Consumentisme
| 26 nov.2007 |
Als er in de toekomst een lijstje van kwalen van deze tijd wordt gemaakt, staat
consumentisme ongetwijfeld zeer hoog, als het al niet op nummer één staat. In
deze verlichte tijden weten wij dat allemaal eigenlijk ook wel, maar we willen
het gewoon niet weten. We hebben onze kostbare ziel verkocht aan een systeem
zonder hart en ziel, en daarvoor willen we wat terugzien. En wat de firma
"Zonder Hart & Ziel" levert, zijn consumentenproducten. Daarbij aangetekend dat
consumentenproducten niet producten zijn voor de voorziening van de materiële
behoeftes van de mens, maar voor de bevrediging van zijn onlusten. Een radio kan
een product voor informatie en vermaak zijn, maar ook een consumentenproduct.
Als mensen werkende producten gaan vervangen door andere werkende producten, is
er sprake van een consumentenproduct. Als producten zodanig gemaakt worden dat
ze korter leven dan strikt nodig is, zijn het consumentenproducten. Alle
producten die niet nodig zijn ter voldoening van normale materiële behoeftes,
zijn consumptieproducten. En met dit lijstje hebben we het overgrote deel van de
huidige kapitalistische productie wel te pakken.
Zoals gezegd: iedereen weet dit eigenlijk wel. Dat het
desondanks niet verandert, terwijl het duidelijk ook uiterst schadelijk voor
klimaat en milieu is
, bewijst dat hier sprake is van een ernstige verslaving. Het is namelijk een
kenmerk van verslaving dat het slecht is, dat men weet dat het slechts is, dat
men toch steeds meer wil, en dat men het desondanks blijft doen. Consumentisme
is dus een ernstige maatschappelijke verslaving, die ook op een groot deel van
de lezers slaat.
Tegen een verslaving van die ernst is weinig kruid gewassen. Hier
wat beschrijvingen van die ernst, beginnende met een voorbeeld met een sterk
voorspellende waarde uit de filmotheek. Het is uit een scène uit de film
Robocop
, geafficheerd als een sciencefiction film, maar die ook een sterk
maatschappij-kritische component heeft - een citaat van Wikipidia: The story
satirizes Reaganomics and the consumerism of the eighties era, with OCP
presented as a massive corporate hulk that controls citizens' lives on all
levels of society. De firmanaam OCP is een afkorting van Omni Consumer
Products, en ze doet van alles: tot en met ruimtevaart aan toe. Ten tijde van
het verhaal van de film zijn ze bezig de markt van de stadsbeveiliging,
traditioneel gedaan door de politie, te veroveren -Robocop, half mens, half
machine, is één van hun producten (tussen twee haakjes: wat Verhoeven ook
perfect uitbeeldt is de kern van OCP, en de bijbehorende maatschappij: zonder
hart en ziel)
Een feature van Verhoeven films is het gebruik van
televisiebeelden met journaals en reclame om de sfeer van de tijd te schetsen.
In Robocop wordt op deze manier de sfeer van het waanzinnige
consumentisme uitgebeeld, een van de uitgezonden reclames zijnde voor een in
1987, jaar van uitgifte van de film, waanzinnige grote automobiel, zie
onderstaande screenshot:
Let ook nog even op de tekst: 8.2 M.P.G. betekent 8.2 miles per gallon,
dat wil zeggen: circa 3 kilometer per liter - een auto die het woord
benzineslurper (gas guzzler) tot een eufemisme maakt.
De auto komt terug in onderstaande scène, waarin de door een
verkiezingsnederlaag doorgeslagen gemeentebestuurder Miller iemand heeft gedood,
en anderen gegijzeld. Er is een onderhandeling gestart tussen een luitenant van
de politie, en Miller:
Filmtranscript, 1978, door Edward Neumeier, Michael Miner en Paul Verhoeven
Robocop
Luit.: Okay, Miller. Don't hurt the mayor. We'll give you whatever you
want.
Miller: First, don't fuck with me. I'm a desperate man.
And second, I want some fresh coffee.
And third, I want a recount. No matter how it turns out, I want my old job back.
Luit.: Okay.
Miller: And I want a bigger office.
