemand uit het bedrijfsleven, komt
eindelijk met een praktische oplossing:
Uit:
De Telegraaf, 25-06-2007, door Herman Stam en Roelien Wierstra
Ambachtsscholen in ere hersteld
De ouderwetse ambachtsschool maakt zijn rentree. Het zogeheten vmbo-vakcollege
moet het antwoord vormen voor de nijpende tekorten aan technisch personeel.
Dit jaar al wordt een proef gestart in een tiental plaatsen, waaronder Rotterdam
en Ede. Het doel is om vanuit de regio jaarlijks 3500 jongeren aan een baan te
helpen. De vakscholen gaan opleidingen voor diverse beroepen zoals metselaar,
fietsenmaker of loodgieter bieden. De leerlingen krijgen na vier jaar opleiding
de titel 'technisch gezel'. Na een korte vervolgopleiding kan daar ook nog de
graad 'technisch meester' aan worden gevoegd. ...
De komende jaren wordt een tekort van 100.000 technici verwacht. De nieuwe
opleiding haakt in op dat probleem.
... "Veel
jongeren zijn praktisch ingesteld, maar krijgen juist een hoop theorie op de
middelbare school over zich heen gestort", zegt Hans de Boer, de scheidend
voorzitter van de Taskforce Jeugdwerkloosheid.
Red.: Dit is al een schokkend bericht - nog een paar jaar
terug werden suggesties in die richting afgedaan met een snikkerend lachje: "We
kunnen toch niet terug in de tijd...". Maar de echte schok zit in de reacties op
de website van De Telegraaf - een selectie :
En dit is nog maar een selectie.
Veruit het meest voorkomend: "Eindelijk! Zijn ze daar nu
pas achter?"
Inhoudelijk is wat men zegt volkomen duidelijk: terug naar het oude
onderwijs van voor de mammoetwet - precies het
Rijnlandse onderwijsbeleid.
De "ze" waar men het over heeft zijn meestal "de
politici", maar hier
willen we de uitvoerenden eraan toevoegen: de alfa- en gamma-wetenschappers in de onderwijskunde en dergelijke.
Die al die idiote onderwijsvernieuwingen verzonnen
hebben, niet alleen omdat de politiek er om vroeg, maar
omdat ze er allerlei krankzinnige idealen voor hadden:
het gelijkheidsideaal, de universaliteit van de algemene
vorming, de multiculturaliteit ("onderwijs moet ook
aansluiten bij andere culturen") en dergelijke.
Ter illustratie van bron van de ellende, het artikel in
de Volkskrant hierover - geen bericht, want dit
soort nieuws gaat natuurlijk lijnrecht in tegen de
filosofie van de Volkskrant. Nee, ingekleed in
een interview kan men de eerste schok inkapselen en
neutraliseren:
Uit:
De Volkskrant, 26-06-2007, van een
verslaggeefster
Bedrijven inzetten bij praktijkles
Hans de Boer begint proef met ambachtsscholen.
Wordt de ambachtsschool in ere hersteld? Nee, reageert
Gert Stoffelsen van de Christiaan Huygensschool in
Barneveld meteen. ‘Het gebruik van dat woord is een
doodsteek voor het project.’ ...
Red.: Dit hebben ze dus bereikt, die
weerzinwekkende alfa's en gamma's: dat eerlijke handwerk
gezien is gaan worden als iets minderwaardigs. Net als
de opleiding ertoe.
En natuurlijk geldt hetzelfde voor de
bijbehorende regelmaat en orde der dingen. Allemaal
vies. Nee, dan liever de chaos en de ongeordendheid van
de reuachtige scholengemeenschap die in competentie als
"googlen" doet.
Hypotheekverkopers in overvloed, maar als er
iets nuttigs gedaan moet worden...
Goh, wat een "revolutionair" nieuw idee. Zo
ging het dus op de oude ambachtsschool. Ondertussen zijn
hele generaies leerlingen slecht opgeleid, en lopen
jongeren massaal weg van de
theoretische-opleiding-op-nul-niveau. Omdat ze viel
liever met hun handen werken. Wat niet mocht van de
alfa's en gamma;sdiehet etere wisen.
