Bronnen bij Onderwijsbeleid 2007: speciale onderwijs
| 17 jul.2007 |
Op het moment van schrijven, juli 2007, is het al volkomen duidelijk dat door
de combinatie van bezuinigingen en de daarbij passende onderwijsvernieuwingen
zowel het basis- als het middelbaar onderwijs aanzienlijk tot dramatisch in
kwaliteit zijn gedaald. Eén van de essentiële factoren daarin is de ideologie en
de praktijk om zo veel mogelijk niveaus bij elkaar te halen, van middenschool
tot het afschaffen van zitten-blijven.
Je zou denken dat men daarvan geleerd had voor het beleid dat
nu geformuleerd wordt. Niets is minder waar. Niet al te lang geleden was, in het
kader van bezuinigingen en gelijkschakeling al een beleid geformuleerd om
geestelijk gehandicapte en moeilijk opvoedbare kinderen, nu nog in het speciale
onderwijs, in het reguliere onderwijs te plaatsen (het juiste woord is
"dumpen"), onder eufemistische terminologie "Samen weer naar school" (te
vergelijken met die glas- en betonflats die men "Bloemlust" doopt)
.
Alle rampen hebben niet geholpen. Men gaat rustig door. En de
drijfveer is nog steeds dezelfde: het speciale onderwijs wordt te duur:
De Volkskrant, 30-08-2006, van verslaggever Robin Gerrits
Minister wil groei speciaal onderwijs aanpakken
Minister Van der Hoeven van Onderwijs komt met maatregelen om de explosieve
groei van het speciaal onderwijs aan banden te leggen. Vooral de stijging van
het aantal kinderen met gedragsmoeilijkheden baart haar zorgen.
In een brief aan de Tweede Kamer kondigt de minister aan dat de aanvragen voor
de leerlinggebonden financiering (het zogenaamde ‘rugzakje’) per direct veel
strenger moeten worden beoordeeld. Scholen moeten hun zorgstructuur verbeteren,
om zelf meer kinderen te kunnen ondersteunen zonder tussenkomst van speciale
scholen.
Daarnaast stelt Van der Hoeven de vaste bedragen voor de
rugzakjes ter discussie. Niet elk probleemgeval is even zwaar, en hoeft dus ook
niet even veel ondersteuning te krijgen. ...
De deelname aan het speciaal onderwijs is tussen 2000 en 2005
gestegen van 53.203 tot 78.163. ...
Red.: Dit is de rechtse motivatie: geld.
Uit:
De Volkskrant, 31-08-2006, van verslaggever Robin Gerrits
Rugzakregeling werkt te goed
De kosten van subsidies voor kinderen met problemen in het onderwijs stijgen te
sterk. Minister Van der Hoeven wil daarom de zogenoemde rugzakjesregeling
aanscherpen.
Stel: je kind heeft problemen in de klas. Het is onrustig, heeft moeite met
concentratie, en de leraar heeft steeds vaker aanmerkingen op zijn gedrag.
Opvoedkundige ingrepen helpen niet en de omgeving dringt aan hulp bij het
speciaal onderwijs te zoeken. Daar immers zijn docenten die zijn opgeleid met
kinderen met leer- en gedragsstoornissen om te gaan.
Observaties door deskundigen leiden inderdaad tot het advies
extra begeleiding te organiseren. Tot vreugde van de school, want zij kunnen de
situatie niet meer aan, de juf merkt dat de klasgenoten eronder lijden.
Akkoord, zeg je als ouder. Extra ondersteuning is prima, maar
liefst wel op deze school. De school voor speciaal onderwijs staat immers ver
weg: extra reistijd, problemen bij het vervoer naar de naschoolse opvang, minder
vriendjes. Bovendien drukt het misschien een stempel op het kind. ...
Red.: Alsof ouders hun kind zomaar voor niets naar een
speciale school zouden willen sturen. De werkelijkheid is het omgekeerde: de
problemen zijn vrijwel altijd met ouders die proveren te hoog onderwijs voor hun
kinderen te krijgen.
Dit is dus de linkse motivatie: het past zo mooi bij
het ideaal, hè...: iedereen samen gezellig naar dezelfde school ... Het
gelijkheidsideaal.
Uit zowel financiële als ideologische overwegingen,.wordt er
op de gewone scholen,die uit hoofde van ervaring huiverig zijn, de bestuurlijke
en intellectuele druk uitgeoefend
Van: Nu.nl, 05-01-2007.
'Scholen verplicht probleemleerlingen op te nemen'
Scholen moeten worden verplicht de zorg voor probleemleerlingen op zich te
nemen. Het ministerie van Onderwijs heeft hierover gepraat met
onderwijsorganisatie VOS / ABB, meldt het Algemeen Dagblad donderdag.
Met deze wettelijke zorgplicht moet worden voorkomen dat
duizenden kinderen met leer- of gedragsstoornissen thuis komen te zitten,
terwijl ze leerplichtig zijn. De zorgplicht wordt volgens het dagblad mogelijk
al in het nieuwe schooljaar ingevoerd.
Reguliere scholen weigeren nu nog regelmatig leerlingen met
gedragsproblemen. Doordat bij het speciaal onderwijs plaatsgebrek is, is daar
meestal een wachttijd van zeker drie maanden. Hierdoor loopt het kind een
leerachterstand op, stelt het AD.
Nederland telt jaarlijks zo'n 2500 tot 5000 leerplichtige
'thuiszitters'.
Uit:
De Volkskrant, 18-01-2007.
‘Andere aanpak speciaal onderwijs’
Nog geen 5 procent van de leerlingen die vanwege een handicap op een speciale
school voor voortgezet onderwijs zitten, stroomt uit met een diploma. Dat blijkt
uit een inventarisatie van Steven van Eijck, commissaris jeugd- en
jongerenbeleid. Van Eijck adviseert minister Van der Hoeven van Onderwijs een
specifiekere aanpak, zodat kinderen vaker in het regulier onderwijs kunnen
worden ondergebracht. Kosten: 207 miljoen euro per jaar. ...
De Volkskrant, 26-06-2007.
Maatregelen voor speciaal onderwijs
Het moet afgelopen zijn met de ongebreidelde groei van het speciaal onderwijs.
Niet alleen mag het aantal kinderen dat op een speciale school of met een
‘rugzakje’ op een gewone school les krijgt niet meer stijgen, ook het totale
budget voor zorgleerlingen wordt bevroren op het huidige niveau.
Staatssecretaris Dijksma van Onderwijs formuleert in een brief aan de Kamer haar
oplossingen voor de problemen in het speciaal onderwijs: explosieve groei,
onvoldoende kwaliteit en ondoorzichtigheid. Ze benadrukt het blijvende belang
van aparte speciale scholen. Scholen moeten regionale samenwerkingsverbanden
vormen om aan ieder kind passend onderwijs te kunnen bieden.
Red.: Voor de schade die het mengen aanricht, zie hier
.
Naar Onderwijsbeleid, lijst
,
Rijnlands beleid
, Rijnlands beleid,
overzicht , of
site home
.
|