And I want a new car!
And I want the city to pay for it all!
Luit.: What kind of car, Miller?
Miller: - One with reclining leather seats...
...that goes really fast and gets really shitty gas mileage.
Luit.:
How about the SUX?
Miller:
Yeah.
Luit.:
Okay, sure.
Miller:
What about cruise control?
Does it have cruise control?
Luit.:
No problem, Miller.
Let the mayor go, we'll even throw in a Blaupunkt.
Red.: Let op de extra eis aan de auto, dat hij
'really shitty gas mileage'
moet hebben, dat wil zeggen: strontveel benzine moet verbruiken - het gaat mede
om het consumeren, het opmaken. Het noemen van de Blaupunkt, een merk autoradio
dat in Amerika kennelijk enige status heeft, is een coda op de waanzin van het
geheel.
Maar wacht even met dat "waanzin". Dat was het in 1987, voor zover
het die 6000 SUX betreft. Middels is die waanzin normaal geworden. Eerst in
Amerika, natuurlijk, onder de eveneens eufemistische benaming van SUV of Sports
Utility Verhicle:
|
Het lijkt wel of ze het idee van Verhoeven gekopieerd hebben - en dat inclusief
het bijbehorende benzineverbruik.
Even ter illustratie dat het consumentisme niet over de hele
maatschappij gelijkmatig verdeeld is: de eerste kopers waren de middenstanders,
geslaagde winkeliers en dergelijke, gevolgd door de rijken, die al rondreden in
limousines. De maatschappelijke patsers en pooiers. En ter ondersteuning van de
bewering dat tussen deze vormen van consumentisme en de meer gematigde vormen
van de gewone mens toch een aanzienlijk sociaal en psychologisch verschil zit,
kunt u de volgende bron raadplegen:
.
Maar dit goede voorbeeld van de maatschappelijke "top" wordt
natuurlijk bijna willoos nagevolgd door de horigen en slaven die voor hen werken
- Joe Sixpack is de Amerikaanse aanduiding voor de gewone man:
Uit:
Dagblad De Pers, 19-11-2007
Beurs vandaag | Joe Sixpack gaat los
Op naar Black Friday
Niet beleggers, maar Amerikaanse shoppers bepalen deze op papier rustige week
het beurssentiment. Vrijdag is nationale koopdag in de VS en de beurzen houden
de adem in hoe dat afloopt.
... Donderdag is de deur van Wall Street op slot wegens Thanksgiving en op
vrijdag draait de Big Board letterlijk op halve kracht: de beurs gaat 's middag
dicht.
Half Wall Street neemt die dag echter vrij, want dan is de
meest geliefde, officieuze Amerikaanse feestdag: Black Friday, ofwel nationale
shopdag. Shop 'till you drop is dan het motto en als Amerikanen écht gaan
shoppen, berg u. Het is de dag die de jaaromzet (!) van vele retailers maakt of
breekt. De eerste cijfers, verhalen, anekdotes en conclusies van grootgrutters
als Wal-Mart druppelen het weekend binnen en die zijn van beslissende invloed op
het beurssentiment de maandag daarop. ...
Op de iPhone na zijn er ook weinig nieuwe gimmicks. Wal-Mart
gokt op de Philips 50-inch HDTV en de Xbox 360, die zwaar in de aanbieding gaan.
Er is maar één maar: hoe hoog zijn of haar schulden ook zijn en hoe weinig geld
hij of zij ook op zak heeft, de Amerikaan is wereldkampioen consumeren en weet
altijd weer te verbazen met wat hij of zij allemaal uitgeeft. Amerika is goed
voor een kwart van de wereldeconomie en de Amerikaanse consument weer voor 70%
van de Amerikaanse economie. ...
