Bronnen bij Sociologische begrippen: xenofobie, psychologisch
Waar vertrouwen iets is dat de maatschappij bij elkaar houdt, zijn er ook
krachten die mensen en groepen uiteen drijven. De meest "beruchte" daarvan
is xenofobie of "angst voor het/de vreemde".
De oorsprong van xenofobie ligt vermoedelijk in de tijd dat mensen, en
hun voorgangers, in kleinere groepen leefden. De ontmoeting met een andere
groep, vreemden, hoefde niet per se vreedzaam te verlopen - reden voor
voorzichtigheid dus. Xenofobie. Onder wat bronnen die die elementaire basis
behandelen - eerste de menselijke (de Volkskrant, 20-11-2004, wetenschapsbijlage, door Simone de
Schipper):
Dit artikel vervalt natuurlijk wel weer in het
standaardpatroon: de autochtonen of Nederlanders hebben last van xenofobie, en
de immigranten/allochtonen/moslims zijn terecht bang hun cultuur te verliezen
(integratie wordt gelijk gesteld aan assimilatie. Terwijl het met het grootste
gemak ook andersom kan worden geformuleerd: Nederlanders zijn terecht bang hun
cultuur te verliezen (moskeeën schieten als paddenstoelen de grond uit), en
immigranten/allochtonen/moslims staan xenofoob ten opzichte van de Nederlandse
cultuur.
Ten bewijze van het universele karakter van xenofobie, hier een
niet-menselijke bron - het lijkt van het omgekeerde te zijn (CNN.com, 13-08-2009, door Andy Rose):
Dit lijkt te gaan over aantrekking, maar dat
betekent automatisch ook afstoting: als de aap zich aangetrokken voelt tot
degene die zich als soortgenoot gedraagt, en dat is de norm, dan is er dus
sprake van afstoting ten opzichte van de anderen.
Kort achter elkaar twee berichten die het allemaal nog eens heel dik
onderstrepen (de Volkskrant, 19-01-2012, door Tonie Mudde):
Waarna de auteur, die tevens een column in het
wetenschapskatern van de Volkskrant heeft waaruit blijkt dat hij een
typische alfa, politiek-correct en een multiculturalist is, verder doorgaat
over het racisme van de blanken. Terwijl het natuurlijk zo is dat dit gedrag
voor alle menselijke etnieën geldt. Al was het maar omdat het doodgewoon
overgeërfd gedrag is (Wetenschap in Beeld, nr. 1-2012, door Anders
Enevold Christensen):
Waarna ook deze discussie gesloten kan worden. Maar de
politiek-correcte ideologie ettert natuurlijk rustig door.
Eén van de eigenschappen van menswetenschappers is dat ze hun literatuur
zo slecht bijhouden. En daardoor zaken publiceren die al eerder zijn gedaan,
of nieuwe resultaten niet goed interpreteren. Zoals dit (de Volkskrant, 17-03-2012, door Dennis Rijnvis):
Ten eerste: het onderzoek meet helmaal geen
discriminatie, maar de alertheid van het het waarneming- en evaluatiesysteem.
waarschijnlijk krijg je soortgelijke effecten met andere stoffen die op dat
system inewerken - bijvoorbeeld de bekende drugs als cocaïne en dergelijk. dat
moet eerst allemaal gemeten worden voordat je meer gedetailleerde conclusies kan
trekken, zoals het toekennen aan specifieke waarnemingen.
Waarin opzichtig is weggelaten, of nog erger, totaal niet gemeten, hoe
zwarte proefpersonen op voor hen vreemde gezichten reageren -
bijvoorbeeld Aziaten of bavianen.
Onderbouw dit. Door bijvoorbeeld dat bavianenonderzoek bij negers. Maar
vermoedelijk wordt dat niet gedaan omdat je niets negatiefs mag vinden over
negers.
Een vermoeden dat versterkt wordt door:
Want de Angelsaksische wereld is nog veel gestoorder in haar overgevoeligheid
voor alles dat wijst op etnische verschillen dan de rest van de westerse wereld.
Vandaar ook deze gestoorde suggestie:
Al was het maar omdat gekleurden bovenmatig veel van dit soort zang-en-dans
wedstrijden winnen.
