Filosofen: John Gray
John Gray is één van de meest prominente hedendaagse filosofen, schrijvende
2005, die dit tijdsgewricht met zijn meningen met grote regelmaat in de media
te vinden is omdat hij meningen verkondigt die overeenkomen met gangbare
meningen bij elite en media: de politieke-correctheid. Waaruit onderstaande
interview, door een ander lid van de politieke-correctheid
, dat we gaan analyseren.
Het hoofdonderwerp van het
interview is het geloof in vooruitgang - tevens één van hoofdonderwerpen van
Gray's filosofie. Maar in deze tijd vooral door vergelijking met dt andere,
door demografische ontwikkeling, opkomende gedachengoed: de islam. Dit is
het deel dat het meest onthullend is voor het redeneren en het denken van
Gray
Bedenk daarbij als eerste dat dit soort mensen, succesvolle filosofen, erg goed
zijn in het verbaliseren, dat wil zeggen: in het met woorden uitdrukken van
hun meningen. Bedenk als tweede de kwaliteit van die verbalisatie (de vorm)
geen enkele relatie heeft met de juistheid van hun beweringen (de inhoud),
aangezien filosofen hun beweringen zelden toetsen aan de werkelijkheid.
Verder zijn filosofen van nature geschoold in de trucs van de
retorica
, waarvan hieronder ook een aantal mooie exemplaren zijn te zien,
bijvoorbeeld een versie van de beruchte jas-pas-tas drogreden
.
Hieronder is een deel van het artikel gegeven, waarna een aantal
significante uitspraken los worden geanalyseerd (de Volkskrant, 11-12-2004, interview met John Gray door
Peter Giesen):
Afgekort: "Aan de ene kant hebben we Verlichting, aan de andere
kant de islam." Daarmee plaatst Gray de verlichting naast de islam, dus te
vergelijken met de islam, en dus gelijksoortig aan de islam. Dat is onjuist:
er bestaat geen canon van de verlichting, het is een losse verzameling
ideeën en groepen van ideeën. De islam heeft een enkele eenduidige canon: de
koran. De verlichtingsideeën zijn bediscussieerbaar volgens de verlichting.
De koran is niet bediscussieerbaar volgens de islam.
Klopt. Maar natuurlijk niet op de manier die Gray bedoelt.
Dit is onvolledig. Alle religies, inclusief de islam, geloven dat met hun
canon een betere wereld voor mens wordt geschapen: de
Verlossingsgedachte. Staande aan beide kanten van de
vergelijking kan dit argument dus worden geschrapt. De opmerking van Gray is
in deze context dus onjuist.
Dit is onvolledig: religie, inclusief de islam, heeft geleid tot veel meer
massamoord, en in de laatste decennia is het de islam die aanleiding is voor
de meeste massamoorden. Gray's bewering is dus ook impliciet onjuist: als
massamoord ter sprake komt, dan moet het aan de andere kant van de
vergelijking geïntroduceerd worden.
Er ontbreekt de tweede partij in de vergelijking. Hier had naast moeten
staan: De Verlossingsgedachte heeft geleid tot massamoord.
Er zijn overeenkomsten tussen verlichting en communisme, maar er zijn ook
enorme verschillen. De verschillen zijn aanzienlijk groter dan de
overeenkomsten, en de uitspraak van Gray dat communisme 'typisch' is, is dus
onjuist. Er ontbreekt de tweede partij in
de vergelijking. Hier had naast moeten staan: De islam is een typische
Verlossingsideologie.
Dit is grotendeels onjuist: wat wel waar is, is dat wie de toenmalige
machthebbers in de weg stond zonder pardon geliquideerd. Wat machthebbers
doen heeft over het algemeen weinig tot niets te maken met de uitspraken die
ze doen, of die nu van ideële of niet-ideële aard zijn.
Er ontbreekt de tweede partij in de vergelijking. Hier had naast moeten
staan:
Wie de Verlossingsideologie in de weg stond werd zonder pardon geliquideerd.
Wereldoorlogen en concentratiekampen zijn absoluut geen producten van de
nieuwe, door de wetenschap en verlichting nagestreefde wereld, maar van de
oude door god (en andere denkwanen), machtswellust, en egoïsme beheerste
wereld. Dat de door machtswellust en andere denkwanen beluste wereld de
resultaten van de wetenschap en verlichting gebruikt, zegt des te meer over
de kracht van die resultaten. Wat uit deze uitspraak (en zie ook verder)
vooral blijkt, is dat John Gray zelf niet gelooft in het idee van
maatschappelijke vooruitgang. Maar dat betekent in het geheel niet dat die
maatschappelijke vooruitgang er niet is. Filosofen zijn gespecialiseerd in
het relativeren van alles, inclusief alle resultaten en beweringen van de
wetenschappen. Dit soort neiging kan het best als volgt worden bestreden:
start een discussie over de relativiteit van de hardheid van beton, pak het
hoofd van de filosoof die hierover wil discussiëren en sla dit hard tegen
het beton. Discussier daarna verder over de hardheid van beton. Toegepast
hier: plaats Gray in een omgeving van honderd jaar terug, inclusief alle
maatschappelijke verworvenheden van toen, en laat hem daar een jaartje
leven. Herneem daarna de discussie over de relativiteit van maatschappelijke
vooruitgang. Helpt dit niet doe dan hetzelfde met tweehonderd jaar terug,
enzovoort.
