Bronnen bij Wetenschap, historie: de Middeleeuwen

Merkwaardigerwijs begint net ook in de media de Middeleeuwen in deze rol genoemd te worden (de Volkskrant, 18-06-2008, ANP):
  Middeleeuws model tegen krapte

Nederland moet met een Duits scholingsmodel, dat zijn wortels in de middeleeuwen heeft, het tekort aan arbeidskrachten oplossen. Hiervoor pleit ABN Amro in een dinsdag gepubliceerde studie naar trends op de arbeidsmarkt in de komende vier jaar.
    Volgens de bank lukt het in Nederland niet voldoende vaklieden op te leiden. ...
    De afgelopen jaren is het aantal zelfstandigen zonder personeel (ZZP'ers), veelal vaklieden die voor zichzelf werken, sterk toegenomen. Volgens de bank zijn deze arbeidskrachten te vergelijken met de middeleeuwse 'meesters', zoals looiers en timmerlieden. Binnen deze beroepsgroepen leidden de ervaren vaklieden hun opvolgers, hun 'gezellen', op. Dit model is in Duitsland nog deels in stand en de bank is van mening dat Nederland hiervan kan leren.

In Duitsland is veel langer dan in Nederland de oude vakschool of vakopleiding direct verbonden met een bedrijf blijven bestaan als een normaal leertraject na en samen met het algemene onderwijs.

Later gevonden, een bron die eenzelfde verband legt (de Volkskrant, 08-04-2000, door Carien Overdijk):
  Babbel en blijf vriendelijk

Op een moment dat Nederlandse werkgevers zich suf piekeren hoe ze hun mensen binnenboord kunnen houden, verschijnt de vertaling van een Amerikaans doemboek over wegwerppersoneel. De oorspronkelijke titel The corrosion of character/The personal consequences of work in the new capitalism is in de vertaling geneutraliseerd tot De flexibele mens/psychogram van de moderne samenleving. Maar die vlag doet niets af aan de pessimistische lading.
    Socioloog en universitair docent Richard Sennett schudde Amerika twee jaar geleden wakker met dit boek. De nieuwe economie met zijn flexibele dienstverbanden, zijn aanhoudende veranderwoede en zijn snelle krimp-groeibewegingen is funest voor het overgrote deel van de werknemers, stelt hij. Niet alleen gaan deze mensen er in inkomen op achteruit, ook mentaal raken zij op drift. De constante dreiging van ontslag of overplaatsing holt hun zelfrespect en hun arbeidsethos uit. Hard werken is geen investering meer voor de oude dag, hooguit een overlevingsstrategie.
    Voor productiemedewerkers komt daar nog bij dat de computer hun beroepstrots heeft verwoest. Hun met noeste vlijt verworven ambacht is gereduceerd tot het knoppenpaneel van een machinepark, waarmee iedere laaggeschoolde na een korte training overweg kan. Als een machine vastloopt, moeten de knoppendrukkers hulpeloos afwachten of een externe deskundige hem weer aan de praat krijgt.
    Als gevolg hiervan tonen Amerikanen minder gemeenschapsgevoel. Zij sluiten zich niet meer aan bij een vakbond en ze doen minder vrijwilligerswerk. Als ze voor hun werk verhuizen, knopen ze in hun nieuwe woonplaats alleen nog oppervlakkige contacten aan. Ze 'verliezen hun geschiedenis' en hebben weinig door te geven aan hun kinderen.
    Aldus Sennett, die zijn betoog verankert in cijferstaatjes en in pakkend beschreven lotgevallen van immigrantenarbeiders, ... Om via het stoïcisme van Augustinus ('weg met de laksheid') uit te komen bij de renaissance, ...

Sennett gaat dus uit van het omgekeerde verschijnsel: hoe het uitschakelen van de Middeleeuwse beroepseer of beroepstrots een nieuwe, minderwaardige, mens kweekt. Oftewel: de Middeleeuwse beroepseer of beroepstrots kweekt een meerderwaardige mens. De mens die de, of een, renaissance voortbrengt - een stap omhoog in de beschaving.
    Meer over dit onderwerp- in Blauwe en witte boorden  en  Blauwe en witte boorden, intellectualisme  .


Naar Wetenschap, historie  , of site home  .

18 jun.2008