Nog een onschuldig sociologie-meisje dat in aanraking komt met de
werkelijkheid (de Volkskrant, 06-07-2012, van verslaggever Tonie Mudde):
Het komt niet in het
politiek-correcte en ongetwijfeld ook multiculturalsitische hoofd van de
sociologe-historica op dat wat er nieuw is die publicaties zijn, en niet het
sociologisch proces van de vreemdelingenafkeer. Ongetwijfeld werkte het toen net
zo als nu: gedurende lange tijd is het nooit gebeurd over iets te schrijven -
eentje begint er mee - en meteen is het hek van de dam. Te ingewikkeld voor de
reguliere sociologie ...
. Dus gaan we maar "verklaren":
Ach jee, het zal toch niet ... Of zal het dit zijn:
Voorheen werd het misschien niet zinvol geacht. Het was "roddel". Of: Het was
vanzelfsprekend, en schrijven kostte veel moeite (toen nog). Noemt u maar.
Maar nu moet u niet denken dat deze historische oorsprong ook
maar iets zegt over de realiteiten van het verschijnsel:
Nee hoor, er zijn écht geen verschillen tussen culturen ...
Overigens toch lief van Tonie Mudde, die zoals we boven
gezien hebben, al met de waarheid is geconfronteerd, niets ervan aan de
promovendus heeft verklapt. Dat zou de vreugde van de promotie maar bederven ...
n ook bij vogels werkt het met herkenbaar verschillende groepen (de Volkskrant, 11-09-2012, van verslaggeefster Maxine Smit):
Ander uiterlijk, dus andere
groep, dus potentieel gevaarlijk ...
Het is inmiddels 2013, en de voorgaande bevindingen zouden
doorgedrongen kunnen zijn tot de wetenschap, in ieder geval in enigerlei mate.
Daarvan lijkt geen sprake te zijn. Het volgende artikel stamt uit KIJK,
en dit soort populair-wetenchappelijke bladen geven over het algemeen goed
de huidige stand van de wetenschap weer over de takken die ze behandelen (KIJK, nr. 5-2013, door Rik Peters):
Veelzeggende titels. Want dit is de
oude aanpak. En de introductie stapt meteen in de valkuil:
Een oud en redelijk bekend verhaal. Altijd gebruikt ter inleiding van het
volgende (het bijschrift bij een foto):
Dus niet Aziaten, latino's of zwarten ... Alleen blanken. Maar dat zou ook wel
de oorspronkelijk, Amerikaanse, blik van Jane Elliot kunnen zijn. Dus nog verder
lezen:
Waaruit, zonder dat dit vermeld wordt maar dat is bij dit soort tests universeel
het geval, meteen geconcludeerd kan worden dat die tests gedaan zijn door
uitsluitend blanken - vaak worden studenten gebruikt, of in Amerika een
representatieve groep, die veruit gedomineerd wordt door blanken
Waarna, bijzonder eigenaardig, in het artikel overgegaan,
kennelijk als modelvoorbeeld, wordt op het man-vrouw"probleem".
Het staat hier bijna letterlijk: de theorie dat het verschil tussen jongetjes en
meisjes veroorzaakt wordt doordat de ene helft van de baby;s blauwe sokjes
aankrijgt in de wieg, en de andere helft roze. Oestrogeen versus testosteron,
oxytocine versus vasopressine ... Allemaal niets mee te maken. Het zijn gewoon
die sokjes.
En het argument lijkt te zijn, citerende eerder uit het
artikel:
.Oftewel: dat het het maken van onderscheid tussen man en vrouw seksisme is en
dat racisme net zo is als seksisme.
Maar gelukkig wordt ook de andere kant van de medaille
belicht:
Tja, de open deuren intrappen is in dot soort discussies nog altijd broodnodig.
Zie:
Wat niets anders zegt dan dat je categorieën niet absoluut zijn, maar dat er
uitzonderingen zijn. Wat voor de praktijk betekent dat je uitgaat van het
reguliere geval, en later eens gaat bestuderen of het een uitzondering is. Ook
bij mensen. Zoals de natuur natuurlijk al lang geleden heeft uitgevonden:
Het hokjesdenken is dus een natuurlijk zaak. Die volgens dit artikel alleen
voorkomt bij blanken.