Weer een typische filosofenuitspraak: in de algemeenheid van de formulering
worden essentiële details van de praktijk over het hoofd gezien. De praktijk
is dat de verlichting altijd beperkt is geweest tot de westerse wereld. En
binnen die westerse wereld tot een beperkte bovenlaag. De rest van de wereld
is altijd vrijwel geheel religieus geweest, en kan dus moeilijk religieuzer
zijn geworden. De westerse wereld kan opgedeeld worden in Europa en Amerika,
en Europa volgt nog steeds de ontwikkeling van de ontkerkelijking. In
Amerika is er altijd een tweedeling geweest, die de laatste jaren openlijker
is geworden. Het is onduidelijk of er sprake is van een oprukken van
religie, maar hier lijkt de ontkerkelijking tot staan gebracht.
Alles tezamen is er geen sprake van een verandering in de algemene trend van
ontkerkelijking, alleen van een verhoging van de zichtbaarheid van religie,
doordat de delen van de wereld überhaupt meer met elkaar in contact zijn
gekomen. De bewering van Gray is dus grotendeels onjuist.
De fundamentalistische Verlichtingsbeweging is een creatie van Gray. Het
is even simpel om het tegenovergestelde te stellen: er bestaat geen fundamentalistische
Verlichtingsbeweging, want dat is een interne contradictie, er bestaan
alleen verlichtingsaanhangers. Nu is het aan Gray om het bestaan van die
beweging aan te tonen. Dan moet hij gaan refereren aan specifieke mensen en
hun denkbeelden (zie ook verder). Dan kan over die denkbeelden
gediscussieerd worden. En dan zal blijken dat er geen fundamentalistische
Verlichtingsbeweging bestaat in de zin die Gray bedoeld, of anders zal hij
nader moeten omschrijven wat hij bedoelt.
Hier staat dat iets (verlichtingsfundamentalisme) wat niet bestaat (zie
boven), iets probeert te herstellen wat niet gebeurt is (zie boven). Deze
uitspraak heeft dus dezelfde status als de discussie over het aantal engelen
dat op de knop van een naald kan dansen.
Dit is de eerste concrete uitspraak over het onderwerp van het artikel: de
standpunten ven de verlichtingsaanhangers. Het is juist in de zin dat het
bijna een tautologie is: het kenmerk van de Europese cultuur is haar grotere
verlichtheid. Er staat niet dat de verlichtingsaanhangers zeggen dat de
islam de verlichting geheel of deels móét incorporeren, maar alleen dat áls
ze Europees willen worden, ze het moeten doen. Wat Gray niet noemt, maar wel
het punt is waar het om gaat, is dat als ze het niet doen, ze volgens de
verlichtingsaanhangers altijd buiten de hoofdstroom van de Europese
maatschappij zullen blijven staan. Waarmee tevens gezegd wordt dat
verlichtingsaanhangers willen dat Europa niet iets van zijn
verlichtingswaarden zal inleveren. En dat is waar de discussie eigenlijk om
gaat: willen we wat van onze verlichting inleveren, omdat de islamieten die
hier zijn komen wonen niet onze hoeveelheid verlichting hebben. Deze vraag
wordt door Gray zorgvuldig vermeden. En ondertussen beschuldigt hij degene
die dit niet willen van verlichtingsfundamentalisme, en veroordeelt dit.
Daarmee schaart hij zich de facto aan de kant van degenen die wel een deel
van onze verlichtingswaarden willen inleveren.
Een stelling die, indien juist, erop neerkomt dat homo neandertalis dezelfde
natuur heeft als de huidige mens - oftewel: Gray is een volledig onkundig
aangaande de rol en betekenis van evolutie, en is daarom een welbespraakte
onbenul - zoals de meest hedendaagse filosofen.
Degenen die zich geheel of gedeeltelijk in deze opvatting kunnen vinden,
wordt aangeraden eerst het volgende artikel over Red-Eye, the Atavism
of
Roodoog de Primitieveling
te lezen, dat dit soort uitspraken in hun algemeenheid op treffende wijze
afhandelt. Het specifieke geval van Gray wordt in deze context nog verder
geanalyseerd hier
.
