Bronnen bij Allochtonen, sociale achterstand: voorbeelden
| 30 sep.2007 |
Het punt dat allochtonen een sociale achterstand zouden hebben is tientallen
jaren een sterk taboe geweest, los van enkele opmerkingen over het gebied van
oorsprong: de Marokkaanse Rifgebergte en de het Turks Anatolische hoogland. Nog
steeds wordt iedere opmerking over oververtegenwoordiging van allochtonen op
allerlei verkeerde lijstjes afgedaan met dooddoeners als: "Maar er zijn toch ook
Nederlandse hangjongeren/tasjesdieven ...".
Een punt als een fundamentele culturele sociale achterstand
is dus eigenlijk nog onbespreekbaar in algemene termen, en kan alleen behandeld
worden door te wijzen op concrete gevallen, en gegevens uit allochtone kring
zelf. Hieronder een verzameling daarvan:
Uit:
De Volkskrant, 24-08-2007, column door Nazmiye Oral
Geen prachtwijk maar gezonde wijk
Leven in een zogenaamde probleemwijk kan best leuk zijn, dacht ik. Presikhaaf in
Arnhem is erg groen ...
Presikhaaf is tot vreugde van de wijk zelf opgenomen in de
lijst probleemwijken van minister Vogelaar. En dat betekent natuurlijk meer geld
en aandacht. In vier jaar 'van probleemwijk naar prachtwijk!' Ik zou
optimistischer willen zijn, maar ik zie het somber in. Een wijk, dat zijn niet
alleen de gebouwen maar vooral de mensen. Het duurde denk ik ongeveer een jaar
voordat de realiteit in Presikhaaf zich aan me begon op te dringen. Na een
tijdje leer je de mensen een beetje kennen en weet je wat er zich zoal om je
heen afspeelt. Zo is daar Lorenzo, die elke dag na schooltijd onder ons balkon
staat te loeien om Esther, mijn onderbuurvrouw, op wie hij, vermoed ik, verliefd
is. Lorenzo is licht verstandelijk gehandicapt en sinds ik weet dat hij het huis
ontvlucht omdat hij bang is voor zijn vader, neem ik de honderden keren per dag
dat ik hem hoor roepen om Esther voor lief. Alleen zie ik een volgend probleem
opdoemen nu Lorenzo duidelijk in de pubertijd komt en her en der seksueel
getinte opmerkingen begint te maken.
Zo is er de Turkse mevrouw die me altijd groet sinds ze weet
dat ik ook een Turkse ben. Ze kijkt me daarbij altijd ietwat onnozel aan. Alsof
ze zoekt naar iets. Ik knik ter begroeting en fiets door, terwijl ik haar
dochter in de rolstoel die begint te schreeuwen, negeer. Ik hoor de Turkse
mevrouw vloeken en verwensingen uiten, uiteindelijk volgt de klap. Het meisje
begint hard te huilen, wat haar op weer een klap komt te staan. Dat is de reden
waarom mijn contact met de Turkse mevrouw nooit meer zal zijn dan een kort
knikje. Ik heb haar iets te vaak haar gehandicapte dochter zien slaan. ... Ik
stelde me haar voor' terwijl ze haar dochter van in de twintig weer een luier
omdoet. Het kind dat zich in alle onschuld totaal laat zien. Ik moest denken aan
mijn eigen moeder die als weduwe moest leren haar volwassen, gehandicapte zoon
te scheren. ...
Ik heb geprobeerd zelfs de hardnekkige roddel te negeren dat
haar dochter eigenlijk gezond was, maar op jonge leeftijd door alle
mishandelingen door haar vader gehandicapt is geraakt. Turken zijn nou eenmaal
dol op sterke verhalen. ... Dan heb je Esther, op wie Lorenzo verliefd is. Ze is
een van de geweldigste mensen die ik ken en de enige Hollander die Turks met me
praat alsof ze een Koerdische bouwvakker is. Heel soms praat ik met Esther over
liefde, niet vaak. Ik heb er twee jaar over gedaan te accepteren dat ze nog
steeds met de vader van haar kinderen, een Turk, is om één reden: omdat hij haar
anders kapot maakt. ... Esther, met haar hart van goud, haar praktische,
nuchtere geest en haarlange ervaring uit eerste hand zou een geweldige sociaal
werker zijn. In plaats daarvan zie ik haar redderen.
Het wonen in probleemwijk heeft een grotere invloed op je dan
je zou denken. Het is deprimerend. Overal om me heen zie ik mensen echt wanhopig
vechten met het leven. De meesten zijn te zwak en verzuipen elke dag weer. Het
is een ongelofelijk plan van minister Vogelaar om deze wijken aan te willen
pakken ...
Ik vrees dat de verandering blijft steken in cosmetische
opknapbeurten. Achterstand en armoede zijn onderwerpen die de regering aangaan,
maar hoe zit het met mensen die te zwak zijn om het leven aan te kunnen? Moet je
als regering ingrijpen of heet dat gewoon 'het leven'? Het is lastig laveren
tussen empowerment en pamperen waardoor mensen niets meer zelf doen.
Ik zou willen dat Vogelaar van probleemwijken gezonde wijken
maakt met zelfredzame mensen. Wat extra geld voor schuldsaneerders, therapeuten
en maatschappelijk werkers zou geen al te grote luxe zijn. ...
Red.: En een belangrijk deel van de oorzaak van deze
problematiek is ook bekend:
Uit:
De Volkskrant, 01-09-2007, column door Fadoua Bouali
Een mond half-open, een vreemd loopje
... We verbleven samen een weekje in Agadir en gingen een dagje naar
een dorp vlak daarbuiten. Na een uurtje rondslenteren begon mijn vriendin
erover. Toen ze een shirt wilde afrekenen op de markt, kostte het haar veel
moeite contact te krijgen met de verkoper. Hij zat haar met grote ogen en een
half-open mond aan te kijken.
De meeste dorpelingen hadden die vreemde blik, hun mond
half-open, of een raar loopje. Bij sommigen zag je dat de ene schouder lager
hing dan de andere.
Bij de ingang van de markt lagen zwaar gehandicapte mannen en
vrouwen op de grond te bedelen. We begrepen dat veel bedelaars die rondliepen
min of meer (geestelijk) gehandicapt waren, maar zichzelf wel konden redden.
Een nicht van me vertelde dat ze, toen ze was afgestudeerd
als lerares, door de overheid was uitgezonden naar een dorpje in het
Rifgebergte, om daar les te geven op de lagere school. Het dorpje lag afgelegen,
had geen stromend water en elektriciteit. Het hele dorp liep uit om mijn nicht
te bekijken toen ze arriveerde. Meteen zag ze dat er iets niet klopte. Toen ze
beter keek, zag ze hoeveel mensen geretardeerd of gehandicapt waren. Inteelt
vierde hier hoogtij.
In Marokko is het vrij normaal om binnen de familie te trouwen. De redenen zijn
allerminst romantisch. Als iemand een zoon heeft met een goede baan, wil de
familie het liefst dat hij met iemand trouwt binnen de familie, zodat een ander
familielid door hem onderhouden wordt en niet een buitenstaander. ...
Trouwen wordt niet gezien als iets dat twee individuen met
elkaar doen, nee – trouwen is een groepsgebeuren en wordt ook gezien als ‘elkaar
helpen’. Een huwelijk gebaseerd op romantische liefde is hier een grote luxe. In
Agadir kwam mijn vriendin tot de conclusie dat het helemaal de verkeerde kant op
gaat met de Marokkanen, zowel hier als in Europa, door het in stand houden van
het binnen de familie trouwen. Volgens haar hebben we heel hard één ding nodig
en dat is: vers bloed!
Terug in Tanger vielen de vele gehandicapten op straat me
extra op. ...
Ik herinnerde me een bericht in de krant over de
afscheidsrede van Lotty Eldering als hoogleraar interculturele pedagogiek aan de
Universiteit van Leiden. Ze uitte haar zorgen over het feit dat eenderde van de
Turken en Marokkanen die een partner uit het land van herkomst haalt, trouwt met
een neef of een nicht. Hierdoor lopen zij veel meer kans op kinderen met een
handicap of een erfelijke ziekte. Vaak krijgen ze psychische problemen als ze
worden geconfronteerd met de zorg voor een (verstandelijk) gehandicapt kind.
Dikwijls komen ze daardoor ook in grote geldzorgen, aldus de Leidse hoogleraar.
Eerder dit jaar bleek uit onderzoek van het Universitair Medisch Centrum Utrecht
dat aangeboren afwijkingen de voornaamste doodsoorzaak vormen onder jonge
migranten. Die jonge doden zijn grotendeels terug te voeren op het grotere
aantal huwelijken tussen neven en nichten onder allochtonen.
Red.: Zo, ziet u het patroon? Wat eerst gebeurde in Turkije en
Marokko, gebeurt nu in Nederland. Nou, doe er maar eens wat aan - men haalt
zelfs in Nederland de bruid of bruidegom nog uit het geboortedorp. En wie er wat
van zegt, die kan de kreten "Discriminatie!" en "Racisme!" om zijn oren krijgen.
En terwijl de inkt van het voorgaande nog niet droog was,
kwam meteen onderstaande bron, die ook het verband legt tussen inteelt en
huwelijkspatroon, en het agressieve sociale gedrag, zoals misdaad:
Uit: De Volkskrant, 29-09-2007, van verslaggever Willem Beusekamp
Door ontkenning en naïviteit van allochtone ouders en familieleden blijft
het probleem verborgen
Verstandelijke beperking als taboe
Interview Aysel Disbudak | Traditionele hulpinstanties weten zich geen raad met
de soms onhandelbare kinderen.
Tussentitel: 'Zulke jongens belanden bijna vanzelf in de criminaliteit'
‘Een bom die op ontploffen staat’, zegt Aysel Disbudak als zij de volgens
haar omvangrijke groep mensen omschrijft die dringend specialistische hulp
behoeft, maar die niet krijgt: Marokkaanse en Turkse gezinnen, van wie een of
meerdere leden verstandelijk gehandicapt zijn.
Aysel Disbudak (35) is directrice van Unal Zorg, een kleine
particuliere zorginstelling in Amsterdam-West, gespecialiseerd in de opvang en
begeleiding van allochtonen met een verstandelijke beperking.
Onder haar cliënten, inmiddels 116, bevinden zich kinderen
die door alle overige hulpinstanties de deur zijn gewezen, omdat ze onhandelbaar
zijn en de traditionele hulpverlening zich wegens taal- en cultuurbarrières, of
gewoon door ondoorgrondelijke bureaucratie, geen raad weet met deze lastige
kids. Bijvoorbeeld worden bij Unal Zorg dagelijks kinderen opgevangen die niet
alleen verstandelijk zijn beperkt, maar ook nog lijden aan een zware vorm van
autisme.
