WERELD & DENKEN
 
 

Toelichting bij Termen: jochies

De term jochies  is één van de vele die door de verbale struikrovers van de politieke-correctheid is ontdaan van zijn onschuldige betekenis, om vervangen te worden door de semantische nacht. Komende te staan voor "jeugdige allochtone overlastgevers" en erger. Te beginnen met de overlastgevers:


Uit: De Volkskrant, 11-04-2015, boekrecensie, door Catharina Overdijk

Naakt en andere eyeopeners

In de Rotterdamse Leeszaal in het multiculturele Oude Westen
...

...  Het is een drukke zaterdagmiddag. In een hoek zit een groep tienerjochies te gamen. ...


Red.:   Daar is het 'jochies'. Je weet tegenwoordig al wat er dan komen gaat:

  Hun herrie en soms vernielzucht geven al maanden overlast.

Q.e.d.
    Voorbeeld twee:


Uit: Volkskrant.nl, 22-01-2015, door Anna van den Breemer

Achmed Akkabi: 'Het zijn de kutjochies op straat die Joden uitschelden'

Nieuwsbreak | Begint de aanpak van radicaliserende jongeren inderdaad op school? ... Acteur Achmed Akkabi (Bluf, Rabat, Moordvrouw) bespreekt het nieuws van de dag.


Red.:   Nog een wonder dat hij ze geen "groeidiamantjes" noemt. Dat was ook een tijdje in zwang bij allochtonen.
    En dan de ergste soort: Volkskrant-columnisten:


Uit: De Volkskrant, 23-03-2013, column door Bert Wagendorp

Jihadstrijders

Ene Jordi uit Delft, zo werd gisteren bekend, is afgereisd naar Syrië, om daar in de burgeroorlog mee te vechten ...


Red.:   De eerste vervalsing: het over-, overgrote deel is Marokkanen.
   En voor die Marokkanen geldt:

  Ook naïevelingen en jonge romantici kunnen dodelijk zijn; maar het lukt me niet in de Delftse jochies harde jihadstrijders te zien.

Tja ... Te hard geïndoctrineerd, of genetisch gedetermineerd, door de nomadistische afkomst uitleg of detail . Die moslims zijn tenslotte ook semitische woestijnvolken met een sterk gelijkende woestijngodsdienst en -cultuur. En dan lukt het maar niet om daar koppensnellende terroristen in te zien. En bovendien: ze doen toch ook zulk nuttig werk met hun pogingen de Noordwest-Europese cultuur van de bos- en moeraslanden te ondermijnen ...
    Ook de aanverwante term "jongeren" is sterk besmet:


Uit: De Volkskrant, 27-04-2015, van verslaggeefster Anneke Stoffelen

Tweede kans bij Heilige Boontjes

Geen 'zielig project', wel een kwaliteitskoffiebar die jongeren met een crimineel verleden de straat helpt verruilen voor de wereld van koffie. ...

...    Onder de noemer Heilige Rotterdamse Boontjes worden jongens 'met een verleden' van de straat gehaald, de wereld van de koffie in. ... Het is een initiatief van politieman Marco den Dunnen en Rodney van den Hengel, 'sociaal makelaar, dus géén jongerenwerker'.
    In Delfshaven lonkt voor veel jongeren de criminaliteit, zegt Den Dunnen, jeugdcoördinator bij de politie in Rotterdam-West. ...
    Heilige Rotterdamse Boontjes wil een tweede kans geven aan kansarme jongeren ...
    In een getrapt systeem, volgens een methodiek die de initiatiefnemers zelf hebben bedacht, kunnen jongeren zichzelf straks opwerken. ...
    Gaat het goed, dan kunnen jongeren zich opwerken tot de A-status ...