Tjonge, dat schiet op.. Het competentiegericht
leren wordt er in een jaar of twee doorheen gejaagd. En
wie ertegen protesteert ontslagen
Dee realiteit van de mislukking vn het linkse alfa-gamma
onderwijsideaal is echter inmiddels wel zo pijnlijk duidelijk, dat het
hoofdredactionele commentaar er echt niet meer omheen
kon:
Uit:
De Volkskrant, 26-06-2007, hoofdredactioneel
commentaar
De rehabilitatie van de ambachtsschool
De ambachtsschool keert terug, zo luidden al meteen de
commentaren. Dit jaar begint een experiment met ‘vmbo-vakcolleges’,
die zullen opleiden voor beroepen als metselaar,
loodgieter of fietsenmaker. Het is een veelbelovend
experiment, zowel voor de economie als voor de
leerlingen zelf. De komende jaren wordt een tekort van
honderdduizend vakmensen verwacht. Het is daarom van
groot belang voldoende vakmensen op te leiden. Het is
wrang om de spreekwoordelijke Poolse loodgieters naar
Nederland te halen, terwijl Nederlandse jongeren zonder
diploma thuis zitten.
Voor veel vmbo-leerlingen is het onderwijs te theoretisch.
Mede daardoor kampen leerlingen met motivatieproblemen
en is de schooluitval hoog. Dat probleem klemt des te
meer, daar op het vmbo veel allochtonen zitten. De
integratie en emancipatie van deze leerlingen begint met
een succesvolle schoolopleiding die uitzicht biedt op
een baan, en daarmee op een volwaardige plaats in de
samenleving.
Het is wel belangrijk dat de nieuwe vakcolleges niet meteen
te boek staan als ‘zwarte’ scholen die voor de onderkant
van de arbeidsmarkt opleiden. Op zichzelf is dat ook
nergens voor nodig. Er zijn ook veel autochtone kinderen
die liever met hun handen werken. Daarnaast zijn de
economische vooruitzichten voor vakmensen uitstekend.
...
Het experiment met de vmbo-vakcolleges markeert een toenemend
streven naar differentiatie, nadat jarenlang is
geprobeerd zo veel mogelijk leerlingen onder één noemer
te brengen, onder meer door de mislukte basisvorming. De
basisvorming kwam voort uit een op zichzelf loffelijk
streven naar sociale gelijkheid. Opleidingen moesten zo
veel mogelijk op elkaar aansluiten, teneinde leerlingen
te laten doorstromen naar een zo hoog mogelijk
theoretisch niveau.
Deze inrichting van het onderwijs miskende echter de grote
verschillen tussen leerlingen. Sommigen gedijen het
beste in een theoretische omgeving, anderen werken
liever in de praktijk. In samenwerking met het
bedrijfsleven zal dat praktijkgerichte onderwijs de
komende jaren versterkt moeten worden, ook door
combinaties van leren en werken gemakkelijker te maken.
De emancipatie van het praktijkonderwijs is een uitstekende
zaak zijn. Wel moet ervoor worden gewaakt dat niet álle
theorie overboord wordt gezet. Een opleiding voor
leerlingen van 12 tot 16 jaar mag nooit een pure
vakopleiding zijn. Een school moet ook voorbereiden op
burgerschap. Daartoe moeten leerlingen worden onderwezen
in de elementaire normen en waarden van democratie en
rechtsstaat. Ook basale kennis van de Nederlandse
geschiedenis is belangrijk. Van een school mag worden
verwacht dat zij pogingen doet de morele reflectie te
bevorderen.
Red.: Let voor de duidelijkheid nog
eens op de "maar"s:
...Het is wel belangrijk dat de nieuwe vakcolleges niet
meteen te boek staan als ‘zwarte’ scholen...
...De basisvorming kwam voort uit een op zichzelf
loffelijk streven naar sociale gelijkheid....
...Wel moet ervoor worden gewaakt dat niet álle theorie
overboord wordt gezet....
Precies al die zaken die tot het grote verval hebben
geleid - het is kennelijk moeilijk er afstand van te
nemen.
