Bronnen bij Europese Imperium: discussie
|
.2011 |
De zaak van de Europese Unie lijkt in hoge mate op die van het
multiculturalisme: het is een ideaal waarvoor argumenten zijn aan te voeren,
welke argumenten voor een groot deel door de praktijk achterhaald worden. Met
als volgende overeenkomst dat in beide gevallen dat laatste niet gezegd mag
worden en vooral niet over gediscussieerd, omdat de oorspronkelijke ideeën
inmiddels tot ideologieën zijn geworden, waaraan niet getornd mag worden.
Discussiëren over het Europese ideaal in de media, normaliter
de plaats voor zoiets, is ook niet mogelijk, omdat de media volstrekt
gedomineerd worden door zowel multiculturalisten als Eurofielen en
Europa-ideologen.
Ook de methoden van discussiëren laten grote overeenkomsten
zien. In het geval van het multiculturalisme is het ultiem argument: "Weerstand
tegen multiculturalisme is hetzelfde als monoculturalisme - monoculturalisme is
hetzelfde als nationalisme - nationalisme leidt tot de Derde Wereldoorlog". In
het geval van de euro-fundamentalisten:
Uit:
De Volkskrant, 01-12-2011, door Marc Peeperkorn
'Eurocrisis kan tot oorlog leiden'
De eurocrisis heeft zich ontwikkeld tot een totale crisis die de
economieën, de samenleving en de politiek in het hart raakt. De Franse minister
van Buitenlandse Zaken Juppé vreest voor gewapende conflicten als de crisis niet
snel wordt bezworen. ...
Volgens de Franse minister Juppé kan de schuldencrisis het
einde van de Europese Unie inluiden en daarmee het begin van nieuwe oorlogen.
'We hebben ons de afgelopen decennia wijsgemaakt dat het gevaar van conflict op
het continent is verdwenen, maar daar ben ik niet zo zeker van', aldus Juppé.
Red.: Oftewel: "Weerstand tegen de euro is hetzelfde
als weerstand tegen de EU - weerstand tegen de EU is hetzelfde als weerstand
tegen de Europese solidariteit - weerstand tegen de Europese solidariteit is
hetzelfde als Derde Wereldoorlog". Dus stort u maar, noordelijke landen.
En nog zo eentje:
Uit:
De Volkskrant, 02-12-2011, van correspondent Ariejan Korteweg
Sarkozy pleit voor nieuw EU-verdrag
'Europa moet vaker beslissingen kunnen nemen bij meerderheid van
stemmen', vindt Nicolas Sarkozy. Nu is bij grote besluiten unanimiteit nodig.
...
... De president zei er geen doekjes om te willen winden.
'Europa kan worden weggevaagd door deze crisis', waarschuwde hij. ...
Red.: Nogmaals ter herinnering: maar een deel van de
EU-landen heeft ook de euro - de rest heeft vrij en blij doorgefunctioneerd.
De aanleiding voor deze beschouwing was het door deze
campagne opvallende verschijnsel van een artikel, in de Volkskrant,
waarin wel een soort van discussie mogelijk lijkt te zijn. Dit artikel gebruiken
we hier als middel om met de auteur, die al snel toch een eurofiel blijkt, op
virtuele wijze in discussie te gaan:
Uit:
De Volkskrant, 05-11-2011, door Olaf Tempelman, verslaggever van de
Volkskrant
De EU lijkt meer op de USSR dan bestuurders willen
Beleidsmakers aan de top willen niets weten van de kritiek van
burgers die op hen vloeken en niet willen meewerken.
Red.: De koppen wekten het vermoeden van een echte
discussie. De naam van de auteur wekte enige scepsis daarover, daar Olaf
Tempelman van Joodse culturele afkomst is, met de meestal daarmee samengaande
culturele voorkeuren . Daaronder horen een afkeer van de natiestaat, en een
sterke voorkeur voor Europeanisering .
De inleiding:
Oftewel: we gaan praten over natie versus imperium. Een mooi plan.
Leugen nummer één: 'lijken'. Er is geen sprake van een "lijkend"
verschil in economische cultuur, er is een door vrijwel iedereen erkend "zijnd"
verschil in economische cultuur.
