Filmrecensie: Robocop
Robocop (Paul Verhoeven, 1987) schildert een van de mogelijke
ontwikkelingen van de Angelsaksische maatschappij, spelende in de
Verenigde Staten van enkele decennia na de opname.
De toon wordt meteen
gezet in de eerste scène, een nieuwsuitzending. In een enkele minuut wordt
ons verteld dat gezondheidszorg al helemaal is overgenomen door de
particuliere sector (middels een walgelijke reclame die maar een klein
beetje overdreven is van wat in Amerika gebruikelijk is), en die van het
politieapparaat net is begonnen
; dit laatste
is min of meer het inhoudelijke onderwerp van de film. Ook wordt verteld dat
een aanzienlijk deel van Chicago in handen is van de misdaad, een uitermate
gewelddadige vorm van misdaad.
Dit alles in een taalgebruik dat sterk lijkt
op dat van Orwell's 1984, maar in feite een natuurgetrouwe weergave is van
de huidige Amerikaanse berichtgeving, met slechts een lichte
accentverschuiving - let op het omschrijving van een ruimtestation dat
bezocht wordt door de president
als 'The Star Wars orbiting peace platform'. In de derde scène van de
film, in de directiekamer van het bedrijf dat begint met een particuliere
politie, genaamd OCP, blijkt dit ook al het leger en de ruimtevaart in
handen te hebben. De oplossing die OCP bedacht heeft voor het probleem van
de misdaad is een weerzinwekkend uitziende robot op twee benen met twee
machinepistolen als handen, zie de illustratie rechtsboven (dit is niet Robocop). De toon
is volledig gezet, en we zijn nog geen vijf minuten ver.
De
boodschap van de film is eigenlijk van begin af aan duidelijk: het geweld
van de misdaad is alleen maar een weerslag van het geweld dat inherent is
aan de maatschappij. En dat dat geweld een gemeenschappelijk oorzaak heeft
met al die particuliere bedrijvigheid: een bedorven materialistische geest.
Voor de zekerheid wordt dat laatste nog eens onderstreept met wat scènes
tussen de directieleden van het bedrijf, meedogenloze carrièremakers, zie de
illustratie rechts - halve en hele psychopaten
.
Wie denkt dat dit een wel heel erg donkere fantasie is: onderweg worden nog
een paar andere details doorgenomen zoals een televisie bevolkt door stupide
spelletjes (net als de huidige televisie), geadverteerde spelletjes voor
thuis die (super)gewelddadig zijn (net als de huidige computergames, en
supergrote en benzineslurpende auto's als statussymbool (net als de huidige
SUV's). Wat ten tijde van de opname, 1986, nog absurd was, is nu (we
schrijven juli 2005) de werkelijkheid. En wat betreft het schijnbare
hoofdthema: een aantal militaire taken in Irak worden al door bedrijven
gedaan, waaronder het bedrijf van vice-president Dick Cheney, Halliburton.
In Nederland is al de opmerking gevallen waarom waarom bepaalde politietaken
niet door particuliere ondernemingen overgenomen kunnen worden.
Wie enig idee wil hebben met welk vuur de aanhangers van de Angelsaksische
maatschappij spelen, wordt aangeraden een aantal malen naar deze film te
kijken, en te speuren naar meer details die nu al waar te nemen zijn. De
gevoelige mensen onder hen wordt wel aangeraden om af en toe het geluid uit
te zetten, zo weerzinwekkend is die toekomst.
Voor een analyse van dit aspect in Robocop elders op deze site, zie
hier
.
Regisseur Paul Verhoeven heeft nog meer films gemaakt waarin de Amerikaanse
cultuur wordt geschilderd, en ook hier besproken is Starship Troopers
- waar
Robocop gaat over binnenlandse politiek, gaat Starship Troopers
over buitenlandse.
Naar Literatuur, inleiding
, of site home
·.
|