Red.: Hoe diep het consumentisme in de maatschappij
zit blijkt uit de berichtgeving van hetzelfde gebeuren in het "linkse" bolwerk
de Volkskrant, dat
Black Friday beschrijf als een soort sportverdwazing, raar maar onschuldig,
en met eigenlijk best nog wel wat bewondering voor zoveel enthousiasme bij de
mens:
Uit: De Volkskrant, 17-11-2007, van correspondent Philippe Remarque
Veel Amerikanen zijn blij met vormen van 'georganiseerde hebzucht'
Na tien minuten zijn laptops op
Jaarlijkse koopgekte op vrijdag na Thanksgiving geeft gevoel van cameraderie |
Bedrijven verhogen de prijs om kortingen te geven
Het is half vijf's nachts en de volle maan schijnt over de winkelcentra van
Rockville. Bij de electronicagigant Best Buy, die met de ruime parkeerplaatsen,
is geen plek meer te vinden. Zo gaat dat op Black Friday.
Voor de deur staan politieauto's en een rij van duizend
wachtende mensen. In hun hand de folder met prachtaanbiedingen uit het enorme
pak commercieel drukwerk dat op Thanksgiving in de bus kwam. Jonge vrouwen
kleumen onder slaapzakken. Anderen hebben een tent opgezet in het grasperkje
voor de winkel.
'Ik sta hier sinds half 1 gistermiddag', zegt student Mark.
Hij heeft de traditionele Thanksgiving-kalkoen laten schieten om met vrienden
computers te kopen. 'Ik bespaar 300 dollar op een laptop. Dat is geld', zegt
hij, opgewonden omdat het langverwachte moment aanbreekt. ...
Red.: Nu is deze houding niet
verwonderlijk, als men beseft dat ook de de intellectuele middenstand die de
redactieburelen van de Volkskrant
bevolkt, en met name de afdeling economie, in feite volledig het neo-liberale
denken is toegedaan, waarbij een volledige omarming van het kapitalisme, is
ingesloten. En consumentisme is de motor waarop het kapitalisme draait, en moet
dus tegelijkertijd daarmee aanvaard worden.
Het blijft dus aan een enkele, tot onafhankelijk denken in
staat zijnde, individuele burger om op de wijdere implicaties van dit soort
dingen te wijzen - de goedbetaalde journalisten van de Volkskrant hebben
die intellectuele bagage kennelijk niet:
Uit:
De Volkskrant, 11-02-2006, ingezonden brief van Elbert Westerbeek
(Valthermond)
Overmatig consumeren wijst op ongelukkig zijn
‘De sociale staat van Nederland’ het rapport van het Sociaal en Cultureel
Planbureau (SCP), waarin het maatschappelijk welzijn van Nederland is gemeten,
is mijns inziens onbetrouwbaar (Voorpagina, 13 september).
Zonder de kans te reflecteren op een betere toekomst en het
perspectief op betere omstandigheden lijken mensen al gauw tevreden. Maar is dit
ook zo? De twijfel rijst als je de rest van het artikel leest.
Er is minder vrije tijd, minder ruimte om op visite te gaan,
60 procent zegt last te hebben van de buren, er wordt veel alcohol gedronken, er
is sprake van toenemend overgewicht. Dit duidt er juist op dat mensen niet
tevreden zijn met hun leven, en met de inrichting van de samenleving. Waarom
hebben mensen emotionele compensatie nodig in de vorm van eten en verdoving in
de vorm van alcohol? ...
Ik denk dat er nader onderzoek nodig is, waarin mensen
gevraagd wordt hoe hun ideale leven en samenleving eruitziet. Dat moet je
afzetten tegen de huidige situatie.
Dan krijg je een realistischer beeld en kunnen er heel andere
conclusies worden getrokken.
Red.: Dit laatste stukje is ook gebruikt als bron bij
het artikel over het verband tussen drugs en maatschappelijk welbevinden - voor
dit uitgebreidere en onthutsende verhaal, zie hier
.
Geheel in aansluiting op het hier
gegeven soort verklaringen is deze, nog wat radicalere:
Uit: KIJK, nr. 12-2009, door Nadine Böke 'We
consumeren om de verkeerde redenen'
De huidige consumptiemaatschappij kun je verklaren met de evolutietheorie, stelt
de Amerikaanse wetenschapper Geoffrey Miller. We kopen om te laten zien wie we
zijn. Maar volgens hem wordt het hoog tijd dat we daar eens mee ophouden.
