Allochtone evenredigheid
| 25 aug.2002 |
Als een van de instrumenten voor allochtone integratie wordt met grote
regelmaat voor allerlei maatschappelijke functies een evenredige
vertegenwoordiging voorgesteld
. Dit gebeurd zonder verdere onderbouwing van
effectiviteit of wenselijkheid ervan. Hieronder eerst een analyse gevolgd door
een evaluatie in meer algemene termen, met daarna een concreet voorbeeld.
In een situatie als met allochtonen zijn er altijd twee kanten: de allochtone en de autochtone.
Iedere discussie over de waarde van evenredige vertegenwoordiging moet dus ook de
autochtone kant van de zaak bekijken.
De eerste consequentie van deze eerste aanvulling is de volgende: iedere toename van de
allochtone vertegenwoordiging betekent een afname van de autochtone vertegenwoordiging.
Een tweede aspect van de wenselijkheid van evenredige vertegenwoordiging is
een tweede
impliciete aanname die er achter steekt: dat allochtone groepen het aantreffen
van iemand van eigen groep verkiezen boven die van een andere groep;
bijvoorbeeld: zij voelen zich beter behandeld door een politieman van eigen
afkomst dan een politieman van andere afkomst.
Het derde aspect is een impliciete aanname die steekt in een wens of eis tot
allochtone numerieke evenredigheid, en wel dat beide groepen volkomen
vergelijkbaar zijn.
Dat voor zover de analyse - nu de evaluatie.
De gevolgen van het eerste punt zijn simpel: het betekent dat er niet bij voorbaat sprake is
van een win-win situatie, zoals door velen gesuggereerd wordt, maar dat
er bij voorbaat sprake is van een win-loose situatie. Dat wil
zeggen dus ook zeggen dat het niet vooraf vaststaat dat allochtone evenredigheid een goed idee
is, en het van de andere aspecten afhangt.
Het tweede punt is dat van de impliciete "ik wil door mijn eigen etnie
vertegenwoordigd worden" argumenten. Het probleem daarmee is dat er een
aantal normale maatschappelijke processen zijn waardoor er in bepaalde functies
geen evenredige vertegenwoordiging is. Voor leidinggevende functies is dat
bijvoorbeeld de rangen en dus tijd die men moet doorlopen om voor zo'n functie
in aanmerking te komen. Als men dit bijvoorbeeld op twintig jaar stelt, is het
logische dat allochtonen, die hier op zijn best veertig jaar wonen, daar
ondervertegenwoordigd zijn. De houding die daar uit spreekt berust enkel en alleen op een onderscheid in ras en is dus
racistisch.
Een verdere
complicatie is dat als een beleid gericht een groep, het moet gelden voor iedere allochtone deelgroep: Marokkanen, Surinamers, Kaap-Verdianen, allemaal kunnen ze dan aanspraak maken op het
aangesproken worden door iemand uit de eigen groep. Nu is het inmiddels redelijk
bekend dat de onderlinge verhoudingen tussen allochtone groepen op zijn best
matig zijn
, en
meestal slechter dan met autochtonen. Voor, zeg, een Marokkaan zou de vervanging
van een autochtoon door een Surinamer dus eerder een nadeel zijn dan een
voordeel, en omgekeerd natuurlijk. Allochtone evenredigheid is dus zelfs voor
betrokken groepen op zijn minst een gemengde zegen.
Op dit moment komen we weer even terug bij punt één uit de analyse: het voordeel voor de
allochtonen wordt verzwakt (zeg tien mensen erbij, maar het voelt als vijf),
maar het verlies voor autochtonen blijft hetzelfde (die tien, dus). Dat is dus
netto een achteruitgang op de oorspronkelijke situatie (uitgedrukt in mensen:
vijf stuks).
