WERELD & DENKEN
 
 

Sociologische krachten en begrippen: man-vrouw, gender

6 dec.2012

Het idee van "gender" is dat de specifieke rollen van man en vrouw niet bepaald worden door natuur, maar door de maatschappij., door deze redactie vertaald in: "het verschil tussen man en vrouw ontstaat in de wieg, door de ene helft van de baby's roze sokjes aan te trekken en de andere helft blauwe". In deze vorm  bespottelijk, natuurlijk. En dat geldt ook voor de afgezwakte vorm. Want stel dat het waar zou zijn - dan zouden die maatschappijen waar mannen veel hoger gewaardeerd worden dan vrouwen, China, India enzovoort, alleen maar uit mannen bestaan:


Uit: De Volkskrant, 10-12-2012, tv-recensie, door Jean-Pierre Geelen

Kasten

Tussentitel: Vrouwen die dochters baren, worden met kind en al op straat gezet

Gelukkig: de auralezer van Jelle Brandt Corstius heeft gelijk gekregen. Alles zou goed komen met die serie die de verslaggever maakte voor de VPRO. De man las het met vergrootglas van het voorhoofd van Brandt Corstius, zo was vorige week te zien in de eerste aflevering van Van Bihar tot Bangalore.    ...
    ... de tweede gooide Jelle het over een heel andere boeg. Vanuit Chandigarh berichtte hij over gearrangeerde huwelijken, zoals negen van de tien in India - trouwen uit liefde kan de dood betekenen in het land waar kasten elkaar uitsluiten. Vrouwen uit arme streken worden nogal eens uitgehuwelijkt aan mannen die drinken en slaan en hun vrouw delen met hun broer.
    Geen ouder zit te wachten op de geboorte van een meisje dat je later voor veel geld zult moeten uithuwelijken. Geld voor - illegale - echo's hebben de meesten ook niet. Zo ontstaan gruwelijke taferelen. Vrouwen die dochters baren, worden met kind en al op straat gezet. Een vrouw had honden zien vechten om een prooi: een meisje dat werd verscheurd. 'Weggegooid' door een man die er al drie had en de bruidschatten te duur vond. Gelukkiger meisjes belanden in een weeshuis, waar zij Engels leren.


Red.:    Waarmee de bespottelijkheid van de nurture-argumenten van types als Cordelia Fine uitleg of detail (Wikipedia) en Evelien Tonkens uitleg of detail voor eens en altijd is aangetoond.
    Ondanks die bespottelijkheid, wordt de ideologie serieus bedreven - en maatschappelijk uitgevoerd:


Uit: De Volkskrant, 05-12-2012, van verslaggeefster Irene de Pous

Sekseneutraal naar de Kerst in Zweden

Speciaal voor de Zweedse markt heeft een van de grootste leveranciers,Top Toy, een speelgoedcatalogus uitgebracht 'die stereotypen doorbreekt'.


Jongens zullen meisjes zijn en andersom, deze Kerst in Zweden. Want een van de grootste speelgoedleveranciers van het land, Top Toy, heeft een speciale sekseneutrale kerstcatalogus uitgebracht. Jongens staan er acher het strijkijzer, hanteren de stofzuiger en spelen met een haarföhn. Meisjes mikken met een shotgun, spelen met auto's en bouwen legohuizen.
De catalogus is speciaal voor de Zweedse markt gemaakt. In de Deense versie van de catalogus van Top Toy, die levert voor speelgoedketens Toys'R'Us en BR Toys in Scandinavië, zijn het gewoon louter meisjes die met hun haar tutten en alleen jongen die met geweren schieten. Maar in Zweden, befaamd voorloper in het streven naar een gelijke behandeling van mannen en vrouwen, wilden de klanten het anders.    ...


Red.:   Een vuile leugen, natuurlijk:

  Top Toy veranderde haar beleid na aanhoudende kritiek van de Zweedse reclamewaakhond, de ReklamOmbudsman.
    In 2009 ontving deze een klacht van een basisschoolklas, die bezig was met een project over seksen. De klas vond de catalogus discriminerend, omdat jongens alleen met actieve spelletjes werden geportretteerd, terwijl meisjes alleen in een passieve omgeving stonden.
    'Het gaat erom dat je kinderen niet uitsluit van welk speelgoed dan ook', zegt de ombudsman, Elisabeth Trotzig, vanuit Stockholm. 'Als een jongen alleen maar meisjes ziet spelen met een poppenhuis, wordt hij buitengesloten. Een kind heeft nog geen visie op verschillen tussen seksen, dat wordt hun opgelegd door marketeers.'

Die schoolklas is natuurlijk geïndoctrineerd, en zo'n Ombudsvrouw is bijna vanzelfsprekend van dit soort ideologie. Kijk maar deze tekst:

  ... ombudsman, Elisabeth Trotzig (...) 'Als een jongen alleen maar meisjes ziet spelen met een poppenhuis, wordt hij buitengesloten. Een kind heeft nog geen visie op verschillen tussen seksen, dat wordt hun opgelegd door marketeers.'

Bijna precies het verhaal van de sokjes.
    En men begint daar al aan de basis:


Uit: De Volkskrant, 09-03-2013, van verslaggeefster Irene de Pous

Kun je op school gelijkheid aanleren?
 
Tien 13-jarigen zitten verlegen aan een tafel, de jongens naast elkaar, de meisjes naast elkaar. 'Sporten,' neemt uiteindelijk een van de jongens het woord. 'Luid zijn.' Hij denkt even na. 'En rommel maken.' Dat is allemaal typisch iets voor jongens.
    En voor meisjes, vraagt de juf van Frejaskolan. 'Meisjes komen niet voor zichzelf op,' zegt de jongen. 'Ze vragen geen ruimte.' Hij weet eigenlijk niet of dat onder de goede of de slechte eigenschappen valt. De meisjes giechelen.   ...