Bij het rondzoeken kwam nog een klein artikeltje
tevoorschijn:
De Volkskrant, 21-01-2006, ingezonden brief van
H.H. Wulfert (Zeist)
Ambachtsschool
Mijn advies aan burgemeester Job Cohen: hef die veertien
deelraden op (Binnenland, 18 januari).
Zet er veertien strak geleide ambachtsscholen voor in de
plaats. Leer die moeilijke gasten, autochtoon en
allochtoon, verplicht een goed vak. Dan kunnen zij
overal de kost verdienen.
Red.: Ach, het is al zo lang terug en
zo vaak tegen ze gezegd, maar "linkse"-politici en alfa-
en gamma-intellectuelen kunnen niet luisteren - want die
hebben idealen in hun hoofd, en bananen in hun oren.
Voor de volledoiheid ok no even hoe het aat:
Uit:
De Volkskrant, 26-05-2010, van verslaggeefster
Ianthe Sahadat
Ook speciale
vakcolleges voor de zorgberoepen
Vanaf volgend schooljaar komen er speciale
vakcolleges voor zorgberoepen. Dat maakten minister
Klink van Volksgezondheid en staatssecretaris Van
Bijsterveldt van Onderwijs dinsdag bekend.
De zorgcolleges moeten zesjarige opleidingen worden
waarbij vmbo, mbo en instellingen nauw samenwerken. De
organisatie die het project leidt, zette eerder de
technische vakcolleges op. Daarvan zijn er nu 38. De
opleidingen worden vaak vergeleken met de oude
ambachtsscholen waar beroepstrots, vakmanschap en de
relatie tussen leermeester en leerling centraal staan.
‘De instroom van jongeren is met 50 procent gestegen’, zegt
initiatiefnemer Hans de Boer over de vakcolleges
techniek. ‘Er is bijna geen lesuitval en vrijwel geen
schoolverzuim. Dat is verbluffend.’ ...
Red.: Hoe is 't mogelijk, hè ...Dat
zijn nu echt zaken die alleen alfa's/gamma's niet
begrijpen
...Maar dat is wel de groep die Nederland bestuurt
.
Een bericht uit het veld:
Uit:
De Volkskrant, 16-10-2010, van verslaggever
Haroon Ali
Slimmer op zoek naar een stage
... Het Vakgilde is de volgende
stap voor het Vakcollege Techniek, een zesjarige
praktijkopleiding voor technische vmbo-tieners. De
opleiding begon in 2007 en is nu op vijftig scholen
ingevoerd. Schooluitval en ziekteverzuim zijn afgenomen,
ouders en leerlingen zijn enthousiast, zegt
medeoprichter Hans de Boer, oud-voorzitter van de
Taskforce Jeugdwerkloosheid. ...
Red.: En nog eentje:
Uit:
De Volkskrant, 26-10-2010, van verslaggeefster
Elsbeth Stoker
‘Treinschool’ nodig
voor vakkrachten
Er moet een speciale ‘treinschool’ komen. Daarvoor
zal FNV Bondgenoten pleiten tijdens de
cao-onderhandelingen met de Nederlandse Spoorwegen.
Volgens de vakbond moet deze vakschool mbo-opleidingen
aanbieden aan jongeren. Daarnaast moet de treinschool
trainingen en cursussen verzorgen aan personeel van de
NS, ProRail en het goederenvervoer. De NS staat positief
tegenover het idee van een ‘treinschool’, maar vindt het
nog te vroeg om te praten over de vormgeving.
Het is de bedoeling dat de spoorwegvakschool door de hele
branche gebruikt gaat worden’, zegt FNV-bestuurder Roel
Berghuis. Volgens hem zal binnenkort de strijd om de
vakkracht weer losbarsten. De vakschool is volgens
Berghuis een wapen in deze strijd. De school kan het
imago van de branche verbeteren. ...
Het voorstel past in de trend dat steeds meer bedrijven eigen
mbo-opleidingen aanbieden, stelt Berghuis.... ‘In de
jaren zestig en zeventig waren zulke vakscholen heel
normaal. De Hoogovens hadden er destijds ook eentje’,
zegt Berghuis. ‘Maar in de jaren tachtig en negentig
zijn ze de nek omgedraaid. Nu blijken zulke
‘branchedeurmatten’ weer nodig.’ ...