De rest van het artikel schetst Gray's alternatieve aanpak, namelijk dat van
vreedzame coëxistentie tussen islam en verlichting in Europa. Daartoe brengt
hij een scheiding aan tussen woorden en daden, bijvoorbeeld: moslims zich
tegen homo's mogen verklaren, maar niets tegen hen ondernemen.
Dat is een bruikbaar uitgangspunt. Maar dan mogen niet-moslims zich
tegen moslims verklaren, zolang ze niets tegen hen ondernemen. En dat
'verklaren' is dan universeel geldig, want als verlichtingsmensen zich op
een of andere manier moeten beperken, dan geldt dat ook voor de moslims,
bijvoorbeeld met betrekking tot homohaat. Dus die vrijheid van woord is
inclusief Theo van Gogh en de verlichtingsaanhangers, al dan niet
fundamentalisten. Maar dat is nu juist waar de hele discussie over gaat, en
Gray's standpunten zijn dus innerlijk tegenstrijdig op het meest
fundamentele punt. En Gray's theorie van vreedzame coëxistentie wordt in de
praktijk weersproken door het feit dat de anti-homowoorden hebben geleid tot
anti-homo daden, dat de anti-moslim woorden niet hebben geleid tot
anti-moslim daden, en dat anti-moslim woorden hebben geleid tot
anti-verlichting daden. Oftewel: de verlichten blijken tot nu toe in staat
tot vreedzame coëxistentie, maar de moslims minder.
De algemene conclusies uit de specifieke deelanalyses zijn de volgende: Gray
spreekt zichzelf op het fundamentele punt van de discussie tegen: hij wil de
meningsvrijheid van de verlichtings-aanhangers beperken, en blijkt die van
de moslims vrij te willen geven. Verder blijkt Gray niet te geloven in het
bestaan van vooruitgang. Hij noemt het specifiek "maatschappelijke
vooruitgang", waarmee hij lijkt te willen toegeven dat er wel
wetenschappelijk vooruitgang bestaat. Als hij dat laatste niet doet, dan is
hij zonder meer gestoord in de zin van Friedrich Hegel
: geen contact met de
wereld van de feiten. Als hij dat wel in wetenschappelijke vooruitgang
gelooft en niet in maatschappelijke, denkt hij dat wetenschap een volledig
van de maatschappij los staande activiteit is. Dat is ook evident onjuist.
Al met al voldoet Gray aan de kenmerken van de cynicus
: hij ontkent het
ontstaan van de meest fundamentele waardes, en heeft zelf niets
constructiefs te melden. Een blik op zijn biografie leert dat dat geen
wonder hoeft te zijn: iedereen die gevoelig voor het gedachtengoed van
Margaret 'There is no such thing as society' Thatcher heeft een
ernstige maatschappelijk empathische handicap, genaamd sociopathie
. Cynisme is de passieve
uitingsvorm van die handicap.
Weer een nieuw boek van de loze
veelschrijver. Met vanaf de titel als rotzooi (de Volkskrant,
17-11-2018, boekrecensie door Taede Smedes):
Aangevuld: "De islam is prachtig - Atheïsten hebben kritiek op de islam
- Dus, erg, q.e.d.: atheïsten zijn als moslims". Ja
de logica slaat negens op, maar schrijven dat 'ie kan ...
En de linksfascisten, islamofielen, negrofielen en semietofielen van
de Volkskrant vreten het natuurlijk alsof het pure ambrozijn is.
Gelukkig maken ze wel duidelijk hoe gek die Gray is:
Ach ja ... Even het belangrijkste verschil over het hoofd gezien: er
mogen misschien dan wel lieden zijn die nogal hardnekkig bepaalde
atheïstische ideeën aanhangen, maar geen daarvan beweert zijn wijsheid te
hebben van Hogere Machten waaraan niets te controleren valt en waarmee niet
mee te discussiëren valt. Maar een kniesoor die
daar op let ... Filosoof Gray heeft weer een
boekje gevuld en de politiek-correcten en linksfascisten hebben weer wat te
lezen ... Grappig, overigens, dat
politieke-correctheid en linksfascisme, als de in de huidige tijd
meestverspreide en fanatiekst gevolgde atheïstische ideologieën, niet
genoemd worden door filosoof Gray ... Maar dat zal wel
toeval wezen ... Of mogelijk het gevolg van het nogal
fanatiek aanhangen van deze atheïstische ideologieën, gezien dit:
... en dit:
... ook wel bekend als "nihilisme" (onaardig uitgelegd)
Een siamese tweelingbroer van politieke-correctheid en linksfascisme.
En multiculturalisme.
Naar Filosofie, inleiding
,of site home
·.
|