WERELD & DENKEN
 
 

Sociologische begrippen: geografie

27 jul.2017

Onverwacht snel na het invoeren van het item "geografie" in Sociologische krachten (06-07-2017) is er al een voorbeeld van gebruik door anderen (de Volkskrant, 26-07-2017, rubriek De kwestie, door Peter de Waard):
 

Zijn grondstoffen een vloek of een zegen?

De Russische zoekmachine Yandex - Yet Another Index - zou kunnen wedijveren met die van Google. Mensen die ze in Moskou hebben geproefd, zweren bij Russkart-chips boven die van Lays. En Zhokei-koffie uit St. Petersburg is naar verluidt een van de lekkerste in de wereld.
    De Russen zijn al sinds 1941, toen er strikte regels werden ingesteld voor ijsbereiding, de fijnste ijsmakers in de wereld. Maar er is geen Russische Magnum. De Lada Niva is een terreinwagen die wereldwijd wordt ingezet bij grote infrastructurele projecten, maar geen yup parkeert die voor zijn penthouse.
    ... alles wat de Russen maken nog niet ondeugdelijk. Ze hebben de technische kennis raketten de ruimte in te sturen. En in geen land ter wereld rijden treinen en metro's zo stipt op tijd als in Rusland.
    Wat de Russen ruim 25 jaar na het einde van het communistische juk echter niet hebben geleerd is marketing. ...


Dat is 't m niet. Want marketing is een afgeleid verschijnsel. Namleijk dat van de winstmakerij. Niet de gewone winstmakerij maar de absurde winstmakerij. Absurde winstmakerij die betekent dat er al die genoemde producten zoveel aan kwaliteit bezuinigd wordt dat er de commerciële flutzooi overblijft die je in het westen wordt verkocht:
  ... no one should be expected to do business without the incentive of profit. The actual trouble is that profit is identified entirely with money, as distinct from the real profit of living with dignity and elegance in beautiful surroundings. (A. Watts in Does it matter? )

"Erstaz, ersatz, ersatz".
    Verder:
  Ze kunnen goede producten maken, maar slagen er eigenlijk nooit in ze ook goed in de markt te zetten en er de wereld mee te veroveren. Rusland telt meer wizzkids dan Silicon Valley, maar het land heeft geen Google, Facebook of Amazon.

En geen van die genoemde zijn het gevolg van productontwikkeling of anderszins iets maken, maar van winstbelustheid. Gepaard gaande "scherpe handelspraktijken" en in één ervan een geval van ideeëndiefstal (afgekocht). In en ander, niet genoemd, geval nam de "koene ondernemer' ontslag van het bedrijf waar hij wat ontdekte en begon zijn eigen.
    Overigens: allemaal al beschreven in de literatuur uitleg of detail uitleg of detail .
    Maar dat neemt niet niet weg dat, los van de rest, dit ook een rol kan spelen:
  Het is een manco waar veel landen die rijk aan grond- en delfstoffen zijn aan lijden. Grondstoffen lijken een zegen, maar het is soms ook een politieke en economische ramp zoals Venezuela, Nigeria en Zimbabwe ervaren. Voor het verkopen van olie, gas, koper, ijzererts en kolen is nu eenmaal geen commercieel vernuft of uitgekiende reclamecampagne nodig. Vaak wordt smeergeld betaald om concessies te verkrijgen, hetgeen een verklaring is voor het feit dat landen die rijk zijn aan delfstoffen vaak zo corrupt zijn.
    De drie grootste bedrijven van Rusland zijn Gazprom, Lukoil en Rosneft - allemaal energiegiganten. Ook in andere landen met veel delfstoffen draait de economie om deze concerns. Arabische landen teren nog vooral op olie en gas.
    Het zo erts- en kolenrijke Australië heeft één multinational in de top van de Forbes-lijst: mijnbouwgigant BHP Billtion. En het enige grote concern van het olierijke Noorwegen is Statoil, hoewel ze ook ooit de kaasschaaf en tandenborstel (Jordan) hebben bedacht. Buurland Zweden dat geen olie heeft, baarde grote concerns als Volvo, Ericsson, Electrolux, H&M en Ikea.
    Landen die vanzelf veel oliedollars binnenkrijgen, lijken economisch flegmatiek. Industriële vernieuwing komt daarom het meest van landen die grondstoffen moeten importeren zoals Duitsland, Japan, China en de VS. Toen in Nederland eind jaren vijftig de gasbel werd ontdekt ging het land ook rentenieren - verjubelen heette het - en volgde een industriële aftakeling.

Geografie.


Naar Sociologische krachten , Sociologie lijst , Sociologie overzicht , of site home .