Toelichting bij Termen: automobilisme
Een van de redenen voor het verschijnsel van "automobilisme" is dat
autorijden veel meer is dan een manier om van A naar B te komen. Het is een
uitingsvorm van status, een uitlaatklep voor een gefrustreerd gevoel van
vrijheid, en het is deels doodgewoon een vrijetijdsbesteding (de Volkskrant, 11-04-2006, van verslaggever Bart Jungmann):
En (VARAgids, nr. 17-2009):
De opmerking in Termen
over het verband tussen automobilisme en belastingmoraal was gebaseerd op
intuïtie. Dat hoeft niet meer (de Volkskrant, 29-04-2009, door Douwe Douwes):
De gemeenschappelijke factor: een egoïstische mentaliteit
De partij
van het automobilisme is dan ook natuurlijk de VVD (Volkskrant.nl, 02-12-2007, ANP
):
Dit is automobilisme, omdat dit voorstel volstrekt
irrationeel is. Wat het doet, is de grens voor een boete met 10 km/h
verschuivingen, waarna natuurlijk precies dezelfde klachten over die nieuwe
grens zullen optreden. Kortom: dit proces is oneindig rekbaar.
Hier de bevestiging van die psychologische component (de Volkskrant, 14-11-2008, rubriek Tijdgeest door Olaf Tempelman):
En dit is wat de ploerten doen (de Volkskrant, 25-11-2008, ANP):
Waarbij ook dit verschijnsel hoort (de Volkskrant, 29-11-2008, van verslaggever Willem Beusekamp):
En zoiets wordt, bij onvoldoende tegenmaatregelen (en dat
gebeurd in Nederland altijd, tot de zaak uit de hand gelopen is), steeds
erger (de Volkskrant, 14-01-2009, ANP):
Maar dat loopt ongetwijfeld binnen een dag weer vrij rond en heeft na een
maand zijn rijbewis weer terug ...
Ook in intellectuele kringen komt
het voor (de Volkskrant, 19-11-2009, column door Max Pam):
En nog zo'n gevalletje (de Volkskrant, 09-04-2010, van verslaggever Michiel Haighton):
Allemaal weerzinwekkende patsers, met wat betreft
Ratelband een uitschieter naar het psychotische gedrag.
Waar een deel van lompheid van de automobilist vandaan komt blijkt hier
(de Volkskrant, 04-09-2010, door Olaf Tempelman):
De auteur is, journalist en dus alfa zijnde, natuurlijk
al even verslaafd:
|
Net als miljoenen andere in files gestraften heb ik mijn auto niet
weggedaan. Misschien komt dat doordat ik er soms nog mee kan doorrijden.
Behalve enkele van mijn ergste momenten heb ik ook enkele van mijn
mooiste aan het stuur beleefd, op lange reizen over lege wegen, bij
voorkeur ’s avonds, af en toe stoppend bij verlaten benzinestations. |
Tja ...
Een verder blijk van waar het zit
(de Volkskrant, 19-02-2011, door Malou van Hintum):
De irritatie is gericht op anderen. Dat wil zeggen: het
"er zijn" van die anderen. Dat wil zeggen: het feit dat men dan zelf niet
kan doen wat men wil. Oftewel: het gaat allemaal over de gevoelde vrijheid:
men irriteert zich minder vrijheid te hebben door de aanwezigheid van
anderen. De auto is de uitlaatklep voor het gebrek aan vrijheid dat men in
de maatschappij heeft. iets dat ontstaat omdat de belangrijk deel van de
ideologie van deze maatschappij is dat men die vrijheid wel heeft.
Men heeft wel gezegd op te treden tegen het geweld tegen
verkeersregelaars, maar dat gebeurt natuurlijk niet. Effectieve regels tegen
automobilisten zijn ook impopulair bij bestuurders, want die voelen zich ook
automobilist. Dus wordt het geweld steeds erger (de Volkskrant, 02-04-2011, van verslaggever Jaap Stam):
Buiten het verkeer zou dergelijk gedrag tot stevige
gevangenisstraffen leiden.
Meer bronnen over automobilisme hier
.
Naar Termen, automobilisme
, of site home
·.
|