Red.: '... vakscholen ... [zijn] in de
jaren tachtig en negentig ... de nek omgedraaid'. Door
gestoorde alfa/gamma-ideologen.
Het belang van praktijkonderwijs wordt natuurlijk sterker
naarmate je verder de onderwijsladder afgaat. Maar
alleen al deze terminologie is onwenselijk - je moet
niet mensen "gelijk" maken door ze allemaal proberen vol
te proppen met avo-onderwijs, je moet de status van het
niet-avo of handtechnisch- of praktijkonderwijs
verhogen:
Uit:
De Volkskrant, 08-11-2010, van
verslaggever Robin Gerrits
Ook kinderen voor wie de laagste vmbo-leerweg te zwaar is, kunnen iets
presteren
Daag ze uit, op de praktijkschool
Tussentitel: 'Veel meer dan bij havo kun je als school het verschil maken'
‘Blij.’ Net als veel medeleerlingen op praktijkschool De Einder is Walid
Taouil (17) geen jongen van veel woorden. Ook niet als hem wordt gevraagd om
zijn reactie als hij eind dit schooljaar zijn diploma krijgt. Maar hij weet
donders goed waarom het zo belangrijk is. Ooit hoopt hij op zijn huidige
stageplek bij McDonald’s de opleiding floormanager te kunnen doen. ‘Straks kan
ik laten zien dat ik iets gepresteerd heb.’
Toch is het bijzonder dat Walid een heus diploma krijgt. Officieel bestaat het
niet, als afsluiting van het praktijkonderwijs – bedoeld voor leerlingen die het
laagste niveau vmbo niet aankunnen. Veel praktijkscholen geven de leerlingen een
certificaat mee, maar dat is meer een bewijs dat ze ergens geweest zijn, niet
wat ze daar gedaan hebben. ‘Toen mijn broer lang geleden op deze school zat’,
zegt docente Özlem Yalcin, ‘kreeg hij alleen dat certificaat. Dat zei hem niets,
hij heeft het zelfs weggegooid.’
In het fraai opgeknapte badhuis aan de Spionkopstraat in de Haagse
Transvaalbuurt zijn de ruimten waar een gewone Nederlandse huiskamer, een keuken
of een eenvoudige winkel wordt nagebootst het belangrijkst. ‘Leerlingen krijgen
hier elementaire vaardigheden bijgebracht, zodat ze zich kunnen redden in de
maatschappij’, legt directeur Aad van Loenen uit. ...
Op hun scholen zit geen makkelijke groep: de kinderen hebben een zeer lage
intelligentie (officieel een IQ tussen 60 en 70) en kampen vaak met sociale en
gedragsmoeilijkheden. ‘Als leerkracht word je hier meer pedagogisch op de proef
gesteld dan didactisch’, zegt Van Loenen. ‘Maar ze moeten wel voor zichzelf
leren zorgen.’
Niet te veel pamperen dus, zegt Mulder, stel liever eisen aan ze. Daarom ook
besloten de Haagse praktijkschooldirecteuren een paar jaar geleden tot de
innovatie die ze nu landelijk en wettelijk verankerd willen zien: een diploma
voor het praktijkonderwijs. Dat was er namelijk nog niet.
‘Dit was de groep die zelfs niet slim genoeg was om de allerlaagste vmbo-leerweg
te volgen. Daar kon je geen eindtermen voor bedenken, werd gedacht’, zegt
Mulder. Maar juist het soms verguisde competentiegerichte onderwijs, dat uitgaat
van voor bepaalde beroepen vereist gedrag en vaardigheden, blijkt geschikt om
een diploma praktijkonderwijs mee op te bouwen: geen centraal schriftelijk
eindexamen in kennisvakken, maar een portfolio vol praktische taken en
elementair werknemersgedrag: op tijd komen, je aan je afspraken houden, beleefd
zijn, dat soort zaken.
Inmiddels hanteren de zes praktijkscholen uit de regio Den Haag het diploma, en
de andere tien uit Zuid-Holland gaan ermee beginnen. Andere regio’s tonen
belangstelling, dus het is nu het moment om te pleiten voor een landelijk
diploma. D66-wethouder Ingrid van Engelshoven van Den Haag mocht ze vorig jaar
uitreiken: ‘Ik heb genoten van de trotse gezichten van die kinderen en hun
ouders.’ ...