Precieze cijfers zijn er niet. Wel een indicatie, die volgens
Disbudak aangeeft hoe groot het probleem is: 80 procent van de Amsterdamse
kinderen (tot 18 jaar) die niet het reguliere onderwijs volgen, maar zijn
aangewezen op speciaal onderwijs of speciale dagopvang is van Marokkaanse en
Turkse origine. Van hen is weer de overgrote meerderheid van het mannelijk
geslacht.
Het gaat om kinderen die officieel geregistreerd staan als
verstandelijk gehandicapt. Het werkelijke aantal is volgens Disbudak vele malen
hoger, omdat allochtone families vaak uit schaamte verzwijgen of ontkennen een
kind met een verstandelijke handicap in huis te hebben.
Het probleem blijft niet beperkt tot de kinderen. Bepaald
niet ongebruikelijk is dat in sommige allochtone gezinnen zowel een van de
ouders als een of meer van hun kinderen verstandelijk gehandicapt is.
Zo heeft Unal Zorg contact met een alleenstaande Marokkaanse
moeder die, net als drie van haar zes kinderen, een verstandelijke beperking
heeft. De vader heeft de benen genomen naar Spanje. Disbudak: ‘Wat voor
problemen dat oplevert, ook voor de omgeving van het gezin, laat zich raden.’
Een klein voorbeeld, direct bij haar voor de deur: ‘Bij ons
kantoor hebben we regelmatig last van hangjeugd. Ik zie direct dat er knapen bij
zitten met een verstandelijke handicap. Worden ze daarvoor behandeld? Ik vrees
van niet. Zulke jongens belanden bijna vanzelf in de criminaliteit, omdat ze
gemakkelijk als lokaas zijn te misbruiken. Ze geloven het als iemand zegt dat ze
hun beste vriend zijn, of dat ze even hun paspoort moeten afgeven.
‘Uit ervaring schat ik dat het probleem uiteindelijk heel
groot blijkt te zijn. In Amsterdam is veel meer aan de hand dan men ziet. Een
bom die op ontploffen staat.’
Aysel Disbudak is een ervaringsdeskundige bij uitstek. In
haar beklemmende biografie De nootjes van het huwelijk – het boek
verschijnt volgende maand in pocketvorm onder haar gehuwde naam, Aysel Çaliskan
– beschrijft zij onder meer hoe zij vele jaren door haar ouders werd belast met
de verzorging van haar broertje Unal, naar wie ze haar latere zorgonderneming
zou vernoemen.
Haar broer heeft het verstandelijke vermogen van een kind van
vijf en enorme gedragsproblemen. Thuis en op straat richtte hij vernielingen
aan, bij geen enkele opvang was hij te handhaven, totdat Aysel hem, ten einde
raad, op rigoureuze wijze bij een kliniek letterlijk voor de deur parkeerde.
Dankzij zorgvuldige medicatie en goede begeleiding gaat het nu goed met haar
broer. ...
Niet alleen beschrijft ze hoe heftig het er dikwijls aan toe
gaat in de flatwijken van Amsterdam-West. Zonder enige schroom doorbreekt
Disbudak tevens een zwaar taboe in zowel Turkse als Marokkaanse kring: ze noemt
de oorzaken van het volgens haar buitenproportioneel hoge aantal allochtone
kinderen met een verstandelijke beperking.
In haar kantoor: ‘Nog steeds worden meisjes uit Marokko en
Turkije uitgehuwelijkt en hier in Amsterdam belast met de verzorging van een
verstandelijk gehandicapte man, niet zelden een neef of ander ver familielid. De
ouders van het meisje zijn natuurlijk heel naïef en denken dat hun dochter het
wel goed zal gaan in het rijke Nederland. Ze weten niet dat hun dochter hier
gewoon als goedkope zorgverlener aan de slag moet. Het is schandalig.
‘En zo’n echtpaar krijgt dan ook weer kinderen. Dat is zelfs
de bedoeling. Als hun geestelijk gehandicapte zoon in staat is zichzelf voort te
planten is dat voor zijn familie namelijk een bewijs dat hij niets mankeert, dat
hij misschien een beetje sloom is, maar verder gezond. Zo wordt het probleem dus
alleen maar groter.
‘Het heeft ook te maken met een volstrekt gebrek aan
acceptatie. Zelfs van autistische kinderen ken ik ouders die geloven dat hun
kind op een dag gewoon en vanzelf weer helemaal gezond wakker wordt.’
De geïmporteerde bruid, zoals Disbudak zelf na twee keer te
zijn uitgehuwelijkt ook heeft ervaren (‘mijn derde man heb ik zelf
uitgekozen!’), wordt door de schoonfamilie als sloof, of erger, als slaaf
gehouden. Aysel was 13 jaar oud toen zij door haar ouders tijdens een
zomervakantie in Turkije werd achtergelaten en werd gekoppeld aan een haar
wildvreemde jongeman.
De schoonmoeder sloot haar geregeld op. Door toeval slaagde
Aysel erin na een paar jaar terug te keren naar Amsterdam, waar zij zich als een
moeder verder belastte met de verzorging van haar geestelijk gehandicapte broer.
Inteelt is volgens Aysel Disbudak een belangrijke oorzaak van
de schade die in de families wordt aangericht.
Een tweede oorzaak van het grote aantal geestelijk
gehandicapte allochtonen is volgens haar het feit dat veel zojuist zwanger
geworden vrouwen denken te moeten vasten tijdens de ramadan, de islamitische
vastenmaand. ‘Ze krijgen te horen dat ze later toch wel dik worden. Vasten is
echter buitengewoon schadelijk voor de jonge, ongeboren vrucht. Bovendien,
volgens de koran hoeven ze helemaal niet te vasten. Het is pure onwetendheid.’
In het verlengde daarvan ligt een derde oorzaak: de geringe
geestelijke bagage van veel jonge bruiden die van het platteland in hun
geboorteland naar Nederland worden gehaald.
Disbudak: ‘Ze komen uit heel primitieve omstandigheden en
vallen hier terug op hun cultuur. Ze bevallen zonder deskundige begeleiding en
zonder elke vorm van informatie of kennis. Dikwijls kunnen ze lezen noch
schrijven, wat het verkrijgen van informatie nog eens extra bemoeilijkt. Ook
daardoor lopen ze natuurlijk een groot risico dat er iets fout gaat bij de
bevalling en dat er een gehandicapt kind op de wereld wordt gezet.’
Het oude Turkije en Marokko, zegt Disbudak, ligt hier, in
Amsterdam. ‘Het moederland is in veel opzichten al veel moderner dan de mensen
die in Nederland wonen. Zelfs op het platteland waar ze vandaan komen, is het
vooruitgegaan. De oude primitieve cultuur is meegenomen. Je ziet het op straat
aan de traditionele kleding, die in het moederland juist steeds minder wordt
gedragen.’ ...
Red.: Dit voorlopig voor zover de specifiek culturele
problemen. De gevolgen op sociaal vlak laten zich raden - in de door allochtonen
gedomineerde wijken is een grote achterstand, die snel groeit, zie hier
.
Nog een voorbeeld van sociale achterstand:
Uit:
De Volkskrant, 03-08-2009, van verslaggeefsters Janny Groen en Annieke
Kranenberg
'Op milieugebied valt er nog een wereld te winnen'
Groen voor allochtonen
... Aktoua, een Nederlands-Marokkaanse die inburgeringscursussen
geeft in de Amsterdamse deelgemeente De Baarsjes, heeft haar training voor
milieucoach bijna afgerond. In september krijgt ze haar certificaat.
Milieubewustwording in allochtone kringen is volgens Aktoua
heel hard nodig. In Marokkaanse gezinnen zijn vaak de hele dag het licht en de
verwarming aan, ook in kamers waar niemand is.
‘Allochtonen gooien veel brood in de grachten’, vertelt
Aktaou. ‘Ze denken de eenden en ganzen een plezier te doen. Maar ze kweken
dikke, luie beesten. Het brood trekt ongedierte aan en verontreinigt het water.’
...
Tegels somt een reeks milieu-onvriendelijke culturele
gewoonten op die, met een verwijzing naar de hoge kosten, kunnen worden
aangepakt. ‘Elk kopje uit de kast wordt opnieuw gewassen. In de herkomstlanden
is het stoffig, hier is dat niet nodig.’ Gastvrijheid is een must. ‘Velen hebben
via via een aftandse tweede koelkast aangeschaft, waarin ze voorraden opslaan
voor onverwachte gasten. Dat apparaat slurpt energie. In onderlinge discussies
komen vrouwen erachter dat ze zijn vernederlandst, ook steeds vaker op afspraak
bij iemand langsgaan. Dat werpt de vraag op of een tweede koelkast wel nodig
is.’
Gemeenten slagen er slecht in allochtone doelgroepen te
bereiken, zegt Tegels. Op voorlichtingsbijeenkomsten komt een handjevol
allochtonen af. Folders over energiebesparing en afvalkalenders zijn te
ingewikkeld. Soms wordt gezocht naar een Turk of Marokkaan om de informatie te
verspreiden. ‘Maar die allochtoon heeft niet per se draagvlak in de wijk.’
...
Red.: De allochtone achterstand begint al bij de
geboorte:
Uit:
DePers.nl, 28-12-2009, door Merel van Leeuwen
Albanië aan de Maas maakt werk van te hoge babysterfte
Een geboortecentrum, kinderwensspreekuren en hulp achter de voordeur.
Allemaal om de babysterfte in Rotterdam aan te pakken.
... De gemeente Rotterdam en het Erasmus MC hebben de handen
ineen geslagen om de hoge babysterfte in Rotterdam terug te brengen. Met het
programma ‘Klaar voor een kind’ moet Rotterdam over tien jaar op het landelijk
gemiddelde zitten, zegt programmamanager Denktas. In Nederland sterven er van de
duizend pasgeboren baby’s gemiddeld tien, maar in Rotterdam liggen deze cijfers
nog hoger. Gemiddeld sterven er van de duizend 11,6 kinderen bij hun geboorte.
In sommige wijken overleven zelfs meer dan zestien van de duizend pasgeborenen
het niet. Daarmee zitten sommige wijken op het niveau van Albanië en Honduras,
wat bijna niet is uit te leggen. Dat vindt Denktas ook. ‘Zo’n hoog
ontwikkelingsniveau en zo’n rijk land en dan staan we internationaal zo slecht
te boek. Hoe kan dat? Een verklaring voor de hoge babysterfte in Rotterdam is er
niet.’
Die moet komen van het programma Klaar voor een kind. Volgens
Denktas heeft het te maken met een optelsom aan problemen in sommige Rotterdamse
wijken, gezondheidsproblemen en sociaal maatschappelijke problemen zoals een
laag opleidingsniveau en slechte huisvesting.
