Landverraders: de Volkskrant, SJW
Er moet ooit een eind aan komen, maar voorlopig is het nog steeds waar: de
geestesziekte genaamd politieke-correctheid wordt voortdurend erger,
volgende het proces beschreven in cognitieve dementie
. De ene
bron ervan steekt de andere aan, waarna die weer fungeert als bron voor
andere en de eerste. Het is een cirkelproces. Een cirkelproces van
radicalisering.
Hier gaat het over de Volkskrant, maar dat is slechts één van de bronnen van de
politieke-corrctheid - alle andere zogenaamde "kwaliteitsmedia" of
mainstream-media doen er aan mee, evenals een aantal randmedia. Die laatste
hebben meer vrijheid in formulering, en bezigen gewoonlijk radicalere taal
dan de mainstream-media. Onder die randmedia is Joop.nl is één van de
belangrijkste, betaald en bestuurd als ze wordt door een
meainstream-omroep: de VARA.
Het proces van radicalisering gaat
afgekort dan zo
dat de radicale uitspraken eerst op Joop.nl staan, en dan als radicaal worden
gezien. Een tijdje later neemt de Volkskrant ze over, waardoor die
standpunten "normaal" worden. Dat biedt Joop.nl de ruimte om nog radicalere
dingen te
uiten. Die dan weer later overgenomen worden door de Volkskrant
...
Enzovoort.
Dat is al een aantal jaren aan de gang, met
horten en stoten. En de aanleiding voor deze verzameling, in oktober 2019, is dat
de Volkskrant
zojuist weer eens een stoot heeft afgegeven, met drie artikelen in dezelfde
krant die een tijd geleden, zeg een half jaar terug, alleen op Joop.nl
en dergelijke te
vinden waren. Hier is de eerste (de Volkskrant, 29-10-2019, door Peter-Ben Smit,
hoogleraar contextuele bijbelinterpretatie aan VU, Amsterdam):
Zoals uit de bovenkop al blijkt: dit artikel is deel van een lopend
debat, wat draait om één en slechts één ding: immigranten maken geen deel uit
van onze geschiedenis. En dan gaat het natuurlijk om de gekleurde variant:
zwarten en moslims - Europese (of andere blanke)immigranten tellen niet mee in dit debat.
Je kan dit debat afkorten tot "Geschiedenis is fout want het
creëert een verschil tussen Nederlanders en immigranten". Die strijd
wordt op allerlei fronten gevoerd, waarvan de meest recente is
die rond de Gouden Eeuw => , die niet "Gouden" genoemd mag worden want "Er was
ook kolonialisme en slavernij". Dat lijkt ook een
redelijk argument, maar dat is alleen omdat men hier niet tegenin durft te
gaan, want "Dat kwetst kwetsbare groepen". Het
tegenargument is uiterst simpel: voor de Gouden Eeuw was er ook kolonialisme
en slavernij, en en na de Gouden Eeuw was er ook kolonialisme en slavernij. Dat
"Gouden" slaat doodgewoon op het verschil met ervoor en
erna. Maar dat is dus één van de kenmerken van dit gebeuren: de
redelijke stem bereikt het publiek niet omdat ze gecensureerd wordt door de
media. Geen absolute censuur, want dat zou te veel opvallen. Het
bovenstaande artikel is een reactie op een artikel van historicus Geerten
Waling, één van de weinigen die een rationeler standpunt durft in te
nemen. Maar dat in de Volkskrant dus op een enigszins verhullende
manier doet, want anders kan hij nooit meer terug komen. En gepubliceerd
worden is en blijft belangrijk. Welk soort niet-politiek-correct artikel ook altijd onmiddellijk gevolgd
wordt door minstens één,
maar vaak twee of meer artikelen die er tegenin gaan en het reguliere
poltiek-correcte standpunt propageren. Zoals
bovenstaande. Waarvan die tot nu toe alleen citaten zijn weergegeven die volkomen open deuren zijn. En waar Geerten Waling het
ongetwijfeld mee eens is. Alleen doet de huidige auteur alsof dat niet zo
is. Een eerste retorische truc, dus: die van de stroman of
stropop
: de andere partij een standpunt in de mond leggen dat hij niet heeft
(meestal van de soort "zwart-wit of extreem-maken"
).
En dat heen-en-weer schuiven met standpunten gaat voortdurend door:
Oftewel: de auteur verschuift Waling's standpunt naar "onredelijk".