Op 177 praktijkscholen in Nederland krijgen bijna 27 duizend leerlingen les. De
meeste zijn kleinschalig opgezet. Leerlingen die naar het praktijkonderwijs (PrO)
gaan, maken aan het eind van de basisschool niet de Citotoets, maar een
intelligentietoets. Als ze 18 worden, verlaten de scholieren het PrO. Een groot
deel van hen gaat werken, een forse minderheid gaat op voor een mbo-1-diploma
(assistentenniveau). ...
Red.: Hier dus een enkel
voorbeeld van de juiste toepassing van "competentie-gericht
onderwijs": passende bij de competenties van de
betreffende leerlingen. Op hoger niveau wirdt het
gebruikt om onderwijs te geven onder de competentie van
leerlingen, namelijk in allerlei verbaal knip- en
plakwerk.
Het instellen van een diploma is een goede stap in die
rivchting;
Uit: De Volkskrant, 08-11-2010, door Ingrid van
Engelshoven (wethouder
Onderwijs voor D66 in de gemeente Den Haag) en Harry Mulder, Aad van
Loenen, Cees Bron, Maurice Peeters, Han van Beek en Michel Verhaar
(directeuren praktijkscholen Den Haag en Rijswijk).
Leerling wil een echt getuigschrift en geen brevet van
onvermogen
Yes! Ik kan het! Vinsenzo komt met een kreet van enthousiasme uit zijn
‘examengesprek’. Hij is geslaagd. Kinderen als Vinsenzo hebben in Den Haag en
Rijswijk een unieke kans om een diploma te halen. Ze gaan naar de
praktijkschool, een school voor leerlingen die het laagste niveau van het vmbo
niet aankunnen. Omdat het een speciale vorm van regulier onderwijs is, worden er
geen ‘gewone’ schooldiploma’s uitgereikt.
Dat doet pijn, merkten wij. Leerlingen en ouders zijn vaak teleurgesteld als
blijkt dat het vmbo niet haalbaar is. De leerlingen voelen zich in een hoek
gezet, en niet ten onrechte. Feitelijk zegt de samenleving tegen hen: jij kunt
geen diploma halen, jij bent bij voorbaat kansloos.
Daarom ontwikkelden we twee jaar geleden een diploma met een
bijbehorend ‘examen’. We hebben onze programma’s op dat
einddoel aangepast. ...
Maatschappelijk staat het garant voor praktische vaardigheden die de leerling
beheerst. Een Haagse werkgever weet dus op welke kwaliteiten hij kan rekenen.
Daarnaast heeft het effect van het diploma op de leerlingen zelfs ons versteld
doen staan. Dat het zo veel trots, zelfvertrouwen en doorzettingsvermogen bij de
jongeren teweeg zou brengen, dat hadden wij niet voorzien.
Wij pleiten daarom voor een erkend diploma voor alle (bijna 27 duizend)
praktijkschoolleerlingen in Nederland. ...
Red.: Het aloude antwoord:
Uit:
De Volkskrant, 09-11-2010, van
verslaggever Robin Gerrits
Minister: geen diploma voor
praktijkschool
Minister Van Bijsterveldt van Onderwijs is geen
voorstander van een landelijk erkend diploma voor de
praktijkschool. Volgens haar verkleint zo’n
getuigschrift de mogelijkheden voor scholen om in te
spelen op de, vaak beperkte, individuele mogelijkheden
van de leerlingen. ...
... de minister vreest dat een diploma met landelijk
vastgestelde eisen het bijzondere karakter van het
praktijkonderwijs ondermijnt. ‘Het succes en de kracht
van het praktijkonderwijs is gelegen in het feit dat
praktijkscholen veel vrijheid hebben om in te spelen op
de individuele capaciteiten en talenten van leerlingen.
Voor heel veel leerlingen is het doorlopen van het
praktijkonderwijs al een prestatie van formaat.’
Red.: In andere woorden: "Ik en de
ideologen op mijn ministerie weten het beter".
