Bronnen bij Sociologische krachten: generaliseren
Het algemene politiek-correcte idee van "Je mag niet generaliseren" is in
Sociologische krachten
beschreven als absurd tot gestoord. Hier voorbeelden die deze kwalificaties
onderbouwen.
Het eerste voorbeeld is van een dusdanige aard dat het
verdere voorbeelden in hoge mate overbodig maakt. Het speelt zich namelijk
wel af in de normale conceptuele context, de multiculturele discussie, maar
niet anngaande één van de gebruikelijke betrokken groepen
(de Volkskrant, 24-12-2014, door Toine Heijmans):
Oké, dit is de context: een
ordinaire talentenjacht zoals bekend uit de jaren zestig, aangevuld voor de
moderne tijd met steeds krmapachtige pogingne om toch de aandacht te blijven
trekken, met een hoofdrol voor "de jury", die steeds raarder dingen zijn
gaan doen, redenw aarom in deze versie de beruchte zanger en relschopper
Gordon er deel van uitmaakt. Op komt de Chinees die een opera-aria gaat
zingen, en de beruchte relschopper komt met bekende en smakeloze "Chinese
restaurant"-grappen:
Volkomen voorspelbaar. De reactie, de ophef: "Je mag niet generaliseren"
- in de woorden van de Chinese deelnemer:
Hetgeen naturlijk volkomen voorbij gaat aan waar de voorstelling van
Gordon voor bedoeld was: het was geen beschijving van China noch van
Chinezen, maar het was een poging tot stemming-maken en mogelijk tot
rel-trappen. Iets dat volledige en niets anders slaat op wat de heer Gordon,
zanger en provocatuewr, wil en doet. Goed, dit is de
aanvangspositie "Je mag niet generaliseren". Hier is het relevante deel van
het verhaal, door de Volkskrant al verheven tot een tussentitel:
Juist ja ... In andere woorden: de stelling "Je mag niet generaliseren"
is gestoord. Zodra je je mond open doet om er iets van te zeggen, sta je te
generaliseren. De Volkskrant neemt het initatief tot het interview
om de boodschap te kunnen uitdragen:
En besteedt er drie pagina's aan. De Volkskrant is gestoord. Een storing
die ze deelt met de hele reguliere media.
Na dit ene vrijwel
doorslaggevde voorbeeld dat bij deze redactie de geestelijke deuren opende,
was het makkelijk om soortgelijke voorbeelden te vinden. Dit gaat het
makkelijkst op die plaatsen waar discussies rond de "multiculturele
samenleving" plaatsvinden, omdat daar de stelling ook volkomen usance is,
maar er ook soms weerwoord gegeven wordt, zodat men wil gaan redenren.
Waarop het dan prompt fout gaat (Joop.nl, 25-12-2014, door Han van der Horst - Historicus,
):
De aanleiding voor het artikel: de oproep van burgemeester van Rotterdam
Ahmed Aboutaleb aan moslims om iets te doen aan "de angst van de
Nederlanders". Hier de standaareactie van multiculti-ideologen:
In wat meer woorden de bekende stelling: "Je mag niet generaliseren".
Maar je mag wel generaliseren als het autochtone Nederlanders betreft.
En je mag nog veel sterker generaliseren ...
... als het aan aanhangers van en stemmers op de PVV betreft.
Het voorbeeld is volstrekt representatief voor alle multiculturalisten
(generalisatie!). En de andere betrokken groep - de
aanleiding voor het artikel is dezelfde (Joop.nl, 24-12-2014, door Abdelkarim El-Fassi - Journalist,
):
En ook hier gaat het om de reacties:
Daar is het "Je mag niet generaliseren". Met de opmerking dat Nederland
dat niet kan (Farid Bidar is molsims en die doen werkleijk men voor de volle
100 procent nooit en te nimmer aan zelfkritiek). Maar nu komt er een
moeilijke voor Farid:
En wat krijgen we dan als reactie:
Grofstoffelijke generalisaties.
En een derde artikel dat op zich al
bestaat uit één grote generalisatie (Joop.nl, 24-12-2014, door Shervin Nekuee - Socioloog, publicist,
programmamaker,
):
Maar ook hier gaat het om de reacties, met name die van de heer Farid:
Juist ja ... "Je mag niet generaliseren". Behalve als je
politiek-correct, multiculturalist, of moslim bent. Dan mag je generaliseren
in de meest rabiate terminologie.
Overigens: deze voorbeelden zijn slechts geselecteerd op
hun combinatie met die rabiaatheid - de overige reacties van Farid
Bidar staan boordevol met andere generalisaties. Begrijpelijk. Want anders
kan je niets substantieels communiceren.
Sheila
Sitalsing
is door de Volkskrant weggehaald bij Elsevier om haar
eigen kolommen te kunnen vullen met cynisch neoliberalisme en lakeidom voor
de rijken. Maar als immigrante (uit Suriname) is ze natuurlijk ook een
kracht voor vrije immigratie. Met de bijbehorende taal en argumenten. Het
onderwerp van het artikel: aanstaande verkiezingen voor Provinciale Staten -
eerst even wat sfeertekening (de Volkskrant, 18-03-2015, column door
Sheila Sitalsing):
Een pleidooi voor de
links-verrader Samsom met zijn landverraderlijke "Meer, meer, meer moslims".
Maar waar het hier om gaat is dit:
Op deze manier gesteld is dit een gore leugen, want er is één gevalletje
van geweest van "werk aan familie geven", wat natuurlijk, als zijnde één geval,
een incident is. Sitalsing maakt er meteen 'een bolwerk van nepotisme en vriendjespolitiek'
van. Dezelfde argumentiek
hanterende kunnen we dus meteen stellen dat moslims een "bolwerk van
terorisme en aanslagen" is, negers "een bolwerk van werkschuwheid
, criminaliteit
en geweld
", en hindoestanen van "groepsverkrachtings en feodale kastenheid"
. Bezwaren tegen deze kwalificaties? Het zijn
hetzelfde soort generalisaties als die van Sitalsing. Van allemaal is er niet
alleen mee dan één enkel voorbeeld te vinden, maar zeer vele. En als Sitalsing
PVV'ers mag generaliseren, mag iedereen iedere groep generaliseren. En wie hier
termen als "minderheden" wenst te hanteren: PVV'ers zijn ook een minderheid. En
wie de term "kwetsbaar" wenst te hanteren: volgens alle politike-ocorecten zijn
PVV'ers laag-opgeleide botterikken. En die zijn bijzonder kwestbaar in de
globaliserende wereld.
Een voorbeeld met bijgeleverd commentaar (de Volkskrant,
05-08-2016, column door Arnon Grunberg):
Staat allemaal
zomaar op de voorpagina van de Volkskrant. Equivalenten: "Negers zijn
lui en dom" en "Joden zijn parasieten". Zoals ook deze briefschrijver
constateert, zonder te specificeren (de Volkskrant, 08-08-2016, ingezonden brief van Rob de Vos,
Deurne):
Waaarom heeft die rotzooi van Grunberg ongestoord een plaats gekregen in de
Volkskrant? Antwoord: omdat dat soort geschrijf hartstikke normaal is,
aangaande deze groepen. Niet alleen in de Volkskrant, maar in de hele
media. Overal. Omdat die media gedomineerd worden door Grunberg en zijn
cultuurgenoten. Zoals die van The Jew York Times.
Naar Sociologische krachten
, of site home
.
|