Het begint allemaal bij een goede voorbereiding en
voorlichting ver voor de zwangerschap. De grootste hindernis daarbij is het
bereiken van de mensen die het nodig hebben, zegt Denktas. ‘Het zijn
allochtonen, maar ook autochtone vrouwen met een laag opleidingsniveau. ...’
Rotterdam kent de hoogste babysterfte, maar vergeleken met de
rest van Nederland wordt er weinig thuis bevallen. ...
In Rotterdam worden jaarlijks ongeveer negenduizend kinderen
geboren, waarvan vierduizend van allochtone ouders. ... Per jaar worden honderd
kinderen dood geboren en een veelvoud is ziek bij de geboorte. Zo hebben 230
baby’s een aangeboren afwijking, hebben 630 baby’s een te laag geboortegewicht
en worden 720 kleintjes te vroeg geboren. Anders gezegd, een op de zes kinderen
heeft een ongezonde start en kan hiervan de rest van zijn leven nadelige
gevolgen ondervinden. ...
De babysterfte in Nederland is bij kinderen van eerste
generatie niet-westerse allochtonen ruim de helft hoger dan bij kinderen van
autochtone moeders. Bij kinderen van Antilliaanse, Arubaanse en Surinaamse
moeders is de zuigelingensterfte en perinatale sterfte het hoogst, meldt het
Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).
Red.: Dit bericht bevat diverse pogingen om de oorzaak te
verdelen over allochtonen en autochtonen, bijvoorbeeld de vermelding van het
lage inkomen. Maar vroeger waren er hetzelfde of meer autochtonen met een laag
inkomen, en bestond dit probleem nog niet. En uit de overige geselecteerde
informatie uit het artikel blijkt glashelder: dit is een allochtoon probleem.
Daarvoor kunnen we mooi de titel van het artikel gebruiken.:
het is niet 'Albanië aan de Maas' dat het probleem is, maar "Albanezen aan de
Maas"
Hier een wat nadere omschrijving van andere problemen van die
Albanezen:
Uit:
De Volkskrant, 10-02-2010, door John Wanders
Interview | Wethouder Jantine Kriens
'Laat ze niet verrotten achter de voordeur'
Tienduizenden inwoners die het zonder hulp niet redden telt Rotterdam.
Vandaag presenteert de stad (590 duizend inwoners) samen met Achmea Zorg en de
ministeries van Justitie en VWS een plan dat de komende vier jaar 30 duizend
kwetsbare Rotterdammers op maat gesneden hulp moet bieden.
‘Met 5 tot 10 procent van de Rotterdammers gaat het niet
goed’, zegt de Rotterdamse PvdA-wethouder Jantine Kriens (55) van
Volksgezondheid en Welzijn. ‘Zij hebben een opeenstapeling van problemen en
komen bij mij binnenvliegen via armoedebeleid, huiselijk geweld,
schuldenproblematiek, tienerzwangerschappen, huisvestingsproblematiek voor
ex-gedetineerden, ga zo maar door.
‘Een algemene maatregel blijkt voor deze kwetsbare
Rotterdammers niet te werken. Je zult echt op individueel of gezinsniveau een
hulptraject moeten uitstippelen.’
Maatwerk is duur. En er komen miljardenbezuinigingen aan.
‘Ons plan kost 18 miljoen euro op jaarbasis. Bezuinigen op deze groep is
penny wise and pound foolish. Het succes met de aanpak van dak- en
thuislozen, van wie wij er 2.900 van de straat hebben gehaald, toont dat aan.
Met elke euro die we in de dak- en thuislozen investeren, besparen we 2,5 euro
op de kosten voor politie en justitie.
‘Het percentage Rotterdammers dat met de GGZ in aanraking
komt, is bijna het dubbele van het landelijke gemiddelde. Zo’n 55 duizend
Rotterdammers hebben lichte of zware psychische problemen. Als je niet een
beetje bij die mensen blijft, ben je als samenleving vele malen duurder uit. Die
categorie belandt heel gemakkelijk in de gevangenis. De groep gedetineerden met
een GGZ-verleden is dramatisch groot.’ ...
Red.: Het wordt niet genoemd maar iedereen weet dat het
overgrote bestanddeel van die allochtone immigranten betreft. Albanezen.
Een kwestie rond school:
Uit:
De Volkskrant, 10-02-2010, van verslaggeefster Ianthe Sahadat
School lokt moeders met koffieochtend
Hoe betrek je de ‘minder communicabele’ ouders bij de school? In Amsterdam
lukt het.
Turkan (46) gaat elke donderdag naar de koffieochtend op de brede school De
Kinkerbuurt in Amsterdam. ...
Hoe betrek je de ‘minder communicabele’ ouders bij de school?
Het is de vraag van veel schoolleiders en onderwijzers, vertelt Tineke Smit,
schoolleider van de Kinkerbuurtschool. ‘We zien de school als gemeenschap en
proberen ons open naar ouders op te stellen.’ Uiteraard met het doel dat ouders
zich meer betrokken voelen bij het onderwijs van hun kinderen.
Want niet iedere ouder biedt zich aan als overblijfhulp,
uitjesassistent of toneelbegeleider. Smit: ‘Het begint met een open opstelling.
Ouders mogen bij ons uitgebreid afscheid nemen van kinderen. Verder vieren we
feesten voor alle culturen met hulp van ouders.’ En sinds een jaar of drie is er
elke week een koffieochtend voor ouders.
Aanvankelijk organiseerde een docente de ochtenden, maar
sinds een half jaar is die taak overgenomen door Wilma van Wijnen (47), moeder
van twee kinderen op de school. ‘Vooral moeders die de taal niet goed spreken,
zijn lastig te bereiken. Het gaat om betrokkenheid, maar zo’n koffieochtend is
ook een manier om informatie aan de ouders te verstrekken. Je kunt ze meer over
het onderwijs vertellen en suggereren dat ze meer kunnen helpen bij
activiteiten.’
Soms moet Van Wijnen moeders over de streep trekken. ‘Nee, ik
kan niet: werken, opleiding, kinderen, geen tijd – zeggen ze dan. Maar vaak is
het meer een kwestie van verlegenheid of schaamte overwinnen. Het is leuk om te
zien dat ze zich uiteindelijk vermaken.’ ...
Om de ochtenden niet ‘te vrijblijvend’ te laten zijn,
voorziet Van Wijnen ze in samenwerking met het ouderkindcentrum van thema’s als:
‘beter peuterinzicht’, ‘opvoeden in je eentje’, ‘positief opvoeden’.
Turkan: ‘Ik wil wel weten: wat doe je als je kind ruzie
maakt? Als het cake krijgt en zegt: ik wil meer, wat dan?’ De vrouw van het
ouderkindcentrum, die ook even op bezoek is, knikt: ‘Grenzen stellen, bedoel je.
Nee is nee.’
In de loop van de ochtend druppelen steeds meer moeders
binnen – sommige met nog een klein kind. De Turkse Hanim (37) vindt het leuk dat
ze nu vrouwen van alle nationaliteiten kent: Irakees, Marokkaans, Thais,
Nederlands, Turks, Engels. ...
Van Wijnen: ‘Het is gezellig, maar tegelijkertijd ontstaat er
meer interesse in de school en elkaar zodra ze beter kunnen communiceren.
Moeders vragen dan ineens: hoe moet ik ze helpen bij lezen?’ En de vaders? Van
Wijnen zucht. ‘Op dat gebied valt er nog wel wat te winnen.’
Red.: Dit alles is samen te vatten in één enkel woord - en dat
woord is "opvoeden". Hier worden niet kinderen maar ouders (alleen moeders!)
opgevoed. Op school.
Hoe is het mogelijk ...?
Nog'meer opvoeding:
Uit:
De Volkskrant, 12-02-2010, van verslaggeefster Charlotte Huisman
Betrokkenheid ouder Marokkaanse overlastgevers flink toegenomen door inzet
gezinscoaches
Marokkaanse ouders vaker bij zitting
In Utrecht gaat 95 procent van Marokkaanse ouders mee naar de zitting van
hunkind | Door aanwezigheid ouders zou kans op recidive afnemen
Tussentitel: 'Een deel van de ouders wist niet wat hun kind had
uitgespookt'
Bijna alle Marokkaanse ouders gaan in Utrecht naar de strafzitting van hun
minderjarige kind, mede door de inzet van Marokkaanse ouder- en gezinscoaches,
die de ouders van het nut van hun aanwezigheid moeten overtuigen. Het percentage
Marokkaanse ouders dat bij de zitting aanwezig is, is vorig jaar gestegen van 40
naar 95 procent. De kans op recidive zou aanmerkelijk kleiner worden als ouders
aanwezig zijn op de zitting.
Het is de bedoeling dat ook in andere gemeenten met overlast
van Marokkaanse jongeren meer ouders naar de strafzitting van hun kind zullen
gaan door de inzet van oudercoaches, zegt Abdeljalil Mouchtari. Hij is de
Utrechtse projectmanager van de aanpak van Marokkaans-Nederlandse risicojongeren
en coördineert met een collega tevens de landelijke aanpak.
Utrecht is door de ministeries van Justitie, Jeugd en Gezin,
Binnenlandse Zaken en Wonen, Wijken en Integratie gevraagd een
samenwerkingsverband van 22 gemeenten te coördineren, met als doel het aandeel
Marokkaans-Nederlandse jongeren in de criminaliteit, overlast, schooluitval en
werkloosheid terug te brengen. Deze ministeries stellen hiervoor extra geld
beschikbaar. Naast de vier grote steden doen ook onder meer Ede, Culemborg,
Veenendaal, Gouda, Lelystad, Eindhoven, Den Bosch, Tilburg en Leiden mee.
...
De aanname is dat de kans op recidive kleiner is als ouders
aanwezig zijn op de strafzitting. Mouchtari: ‘Een deel van de ouders wist niet
eens wat hun kind had uitgespookt. Op de zitting komt vaak een aanpak ter
sprake, waarin de ouders ook deel hebben. Ouders houden beter toezicht op hun
kind en willen herhaling voorkomen als ze weten hoe het zit.’
...
Het bevorderen van betrokkenheid van ouders bij het doen en
laten van hun kinderen is een van de doelen van deze nationale aanpak van de
Marokkaanse risicojongeren. Andere projecten richten zich op het bieden van
werkervaring, individuele begeleiding of meer toezicht op straat door
straatcoaches. De 22 gemeenten hebben hiertoe plannen ingediend bij de
ministeries. ...
Red.: Nog een opvoedingskwestie:
Uit:
De Volkskrant, 05-03-2010, door Aimée Kiene
De nuttige mentor van Abdel
Oud-journaliste Pauline Sinnema begeleidde een Marokkaanse jongen. Zonder
hulp had hij het waarschijnlijk niet gered op het vmbo. Ze schreef een boek over
haar avontuurlijk mentorschap. ‘Oh nee, wat krijgen we nu toch weer?’