Leugen twee: het verschil is geen kwestie van wantrouwen. "Wantrouwen"
is het vermoeden dat een ander je gaat benadelen, zie het begrip "vertrouwen"
. In
dit geval is er geen sprake van vermoeden: de ander heeft ons al benadeeld.
Leugen drie: dit wantrouwen geldt voor alle menselijke groepen - binnen de
eigen groep gaat men meestal uit van vertrouwen, buiten de groep van
wantrouwen. Dit zit zelfs ingebakken in onze fysiologie, in de werking van de
stof oxytocine
. Het specifiek associëren van dit proces met de
natiestaat, met impliciete uitsluiting van groepen of culturen die niet
samenvallen met een natiegrens, is een volstrekt basale fout in deze context.
Het is het vooroordeel van de nomade, die tegelijkertijd de cultuur van de
streken waar hij door trekt angstvalig buiten de deur houdt, en bijvoorbeeld
zijn dochters verbiedt met residenten ter trouwen - zoals dat ook behoorde tot
de Joodse cultuur (anders bestond ze niet meer) en deels nog steeds zo is. merk
ook nog ven op dat de Hoetoes en de Toetsies elkaar naar de keel hebben gevlogen
binnen elke natiestaat waar de twee groepen samen voorkomen. Als enkel voorbeeld
van talloze andere gevallen.
Een vergissing van Tempelman, deze opmerking. Want het is nog een argument
tegen zijn betoog: in tegenstelling tot de natiestaat zijn wantrouwen en oorlog universeel.
Wantrouwen en oorlog hebben dus niets intrinsieks met de natiestaat te maken.
Ongelofelijk. Een glaszuivere erkenning van vooroordeel. Het zit zo in de
ziel gebakken, dat het niet eens als een volkomen ontkenning van de eigen
autoriteit wordt gezien. Iemand die dit schrijft kan totaal niet zinvol over de
kwestie van al dan niet Europa discussiëren. het is als het discussiëren
over het opstaan van God met een kardinaal.
Let op wie dit zegt: als er iemand al uitvoerig blijk heeft gegeven van
onderbuikgevoelen dan is het de auteur. En we komen er niet omheen: het zijn joods-culturele onderbuikgevoelens. het is de Joodse cultuur die hier strijdt
tegen die van de Europese landen en naties:
Het schrijven wordt gekenmerkt door een fanatisme dat we kennen van
gelovigen - in dit geval een gelovigen in eigen ideologie en eigen cultuur. Die
zijn eigen fanatisme projecteert op anderen.
Welk afkeuren emaneert vanuit het zuiden, binnen Europa. Met nog sterkere
kernen van afkeer buiten dit continent. En het is de natuur van afkeer
tegen-afkeer genereert. De Grieken begonnen het voorstellen van de Duitse
leiders als nazi's - de Duitsers regeerden met minachtende prenten over
failliete Grieken: "Verkauft ihre Insel!". Wat de Grieken zouden moet
doen, is een paar rijken ophangen, en van de rest hun kapitaal in beslag nemen.
Het Amerikaanse voorbeeld: een imperium van sociaal harteloze immigranten
die fanatiek geloven in het recht van de sterkste, wat bijeengehouden
wordt door een nauwelijks gematigde vorm van fascisme, met veel vlagvertoon en
een onstuitbare oorlogszucht
.
Een leugen. Hun beleid is gericht op snelle en volledige Europese
eenwording, wat ze nu niet durven uit angst om bij de komende verkiezingen
verslagen te worden (Juncker).
Nog een leugen. Ze waren er allemaal mordicus en hartgrondig tegen.
En daar tussendoor, het overgrote deel van de tijd, was het een groot
voordeel, want het zorgde voor sociale samenhang en vertrouwen => (west org.).
Binnen ieder van de eigen landen.
Volstrekt blinde ideologie.
De cynisch vernietigers die geloven in het recht van de sterkste en daarom
tegen de sociale staat zijn.
Een volstrekt stompzinnige opmerking: een imperium zonder samenhang is
oneindig irrationeler dan een staat bevattende een samenhangende cultuur.