Tussentitel: 'Een gesprekje van een paar minuten geeft een beter beeld van
iemand dan
de kleding die hij draagt'
Alles draait om seks. Zo zou je het werk van Geoffrey Miller in een notendop
kunnen samenvatten. Als evolutionair psycholoog probeert hij ons gedrag te
verklaren vanuit de voordelen ervan voor onze voortplanting en overleving.
Een paar jaar terug beweerde hij in zijn bestseller Het
parende brein dat wij cultuuruitingen als kunst en muziek hebben ontwikkeld,
omdat deze eigenschappen gunstig zijn voor de voortplanting. Ze laten namelijk
zien dat we geestelijk en lichamelijk goed in elkaar zitten, en daar vallen
potentiële partners (onbewust) voor. In zijn nieuwe boek, Darwin en de
consument, stelt Miller dat ook onze huidige consumptiemaatschappij kan
worden verklaard vanuit onze evolutie.
Van oudsher proberen wij aan anderen te laten zien wie we
zijn. Tegenwoordig doen we dat volgens Miller met behulp van producten zoals
kleding en auto's. De reden waarom wij specifieke producten kopen, is volgens
hem dat wij denken dat ze onze persoonlijkheidskenmerken laten zien. En op deze
manier hopen we de meest geschikte partner te vinden. Miller meent dat we dit
moeten gaan inzien, en ook dat we moeten gaan inzien waarom het niet werkt. Hij
trekt in zijn boek fel van leer tegen consumptisme - zoals hij overdadige
consumptie noemt - en tegen marketing- en reclamemensen.
In uw boek stelt u dat consumptisme draait om het showen van
persoonlijkheidskenmerken. maar ook dat dat een erg inefficiënte manier is om
dit te doen. Hoezo?
"Dat is vooral omdat de evolutie ons geweldige andere manieren heeft gegeven om
onze persoonlijkheidskenmerken te tonen. Zoals taal, humor en kunst. Dit zijn
heel complexe menselijke eigenschappen, die moeilijk zijn na te bootsen als je
er niet echt in uitblinkt. Producten die je kunt kopen, zijn daarentegen
relatief eenvoudig en onbetrouwbaar. Je kunt wel heel moeilijke boeken in je
boekenkast zetten om te laten zien hoe intelligent je bent, maar misschien heb
je ze nooit gelezen. Een gesprekje van een paar minuten geeft vaak een beter
beeld van wie iemand is dan de kleding die hij of zij draagt. En toch proberen
we massaal mensen te beoordelen op basis van wat zij bezitten. Adverteerders
proberen ons er ook continu van te overtuigen dat we via de producten die we
kopen kunnen laten zien wie we zijn. We vergeten hierdoor dat er andere, meer
natuurlijke manieren zijn om dit te doen."
Maar consumptisme draait toch niet alleen om showen? We kopen bijvoorbeeld
toch ook spullen omdat we er plezier aan beleven?
"Natuurlijk. Sommige spullen kopen we puur uit praktische overwegingen.
Elektriciteit bijvoorbeeld, of water, of wasmiddel. Andere producten kopen we
omdat we er persoonlijk plezier van hebben: een tv, een mp3-speler, bier. Toch
speelt bij veel producten ook de show een rol. Wat is nou echt de reden dat je
een product van een bepaald merk koopt? Waarom kopen mensen onduurzame auto's
als een Hummer, die om de haverklap moet worden gerepareerd en waanzinnig veel
benzine verslindt? Dat komt door marketing. Marketing is prima, zolang het
product dat aangeprezen wordt echt goed is. Maar er worden ons vaak dingen
beloofd die een product helemaal niet waar kan maken. Bijvoorbeeld dat het je
jonger laat lijken, of dat het je status geeft. Zulke claims leiden tot
overmatige consumptie. En daarmee tot schulden. En, erger: tot schade aan het
milieu."
...
Maar bent u niet bang dat mensen uw boek hierdoor verkeerd zullen opvatten?
... Inmiddels heb ik ook gemerkt dat de tongue-in-cheek-opmerkingen in
het boek soms verkeerd begrepen worden; vooral door Amerikaanse lezers. ... Ik
denk dat dit komt doordat jullie al veel kritischer zijn over de kapitalistische
consumptiemaatschappij. Terwijl voor veel mensen in de VS hun complete leven om
consumptisme draait."