‘Dit is het verslag van twee jaar vrijwilligerswerk, waarin ik me intensief
bemoeid heb met een Marokkaans jongetje. Ik begon eraan omdat ik iets nuttigs
wilde doen in ons multicultureel drama.’
Oud-journaliste Pauline Sinnema (62) uit Amsterdam noemt
zichzelf een ‘oude padvinder’ en een calvinist bovendien. Ze ging dan wel met de
vut, een paar jaar geleden, en ging een hoop leuke dingen doen voor zichzelf
(een volkstuin bestieren, opnieuw Spaans leren, piano spelen, koken voor
vrienden).
Maar haar drang om ‘iets nuttigs te doen voor de medemens’
maakte dat ze zich ook aanmeldde bij School’s Cool, een organisatie die mentoren
koppelt aan kinderen uit de laatste klas van de basisschool van wie wordt
gevreesd dat ze het niet zullen redden op het vmbo.
‘Dat is meestal niet vanwege een gebrek aan intelligentie’,
zegt Sinnema. ‘Het ligt aan de omstandigheden waarin die kinderen opgroeien. Ze
hebben ouders die niet goed Nederlands spreken, er is geen goede plek om
huiswerk te maken, hun ouders tonen nauwelijks belangstelling voor ze, waardoor
die kinderen zich vreemd gaan gedragen op school.’
Sinnema werd gekoppeld aan ‘Abdel’ (toen 12 jaar). Abdel heet
in werkelijkheid anders. Onder deze gefingeerde naam is hij de hoofdpersoon in
het boek Mijn vader slaat me niet, ...
Het avontuur met Abdel begint er al mee dat Abdel eigenlijk
liever een man heeft als mentor, maar dat zijn vader dat weigert: ‘Een mentor
komt eens per week op huisbezoek en vader zit meestal in de moskee; als hij niet
thuis is, wil hij geen man over de vloer.’
Sinnema schrijft: ‘Ik ben meteen al verontwaardigd. Als die
jongen zo graag een man wil, kan zijn vader toch zorgen dat hij thuis is als de
mentor komt? Vader heeft al jaren een uitkering – hij hoeft nergens naar toe.’
Het is de eerste van een lange reeks botsingen tussen Sinnema en Abdels vader.
Ze beschrijft hem als een harde, liefdeloze man, die amper omkijkt naar Abdel.
Sinnema: ‘Hij was er niet voor zijn zoon en hij wilde er ook niet zijn. Zijn
idee van opvoeden is: je moet goede cijfers halen en verder je kop houden.’
Abdel is volgens Sinnema een lieve schuchtere jongen, die
bang is voor zijn vader. Dankzij de hulp van Sinnema klimt hij op van het een na
laagste vmbo-niveau (kader) naar het hoogste niveau (vmbo-t). Sinnema spreekt
één keer per week met hem af in Artis om huiswerk te maken, ze neemt hem mee
naar de bibliotheek, gaat kijken naar zijn toneeluitvoering op school, spreekt
met zijn docenten.
Maar het is niet allemaal zo rooskleurig. Abdel komt vaak niet
opdagen voor een afspraak. Dat gebeurt zo vaak, dat Sinnema soms overweegt de
handdoek in de ring te gooien. ...
Ondanks de waarschuwingen van School’s Cool om zich alleen op
Abdel te richten, en zich niet te bemoeien met familieaangelegenheden, kan
Sinnema zich af en toe niet bedwingen commentaar te leveren op de gang van zaken
in het gezin. Als Abdel in haar aanwezigheid zijn moeder naar de keuken stuurt,
als ‘grapje’, verlaat ze woedend het huis. Sinnema: ‘Daar moét ik dan wat van
zeggen. Bij het volgende gesprek op school heb ik geëist dat moeder erbij zou
zijn. Ze kwam. Dan blijkt dat ik toch invloed heb.’
Een belangrijke voorwaarde voor het schrijven van dit boek
was voor Sinnema dat ze ervan overtuigd is dat het verhaal van Abdel
exemplarisch is voor een hele groep kinderen. ‘Dat hoorde ik van mijn
medementoren en ik heb de Amsterdamse ex-stadsdeelvoorzitter Marcouch gesproken.
Die zegt ook dat een hele generatie in emotionele kilheid opgroeit.’
...
Red.: En dan maar voortdurend roepen dat criminaliteit
en overlast veroorzaakt door Marokkaanse jongeren niet aan de cultuur ligt. Dit
soort gegevens leggen een definitieve bom onder die stellingname.
Natuurlijk trekt men hier weer de verkeerde lessen:
Ten eerste halen we geen immigranten binnen maar komen ze volkomen
vrijwillig. Ten tweede hoeven "we" dit soort kinderen net zo veel op te voeden
als die van autochtonen: Niet, dus - dat is de taak van de ouders. En als dat
niet zo is, horen ze onder curatele (maar dus eigenlijk hier niet te zijn, zie
de langdurige uitkering van de vader).
Het volgende is een videoreportage van Dagblad De Pers.
De titel zegt al alles:
DePers.nl, 07-03-2010.
Allochtone kleuters zijn ongezonder.
Reportage hier
.
Red.: Het gaat hier om een grootschalig en langdurig onderzoek
onder kleuters in Amsterdam. De specifieke oorzaken worden nog onderzocht
- de algemene oorzaak is natuurlijk, zoals men ook zegt, of genetische of
sociaal-cultureel bepaald.
Een vanzelfsprekend aspect van dit soort achterstanden:
Uit:
De Volkskrant, 16-03-2010, ingezonden brief van Pieter Markus (Geldrop)
Analfabetisme
‘Toch zul je iets moeten met die circa honderdduizend Rotterdammers die niet
kunnen lezen’, aldus burgemeester Aboutaleb (Binnenland, 12 maart).
Ik ben verbijsterd. Niet omdat zo veel burgers moeite hebben
met stemmen, daar is wel een praktische oplossing voor te bedenken. Maar omdat
ruim eenvijfde van de volwassen Rotterdammers niet kan lezen. Daarbij gaat het
niet eens om begrijpend lezen, maar om het herkennen van een bekende naam op het
stembiljet. Dat is een ramp, voor de betrokkenen, en voor de stad. Ik probeer me
voor te stellen hoe je daarmee kunt functioneren in een moderne samenleving, het
lukt me niet. ...
(100 duizend analfabeten op 472.070 Rotterdamse
kiesgerechtigden, dat is 21 procent, dus ruim een vijfde. Volgens Wikipedia telt
Nederland in totaal 250 duizend analfabeten)
Red.: Nog iets dat laat zien dat het ook niet beter wordt:
Uit:
De Volkskrant, 07-04-2010.
Angst om eerwraak veel vaker gemeld
Ruim 200 mensen hebben vorig jaar om hulp gevraagd bij het Meldpunt
Eergerelateerd Geweld in Amsterdam. Dat blijkt uit het jaarverslag van de Blijf
Groep, waar het meldpunt onder valt.
Bij 20 tot 30 procent gaat het daadwerkelijk om eerwraak,
laat een woordvoerder weten. ‘Deze mensen worden direct ondergebracht op een
opvangplek op een strikt geheime locatie.’
De rest betreft uiteenlopende zaken, zoals scholieren die
bang zijn om tijdens de zomervakantie uitgehuwelijkt te worden. De meerderheid
van de meldingen is afkomstig van vrouwen. Hun leeftijd loopt uiteen van 14 tot
55 jaar en de meesten van hen zijn van Turkse of Marokkaanse afkomst. ...
Red.: Een wat abstractere kwestie:
Uit:
De Volkskrant, 10-09-2010, door Haroon Ali
Interview | Schrijver en programmamaker Anil Ramdas
'Z.O.Z. wordt geen Rondom Tien voor moslims'
Anil Ramdas presenteert vanaf zaterdag het debatprogramma Z.O.Z.,
door en voor tweede generatie allochtonen. ’Soms zijn Nederlanders nog erger dan
tokkies.’
... Eerste generatie allochtonen snappen volgens Ramdas niets van
de term puber. Het bestaat niet eens. ‘Eerst ben je kind, maar als het meisje
begint te menstrueren en de jongen wat sterker wordt, ben je in een klap
volwassen. Terwijl puberteit hier juist draait om experimenteren: jongens en
meiden die naar elkaar kijken, drank en drugs proberen.’ ...
Red.: Eerwraak was al bekend - maar er blijkt meer achter te
zitten:
Uit:
De Volkskrant, 11-10-2010, van medewerkster Karin Sitalsing
Slachtoffers ‘eergeweld’ misbruikt
De helft van slachtoffers die hulpverleningsorganisatie Fier Fryslân
opving, blijkt seksueel misbruikt door familieleden. Een onverwacht eerste
onderzoeksresultaat.
Seksueel misbruik komt veel vaker voor bij slachtoffers van eergerelateerd
geweld dan gedacht. Dat is een van de opvallendste conclusies van onderzoek van
hulpverleningsorganisatie Fier Fryslân.
Van de 89 vrouwen die Fier Fryslân tussen januari 2008 en
maart 2010 opving, zijn er 45 seksueel misbruikt door familieleden – soms door
meerdere.
Fier Fryslân, die met de eerwraakopvang een pilot uitvoert
voor de ministeries van Justitie en VWS, bundelde de onderzoeksresultaten in de
uitgave Dochters van Zahir. Zahir is de naam van de opvanglocatie voor
slachtoffers van eergerelateerd geweld. Het boek wordt dinsdag gepresenteerd.
Van de 45 seksueel misbruikte meisjes werd 52 procent
misbruikt door een neef, 22 procent door een broer en 20 procent door een oom. 8
procent werd misbruikt door haar vader, 2 procent door een stiefvader, nog eens
2 procent door een kennis. ...
Red.: Tot nu toe werd verondersteld dat islamitisch cultuur
beter was in het opzicht dat seksueel misbruik minder voorkwam dan in westerse
culturen - waarover je cijfers hoorde zo rond een kwart. natuurlijk was deze
suggestie redelijk lachwekkend, omdat allang bekend was dat op dit soort zaken
grote taboes rusten in bijvoorbeeld de islamitische culturen, en als je er
weinig over hoorde, dat dus niets zei. Wat je kon aanvullen met de
veronderstelling dat de slechtere machtspositie van vrouwen in het algemeen,
waarschijnlijk ook wel gevolgen op het vlak van misbruik zouden hebben. En dus
is de verbazing nogal dom:
Opvoeding... bij uitstek een terrein van vele
achterstanden:
Uit:
De Volkskrant, 15-02-2011, door Aimée Kiene
Reportage | Voorleesexpress, voorlezen bij gezinnen met een taalachterstand
Oguzhan weet alles van draak Dries
Voorlezen bevordert de taalontwikkeling. Monique Weijnans leest als
vrijwilliger voor bij de familie Uslu. 'Hoe heet zo'n prikding?'