Een keiharde leugen: het eerste dat gemigreerde moslims in Europa deden
was in hun eigen winkels, cafés, en kerken kruipen.
Daar is de fanaticus weer.
Zoals bijvoorbeeld dit schrijven aantoont een volstrekte omkering van de
feiten: het zijn de eurofielen die volstrekt irrationeel zijn in het weigering
om de praktische bezwaren onder ogen te zien.
Weer een leugen: het probleem is niet tegenwerking, het probleem is dat
het niet werkt. Omdat hoe verder bureaucraten leven van datgene dat ze besturen,
hoe stompzinniger hun maarregelen worden.
En eindelijk vlak voor het einde van het artikel, zijn we toe aan de
andere kant van de mediale. Eens even kijken wat Tempelman te pas en te onpas
vindt - let wel: het gaat hier doodgewoon over hoe het er aan toegaat in een
land versus een imperium:
Heeft er niets mee te maken.
Toen die republieken werden ingelijfd, waren ze arm als de ratten. In de
Sovjet-Unie hadden ze gezamenlijk een succesvol ruimtevaartprogramma en andere
technologe. Na het uiteenvallen veroudert hun technologie snel en worden ze weer
arm als de ratten.
Een leugen: de Noord-West-Europese landen geven grote hoeveelheden geld
aan de rest.
Een leugen: de voordelen als reizen zonder grenzen zijn identiek. De
nadelen, als groeiende bureaucratie, idem. Kijk maar:
Precies hetzelfde geldt voor de Sovjet-Unie.
Gunst, daar is het: het eerste stukje waarheid. Met als goedmakertje
meteen weer een leugen: het slechte meewerken is niet iets van de burger, maar
van de EU-bureaucraat.
Het is geen breuk met de geschiedenis, het is een breuk met de ideologie.
In Europa is niets meer nodig dan goede economisch samenwerking: jij levert dit,
en en daar krijg je dat voor terug. Meer is voorlopig niet nodig. En de toestand
in imperia als Rusland, China en Amerika laat zien dat meer ook uitermate
ongewenst is. Terug naar de Europese Economisch Gemeenschap.
Samenvattend: dit was de eerste zichtbare poging tot
discussie, dialoog, vanuit de rangen van de eurofielen. De rest van wat er uit
die hoek komt, is erger en gewoonlijk veel erger: het zijn vaak niets meer dan
ordinaire scheldpartijen gebruikmakend van termen als populisme en xenofobie. En
als het een stap verder gaat, is dat om te wijzen op de oorlog. met als
rationele antwoord dat de kans op oorlog als de EU uit elkaar valt oneindig veel
kleiner is dan de kans op oorlog door de aanwezigheid van moslims en andere
allochtonen immigranten - kijk maar naar Frankrijk 2005 en Engeland 2011,
allebei opstanden van de allochtonen. En dat laatste moeten we ons volgens
dezelfden lieden maar manmoedig doorheen bijten op hoop van zegen, dus wat
betreft een toekomst zonder Europese Imperium zal dat ook best lukken.
Nog wat tegenspraak voor Tempelman:
Uit:
De Volkskrant, 29-01-2013, ingezonden brief van Dr. Rochus van der Weg,
BruinisseIntegratie
De voortgaande integratie in Europa gaat meer en meer op een intellectueel
experiment van politici lijken. Politici die zich niet lijken te realiseren dat
een integratie van Europa te ingrijpend is om als experiment te dienen. Het
besef dat groepen mensen - die een taal, een cultuur en een geschiedenis
gemeenschappelijk hebben - niet tot elkaar veroordeeld willen worden door
integratie lijkt volstrekt afwezig. De geschiedenis toont aan dat een dergelijke
'integratie' alleen stand houdt in een dictatuur. De voormalige USSR, het
voormalige Joegoslavië en Tsjechoslowakije zijn voorbeelden van desintegratie na
het vertrek van de dictator.
De wens om samen te werken is een volstrekt andere dan de
wens tot integratie. De politieke angst - zelfs van D66 - voor een referendum
over de Europese Unie is uitsluitend te verklaren omdat de uitkomst bekend is.
Naar Politieke analyse
,
Politiek lijst
,
Politiek & Media overzicht
, of site home
.
|