Red.:    En het gaat hier om criminele allochtonen:
  In Delfshaven lonkt voor veel jongeren de criminaliteit, zegt Den Dunnen, jeugdcoördinator bij de politie in Rotterdam-West. 'De wijk bestaat voor een groot deel uit inwoners met een laag opleidingsniveau, die leven op de armoedegrens. Als je hier opgroeit, is het moeilijk om je aan de heersende straatcultuur te onttrekken. ...
    In een getrapt systeem, volgens een methodiek die de initiatiefnemers zelf hebben bedacht, kunnen jongeren zichzelf straks opwerken. Wie net uit de gevangenis komt, begint met een 'C-status' in de nog te openen koffiebranderij met het branden van bonen. 'Daar gaan we ook werken aan de sociale skills', zegt Van den Hengel. 'Die jongens zijn gewend te praten in een taaltje van 'fakkin trut dit en doekoe dat'. ...'

Surinaams-creoolse straattaal.
  'Koffie zetten is een gevoelskwestie', zegt Paulo Gomes (40), met vlechtjes onder zijn pet ...
    Ook zijn neef John Da Graca (38), Rotterdammer met Kaapverdiaanse roots ...

Kaapverdiaanse creolen.
    Allemaal gemaskeerd als "jongeren".
    Er is weer zo'n aardige "Shouf, shouf habibi"-speelfilm gemaakt over leuke jongens Marokkanen wel niet zijn:


Uit: De Volkskrant, 25-06-2015, door Berend Jan Bockting

Liefde en verkeerde vrienden

Met zijn examenfilm vergaarde Sam de Jong al roem. Nu is er zijn onstuimige speelfilmdebuut Prins, met drie Marokkaanse jochies uit Amsterdam-Noord, twee rappers en een paarse Lamborghini.


... In een buurthuis in Molenwijk, Amsterdam-Noord keken dertig jongens en meisjes zojuist naar Sam de Jongs korte film Marc Jacobs, over een straatpuber die zich onder meer bekommert om de coolste zonnebril, een paar dagen voor-ie met zijn vader op vakantie naar Marokko vertrekt. ...
    Het was de eerste ongepolijste stijloefening die zou leiden tot De Jongs speelse en kleurrijke speelfilmdebuut Prins, dat begin dit jaar tijdens het filmfestival van Berlijn het jeugdprogramma Generation 14plus opende. ...

Die jongens gaven je een realitycheck?
'Absoluut. Ze hoeven de film niet leuk te vinden, maar ze moeten hem wel snappen. Het gaat over hen tenslotte. Vanaf toen wist ik: als ik met deze jongens mijn speelfilmdebuut maak, moet het iets zijn waar zij ook naar willen kijken. ...
    In Prins keren ze terug, hoofdrolspeler Ayoub (De Jong ontdekte hem terwijl hij voor een documentaire een kickbokser volgde) en zijn vriendjes Oussama Addi en Achraf Meziani, jochies van 16, 17 jaar oud, zonder acteerervaring. Ze spelen onder hun eigen namen, in een verhaal dat zich laat kijken als een sprookje. ...


Red.:   Juist ja ... Marokkaanse pubers zijn allemaal jochies, en allemaal met verkeerde vrienden. Allemaal.
    En wat voor soort verkeerd? Het wordt volkomen onbedoeld uitgelegd:
  'Voor de rol van Lil' Kleine, Jorik, zocht ik een jongen die op kon tegen de drie-eenheid van Ayoub, Oussama en Achraf. Dat lukte een heleboel acteurs niet - die jongens zijn voor de dood niet bang. Met Jorik zag ik voor het eerst: ah, hier hebben ze wel respect voor. Dit is iemand met status. En hij doet het gewoon goed. Hij is heel charismatisch, ik denk dat-ie daarom ook zo populair is. Vervolgens ontstond nieuwe spanning omdat Ayoub en Jorik moesten bevechten wie de hoogste status had.