Tussentitel: 'Spelenderwijs hebben we woordjes geleerd'
De eerste keer dat Monique Weijnans (34) kwam voorlezen bij de familie Uslu in
Hilversum, kroop Oguzhan Uslu (4) onder de tafel. 'De eerste drie keer kwam hij
daar niet onder vandaan,' lacht Weijnans. 'Hij moest wel even aan me wennen.'
Nu, twintig donderdagavonden later, is Oguzhan zijn schroom
kwijt. In zijn Bob de Bouwer-spijkerbroek en capuchontrui leunt hij tegen
Weijnans aan op de bank. Aan haar andere kant zit haar eigen dochter Mette, die
gaat de laatste tijd mee op de voorleesavond. ...
Monique Weijnans is een vrijwilliger van de Voorleesexpress,
een stichting die het 'voorleesritueel' introduceert bij gezinnen met een
taalachterstand. Twintig avonden komt ze voor het slapen gaan voorlezen.
...
Weijnans is docent Nederlands, dus vanuit haar vakgebied is
ze geïnteresseerd in voorlezen en taal. 'Op de middelbare school merk ik aan
mijn leerlingen dat ze alles leuker vinden dan een boek. Heel weinig kinderen
lezen nog. ...
'Ik heb hier niet te maken met een totaal leesarm gezin. Dat
kun je ook treffen, of een gezin waarbij de ouders nauwelijks Nederlands
spreken. Dan moet je de ouders mee nemen via het voorlezen, dat zij ook het
gevoel krijgen: ik ga dat boek eens inkijken. ...
Red.: Ook de Jeugdzorg heeft het moeilijk met de onbekend
grote achterstanden:
Uit:
De Volkskrant, 15-03-2011, van verslaggeefster Anneke Stoffelen
Vrijwilligers helpen Jeugdzorg
Tussentitel: Directe Nederlandse hulpverlener ontmoet veel onbegrip
Jarenlang lagen Fatna (42) en Elmiloud (52) met hun kinderen op één
slaapkamer. Niet dat er niet meer ruimte was in hun huisje in de Utrechtse wijk
Zuilen. Maar op de bovenverdieping waren de muren afgebladderd en renden de
muizen rond. Dus gebruikten ze de twee extra slaapkamers maar niet.
Op een avond kreeg het stel slaande ruzie - Elmiloud is
schizofreen en daarom soms erg moeilijk. Fatna belde de politie. Die schakelde
Bureau Jeugdzorg in. Al vlug werd geconcludeerd dat het ouderkoppel niet goed
voor hun vier kinderen zorgde. Elmiloud en Fatna begrepen niet veel van wat de
gezinsvoogd te vertellen had. 'Het was steeds maar wachten en wachten', zegt
Fatna. Totdat vertrouwenspersoon Fatima Zohra van stichting Al Amal in het gezin
kwam.
Zohra is zelf ook van Marokkaanse afkomst en schatte de
situatie heel anders in. 'Al bij mijn eerste bezoek zag ik dat de ouders heel
warm met hun kinderen omgaan. De kinderen kruipen ook bij hun vader op schoot,
hij luistert goed naar ze, hij is veel liefdevoller dan de meeste andere
Marokkaanse vaders. Bij deze familie lag het probleem nu juist niet bij de
kinderen. Er waren vooral veel praktische problemen.' ...
Red.: De verschillend en sociale achterstand is dusdanig groot
dat Nederlanders er niet meer mee om kunnen gaan - Marokkanen, komende uit
dezelfde achterstand, wel:
Met als belangrijke oorzaak van de meer specifieke problemen::
En die schizofrenie, zoals we steeds beter weten, gaat weer mee naar de
volgende generaties.
Andere groep, andere kwalen;
Uit:
De Volkskrant, 19-03-2011, van verslaggeefster Anneke Stoffelen
Bij
de Kopp-groep kunnen kinderen van probleemouders hun verhaal kwijt
'Ik geloof mijn moeder niet meer'
'Bij oma zag ik mama weer. Ze gaf me een brief die ik pas thuis mocht
openmaken. En daar stond dan weer in van excuses, enzo, en het komt allemaal
goed. Maar dat heeft ze al vijf keer beloofd en ik geloof haar niet meer.'
Melanie (10) kijkt haar cursusgenootjes rondom de tafel teleurgesteld aan. De
vier meisjes vertellen elk over een blij en een slecht moment van de afgelopen
week. Dit was haar mindere moment.
Melanies moeder is alcoholverslaafd. Niet iets dat je zomaar
aan iedereen vertelt. Maar bij de Kopp-groep kan ze haar verhaal kwijt. Hier
hebben alle kinderen een ouder met een psychisch probleem of verslaving. De
moeder van Marjan (11) heeft 'hyperventilatie en paniekaanvallen als ze bang
is'. Zusjes Hope (10) en Happyness (12) hebben een moeder die 'soms raar doet'.
'Het heeft niet echt een naam.'
Volgens cijfers van het Trimbos Instituut hebben in Nederland
1,6 miljoen jongeren tot 22 jaar een ouder die psychische of
verslavingsproblemen heeft. 'Een vergeten groep', zegt onderzoekster Floor van
Santvoort van de Radboud Universiteit Nijmegen. Onlangs publiceerde ze de eerste
resultaten van een uitgebreide studie naar de gezondheid van kinderen tussen de
8 en 12 jaar die een ouder hebben met een psychisch probleem. ...
Red.: De etnische achtergrond wordt (middels natuurlijk)
verzwegen, maar de namen geven het al aan: dit gaat over creolen (op de
begeleidende foto is de duidelijk creoolse Hope te zien).
En uit dezelfde krant:
Uit: Volkskrant Magazine, 19-03-2011, door Sara Berkeljon
Willie Wartaal
... Willie Wartaal (28) is Olivier Locadia, roepnaam Ollie.
Samen met Pepijn Lanen (Faberyayo), producer Bas Bron (De Neger Des Heils) en
jeugdvriend Freddie Tratlehner (Vjèze Fur) brak hij vijf jaar geleden door als
De Jeugd van Tegenwoordig, met de hit Watskeburt. Volgens velen zou de
rapformatie een eendagsvlieg zijn, een paar ongeleide projectielen met een
toevallig hitje. In interviews uit de beginjaren verkondigen de bandleden
allerlei soorten onzin – dat ze elkaar hadden leren kennen bij de audities voor
Idols, dat ze de tekst van Watskeburt in de metro hadden gevonden.
Bij optredens waren de rappers nog wel eens onder invloed, of
er werd met (flesjes) bier gegooid.
Er is veel veranderd, in vijf jaar. In november verscheen het
derde album, De Lachende Derde. ...
Voor De Lachende Derde schreef Ollie voor het eerst
een persoonlijke tekst. Over zijn jeugd in Amsterdam-Oost en later in
Amsterdam-Noord. Over zijn moeder die altijd ‘wappie’ was, drugsverslaafd. Ze
liet hem en zijn vier jaar jongere broertje regelmatig aan hun lot over.
...
Tot zijn 9de woonden Ollie, zijn moeder en halfbroertje in
Amsterdam-Oost, bij het Krugerplein. Toen geen gezellige buurt. ‘Er was daar een
coffeshop waar elke twee weken wel iemand werd neergeschoten. Altijd gedoe.’ Het
leek alsof er alleen maar criminelen woonden, junkies en dealers. ‘Dat is
natuurlijk niet zo, maar ik zat toen in dat wereldje. Of nou ja, mijn moeder. Je
wist gewoon dat die mensen geen werk hadden. Dat ze maar wat deden, dat ze
altijd een biertje in hun hand hadden, dat ze af en toe veel geld hadden en af
en toe niks. Dat was niet gek, of eng. Zo was het gewoon. Ik dacht dat het
normaal was.’
Op de Montessori-basisschool – ‘daar mocht je doen wat je
wilde’ – zat Ollie alleen maar te lezen. Het maakte eigenlijk niet uit wat.
‘Maar Boy en Solo van Roald Dahl heb ik wel vijftig keer gelezen. Ik zie al die
personages nog steeds voor me. Er is een stukje waarin uitgebreid wordt
beschreven hoe een chick een sinaasappel eet. Crazy, gewoon.’
Regels waren er nauwelijks. ‘Ik werd gewoon met rust gelaten.
Ik weet niet meer wat mijn moeder me wel en niet leerde.’
Ze leerde je niet fietsen, bijvoorbeeld. ‘Néé. Nee, man. Neeneenee. Dat
heb ik van de moeder van een vriendje geleerd, in het Oosterpark. Toen was ik al
8. Laat hè? Je kunt op je 8ste niet meer met zijwieltjes aankomen. Ik kan me
maar één ding herinneren dat ik van mijn moeder heb geleerd: een ander woord
voor stoep. Trottoir.’ Hij zegt het overdreven op z’n Frans: trotwaaa.
‘Ik was een jaar of 7 en ik weet nog dat ik tegen haar zei: ‘Waarom zeg je niet
gewoon stoep?’ Zij zei: ‘Troittoir is Frans, dat is mooier, chiquer.’ In mijn
hoofd was dat echt een ding. Het ís gewoon de stoep, maar je hebt ook nog een
ander woord dat mooier is. Dat vond ik heel vet. Ze was erg met taal bezig. Ze
verbeterde me. Grappig man, dat ding met taal heb ik waarschijnlijk van haar. Ik
besef het nu pas. Ik weet nog dat ik zeuven zei. Dan werd ze boos.’
Ze gingen weg uit Oost. In Amsterdam-Noord, de Banne,kende Ollie niemand die
dealer of junk was. ‘In die tijd was het daar best netjes. Dat was goed. Maar
m’n moeder bleef wel gewoon drugs gebruiken, hoor. En soms was ze ineens een
paar dagen weg.’
Wist je dan waar ze was? ‘Nee, man. Ze was gewoon weg. Kut dat ze er niet
is, dacht ik dan, maar ik vroeg me niet afwaar ze kon zijn. Gek eigenlijk, hè?
Waarom deed ik dat niet? Ik heb nooit gevraagd wat ze gebruikte. Ik was jong,
man. Ze deed er ook niet stiekem over, maar ze zei wel dat ik het niet tegen
andere mensen mocht zeggen.’
Was je niet boos? ‘Nee. M’n broertje wel. Die is vier jaar jonger. Hij
was verdrietig als ze er niet was. Ik moest hem troosten, ik moest hem laten
zien dat er niks aan de hand was, ik moest zorgen dat we naar school zouden
gaan. Natuurlijk zijn er momenten dat je het kut vindt, maar nooit zo kut dat je
niet gewoon normaal je dingen kunt doen. Ik vond het zelf meer onhandig dat ze
er niet was, onpraktisch.’ ...