Als verdere overweging is er ook nog de volgende omstandigheid: als Marokkanen hun zin
krijgen kunnen Marokkanen, met hun Marokkaanse paspoort, kiezen tussen
Nederlandse en Marokkaanse agenten in Nederland, en
Marokkaanse agenten in Marokko. Nederlanders kunnen kiezen alleen tussen Nederlandse agenten in
Nederland, en Marokkaanse agenten in Nederland- ze kunnen niet kiezen voor een
ander land waar alleen Nederlandse agenten zijn, zoals dat voor hun geval wel
kunnen. Dit is een asymmetrische situatie, waarin
Marokkanen er duidelijk voordelig uitkomen:
Het gelijke recht voor beide bevolkingsgroepen leidt alleen tot een symmetrie in
maar één geval: Marokkaanse agenten in Marokko en Nederlandse agenten in Nederland
(zie ook In het kort: Wie voor een multiculturele wereld is, is voor behoud van
een Nederlandse cultuur).
Agenten zijn hier gebruikt als voorbeeld, maar er zijn vele andere voorbeelden. Een
illustratieve is die van de maatschappelijk
discussie rond de representativiteit op televisie, zie hier
. Omdat
dit gaat over een zichtbaar iets, wordt ook meteen de onredelijke aspecten van
de zaak duidelijk: allochtone representativiteit betekent dat Turken en
Marokkanen kunnen kiezen tussen hun eigen volledig door eigen etnie gedomineerde
televisiekanalen
, of de Nederlandse waar ze ook een aanzienlijk plaats innemen -
daar waar de autochtone Nederlanders de keuze van een volledig door eigen etnie
gedomineerd kanaal dan niet hebben. De de drang van de multiculturalisten heeft
desondanks geleid tot een dusdanige hoeveelheid allochtonen, dat er al een grote
groep Nederlanders is die vindt dat er sprake is van oververtegenwoordiging
- die
ook werkelijk bestaat
Dit
betekent niet dat Nederlanders niet grootmoedig kunnen zijn, en bij gebleken geschiktheid
niet bereid kunnen zijn om mensen met een racistische inslag proberen op te voeden door
te laten zien hoe het wel kan. Maar waar het hier om gaat is dat evenredige vertegenwoordiging
geen recht is waar een beroep op kan worden gedaan, en dat zo'n beroep discriminatie
inhoudt, en gebrek aan realiteitszin, en allerlei andere aspecten die betekenen dat
de groep die er om vraagt nog niet geschikt is voor hetgeen ze vragen: een niet-racistische maatschappij.
Dit voor zover we uitgaan van volkomen gelijkwaardigheid van de betrokken
groepen. Die gelijkwaardigheid is een illusie, natuurlijk. Er zijn vele zaken
waarvan capaciteiten niet gelijkmatig over alle etnieën of rassen verdeeld zijn
- de simpelste voorbeelden zijn die in de sport, bijvoorbeeld hardlopen
. Het
streven naar etnische evenredigheid in dat soort situaties zou gezien worden als
racisme, aangezien ras dan belangrijker geacht wordt dan de reële capaciteiten:
wie kan het hardste lopen. Hetzelfde geldt voor vele andere maatschappelijke
situaties, waar er een allochtone ondervertegenwoordiging is. In dat soort
situaties is net als dat bij hardlopen, het streven naar numeriek evenredige vertegenwoordiging,
door zowel allochtonen als autochtone supporters, een kwestie van racisme.
