Bronnen bij Menswetenschappen, regels: overtredingen objectiviteit
Regel één van de wetenschap en dus van de wetenschappelijke sociologie luidt:
Er bestaat een objectieve werkelijkheid. Het ultieme voorbeeld van de
niet-objectiviteit van de standaardsociologie werd pas gevonden een jaar na het
formuleren van deze en de eropvolgende objectiviteitsregels
(de Volkskrant, 14-08-2010, door Geert de Vries, hoofddocent sociologie
aan de Vrije Universiteit Amsterdam en Amsterdam University College):
Hetgeen afgekort neerkomt op: "Als mensen
geloven dat de maan naar groene kaas is, dan is de maan van groene kaas", zie
ook de tussentitel.
Men zou hier een tegenwerping kunnen maken: "Ja,
maar het geldt niet voor zaken als manen en groene kaas". Dat klopt. Helaas voor
hen bestaat de wereld, ook de sociologische wereld, voornamelijk uit zaken als
manen en groene kaas. En niet uit zaken waarvoor het wel geldt. Zoals het
standaard opgegeven voorbeeld van de beurskrach of bankkrach.
Wat wordt genoemd Grondwet van de Sociologie is dus als
Grondwet je reinste onzin. Het is hoogstens een regeltje geldend voor een deel
van de sociologie, en dan alleen geldig als aan een aantal voorwaarden wordt
voldaan. De Engelse versie van Wkipedia is duidelijk waar het wél voorstaat (van
Wikipedia.org, opgeslagen 1-08-2010):
In de Nederlandse versie wordt dit niet vermeld - Nederland is altijd een
sterk alfa/gamma-land geweest, waar de subjectiviteit van het onderhandelen over
de werkelijkheid in een hoog aanzien staat. De Nederlandse sociologie is dan ook
nauwelijks sociologie te noemen.
Verdere voorbeelden (de Volkskrant, 06-10-2007, column door Amanda Kluveld):
En wie gaat zoeken, vindt dit (Van: website WRR):
Er is geen divers verleden - er is
maar één enkel verleden. Dit is de objectiviteit van de werkelijkheid waar
wetenschap vanuit moet gaan. 'Divers verleden' is een ontkenning van een
eenduidig verleden, en dus een ontkenning van de wetenschappelijkheid van het
vak geschiedenis.
In de nadere uitwerking in de volgende bron zien we hoe dit vertaald
wordt, en waarom het gedaan wordt (Experiment NL. Boek uitgegeven door NWO en Quest, eind 2008.
Dit artikel door Wilma Mik):
Kortom: omdat er andere leerlingen in de klas
zitten, moeten we onze geschiedenis veranderen. Oftewel: geschiedenis hangt af
aan wie je het verkoopt.
Dit is een directe ontkenning van de objectiviteit van de
geschiedenis.
De reden van deze ontkenning van de wetenschappelijkheid van
de geschiedenis staat duidelijk uitgebeeld in de illustratie. Dit is het
grootste deel van de omslag van het boek met de vermelde titel. Wat we daar
uitgebeeld zien, is de Nederlandse geschiedenis, en hedendaagse bevolking. Maar
niet de hele hedendaagse bevolking. Nee, slechts een klein deel van de
Nederlandse bevolking. Wat we daar zien, is slechts het allochtone deel van de
Nederlandse bevolking. Het autochtone deel van de Nederlandse bevolking is niet
afgebeeld. Aan het autochtone deel van de Nederlandse bevolking is niet gedacht.
Precies hetzelfde zien we in de tekst: ook daar gaat het
alleen over de allochtonen en hun belangen. Maria Grever heeft alleen oog voor
de belangen van de allochtonen. En dat is de reden dat ze geschiedenis als
wetenschap afschrijft.
In de vorige voorbeelden staat de ontkenning van de objectiviteit van de
geschiedenis in min of meer directe termen, hetgeen zeldzamer is dan de
indirecte versie van de volgende (Dagblad De Pers, 06-09-2007, door Dirk Jacob Nieuwboer):
Hoe wenselijk ook misschien in de ogen van
sommige mensen: dit is het ontkennen van de werkelijkheid, de objectiviteit.
Want de werkelijkheid is dat het aanhangen van de islam slechte kanten heeft, en
het anders voorstellen is een ontkenning van de werkelijkheid, van de
objectiviteit.