Zonder een argument te noemen. In de werkelijkheid is
Waling's standpunt een volkomen open deur: "We moeten de kinderen van nazi's niet
aankijken op wat hun vaders gedaan hebben". Een uitspraak in vele soorten en
omstandigheden gedaan De auteur is het er niet mee eens:
Oftewel: "Persoon A zegt B, maar dat is niet waar omdat persoon A niet
deugt". In taalkundige termen: een Ad hominem
. Eén van de foutste retorische trucs. Gevolgd door een kleinere
Ook een aloude: "Uitspraak A is gedaan door persoon B (of vele personen
B) - Persoon B deugt niet - Dus uitspraak A deugt niet" (hier: personen B is
"de romantiek")
De oude naam hiervoor is "Non sequitur"
: het gestelde volgt niet uit de gedane aannames".
Gevolgd door:
Dat is er eentje die benoemd is door deze redactie als "Ad ponandum"
: zomaar iets stellen zonder enige begronding of argumentatie.
Op dit punt kan je je al een voorstelling maken van wat hier betoogd gaat
worden, want de auteur lijkt te reageren op een heel andere uitspraak dan
Waling gedaan heeft, namelijk "We moeten ons niets
van kolonialisme en slavernij aantrekken". Waling
stelt: "Het heden is niet verantwoordelijk voor daden in het verleden".
De auteur gaat verder op zijn eigen weg:
Dat heeft Waling niet gesteld: de auteur vindt doodgewoon andere dingen interessant dan
Waling.
Vale retoriek. Inhoudsloos.
Open deuren. Dit geldt voor beide kampen. Walings selecties of die van
de auteur.
Wat Waling stelt klopt: het nazikind hoeft niet de last van de vader
te dragen. Wat niets te maken heeft met het voorgaande over
selectie.
Sofisterij: het onderwerp van het vak geschiedenis wordt bepaald door de cultuur
waarin het vak wordt beoefend: "Duitse geschiedenis voor de Duitsers",
enzovoort, maar de uitoefening van het vak geschiedenis begint voornamelijk
bij deskundigen (academici), en is geen democratie.
Stroman: dat zijn zaken die Waling ook wel weet en erkent.
Zelfs deze redactie.
Waarop deze redactie terug ging kijken of er niet iets fout gekopieerd
was: "Dat hadden we toch al gehad...?" Klopt, dat
hadden we al gehad. Het is een bijna letterlijke herhaling.
Een letterlijke herhaling van een leugen want dit is dus niet zo.
Dat gaat heel vaak samen: leugens en herhaling.
En ook met dit: vale retoriek. Inhoudsloos, dit citaat. Maar we
zijn er bijna:
Bijna ...
En daar zijn ze: de allochtonen. Oh nee: gekleurde of niet-westerse
immigranten. Hé ... Joden in plaats van moslims ...
Heel apart Maar in dit verhaal moet dat ook wel, want
met moslims hebben Nederlanders helemaal geen gemeenschappelijke geschiedenis. Zoals
wel met
'tot slaaf gemaakten'. Maar ja, dat gaat natuurlijk
razendsnel fout:
Het gaat om groepen die vróéger te lijden hebben gehad.
En dus nu met 3-0 achter staan. Joden en 'tot slaaf
gemaakten'. Kijk, had hier moslims en 'tot slaaf
gemaakten gestaan, had je je iets bij kunnen voorstellen: beide hebben in
het huidige Nederland een positie van achterstand. Zou je de
prominentheid van de genoemde groepen bepalen, rekening houdend met hun
grootte, hebben Joden (met hun slechts 50 of 70 duizend
achterban) ongetwijfeld de meest prominente positie in de maatschappij.
Ook ten opzichte van Nederlanders. Joden staan, snel geschat, met minstens 10-1 vóór.
Gevolgd door:
De derde. Eventjes alle drie bij elkaar - pardon:
vier: we vonden er nog een:
Tja, daar komt het dus allemaal op neer, hè ... De geschiedenis bepaalt
je maatschappelijke leven en succes. Met etnieën die met 3-0 achter
staan, en ...
.. een etnie die met 3-0 voor staat. En dat
verschil ...
... wordt bepaald door de geschiedenis. En die
geschiedenis ...:
... wordt bepaald door degene die niet leden in de geschiedenis: de
etnie die met 3-0 voor staat. De Nederlandse etnie
Oftewel: het maatschappelijke achterblijven van de anders-etnische groepen
wordt veroorzaakt door de Nederlanders met een Nederlandse geschiedenis.
Tweede afkorting: het huidige leed oftewel de huidige achterstand van ander-etnische groepen
is de schuld van de Nederlanders.