Halverwege uw boek vertelt u over de zes belangrijkste
persoonlijkheidskenmerken. U trekt er een heel hoofdstuk voor uit om marketeers
uit te leggen dat ze zich op deze kenmerken moeten richten. Waarom helpt u de
mensen aan wie u een hekel hebt?
"Marketeers zijn vaak slimme, creatieve, enthousiaste mensen, die geloven in wat
ze doen. Maar ondertussen misleiden ze zichzelf en de consument, en verspillen
ze een hoop geld aan nutteloze producten en campagnes. Ik hoop te bereiken dat
marketeers door het inzicht in de werkelijke redenen waarom mensen producten
kopen, en door mijn kritiek op de verspillende consumptiemaatschappij, gaan
inzien dat het beter is om een ander type producten aan te prijzen. Ik vind
consumptisme niet per se slecht. Maar het zou beter zijn als we ons gaan richten
op bijvoorbeeld duurzamere producten. Of op producten die daadwerkelijk creatief
en vernieuwend zijn. Dat is beter voor de consument, de maatschappij en de
planeet. ...
...
Aan het eind van het boek beschrijft u enkele nogal radicale manieren waarop
we overconsumptie kunnen tegengaan. Zo zegt u dat de inkomstenbelasting moet
worden vervangen door een consumptiebelasting. Gelooft u echt in dit soort
oplossingen?
"Ja, dat van die belastingen lijkt me echt een goed idee. Ik ken ook aardig wat
economen die het daar mee eens zijn. Bij het soort consumptiebelasting dat ik
voorstel, hangt de hoogte van de belasting bijvoorbeeld af van hoe goed een
product is. Hierdoor worden goedkope producten van slechte kwaliteit duurder, en
dure producten van goede kwaliteit juist relatief goedkoper. Zo kunnen mensen
bewuster en duurzamer gaan consumeren. Ik denk ook dat het vervangen van
inkomstenbelasting door consumptiebelasting mensen ertoe zal bewegen om meer
geld te besteden aan goede doelen en milieuvriendelijke investeringen. Zeker als
je over dit soort uitgaven geen belasting hoeft te betalen."
Iemand als u ziet de huidige economische crisis vast als een blessing in
disguise?
"De wereldwijde crisis heeft zeker een hoop gedaan voor de bewustwording van
onze consumptie. De komende paar jaar zullen mensen waarschijnlijk meer en meer
de nadelen van bepaalde leefstijlen gaan inzien. Maar ik denk dat de huidige
digitalisering van onze maatschappij mogelijk me er invloed zal hebben op onze
levensstijl en ons consumptiepatroon dan de economische crisis. Er zitten
inmiddels 100 miljoen gebruikers op Facebook. Sociale media sites als deze zijn
geweldige platforms om je persoonlijkheidskenmerken aan talloze anderen te laten
zien. Ik denk dat dit soort digitale technieken een steeds grotere rol zullen
gaan spelen bij het uitdragen wie we zijn en consumptiegoederen een steeds
kleinere. Het grote voordeel hiervan: digitaal is relatief goedkoop, voor bijna
iedereen toegankelijk en relatief weinig milieubelastend."
Red.: Een voorbeeld van de emoties waaruit dit proces
is opgebouwd:
Uit:
De Volkskrant, 07-01-2010, tv-recensie door Jean-Pierre Geelen
Koopje
... duurt de uitverkoop tegenwoordig het hele jaar? Goudzoekers, het
prettigste programma over alledaagse economie, zocht het uit. ... vier maanden
lang nam de VPRO-rubriek foto’s in de Kalverstraat. Wat bleek: op een of twee
weken na was het permanent uitverkoop.
Hoewel? Goudzoekers was in de magazijnen van De
Bijenkorf, kort vóór de Drie Dwaze Dagen. Er lagen onderbroeken, met gele
prijskaartjes: van 16,95, nu voor een tientje. Toch was dat geen uitverkoop: het
tientje is de normale prijs. De onderbroeken hadden nooit eerder in De Bijenkorf
gelegen. Sommige producten worden speciaal ingekocht of gemaakt voor de dwaze
dagen. Een aanbieding dan? Ook niet. De magazijnmanager: ‘Laten we zeggen: een
fantastische prijsaanbieding.’