De status- en respect-cultuur die aan de basis ligt van overlastige en criminele straatcultuur. De reden waarom Nederlanders haastig zijn vertrokken uit de gemengde wijken. De status- en respectcultuur waardoor deze jochies elkaar nu overal in de stad afknallen met kalasjnikovs in het kader van de mocro-wars. Omdat er eentje de status heeft geschonden van een ander. Plus wraak, wraak, wraak.
    Met een bijbehorend iq:
  Waren ze wel te regisseren?
'Het was een gevecht. ...
    'Een scène die de film niet eens heeft gehaald, blies de boel bijna op. Ayoub moest bij Kalpa een crackpijp roken. Hij had al een sigaret moeten roken, bakpoeder gesnoven. Hij zei: ik ga geen crackpijp roken. Maar dit ben jij niet, zei ik, dit is je karakter en die pijp is nep. Maakt niet uit, zei hij, een crackpijp is voor zwervers. Hij liep weg, ik wist niet meer wat ik moest doen. Uiteindelijk werd ik geholpen door zijn oud-kickbokstrainer. Ayoub kwam terug en rookte die crackpijp.'

Liggende vermoedelijk ergens rond de 80.
    Goed, en al dit soort gajes wordt dus een den werelde vertoond als jochies waarvan je moet houden ... Knuffelen, knuffelen, knuffelen.
    En ook dit bleek weer erger te kunnen:


Uit: De Volkskrant, 10-03-2016, van verslaggever Tjerk Gualthérie van Weezel

Reportage | Hoofd op straat

Grimmige escalatie bendeoorlog

Net nu het rustiger leek in de Amsterdamse onderwereld, volgt een nieuwe liquidatie. Op de Amstelveenseweg vindt een voorbijganger een hoofd op de stoep voor een shisha lounge.


Red.:   Over escalatie gesproken. Maar hoe praat je nu over dit bodemloze gajes? Nou, simpel ... Het zij "zwarten", dus het zijn:
  Het hoofd is door de daders zo neergelegd dat de blik van de dode jongen ...
    Onder Marokkaanse jongeren wordt gefluisterd ...
    ... volgens de eigenaar grote onzin. 'Een van die jongens kwam hier weleens, maar deze jongen kende ik helemaal niet. ...'

En op de televisie heerst natuurlijk hetzelfde rabiate politieke-correcte taalgebruik, met als medium hier het NOS Journaal uitleg of detail (09-03-2016, na 2:52 min.), en als bron de politiechef die het heeft over het Marokkaanse gajes dat plofkraken pleegt in Duitsland, die het bij herhaling heeft over "jongens" (kijk maar!). Gajes.
    Een stelletje leden van de mocro-maffia, 21 jaar, van het niveau: hoofd-afhakken en op straat tentoonstellen, is door een slimme actie van de politie bijna op heterdaad betrapt en veroordeeld tot vele jaren cel. Hier is hun persoonlijke profiel à la de Volkskrant:


Uit: De Volkskrant, 12-05-2016, door Tjerk Gualthérie van Weezel

Reconstructie | De Knokkestraat-zaak

Wakkere agent voorkomt liquidatie

Zware straffen voor de vier jongens ...

Glimmend van trots lopen leden van de Amsterdamse recherche woensdagmiddag de rechtszaal uit. Dankzij een puik staaltje opsporingswerk is het gelukt vier jonge Amsterdamse jongens ...


Red.:   Mooi hè ... Geen ""jongens", maar "jonge jongens". 't Was ook niet doenlijk om er "jocheis van d emaken.
    En ze bleven consequent, daar bij de Volkskrant:

  ...  dat de jongens op de A10 de afslag Osdorp nemen ...  de blackberry's van de jongens te kraken. ... Hoewel de jongens communiceren in straattaal ... Uit de gesprekken wordt ook duidelijk wat de jongens betaald krijgen voor de klus ... Ook tijdens de zitting vorige maand houden de jongens de kaken stijf op elkaar ...... betogen de advocaten dat de jongens helemaal niet op weg waren naar een liquidatie ...

En even consequent was de Volkskrant in iets anders: alle woorden met de stam "Marokk..." zijn volkomen afwezig. Stle je ook voor ... Ben je net bezig met een campagne dat er geen marokkanen bestraan, staan ze weer mert hele rijen "incidenten" te dringen om een beetje aandacht ...
Naar Termen, jochies  , Algemeen, overzicht  , of site home  .