Nog een belangrijke overtreder (de Volkskrant, 08-10-2008, van verslaggever John Wanders):
Wat Paul Schnabel zegt is dat de Nederlandse
identiteit niet bestaat, ondanks het feit dat de dagbladen wekelijks hele
reiskaterns vullen met wetenswaardigheden en aantrekkelijkheden van andere land
en hun culturen. Die landen hebben dus allemaal eigen culturen. Behalve
Nederland - Nederland heeft als enige land ter wereld, volgens Paul Schnabel,
geen eigen cultuur en geen eigen identiteit. Oftewel: Paul Schnabel ontkent de
objectieve bestaan van het begrip cultuur, zoals bewezen in de reiskaterns.
Qua functies als socioloog komt het niet hoger dan de
die van de directeur van het Sociaal Cultureel Planbureau. Paul Schnabel heeft
deze functie natuurlijk ook niet zomaar gekregen. Tezamen met de andere genoemde
voorbeelden, mogen we dus rustig constateren dat de sociologie in Nederland zich
geen wetenschap acht.
Nog een bewijs van de stelselmatige overtreding van regel 1 (de Volkskrant, 13-06-2009, Martijn van Calmthout):
Er is een maximum van drie niet-alfa's. En er is
een maximumaantal van drie-niet-alfa's, omdat niet alfa's altijd zo veel betere
zijn dan alfa's, dat er anders nooit een alfa die prijs zou krijgen. want anders
zou dat maximum niet nodig zijn. En alfa's scoren zo slecht ten opzichte van
niet-alfa's, zeg maar bèta's (gamma's denken net zo als alfa's), omdat alfa's
heel anders denken dan bèta's over wetenschap. Alfa's denken namelijk
collectief, dat wil zegen: op een enkele uitzondering na, dat wetenschap niet
objectief is. En dan is met moeilijk scoren ten opzichte van mensen die dat wel
doen: de bèta's. Die laatsten zijn dus de wetenschappers - de eersten niet. Dus
zijn er kunstgrepen nodig om ze in aanmerking te laten komen voor een
wetenschappelijke prijs. Zoals een voorkeursbehandeling. Als het over rassen
ging, zou het discriminatie en racisme zijn.
En uit dezelfde krant (de Volkskrant, 13-06-2009, door Peter Giesen en Jan Tromp):
Hier staan twee overtredingen van regel zeven ("Je mag
geen uitzonderingen uitlichten"), die later volgt. Maar waar het hier om gaat is
de oorzaak ervan. Catherine de Vries: 'Ik ben opgevoed met het idee dat je je
altijd moet bemoeien met de samenleving.'
Wat De Vries hier bedoelt, is natuurlijk: "bemoeien vanuit
mijn visie", en niet bemoeien vanuit de feiten. Wat die visie is, is ook
duidelijk: de multiculturele samenleving is goed.
Kortom: ze gaat niet uit van een objectieve werkelijkheid,
maar van haar visie daarop. Een overtreding van regel 1. Catherine de Vries is
universitair docente in de politicologie, maar ze bedrijft geen wetenschap.
De volgende is weer van het oorspronkelijke beroep (de Volkskrant, 09-06-2009, column door Pieter Hilhorst):
Deze bewijsvoering luidt:
- Als de reden van verschijnsel A cultuur is, dan volgt hieruit conclusie
B.
- Conclusie B bevalt me niet
- Ergo: de reden van verschijnsel A is niet cultuur.
Een glasheldere overtreding van regel één: sociologie is een
objectieve wetenschap, waarin je dus niet kan zeggen dat een uitkomst niet
geldig is omdat deze je niet bevalt.
Politicoloog en multiculturalist Pieter Hilhorst is een habitueel
overtreder (de Volkskrant, 21-09-2010, column door Pieter Hilhorst, politicoloog.):
Een beperkte selectie uit een artikel dat verder
alleen maar bestaat uit schelden op rechts. Plus dus de met grote stelligheid
verwoorde stelling dat straffen niet helpt. Hier is het objectieve onderzoek,
met behulp van data-mining
(academischeboekengids.nl, opgeslagen 19-08-2010
, door Ben
Vollaard, universitair docent aan de Universiteit van Tilburg):
Het artikel van Pieter Hilhorst maakt deel
uit van een brede stroom, van zijn hand en mensen als Evelien Tonkens, Marcel
van Dam, en een groot deel van de linkse bestuurlijke en intellectuele elite
.
Ook in de sector van de historische wetenschappen zijn er professionele
amateurs (Volkskrant.nl, 23-10-2008, door Thom de Graaf):
De origine van deze verzuchting is niet moeilijk
te achterhalen, en ligt op hetzelfde vlak als bij de sociologie: Van Rossem is
overtuigd en vocaal multiculturalist, en bijpassend, zet zich in de politiek in
voor de PvdA
.
Naar Menswetenschappen, regels
,
Menswetenschappen, huidig
, of site home
·.
|