Derde afkorting: "De achterstand van de allochtonen wordt veroorzaakt door
de Nederlanders". Vierde afkorting: "Nederland is
institutioneel racistisch". Vijfde afkorting: "Alle
Nederlanders zijn racisten". De vierde afkorting is
tevens die van het programma van Philomena Essed, Gloria Wekker, en dergelijke.
De vijfde afkorting is tevens die van Sylvana Simons, Jerry Afriyie, Michtell
Esajas en dergelijke. Met aan het einde van het
artikel nog een versie van de auteur in de vorm van zijn oplossing van "het
probleem":
Oftewel: de het racisme van Gloria Wekker en activisme van Jerry
Afriyie, moet de invulling van de geschiedenis bepalen.
Waarmee
volkomen duidelijk is welk kader de opvattingen van deze auteur liggen: die
van de social justice warrior in westerse maatschappijen (de
oorsprong van de terminologie ligt in Amerika). In de westerse maatschappij
hebben anders-etnische groepen een maatschappelijke achterstand, en die
achterstand is de schuld van de autochtone, blanke etnie.
De blanken
veroorzaken social injustice, en de social justice warriors bestrijden die
oneerlijke ongelijkheid.
Of in wat radicalere termen: de social
justice warriors bestrijden discriminatie en racisme.
Het tweede
artikel valt ook binnen dit kader (de Volkskrant, 29-10-2019, door Wim Bossema):
Oftewel: hetzelfde verhaal, maar dan van de andere kant benaderd: van de
kant van de blanke onderdrukkers. En er is hier ook
geen enkele twijfel dat dit waar is, hè ... Bewijs
hoeft niet geleverd te worden. We gaan meteen over tot
de bestrijding:
Oftewel: "Meer, meer, meer polarisatie en radicalisering!!!".
Hoe is het mogelijk: "Kijk maar eens naar hoe radicaal de
politieke-correctheid in de Amerikaanse media is!"
Ja ja, veelzijdigheid. In deze zaak; weggelaten werd dat ten eerste deze
lieden wel degelijk aanwezig waren in het park, en dat ze wel degelijk daar
(kleinere) criminaliteit bedreven. Ook weggelaten dat
dit soort vergissingen ook blanken overkomen. Bijvoorbeeld in de Ina Post,
Schiedammer parkmoord, de Putterse moordzaak, enzovoort
. Allemaal
foutief veroordeeld, allemaal blanken.
Spijkerhard racisme.
Spijkerhard racisme.
Spijkerhard racisme. Overigens doet dit denken aan
de titel van het boek van Anousha Nzume naar de leer van Gloria Wekker:
Hallo, witte mensen:. Antwoord: "Rot op,
neger!". Dit wat betreft de effectiviteit van deze
aanpak.
Allemaal zorgvuldig gescript en geïnstrueerd, als het niet doodgewoon
acteurs betreft. De waarheid doet er hier absoluut niet toe, het gaat om de
boodschap. Oh, en zwart racisme ...
Nooit van gehoord ... En als toetje:
En waarom zijn we daar nu helemaal niet verrast over ...
Die Amerikaanse rabiate politiek-correcte media worden net als hier
ideologisch gedomineerd door dit soort lieden: van Wolf Blitzer tot Rachel
Maddow. En zo we hebben hier weer bijna het hele
spectrum bij elkaar: zwarten, Joden, en social justice warriors. Ontbreekt:
de moslims. En, om in de sfeer te blijven: low and behold (de Volkskrant, 29-10-2019, door Halima Bouras):
Met de standaard-taal van moslims: eisen
. En geen bescheiden eisen, maar het opeisen van topposities, ongezien de
capaciteiten:
Oftewel: "Meer, meer, meer, Jodenhatende moslims à la Yasmina
Haifi
en blankhatende moslims à la Sinan Çankaya
op ministeries!". Tenslotte wonen er 800 duizend op allerlei
manier overlastige moslims in ons land, dus moeten die 8 duizend die kunnen
lezen en schrijven allemaal een gemakkelijk baantje passend bij hun verheven
geestelijke status van de blanke honden, apen en varkens krijgen.
Oftewel: dit zijn op één dag drie stuks van het soort stukken dat de
haatzaai-website Joop.nl overbevolkt.
De Volkskrant
heeft het stadium van Joop.nl bereikt qua politieke-correctheid.
Het stadium van het social justice warrior-schap.
Op naar de
volgende fase.
Is er nog een niveau tussen dit en geweld...?
Naar Landverraad
,
of site home
·.
|