Red.:   De natuur het gezonde verstand. Enzovoort.

  Vraag een 13-jarige in ieder ander land naar gendergelijkheid en waarschijnlijk zouden ze glazig staren. Maar in Zweden weten kinderen al jong wat 'jämställdhet' is. Het onderwerp staat al decennia hoog op de politieke agenda en krijgt nu ook steeds meer voet aan de grond in het onderwijs.
    De kleuterscholen gingen als eerste aan de slag om de traditionele rolpatronen tegen te gaan. Met programma's over mannelijkheid en vrouwelijkheid, geweld en vooroordelen volgen nu de lagere en middelbare scholen in hun kielzog, aangemoedigd door de overheid.

Indoctrinatie. Hersenspoeling.
  Het is werk voor de geduldigen, weet Maja Thorsen. Ze is conrector van Frejaskolan, een middelbare school met 400 leerlingen in het dorpje Gnesta (tienduizend inwoners) op anderhalf uur van Stockholm en ze organiseert al jaren projecten rondom gendergelijkheid op haar school.

Verkankerde ideoloog. van het type dat in Nederland het Nieuwe Leren heeft ingevoerd. En het Studiehuis. En de bètavakken heeft verjaagd. En de technische vakken. Enzovoort.
  'Het is tegenwoordig het moeilijkst voor jongens,' zegt economiedocente Anna Karin Johansson (38), die zojuist de oefening met de kinderen heeft gedaan. 'Er zijn al verschillende golven van feminisme geweest en meisjes zijn vrij om te zijn wat ze willen, sportief, een tomboy. Maar jongens zitten nog zo vast aan de macho-norm, zij mogen heel veel dingen niet.'

En wat ze vooral niet mogen is "jongen zijn":
  Kinderen krijgen filmpjes te zien, bijvoorbeeld over een jongetje die zich van zijn vader moet verkleden als Darth Vader, maar zelf eigenlijk als Tinkelbel wil. Hij moet zijn vader overtuigen dat Tinkelbel ook stoer is.

Wat een goorheid. De jongen wil van normaliter van zichzelf Darth Vader zijn. En de gore onderwijsheksen willen dat hij wil dat hij Tinklebel is. En kleden dat in alsof het iets moois is:
  Niet alle ouders zijn blij met de aandacht voor dit onderwerp. 'We hebben wel eens vaders die bellen, wat doe je met mijn zoon?' zegt Thorsen. 'De kennis hierover is nog niet zo groot. Ze zijn bang dat we iets zeggen dat hun kind pijn doet of dat we hen willen veranderen.' Op speciale ouderavonden probeert Thorsen uit te leggen dat ze kinderen niets willen opleggen, maar juist vrij willen maken.

Goorheid van het niveau "Oorlog is vrede", en, passend bij de gebruikte terminologie, de tekst boven de ingang van Auschwitz: "Arbeit macht Frei". En dat alles onderbouwd door de bekende gender-ideologie:
  Tussenstuk:
Zweedse genderpedagogiek

Het uitgangspunt van genderpedagogiek, dat op veel scholen in Zweden wordt toegepast, is dat volwassenen aan kinderen verschillende genderrollen leren door de manier waarop ze (vaak onbewust) reageren op jongens en meisjes en door de verschillende eisen die ze aan jongens en meisjes stellen. De meeste verschillen tussen mannen en vrouwen ontstaan op die manier. Kleuterleiders en leerkrachten moeten zich hier bewust van zijn en iedereen hetzelfde benaderen, zodat traditionele rolpatronen worden doorbroken en kinderen vrij zijn om zich te ontwikkelen.

Op deze website afgekort tot: "Jongens en meisjes ontstaan omdat de ene helft van de baby's in de wieg blauwe sokjes aankrijgen, en de andere helft roze".
    En de Volkskrant is het er van harte mee eens (ondertitel):
  Jongens en meisjes moeten leren dat ze aan elkaar gelijk zijn; Zweden loopt daarbij voorop.

Dit alles volgens de oud-Rotterdamse zegswijze: "Er lopen meer gekken buiten Maasoord rond dan erbinnen". En vul voor Maasoord uw lokale "gekkenhuis" in.
    Nogmaals een bewijs dat dit voornamelijk een stoornis is van intellectuelen:


De Volkskrant, 16-03-2013, ingezonden brief van Ton Smit, Utrecht

Vrouwen en mannen

Ik heb het verhaal over het Zweedse onderwijs (Buitenland, 9 maart) en de gelijkheid tussen de seksen met interesse gelezen. Je hoort vaker beweren dat verschillende rollen voor mannen en vrouwen zuiver cultureel bepaald zijn, en niet door de natuur. Ik snap dat niet. Kijk naar de mensapen: overal hebben de mannetjes de leiding, gewoon omdat zij sterker zijn.
    Juist dit gelijkheidsdenken is cultureel bepaald. Opgroeiende kinderen vinden de verschillen tussen jongens en meisje vanzelfsprekend. Te denken dat dit door opvoeding komt, is een vooroordeel. Wat ze daar in Zweden doen is zuivere indoctrinatie: de natuurlijke beleving van kinderen vervangen door wat de overheid voor waar houdt. Ik word er naar van.


Red.:   Het grenst aan het cognitief-psychopate, als het er niet overheen is .


Naar Sociologische krachten , Sociologie lijst , Sociologie overzicht , of site home .