Bronnen bij Retorische trucs: sandwich
De sandwich
of vollediger "giftige sandwich" is, als je een rangvolgorde gaat aanbrengen qua
kwaadaardigheid, ééntje in de top.
Wat je ook kan zien aan degenen die hem
bedrijven.
Het voorbeeld in de tekst is van Sheila Sitalsing - een erkende heks
en gifmengster
. Hier een paar andere (de Volkskrant, 01-11-2011, column door Arnon Grunberg):
De oorlogen tegen drugs en de Taliban niet, omdat de betrokkenen
hun eigen vrijwillige gedragingen niet
willen opgeven. De oorlog tegen open grenzen kan in een handomdraai gewonnen worden, omdat het
een kwestie is van degenen die binnen zitten, en die kunnen vrijuit handelen
tegenover anderen die hun tehuis willen binnendringen en leegroven. Bij
voldoende instroom zal een meerderheid dat ook willen. Een oorlog die makkelijk
gewonnen kan worden door gewoon te gaan schieten op de plunderaars. Dan blijven
ze vanzelf weg.
Dat de giftige sandwich gepaard gaat met veel andere
retorische smeerlapperij is aangaande Grunberg
een open deur.
Volgende (de Volkskrant, 09-02-2013, column door De Betrouwbare Mannetjes):
Een mooi voorbeeld. Hier zijn
mensen die terecht klagen dat hun minder- en
laagopgeleide banen worden ingepikt door allochtone en MOE-landse
immigranten eerst benoemd als de aanhangers van de PVV wat bedoeld is als
belediging, en daarna worden ze gestopt tussen mensen die onterecht klagen.
En nog een van dit stel heren:
En nog een giftige sandwich richting Bert Brussen, die iemand in
de media is die niet-politiek-correct is. Gevaarlijk dus, want doorbrekende
de censuur- en propagandamachine.
Kijk naar verdere bijdragen van deze heren
, om te constateren dat dit verbaal geteisem van de hoogste orde is. Tezamen met
Sitalsing en Grunberg bevestigende dat plegers van de giftige sandwich behoren
tot het allerlaagste allooi. Het is volk type "schorpioen", waartegen maar één
kruid is gewassen: verpletteren onder een gelaarsde hiel - het gif is te
gevaarlijk voor een andere aanpak.
Hé, weer een lekkere sandwich van
Grunberg (de Volkskrant,
22-10-2016, column door Arnon Grunberg):
Overdrachtelijk, in zekere zin, want de giftige laag zit dit keer aan de
bovenkant.
Hier een lange versie, beslaande het hele desbetreffend
artikel (de Volkskrant,
10-06-2017, rubriek Medialogica, door Jean-Pierre Geelen):
Gevolgd door een homerisch gelach, alvorens aan het verkennen te gaan in
de wereld waarvan Jean-Pierre een beeld bij elkaar heeft geklutst op zijn
beeldschermpje. Het beeld dat van de wereld van de
sandwich:
Dus laagje 1: een broodje aap-verhaal, laagje 2: de melding dat CNN een
reportage manipuleerde, en laagje 3: een broodje aap-verhaal. Conclusie: de
melding dat CNN een reportage manipuleerde is ook een broodje aap-verhaal.
Nou zijn er geen beelden beschikbaar van de Dutroux-achtige vondsten in Zwolle,
nog die van Sylvana Simons waarop ze de Efteling veroordeelt (overigens: dat is
een zogenaamde contaminatie: Simons beschuldigt iedere blanke van racisme, en
een vrienden van Sylvana hebben de Efteling beschuldigt van racisme).
Maar er zijn wel beelden van die CNN-reporters die een handjevol moslims bij
elkaar zetten, en dan van dichtbij opnames ervan maken, met gesproken teksten
erbij die suggereren dat moslims massaal protesteren tegen die aanslagen. Of de
vertoonde moslims echt tegen die aanslagen zijn of alleen aan hun eigen hachje
denken, wordt ook niet gevraagd en zeker niet vermeld.
Hoe dan ook: de beelden zijn volkomen helder, maar homo rattus Jean-Pierre gokt
erop dat u ze niet gaat opzoeken - eerst even het geheel:
Goed lezen en het staat er eigenlijk allemaal al: 'tegendemonstratie':
er was een enkele molsim die een protestbord omhoog hield.
'CNN-verslaggeefster Becky Anderson': het is een heel team.
'een geval van enscenering': een geval van het onregelmatige werkwoord: "Ik
ensceneer slechts, jij vertelt niet de hele waarheid , hij verspreidt gevaarlijk
nepnieuws". 'wanneer CNN had gesuggereerd dat het een
massabetoging betrof': glasharde leugen: alleen al door het maken en uitzenden
van de reportage suggereert CNN dat het een significante dus massabetoging was.
Goed, dat was de methode. Maar wat was nu eigenlijk de
boodschap? Deze, ook weer in de vorm van de de drie lagen van de sandwich:
Kijk, daar ging het dus om: om de verslaggeving over de werkelijke
wereld, zoals te vinden bij GeenStijl en ThePostOnline, zwart te maken.
Want: "Islam is Vrede". "Islam is Liefde". En GeenStijl
en ThePostOnline liegen daarover ...
Nog een Grunbergje, met een variant (de Volkskrant,
29-09-2017, column door Arnon Grunberg):
De sandwich met dit keer twee giftige lagen en één eetbare: er is nul bewijs voor de
stelling dat vaccineren gevaarlijker is dan niet vaccineren. En er bestaat
oneindig veel bewijs dat een land zonder 'buitenlanders' lees gekleurde
immigranten en moslims beter af is dan met. Die oneindige hoeveelheid bewijs
heet "Afrika" en "het Midden-Oosten".
De giftige sandwich is één van
de zeldzamere trucs, maar hier is er dan toch weer eentje die genoeg opviel
- van een cultuurgenoot van A. Grunberg: O Tempelman
(de Volkskrant, 09-05-2020, door Olaf Tempelman):
Een lijstje. Van identiteiten die de coronacris
niet veroorzaakt hebben, zoals
... 5G-masten. En daaronder dus "verstopt" ...:
... dus 'de Joden' ... En wie zijn dan die 'de
Joden' die het niet gedaan hebben:
Dus 'de Joden' zijn niet schuldig aan parasitisme (George Schwartz-Soros
is in alle enigszins niet vervormde beelden van de werkelijkheid een
parasiet) en 'de Joden' zijn dus ook niet schuldig aan 'globalisme'.
Overigens is dat 'globalisme' ook iets dat niet bestaat, in ieder geval voor
zover het 'de Joden' betreft, want ook dat 'globalisme' staat tussen
aanhalingstekens. Dus omdat 'de Joden' niet schuldig
zijn aan het coronavirus, is George Schwartz-Soros geen parasiet maar een
filantroop. En dus omdat 'de Joden' niet schuldig zijn
aan het coronavirus, zijn 'de Joden' geen 'globalisten'.
Maar residenten en thuisblijvers die het Midden-Oosten nooit verlaten hebben
en daar nog steeds met zijn allen op een kluitje wonen.
Nogmaals: wat kunnen ze toch mooi redeneren ...
Naar Retorica, trucs
,
of site home
·.
|