Red.: Een elektronische zoekactie op het voorkomen van het
woord "vader" in het interview leverde het bekende resultaat: "Nul keer
gevonden".
In het volgende gaat het ook over "allochtonen, maar dit zijn
overduidelijk andere allochtonen:
Üit:
De Volkskrant, 21-03-2011, van verslaggeefster Janny Groen
Misbruik bij allochtonen taboe
De commissie-Samson onderzoekt misbruik bij jeugdzorg. Tot nu toe zijn er
vijfhonderd meldingen, waarvan vijf uit allochtone kring. ‘Met een aangifte heb
je je eer niet terug.’
Tussentitel: Vaak krijgen ze te horen dat ze het zelf hebben uitgelokt
Bij de commissie-Samson, die onderzoek doet naar seksueel misbruik in de
jeugdzorg, hebben zich welgeteld vijf allochtonen gemeld.
Eind februari was er zelfs nog geen enkele melding
binnengekomen uit allochtone hoek. Pas na een klemmende oproep in het
televisieprogramma Rondom 10 van commissie-voorzitter Rieke
Samson-Geerlings aan 'nieuwe Nederlanders' de schaamte te overwinnen, heeft een
handjevol allochtone slachtoffers de weg naar het meldpunt gevonden.
'Een treurige stand', noemt woordvoerder Louis Cornelisse van
de commissie het geringe aantal allochtone meldingen. De commissie gaat ervan
uit dat het er 'gezien het groot percentage allochtone cliënten in de jeugdzorg'
veel meer moeten zijn. 'Wij schatten tientallen, zo niet honderden', zegt
Ibrahim Wijbenga, voorzitter van het Landelijk Platform Aanpak
Jeugdcriminaliteit (LPAJ). ...
Wijbenga erkent dat het ook voor allochtone jeugdwerkers
moeilijk zal zijn misbruikte jongeren zover te krijgen dat ze zich melden bij de
commissie of aangifte doen bij de politie. 'In allochtone gemeenschappen rust al
een taboe op de discussie over seksualiteit, laat staan op seksueel misbruik.
Allochtone slachtoffertjes hebben het gevoel dat ze niet alleen zichzelf te
schande hebben gemaakt, maar ook hun familie.' ...
Ook Karima Ouchan van het Samenwerkingsverband Marokkanen in
Nederland
Ambulant gezinshulpverlener Fayrouz el Mohamadi uit Breda
weet dat 'veel misbruikzaken blijven liggen'. 'Hulpverleners durven, als ze
signalen van misbruik krijgen, dat vaak niet aan te kaarten bij allochtone
ouders. Het is zo taboe, dat ze vrezen die ouders helemaal te verliezen of
agressief te worden bejegend.'
Kinderen houden volgens El Mohamadi meestal hun mond uit
vrees voor de gevolgen. 'Ze zijn bang verstoten te worden, voor dader te worden
uitgemaakt. Vaak krijgen ze te horen dat ze het hebben uitgelokt.'
Als de eer eenmaal is geschonden, belanden veel kinderen in
de prostitutie, vult Ouchan aan. Naar de politie stappen ze niet. 'Met een
aangifte heb je je eer niet terug.'
Red.: Zoveelste teken van een enorme en voorlopig
onoverbrugbare sociale achterstand. Welk laatste door de allochtonen wordt
erkend:
De achterstand is zo groot, dat alleen allochtonen zelf hem kunnen
overbruggen.
Een van de onoverbrugbare achterstanden:
Uit:
De Volkskrant, 22-04-2011, van verslaggeefster Lisette van der Geest
De imam roept op tot bewegen
Imam Mohammed alManar zal de gelovigen vandaag in zijn Rotterdamse moskee
uitleggen dat sport goed is. Behalve boksen. Dat is een aanslag op de geest.
Een preek van zo'n dertig minuten moet er vandaag toe leiden dat meer
allochtonen gaan sporten. Althans, dat hoopt imam Mohammed Ali al Manar van de
onlangs geopende Essalammoskee in Rotterdam. De voorganger van de grootste
moskee van Nederland gebruikt vandaag zijn gebedsdienst om sport te promoten.
...
Het initiatief tot van project komt van Rotterdam
Sportsupport. Deze instantie hoopt op een hogere sportparticipatie van
allochtone jongeren en wil ouders meer betrekken bij de acitiviteiten van hun
kinderen. ...
De Nederlandse Marokkaan El Mamoun Loukili is projectleider
bij Kleurrijk kader. ...
... Het probleem zit volgens Loukili in de nieuwe generatie.
'Een groot deel is niet opgegroeid met sport.'
Dat is in zijn ogen vooral een cultuurprobleem. 'Veel mensen
weten niet hoe de structuur van een vereniging in elkaar zit. Zij denken dat het
een bedrijf is, je betaalt contributie en dat is voldoende. Zij zijn onbekend
met de gedachte dat veel verenigingen uit vrijwilligers bestaan.'
Loukili wil die gedachte veranderen, maar dat gebeurt niet
zomaar. 'Dat kan door mensen bewust te maken van de voordelen van sporten.' Het
is noodzakelijk, vindt hij. 'Bij allochtone vrouwen en kinderen zijn veel meer
gewichtsproblemen dan bij autochtone mensen.' ...
Red.: Dit gaat niet opgelost worden, want er zit meer
niet-westerse culturele logica achter. Dat gaat zo: wie succesvol is, werkt niet
- dat laat hij voor zich doen. Bewegen hoort bij werken. Wie succes heeft hoeft
niet te bewegen, en is dus dik. Dik zijn is een teken van succes. Dun zijn is
een teken van falen. Dus bewegen hoort niet bij succes, maar bij falen.
Het zoveelste teken van de grote sociale achterstand:
Uit:
De Volkskrant, 09-06-2011, van verslaggeefster Carlijne Vos
Gezondheidszorg | Communicatie tussen arts en patiënt
Zorgverlener wil tolk behouden
Artsen zijn fel tegen het plan van minister Schippers om de vergoeding
voor tolken in de gezondheidszorg af te schaffen. Allochtone patiënten dreigen
de dupe te worden.
Zorgverleners zijn fel tegen het voornemen van minister Schippers
(Volksgezondheid) om de vergoeding voor tolken in de gezondheidszorg af te
schaffen. Ze vrezen dat patiënten door het gebrek aan communicatie niet de
juiste hulp of behandeling krijgen.
In een petitie hebben koepels van artsen, huisartsen en andere eerstelijns
zorgverleners ...
... Jaarlijks wordt zo'n 180 duizend keer
een tolk of vertaler ingeschakeld in 130 verschillende talen. Vooral
ziekenhuizen, jeugdzorg en geestelijke gezondheidszorg maken gebruik van de
tolk- en vertaaldiensten. ...
Red.: Dat er zo grootschalig gereageerd wordt laat zien
hoe algemeen het probleem is. Waarvoor natuurlijk de allersimpelste vorm van
aanpak bestaat:
Maar natuurlijk. Ze zitten vrijwillig hier, en moeten zelf voor de meest
basale vereisten daarvan zorgen.
Nog een verhaal over constant blijvende achterstanden en de
talloze miljoenen die erin gaan:
Uit:
De Volkskrant, 29-06-2011, van verslaggeefster Charlotte Huisman
Reportage | Opknappen Kanaleneiland gaat met vallen en opstaan
Het is er al leuker en veel veiliger
... Het Cultuurhuis Kanaleneiland, waar jongeren uit de
Utrechtse achterstandswijk aan muziek, theater, schilderen en andere
cultuuruitingen doen, is een van de vele projecten die de afgelopen vijftien
jaar in de wijk zijn opgezet. ...
Het positieve effect is lastig meetbaar, zegt algemeen en
zakelijk leider Mieke Franssen van het Cultuurhuis, maar de gevolgen zijn
volgens haar wel zichtbaar. 'We geven jongeren een klein duwtje in de goede
richting. '
Er zijn maar weinig plekken in Nederland waarop de afgelopen
jaren zo veel gesubsidieerde projecten zijn losgelaten als Kanaleneiland. De
naoorlogse flatwijk, die sinds de jaren negentig van de vorige eeuw geregeld in
het nieuws kwam door de overlast en criminaliteit van voornamelijk Marokkaanse
jongeren, ziet veel beter uit dan eind vorige eeuw. Een volledig vervallen
winkelcentrum is vernieuwd, verouderde basisschoolgebouwen hebben plaatsgemaakt
voor een nieuwbouw-Brede School. Er zijn aantrekkelijke speel- en sportplekken
aangelegd en flats zijn opgeschilderd. De corporaties zijn druk met het slopen
van hoogbouw ten faveure van aanmerkelijk chiquer ogende nieuwbouw.
...
Toch slaat soms weer even de vlam in de pan. Bij het
drukbezochte culturele ARK-festival, een zondag eerder deze maand, liep het uit
de hand bij het optreden van Monsif. Terwijl de piepjonge Marokkaanse rapper
werd afgevoerd, sloeg de politie in op de rellende jongens.
Veel grote problemen zijn er bovendien niet opgelost: een
hoge criminaliteit onder Marokkaanse jongeren, veel schooluitval,
taalachterstanden, gebrekkige integratie, hoge werkloosheid, veel geïsoleerde
vrouwen en veel probleemgezinnen.
Hebben die tientallen miljoenen van het Rijk, de gemeente en
de corporaties voor de sociale projecten dan te weinig effect gehad? In de
eerste jaren was er soms naïviteit, erkennen betrokkenen nu. Hulpverleners
stelden zich te beschermend op, jongerenwerkers werden gemolesteerd. Eind jaren
negentig werden nog projecten bedacht als 'Positieve Communicatie', om jongeren
met buurtbewoners in gesprek te krijgen. De rapportage over dit project meldt:
'Gedrag van jongeren is soms te crimineel om positieve communicatie toe te
passen'. ...
Red.: Hopeloos ineffectief dus, allemaal. Oorzaak nummer
één: het enige dat echt effect sorteert wordt geweigerd: uitzetting. En het
andere dat men kan doen om het verval te vertragen, ook:
Dweilen onderaan de waterval ... Met grote kosten tot gevolg;
Geld dat gestolen wordt uit de mond van autochtone zwakkeren en ouderen.
Het volgende artikle heeft zoals gewoonliojk de boodschap dat
het allemaal goed gaat en beter wordt, maar de harde werkelijkheid is helder
zichtbaar:
Uit:
De Volkskrant, 26-08-2011, van verslaggeefster Charlotte Huisman
Reportage | Marokkaanse vrouwen helpen probleemgezinnen
Huiswerk maken zonder televisie
Prinses Máxima bezocht in Utrecht de hulporganisatie Al Amal. Marokkaanse
vrijwilligsters winnen het vertrouwen van ouders tot wie de reguliere
hulpverlening moeilijk doordringt.
