Bronnen bij Sociologische krachten: parasitisme, bestrijding
In de humane context zijn de negatieve verschijnselen van parasitisme
voor de gastheer niet expliciet benoemd. Hier zullen we eerst overgaan tot
de niet-menselijke context, en dan de conclusies trekken (KIJK, nr. 9-2014. Bron: Nature Communications, Wired):
Voor de volledigheid: de koekoek is de nomade of
(allochtone) migrant die zijn kinderen krijgt in een land met en andere cultuur,
en het aan de gastheercultuur overlaat zijn half- of onbeschaafde kinderen op te
voeden in enigerlei vorm van beschaving, en als dat niet lukt de gastheercultuur
met de schade laat zitten, en in de menselijke situatie in vele gevallen ook nog
de gastheer-cultuur de schuld geeft van de schade. Geheel overeenkomend met het
feit dat het koekoeksjong ook een schreeuwlelijk is.
De basissituatie is dus in hoge mate overeenkomend. Maar de
ergste negatieve gevolgen voor de gastheer-cultuur zijn nog niet benoemd. Dat
zijn namelijk deze:
Juist ja.
En ook dit vindt je dus in de menselijke situatie. Kijk
bijvoorbeeld eens hier naar:
Dit is een beeld van de Nederlandse televisie
, dat wil zeggen: uit het
Nederlandse nest - zeg een merel-nest. En wat we zien is overduidelijk geen
merel. Wat we zien is een koekoeksjong. Zonder tekst erbij zie je onmiddellijk
welke mensensoort hier zijn koekoekei heeft gelegd: de creolen. In dit geval de
Surinaamse variant. En het is ook overduidelijk dat op de stoel waarop dit
koekoeksjong zit, geen mereljong zit. Dat mereljong is er door het koekoeksjong
uitgewerkt
De manier waarop dat uitwerken gebeurt, is niet een simpelweg
"over de rand wippen", als bij koekoeken. Dit "over de rand wippen" gaat
verbaal, van twee kanten. De eerste is de eis van "evenredige vertegenwoordiging"
. Niet evenredig naar kunnen of prestaties, maar naar
aantal. De tweede aanval gaat via de term "racisme"
, en wordt ingezet zodra
de eerst niet dreigt te gaan werken. Dit alles onder de bezwering dat koekoeken
volkomen gelijk zijn aan merels. Een grofstoffelijke leugen, want de merels
voeden hun eigen jongen, en de koekoeken niet
. Zelfs in het humane geval, want
de creoolse vader doet precies hetzelfde als de koekoek: legt zijn ei en gaat er
vandoor
. Om zijn kind te laten opvoeden door de gastheergemeenschap onder de
noemer "eenouder-probleemgezin".
In de natuur verdedigen soorten zich tegen parasitisme.
Daarover gaat dit artikel:
Zodat ze hun eigen eieren kunnen onderscheiden van dat van de koekoek. En dat
kan op verschillende manieren, die het onderzoek uitwerkt.
In de menselijke natuur bestaat de neiging tot verdediging
natuurlijk ook, maar de uitvoering ervan wordt verhinderd door ideologie - de
ideologie van de gelijkheid der culturen. De ideologen van de gelijkheid der
culturen beschuldigden iedereen die wijst op het verschillend zijn van de
koekoek en de daardoor ook meteen duidelijk wordende negatieve gevolgen van zijn
aanwezigheid van zaken als "xenofobie", "discriminatie", en "racisme". Dat zal
werken volgens het model: "De kruik gaat net zo lang te water tot hij barst".
Een van de manieren waarop de kruik kan barsten lijkt op het biologische
weerwerk van de merel: het leren maken van een onderscheid op uiterlijk. Dat wil
zeggen: bij voortgaande sociologische ontwikkeling op dit pad is er een goede
kans dat de merel een selectiemechanisme op merel-uiterlijk zal ontwikkelen, en
iedereen met een niet-merel uiterlijk zal groeperen als "koekoek". Of in een
variant van een actie gevoerd door de creolen die gezien kan worden als een
culturele vorm van "eruit werken" door de koekoek: "Zwarte Piet, die moeten we
niet!".
Naar Sociologische krachten
,
of site home
.
|