Allemaal bedacht voor vrouwen, legde reclameman Eugène Roorda
uit: ‘Die zijn gevoelig voor koopjes’. Hij vindt de uitverkoop ‘een kermis waar
ik niet heen hoef’. Zijn vrouw wel: ‘Die koopt zich helemaal blind. Ze komt
voortdurend met meer thuis dan ze wilde kopen’. Roorda vindt dat ‘prima’.
Winkeliers zijn erop uit onze kooplust permanent te
prikkelen. Dat doe je met korting. Of beter: het gevoel van korting. Want er mag
dan wel een bordje hangen met ‘40 procent korting’, maar, aldus Roorda: ‘Je weet
toch niet waarvan?’ De winkelier kan elke prijs verzinnen die hij wil, en daarop
korting geven. ‘De trigger is: de kortingsmarge, de stimulus van de korting’.
Goudzoekers filmde een vrouw tijdens De Dwaze Dagen.
Ze had wel tien gele plastic tassen bij zich. Haar voordeel: ‘Ik kan altijd
wachten op koopjes, omdat ik toch niks nodig heb’. En dus was ze hier. Hoeveel
ze uitgegeven had, wist ze niet. ‘Omdat ik niks nodig had, heb ik ook niks
bespaard. Denk ik’.
Gek worden, iedereen kan het. Ook reclameman Roorda. Met een
mal hoedje op zag hij bij een kledingwinkel een rek met sjaaltjes: 5 euro, drie
voor een tientje. Roorda maakte er vier voor een tientje van, en sloeg toe. Hij
kwam naar buiten met een tasje vol sjaaltjes. Voor zijn vrouw, die ze ook niet
nodig heeft. Roorda: ‘Het genot welt in me op. We zijn even dertig seconden
gelukkig. Vier voor een tientje, dat is toch niks? En die mannen verdienen er
nog 6 of 7 euro op. Mooi, hè? ...
Red.: Natuurlijk leidt zoiets ook tot schade aan de
ziel. Hier een literaire beschrijving:
Uit: Leids universiteitsblad Mare, 01-11-2007, door Thomas
Blondeau
De mens, nu nog goedkoper
De voorstelling Haar leven haar doden gunt een kijkje achter de
schermen van de V&D. Maar toont ook de bedrading van de consument.
... De theatervoorstelling Haar leven haar doden
van de Leidse theatergroep de Veenfabriek speelt zich af tussen de rekken, in de
personeelsruimtes en achter de toonbanken van het warenhuis V&D. En het
kijkje-in-de-keuken-effect is zeker debet aan de zegetocht van dit toneelstuk.
Extra voorstellingen zijn ingelast en wachtlijsten aangelegd. ...
De tekst is van de Britse toneelschrijver Martin Crimp die
het schreef onder de titel Attempts on her life; wellicht zijn
belangrijkste werk. De vijftien scènes die plaatsvinden op verschillende
locaties - van café tot speelgoedafdeling - zijn fragmentarisch en belichten de
persoon Anne. Een overkoepelend verhaal ontbreekt, het lijken eerder mogelijke
levenslopen. Maar ondanks de occasionele lolbroekerij van spelers en de
passanten wringt iets. De uitbundigheid in sommige scènes draait soms uit op een
prijzencircus waarin de menselijke waardigheid in de uitverkoop wordt gedaan.
Als je alles kunt kopen, zelfs je identiteit, heeft iets dan nog waarde of
alleen maar een prijs? Geluk komt niet met een korting.
En dan kan het gebeuren, dat de toeschouwer zich bekocht
voelt. Zoals reclame je verleidt om iets te kopen wat je eigenlijk niet wil,
lokt dit stuk je in een valse behaaglijkheid. ...
Paul Koek heeft een verraderlijk toegankelijke voorstelling
gemaakt die langer kan blijven hangen dan aangenaam is. ...
Red.: Consumentisme is een kwestie van een ontevreden
en kwalitatief matig tot slecht leven
Naar Moraal, lijst
,
Rijnlandmodel, lijst
,
Rijnlandmodel, overzicht
, of site home
.
|