De Marokkaanse vrouwen glunderen als prinses Máxima donderdagochtend het
bescheiden flatje in Kanaleneiland betreedt. De beschermvrouwe van het Oranje
Fonds bezoekt de Marokkaanse vrouwenorganisatie Al Amal, die door dit fonds
wordt ondersteund bij het helpen van probleemgezinnen. 'Toen wij tien jaar
geleden begonnen, had ik niet durven dromen dat u hier nu zit', zegt voorzitter
Fatouch Chanaat.
Al Amal probeert het vertrouwen te winnen van Marokkaanse
probleemgezinnen die voor andere hulpverleners de deur gesloten houden.
Inmiddels begeleidt de organisatie jaarlijks ruim honderd gezinnen bij onder
meer de opvoeding en bereikt zij daarnaast honderden andere vrouwen.
...
Red.: Op de enkele duizenden gevallen. Die lijden aan de
volgende kwalen:
Het ingekankerde wantrouwen.
Hopeloze taalachterstanden - wat natuurlijk alleen al wijst op hopeloze
sociale achterstanden. bevestigt door dit:
En als verschijnselen als dat:
En terwijl enkele tientallen er daadwerkelijk mee opschieten, komen er weer
honderden nieuwe exempelaren binnen door middel van kettingimmigratie.
Tjonge, we willen als redactie geen beroep doen op profetische
gaven, maar dit kwam wel bijzonder snel uit:
Uit: Volkskrant.nl, 26-08-2011, van de redactie
Cameraploeg
aangevallen in Kanaleneiland
Een cameraploeg van het tv-programma Pownews is in de Utrechtse wijk
Kanaleneiland belaagd door een groep jongeren. Onder meer een camera sneuvelde
en een auto werd vernield.
De ploeg van Powned was in de wijk gegaan om een reportage te maken over de
stichting 'Jongeren in Actie.' De stichting is in opspraak geraakt omdat
bestuursleden mogelijk geld van de stichting in eigen zak hebben gestoken.
...
Red.: Het Oranje Fonds en prinses Maxima kunnen weer aan het
werk. Maar voor de laatste is er één troost: deze mensen hebben in ieder geval
géén Nederlandse identiteit.
De meest allochtone stad is Rotterdam - de grootste sociale
problemen zijn in Rotterdam:
Uit:
De Volkskrant, 20-09-2011, van verslaggever Marcel van Lieshout
Rijk pompt miljoenen in leefbaarheid R'dam
Het Rijk gaat de gemeente Rotterdam helpen de leefbaarheid in
Rotterdam-Zuid te verbeteren. Problemen op het gebied van wonen, werk en
onderwijs zijn daar zo groot en complex dat het rijk moet bijspringen. Zo wordt
er volgende jaar 18 miljoen extra geïnvesteerd in onderwijsprojecten.
Minister Piet Hein Donner (Binnenlandse Zaken) en burgemeester Ahmed
Aboutaleb ondertekenden maandag het Nationaal Programma voor Rotterdam-Zuid. In
dat bestuursakkoord garandeert het Rijk de komende 20 jaar extra aandacht voor
Rotterdam-Zuid.
Die rijksbemoeienis sluit aan bij een advies van de
oud-burgemeesters Wim Deetman (Den Haag) en Jan Mans (Enschede) van eerder dit
jaar. Volgens dat tweetal kampt Rotterdam-Zuid met problemen van een
'on-Nederlandse' schaal. De kwaliteit van de woningvoorraad blijft ver achter
bij andere delen van de stad, de werkloosheid is hoog en ook de
criminaliteitscijfers steken ongunstig af.
In Rotterdam-Zuid - de deelgemeenten Feijenoord, Charlois en
een deel van IJsselmonde - wonen 200 duizend mensen. ...
Maandag werd bekend dat de gemeente en het Rijk op korte
termijn vooral in talentontwikkeling willen investeren. Op het gebied van
scholing ligt Zuid ver achter bij andere delen van de stad en bij andere grote
gemeenten: een kwart van de jongeren verlaat beroepsopleidingen zonder een
startkwalificatie. Eenderde van de basisschoolleerlingen heeft een ernstige
taalachterstand. ...
'Het is niet alleen een kwestie van geld', vindt Maarten
Struijvenberg van Leefbaar Rotterdam, de grootste oppositiepartij. 'Kinderen
moeten naar school, mensen aan het werk, huisjesmelkers moeten worden aangepakt.
We praten al zo lang over de situatie op Zuid. Het heeft altijd aan daadkracht
ontbroken.'
Red.: Er wordt in het artikel natuurlijk voornamelijk gepraat
over woningen, maar zoals uit de citaten blijkt gaat het natuurlijk om de inhoud
van die woningen.
Ieder achterstandsprogramma is natuurlijk een even zoveel
bewijs van die achterstand - een voortdurende blijvende achterstand, oordelende
naar de eindeloze stroom van die programma's:
Uit:
De Volkskrant, 06-12-2011, van verslaggeefster Nanda Troost
Reportage | Werk- en inburgeringsproject in de keuken
Nijmeegse Wereldkoks komen al roerend in Nederland aan de
bak
Met een pollepel in de hand gaat inburgeren wel zo voorspoedig, hebben ze
in Nijmegen ontdekt. Het geheim? De combinatie met werk, dat maakt het belang
duidelijk.
'Zit de zwarte peper er al in?' vraagt Jewad (43, Irakees, 11 jaar in
Nederland) aan Sillo (46, Guineese, 17 jaar in Nederland). De twee
bijstandsgerechtigden roeren in de uiterst professionele keuken van Wereldkoks
met pollepels in de vulling van de empanadas die ze aan het bereiden zijn. De
hapjes worden verkocht aan de plaatselijke horeca.
Je jas aan de kapstok hangen. Afbellen als je niet komt - als
je tenminste echt niet komt, want afbellen doe je niet voor een hoofdpijntje.
Maar ook rekenen en Nederlands worden bij Wereldkoks in Nijmegen geleerd - door
te koken.
Wereldkoks is een van de kleine projecten waarmee op
gemeentelijk niveau wordt geprobeerd mensen met een grote achterstand op de
arbeidsmarkt te activeren. ...
Red.: Een enorme achterstand, dus. Want werk is de norm.
Iedereen die in Nijmegen een bijstandsuitkering heeft en zou kunnen werken, moet
aan de slag via een dergelijke leerbaan.
Wat absoluut geen enkele winst, is, want hier is slechts sprake van
arbeidsverdringing: Nederlanders die ook dit werk zouden kunnen doen, worden uit
een baan gehouden of zelfs gedrukt. En het gaat over grote aantallen:
Maar heb het vooral niet over de kosten ...
De allochtonen hebben een boekje geschreven over hun
culturele achtergrond. Voor het eerst uit die kring een beetje eerlijkheid:
Van:
Joop.nl, 07-01-2012, door Mohammed Benzakour - Columnist
Ik ben opgevoed als ezelThuis moest ik mij
ootmoedig opstellen, tegenspraak werd niet geduld, en als ik m’n hoefjes in het
zand zette kreeg ik een schrobbering. Vaders woord was wet.
Kinderen in Marokko mogen kind zijn tot ongeveer de zuigelingenfase. Daarna
draai je mee als volwassene – niks puberteit. Gemeten naar onze moderne
opvoedkundige normen (in restaurants horen speciale kindermenu’s, in warenhuizen
staan ballenbakken en in ziekenhuizen speelhoeken) zou de jeugd in Marokko
beslist ongelukkig en verknipt opgroeien.
Het tegendeel is waar. Die verkniptheid en andere (sociaal-psychologisch
gerelateerde) misstanden bij de Marokkaanse jeugd zien we vaker terug in
Nederland dan in Marokko. Hoe kan dat?
Waar het Nederlandse kind een soort onaanraakbare pasja is geworden (het mag
straffeloos in winkelcentra schreeuwen, dreinen, balken) hoorde ik maar al te
vaak ‘Kom jij eens hier, schreeuwlelijke ezel!’ Pats! Terwijl ouders hier wordt
geadviseerd om op democratische wijze met hun kroost te overleggen (niet boven
maar naast het kind staan; nóóit de hand heffen; belonen in plaats van
straffen), wordt in Marokkaanse gezinnen een stout kind niet pannenkoekloos naar
zijn kamer gestuurd maar krijgt het stante pede een pak rammel. En niet alleen
van pa en ma: iedereen mag meppen. De koranleraar heeft zijn twijgtakje, de
buurman zijn vlakke hand, de visboer zijn schoen en de marktkoopman een rotte
appel. Het kind is eigendom van de hele (dorpse) gemeenschap. ...
Meer dan een fysieke verplaatsing was de Marokkaanse Exodus een zielsverhuizing.
De aankomst in Nederland was een neerstrijken op kaarsrecht geplaveide
fietspaden langs betonnen bouwsels. Ik ging naar de basisschool, kreeg
vriendjes, leerde de taal en haalde glanzende rapportcijfers. Intussen zette m’n
moeder haar huishoudtaken voort – boenen, koken, karnen – en pufte vader iedere
ochtend op z’n Puch Maxi naar Unimills: buffelen aan de lopende band. Er was
even weinig gelegenheid als bereidheid zich sociaal te mengen in de Nederlandse
samenleving. Alles was erop gericht het oude te behouden en geld op te potten
met het oog op een zalige terugkeer. Integratie? Alleen als het gratis is.
Integratiedeskundigen kregen ’t laat in de gaten: tussen de leefwereld van de
eerste lichting migranten en die van de inheemse maatschappij gaapte een
kosmische kloof.
Intussen deed zich, parallel aan deze kloof een andere, veel diepere scheiding
gelden: die tussen vader en zijn veulentje.
Hoe vaak niet, als ik in plaats van de moskeegang m’n uren sleet met een boek
riep vader: ‘Waar is die oen?!’ Of wanneer ik zaterdagavond laat thuiskwam:
‘Waar hing je uit ezel?!’ Of wanneer ik ook een kerstboom wilde: ‘Is dat
ezeljong nou helemaal mesjogge?!’
Gaandeweg m’n adolescentie vervreemdde ik van vader en ontliep ik hem. Niettemin
druppelde bij hem het besef door dat zonder de ruggensteun van zijn ezelsveulen
het lastig overleven was in dit rare land met zijn gekmakende papierbergen,
obsceniteiten en verkeersborden. En ik besefte dat ook. Langzaam maar zeker
verschoven en wisselden de rollen om: voortaan moest het veulentje zijn baasje
opvoeden.
Vader en moeder zijn beiden analfabeet cum laude ...