Middels is nog nauwelijks omstreden dat die volkomen gelijkwaardigheid bij de
Nederlandse allochtonen groepen helemaal niet het geval is: deze groepen zijn bijvoorbeeld aanzienlijk lager opgeleid dan overeenkomstige
autochtone groepen - dat vind zijn oorsprong in de manier waarop ze geselecteerd zijn toen zij naar
Nederland kwamen
. Bij de Turken en Marokkanen zijn mensen met een
opleiding geweerd. Alleen al op deze grond is het vragen om evenredige vertegenwoordiging van Turkse en
Marokkaanse allochtonen in functies met een hogere opleiding is dus volkomen
ongerechtvaardigd. Er zijn geen allochtone professoren in de sterrenkunde, en
wel omdat er geen allochtonen zijn die geschikt zijn om professor in de
sterrenkunde te worden
. Er zijn ook heel weinig allochtonen in bijna alle
hogere- en topfuncties. En dat heeft precies dezelfde reden als de afwezigheid
van professoren in de sterrenkunde - 'precies' hier staande voor dat het
verschil dusdanig klein is, dat het onbelangrijk is. Het voorbeeld van de
professoren in de sterrenkunde staat voor allerlei, bijvoorbeeld
wetenschappelijke, functies waar objectieve criteria worden gehanteerd, en waar
blijkt dat allochtonen, op dit moment in ieder geval, veel minder geschikt zijn
voor de hogere- en topfuncties
Daar waar het objectief zo is dat allochtonen veel minder geschikt zijn voor
hogere- en topfuncties, leidt het beleid van evenredige vertegenwoordiging van
allochtonen tot een groot kwaliteitverlies in de hogere- en topfuncties.
De belangrijkste is die van het bestuur, vanwege de gevolgen: daar leidt
allochtone evenredigheid tot het benoemen van ongeschikte bestuurders, met
gebrekkige capaciteiten of gebrekkige sociale moraal, zie voor de algemene
beschrijving hier
en de
voorbeelden hier
- de
ondermijning van het bestuur is natuurlijk het ergste wat een gezonde
maatschappij overkomen.
De conclusie is dus dat opgelegde numeriek evenredige vertegenwoordiging van
allochtonen tegen allerlei natuurlijke maatschappelijke processen ingaat. Het
desondanks bepleiten hiervan op grond van motieven van racistische
representativiteit is een tegemoetkoming aan racistische motieven bij de
allochtonen, en op zich dus racistisch. Als dit bepleiten gedaan wordt door
autochtonen, de politiek-correcte "linksen", is het te bestempelen als naïef en
contraproductief, want het schroeft de verlangens/eisen van de allochtonen op,
en daar waar er niet aan voldaan kan worden door objectieve achterstanden, leidt
het tot wrokkigheid en vijandigheid
. Als
bepleiten gedaan wordt door allochtonen, is het een verregaande vorm van
racisme, zoals direct duidelijk wordt door het pleidooi om te keren, dat wil
zeggen: er een pleidooi voor autochtone, blanke, vertegenwoordiging van te
maken. Deze overduidelijke onjuistheid van het raciale voorkeursbeleid brengt
een grote kans op problemen met zich mee zodra men het gaat uitvoeren
.
Maar zelfs als er sprake is van gelijkwaardigheid tussen de twee groepen is
het de vraag of een door externe dwang opgelegde vorm van evenredigheid een
goede zaak is. Allochtone immigranten zijn relatief kort in ons land, en een
zekere achterstand in het beklimmen van de maatschappelijk ladder is dan
vanzelfsprekend. Als er inderdaad gelijkwaardigheid is, is een het "krijgen" van
een baan eerder een nadeel en soms een belediging dan een voordeel of iets om
trots op te zijn - een argument dat bekend genoeg is, zie het voorbeeld van
vrouwen
-
en nu ook tot allochtonen begint door te dringen
.
Tenslotte: de roep om evenredige vertegenwoordiging werkt twee kanten op: als
allochtonen mogen roepen om evenredigheid in hogere posities, mogen autochtonen
roepen om evenredigheid in lagere posities, dat wil zeggen: maatregelen
voorstellen om de allochtone oververtegenwoordiging in de criminaliteit met een
op etnie gericht beleid aan te pakken. Dat zou dus kunnen inhouden het
repatriëren van Surinaamse en Antilliaanse criminelen, en het ontnemen van
nationaliteit of verblijfsvergunning aan criminele Turken en Marokkanen. En daar
deze vormen van beleid als discriminerend en racistisch wordt gezien, is
omgekeerd een beleid voor de hogere posities dat dus ook.
Naar Denkfouten allochtonendebat
, Allochtonen lijst
, Allochtonen overzicht
, of site home
.
|