Er zijn dus weer weer mooie woorden gesproken, maar de trends
blijven negatief:
Uit:
De Volkskrant, 02-11-2011, door Emile Roemer,
fractievoorzitter van de SP in de Tweede Kamer, en
Jasper van Dijk, woordvoerder onderwijs van de SP in de
Tweede Kamer.
Weg met dat taboe op werken met je
handen
Bedrijven leiden steeds vaker hun eigen vakmensen
op. Het wordt hoog tijd dat de school dat weer gaat
doen. Daar heeft iedereen belang bij.
'Vakmanschap wordt niet meer door het onderwijs
geleverd, dus zijn we zelf maar een opleiding begonnen.'
Hij zei het bijna nonchalant, Bert van der Sluijs van
scheepswerf IHC Merwede, in het tv-programma Een
Vandaag. Als we nu niets doen, is er in 2014 een tekort
van 60 duizend technisch opgeleide jongeren. Technische
vmbo-opleidingen sterven uit, evenals de vakdocenten die
hiervoor nodig zijn. Jongeren die nog wel voor een
technische opleiding kiezen, zijn na hun opleiding vaak
onvoldoende geschoold.
Scholen moeten de ruimte krijgen om jongens en meiden een vak
te leren. Met opleidingen waar je geen vage competenties
leert maar wel leert werken met je handen. Waar
praktisch ingestelde jongeren niet jarenlang in de
boeken hoeven te zitten, maar na een vakopleiding meteen
aan de slag kunnen.
Twee weken geleden ontving de Kamer van vakbonden, werkgevers
en midden- en kleinbedrijf het Manifest Toekomst voor
Techniek. Deze oproep mag de politiek niet laten liggen.
We moeten nu maatregelen nemen om het dreigende tekort
aan technici, lassers, metselaars en stukadoors op te
lossen. Regering en oppositie moeten samen met scholen
en bedrijven de werkhandschoen oppakken.
Het onderwijs gaat sinds lange tijd gebukt onder het idee dat
leerlingen vooral theoretische en algemene vaardigheden
moeten aanleren en later wel toekomen aan hun vakkennis.
Onder het mom van 'competentiegericht onderwijs' worden
jongeren in enorme scholen aan hun lot overgelaten. Er
is echter een groep jongeren voor wie de school niet
kort genoeg kan duren, die naar buiten wil en de handen
uit de mouwen wil steken. We kunnen het ons niet
veroorloven om deze groep jongeren nog langer te
negeren.
Tijdens de behandeling van de onderwijsbegroting hebben we
een voorstel gedaan voor de instelling van een nieuwe
ambachtsschool waar jongeren wel een vak kunnen leren.
Samen met vakmensen die nu nog elke dag staan te lassen,
stucen of metselen, en samen met de bedrijven die zo om
vakmensen verlegen zitten. Bedrijven moeten niet uit
wanhoop zelf opleidingen opzetten, maar samen met
vakdocenten vakgericht onderwijs op school en
praktijkstages in de bedrijven organiseren.
Deze nieuwe ambachtsschool voorkomt dat bedrijven in de
toekomst vakmensen uit het buitenland moeten halen
terwijl jongeren in Nederland niet aan de bak kunnen
komen. Maar de politiek moet dan wel het lef hebben om
flink te schrappen in het oerwoud aan regels en
voorschriften die ze op het onderwijs heeft losgelaten.
Weg met de leertrajecten, basisberoepsgerichte
leerwegen, beroepsgerichte kwalificatiestructuren en
andere onbegrijpelijke nonsens. Weg ook met het taboe op
werken met je handen.
We hebben jarenlang jongeren van het onderwijs vervreemd. Nu
lijkt er eindelijk een politieke meerderheid te zijn
voor aanpassing van de scholen aan de behoeften van onze
kinderen. Ook VVD, CDA en PVV hebben in het verleden een
pleidooi gehouden voor goed vakonderwijs, maar het
huidige kabinet heeft hier nauwelijks werk van gemaakt -
minister Van Bijsterveldt heeft alleen de typering
'competentiegericht onderwijs' in het mbo veranderd in
de naam 'beroepsgerichte kwalificatiestructuur'. Dat
schiet dus niet op. ...