Red.: En uit kennelijk dezelfde bron:
Van:
Joop.nl, 08-01-2012, door Abdelkarim El-Fassi - Student Nieuwe Media
Mijn vader, de berberbarbaarMijn vader koos
ervoor om zijn geluk te beproeven in een land dat nooit het zijne is geweest, in
de hoop dat zijn kinderen misschien wél dat gevoel zouden ervaren
Mijn vader is een Berber, van het oertype dat nog steeds kippenbouten met
zijn handen uit elkaar rukt. Een Berber die in potentie nog steeds de hersenpan
van een geit naar binnen kan slurpen. Een rasechte Berber, van de bovenste
plank, die nog steeds in Marokko een krukje zoekt en zijn nichtjes een emmer vol
van zijn lievelings cactusvruchten laat plukken. Een Berber die wel raad weet
met een vissenkop. Dat is mijn vader, ja.
Mijn vader was ook mijn huiskapper. Terwijl mijn autochtone klasgenoten hun
blonde lokken lieten snoeien bij echte kappers, weet ik nog goed dat ik
tweemaandelijks, wanneer mijn nekhaar zich krullend richting mijn rug begon te
begeven, doodstil, in mijn onderbroek op een koude leren stoel moest zitten. Dan
kreeg ik een plastic laken over me heen geworpen, werd er ongerept krantenpapier
op de grond gedeponeerd en kon de ‘marteling’ met een veel te botte tondeuse
beginnen. Het haar werd zo nu en dan letterlijk uit mijn kop gerukt. Tsjakka. En
als ik een teken van leed liet doorschemeren? Dan kreeg ik een rectificerende
tik tegen mijn rechteroorlel; want stuiptrekkingen zijn niets voor échte
Berbers. Als ik er aan terugdenk, begint mijn oor spontaan te piepen. Schaarse
guldens werden nou eenmaal niet zo snel aan vlijmscherpe tondeuses besteed.
...
Red.: Ja, die cultuur van de allochtone immigranten
doet echt niets voor die van ons onder ...
En het kost ook eindeloos veel moeite om iets aan die
achterstand te doen:
Uit:
De Volkskrant, 02-04-2012, door Jan Bouwens, hoogleraar accounting aan de
Universiteit van Tilburg.
Stel het hbo en het mbo onder curatele
Sinds het competentiegericht onderwijs in 2004 is ingevoerd, hebben
besturen zich niet op de inhoud, maar op de vorm gestort. Dramatische ingrepen
zijn nodig.
Tussentitel: Hoe moet een allochtoon zijn carrière beginnen als het mbo
hem niet leert wanneer hij de of het moet gebruiken?
Het hbo en het mbo zijn beide aan een dramatische redesign toe. Dat kan
alleen als de scholen uit die sector onder curatele worden geplaatst.
Sinds 2004 hebben hogescholen en roc's onder leiding van de
HBO-raad en de MBO Raad massaal het zogenaamde competentiegericht onderwijs
ingevoerd. ...
Een aantal hbo's heeft nu ingezien dat zij met deze keuze hun
opleidingen volledig in de vernieling hebben geholpen (Inholland). Niet alle
bestuurders hebben het licht gezien. Het mbo heeft nog niets geleerd. ...
Het is duidelijk dat dramatische ingrepen nodig zijn in zowel
het hbo als bij de roc's die de mbo-opleidingen verzorgen. Het bedrijfsleven
heeft behoefte hbo'ers en mbo'ers te voorzien van sterk inhoudelijke bagage.
Bovendien vormen beide opleidingen de bakermat voor de emancipatie van
allochtonen. Hoe moet een allochtoon nu zijn carrière in een winkel beginnen als
het mbo hem niet leert wanneer hij de of het dient te gebruiken? ...
... Verder zullen we zien dat het nodig is studenten die met
onvoldoende rekenkennis en kennis van het Nederlands het hbo en mbo binnenkomen
een schakeljaar moeten ondergaan. Dat is niet discriminerend, het is
emanciperend! ...
Red.: En het constateren van die enorme culturele
achterstanden is niet discriminerend maar emanciperend. Zodat ze leren die
culturen op te geven.
Verzin een culturele indicator, en allochtonen lopen achter:
Uit:
De Volkskrant, 17-12-2012, column door Harriet Duurvoort, mediaondernemer
Dikdebat moet niet over schoonheid gaan
... Ik presenteerde laatst een dag over kinderen en obesitas.
Een kwart van de Amsterdamse kinderen is te zwaar. Bij allochtone kinderen loopt
het helemaal uit de hand. Turkse kinderen spannen de kroon: maar liefst 44
procent is te zwaar, 8 procent daarvan heeft al morbide obesitas met alle
'ouderdomskwalen' van dien. Zoals het ontwikkelen van diabetes. Marokkanen en
Antillianen volgen de Turken op de voet en Surinamers en Nederlanders lopen snel
in. ...
Red.: Bij de ene factor is het de ene specifieke
groep, bij de andere een ander.
Vanaf einde 2012 is een sprake van een stroom misstanden
komende vanuit allochtone hoek, met als meest opvallend de gang van honderd+
jihadi's naar Syrië. Het heeft kennelijk toch enig effect, gezien het volgende
bericht, dat nota bene ook op de voorpagina stond:
Uit:
De Volkskrant, 07-06-2013, van verslaggever Gijs Herderscheê
Gedwongen huwelijken aangepakt
Tieners en vrouwen die in een ander land willen gaan wonen, moeten zich voortaan
persoonlijk uitschrijven bij hun gemeente. Als ambtenaren twijfelen aan de
vrijwilligheid van het vertrek wordt de uitschrijver individueel gehoord en kan
melding worden gedaan bij het Steunpunt Huiselijk Geweld.
Het is een van de maatregelen die het kabinet neemt in de
strijd tegen gedwongen huwelijken en achterlating van vrouwen in landen als
Marokko en Turkije. Minister Asscher van Sociale Zaken stuurde het actieplan
donderdagavond naar de Tweede Kamer.
Het is volgens Asscher aannemelijk dat in Nederland sprake is
van 'honderden gevallen van huwelijksdwang per jaar'. Exacte cijfers zijn er
niet. ...
Red.: Je mag dus met een gerust hart aannemen dat het
minstens een veelvoud hiervan is.
Natuurlijk zit ook in de algemene sociale indicatoren
nauwelijks tot niet vooruitgang:
Uit:
De Volkskrant, 21-06-2013, van verslaggever Bart Dirks
Interview | Filosoof Henk Oosterling
'Eet je slim, dus koken we op school'
Op basisschool Bloemhof in een Rotterdamse achterstandswijk krijgen leerlingen
les in koken en filosofie. Een idee van Henk Oosterling, dat zo goed werkt dat
hij er de Van Praagprijs voor krijgt.
Tussentitel: De professionele keuken op school kostte drie ton, betaald door
Vestia - Henk Oosterling
Kun je de hardnekkige achterstandswijk Bloemhof in Rotterdam-Zuid veranderen
door kinderen op de gelijknamige basisschool te leren tuinieren en koken, door
met ze te filosoferen en te judoën? Het is de rotsvaste overtuiging van Henk
Oosterling (61). 'Ik woonde in 1972 in deze buurt en ik zie dat er in veertig
jaar geen ruk is veranderd. Dat is het meest troosteloze.' ...
Red.: De constatering waar het hier om ging. Nog wat
details:
Ten eerste omdat het niet in de huizen zit maar in de mensen, en ten tweede
omdat er geen geld voor is.
Je hebt dut de inzet van hele pelotons van dit soort mensen nodig om echt wat
te bereiken, en dat is onbetaalbaar.
En tenslotte: scholing is een hopeloze zaak bij moslims. Wat je ze schoolt,
gaat zitten in radicalisme - in betere manieren om hun religieuze overtuiging te
verworden en naar buiten te dragen, zie de stroom vijandige taal van allochtone
woordvoerders
. En bij velen uiteindelijk in extremisme als jihad-gang richting Syrië.
Eindelijk cijfers over de taalachterstand:
Uit:
De Volkskrant, 20-08-2013, van verslaggeefster Rosa Veenstra
A'dam: vanaf 2,5 jaar naar school
De gemeente Amsterdam wil kinderen vanaf 2,5 jaar naar de basisschool sturen. In
het najaar lanceert de gemeente een plan om peuterspeelzalen, voorscholen en
reguliere kinderopvang samen te voegen in een basisvoorziening voor peuters van
2,5 tot 4 jaar oud. In de loop van dit schooljaar begint een proefproject op
tien scholen. ...
Amsterdam kent een relatief hoog aantal kinderen met een
taalachterstand. Met ruim 6.300 peuters valt bijna de helft van alle 2,5 tot
4-jarigen in de stad onder die categorie, terwijl het er landelijk 45 duizend
zijn. Volgens de bestaande regelingen hebben zij recht op minstens tien uur
voorschoolse educatie per week, betaald door de gemeente. ...
Red.: En daar waar in Amsterdam de allochtonen
ongeveer de helft van de bevolking uitmaken, mag je dus stellen dat het
overgrote deel tot vrijwel alle allochtone peuters een aanzienlijke tot grote
taalachterstand hebben. En landelijk dus 45 duizend. Een ware
taalachterstand-invasie. Of: taalachterstand-tsunami.
Een minder grote stad en niet in het westen:
Uit:
De Volkskrant, 21-12-2010, van verslaggeefster Marjon Bolwijn
Reportage | Armoedebestrijding
Derdewereldaanpak in Breda
Ontwikkelingsorganisatie Cordaid bestrijdt nu ook actief armoede in Neder-land.
In Breda zijn de eerste coöperaties voor werklozen in bedrijf.
Tussentitel: Ik voel mij minder arm nu ik iets doe voor mijn uitkering -
Rabia Nouhi - deelneemster ONS Coöperatief
De zes kinderen van Rabia Nouhi scheppen bij vriendjes en buurtgenoten op over
hun werkende moeder. Vorige week nog kwam een vriendin van haar puberdochter
voor een onderonsje in de keuken bij de 44-jarige Marokkaanse Nederlandse.
'Werkt u echt?', fluisterde ze vol ongeloof. ...
Deze zomer werd bekend dat de katholieke
ontwikkelingsorganisatie Cordaid, die zich inzet tegen armoede in Afrika, India
en Zuid-Amerika, ook de armoede in Nederland wil aanpakken. Want ook hier is het
aantal mensen dat onder het bestaansminimum leeft sterk gestegen.
...
Red.: Het is simpel: Waarom is er derde-wereldachtige
hulp nodig in Breda, Nederland? Omdat er derdewereld-mensen zijn gaan wonen in
Breda, Nederland. Kijk maar:
Een artikel duidelijk bedoeld als propaganda, maar het tegendeel toont: hier zie
je de derde wereld in Nederland.
Naar Multiculturele samenleving
, Allochtonen lijst
, Allochtonen overzicht
, of site home
.
|