Red.: De woorden zijn mooi, maar
de daden niet. Want vakonderwijs kost geld. Een van de
belangrijkste redenen dat het ooit is afgeschaft.
Elders bestaat het nog steeds:
Uit: De Volkskrant, 04-04-2014, door Sterre Lindhout
In het bedrijf leert de meester de gezel het vak
Het beroepsonderwijs in Oostenrijk is een succes met een systeem dat is geënt op
het oude gildensysteem. Verdient dat navolging bij ons?
Tussentitels: Hier leer je tussendoor en dan leer je veel meer - Robert -
leerling elektrotechniek
Je raakt vast wel een paar leerlingen kwijt aan een studie filosofie - Rudolf
Riegler - Fabrikant elektromotoren
In het trappenhuis van de fabriek hangt een ingelijste afbeelding van een
adelaar die eruitziet alsof hij standrechtelijk wordt geëlektrocuteerd - het
nationale wapen van Oostenrijk. 'Uitstekend Leerbedrijf' staat eronder, een
zeldzame onderscheiding.
De firma Riegler fabriceert en repareert al generaties lang motoren en
generatoren in een loods op een industrieterrein in Linz. Het is een van de 35
duizend officiële leerbedrijven in Oostenrijk, maar dus niet zomaar de eerste de
beste.
Meer dan de helft van de Oostenrijkse beroepsbevolking komt uit 'Die Lehre', de
twee tot vierjarige beroepsopleiding die je een vak leert in dienst van een
bedrijf. Iedereen van 16 jaar en ouder mag solliciteren naar een leerplek, een
middelbare-schooldiploma is niet nodig. De leerlingen gaan tien weken per jaar
naar school, voor lessen vaktheorie, Duits, Engels en maatschappijleer.
Voor Robert (17), een diep in zijn zwarte sweater weggedoken elektrotechnicus in
opleiding, zitten die tien weken er net op. Gelukkig. Want hij was nou juist een
vak gaan leren om niet op school te hoeven zitten. Veel liever zit hij hier in
de loods, waar sigarettenrook de binnenvallende zonnestralen marmert en de lucht
dik is van het mannenzweet - van de vijftig medewerkers bij Riegler is er
welgeteld één vrouw. 'Hier leer je tussendoor', zegt Robert. 'En dan leer ik
veel meer dan als iemand zegt: ik ga je nu leren hoe je een elektromotor
repareert.'
Maar schoolschuwte is geen noodzakelijke voorwaarde om een ambacht te leren.
Alexander (17), die naast Robert motoronderdelen sorteert, combineert zijn
vakopleiding met een vwo-diploma, 'zodat hij daarna alle kanten op kan, zelfs
naar de universiteit'.
Vraag aan een willekeurige Oostenrijker of hij trots is op het onderwijs in zijn
land en zijn hoofd kleurt van schaamte zo rood als zijn vlag. Oostenrijk zit
achterin de Europese middenmoot op de PISA-ranglijsten en heeft een opvallend
laag percentage afgestudeerden aan een universiteit of hogeschool: 26,3 procent
tegenover 42, 3 procent in Nederland. ...
Red.: En natuurlijk wordt hier niet vermeld dat een
ruime meerderheid tot een overgroot deel van die afgestudeerden afgestudeerd is
in één of andere pret- of zelfs fopstudie. Die slechts relevant is voor twee
dingen: het eigenste ikje en de werkloosheid.
Wat in Nederland bijna helemaal verdwenen is (ondanks ook in dit artikel wat
gesputter over een paar zeldzame uitzonderingen), onder de druk van het
zenuwziek theoretisme van alfa- en gamma-onderwijshervormers en andere
soortgelijke bestuurders en intellectuelen. Verkondigend de absolute zegen van
het AVO of "algemeen vormend onderwijs", maar wat in de praktijk UTO of
"uitsluitend theoretisch onderwijs" was. Met tot in 2014 uitlopers in de
zenuwzieke iPad-scholen opgezet vanuit dragers van de bron van zenuwziek
getheoretiseer: de Joodse cultuur
.
Naar Onderwijsbeleid
,
Rijnlands beleid
, Rijnlands beleid,
overzicht , of
site home
.
|