Blanken hebben een negatief beeld van zwarten, maar zwarten dus niet blanken.
Zwarten stammen dus kennelijk uit een andere lijn van resusapen naar de mens dan
blanken.
Spannende theorieën.
En exclusief blanke racisme moet dus ook iets aan
gedaan worden:
Maar er zijn wel voorwaarden wil het werken:
Wat wordt samengevat als, uit de onderkop:
En wat betreft dat laatste ... daarvan is de clou al gegeven:
En dus is het maar goed dat zwarten geen vooroordelen hebben. Want volgens dit
artikel zit het niet er niet in dat ze er iets aan zouden kunnen doen, want een
sterke vereiste is toch wel het kunnen lezen. Wat zwarten volgens dit laatste
citaat kennelijk niet doen. In ieder geval niet de KIJK. En dat is
vermoedelijk wel een juiste inschatting.
Overigens: er zijn misschien wel aanwijzingen dat het, als
blanke, toch wel verstandig kan zijn om voorzichtig te zijn... Zie daarvoor hier
.
Overigens nummer twee: in hetzelfde nummer van KIJK
wordt een archetypisch geval voorgevoerd van hokjesdenken, volgens de algemene
definitie: mensen van buiten je eigen groep in een hokje stoppen. De "eigen
groep" waar het hier om gaat zijn de "verlichte intellectuelen", de mensen die
stukjes schrijven voor de KIJK en degenen die ze raadplegen. Eerst dus
even voorstellen (KIJK, nr. 5-2013, door Lieke Steijvers):
En hier wat er betoogt gaat worden:
We concentreren ons even op één zaak: Geert Wilders. Hier is zijn eerste
vermelding - in de eerste zin van het artikel:
De tweede is in combinatie met een illustratie, de eerstgenoemde afbeelding:
En de derde is deze:
De stappen van de argumentatie zijn dus: Geert Wilders portretteert zichzelf als
Michiel de Ruyter - jezelf portretteren als iemand uit de Gouden Eeuw is
hetzelfde als terugwillen naar de Middeleeuwen - dus, ergo, q.e.d.: Geert
Wilders wil terug naar de Middeleeuwen.
Dit is het niveau van: "De maan heeft een lichtgroengele
kleur - groene kaas heeft lichtgroengele kleur - dus, ergo, q.e.d.: de maan is
van groene kaas".
Maar zelfs deze stappen bevatten nog fouten. Lees het
bijschrift bij de illustratie goed. Daar staat: 'PVV-leider Geert Wilders
poseert voor een foto uit de serie Heroes, die bekende Nederlanders
toont, getransformeerd tot hun held.' Geert Wilders portretteert zichzelf
dus helemaal niet als Michiel de Ruyter. Hij heeft naar een voorbeeld gevraagd,
zich laten portretteren als Michiel de Ruyter, voor één en slechts één doel: die
fotoserie. Niet als politiek statement of boodschap.
En de tweede fout, waar het hier allemaal om draait, zit in
de uit de uitspraken van Koen Vossen, politicoloog van de Universiteit Leiden.
Want wat Koen Vossen, politicoloog van de Universiteit Leiden, doet, is het
timmeren van een hokje genaamd "rechtse en populistische partijen":
Aan dat hokje een eigenschap toekennen:
Vervolgens Geert Wilders is dat hokje stoppen:
En Geert Wilders de eigenschap van het hokje toekennen:
Een eminent voorbeeld van hokjesdenken. Pas het toe op negers, pardon: zwarten,
pardon: gekleurden, pardon: Afro-Amerikanen (de eerdere zijn allemaal verboden
hokjes), en je krijgt een proces wegens racisme aan je broek.
En gezien de eerste volledige alinea van het artikel ...:
... is er geen enkel twijfel dat dit de boodschap is van het hele artikel. het
artikel is als geheel een lashelder voorbeeld van hokjesdeken. Gedaan door
mensen die ook tezamen in één hokje zitten: dat van de verlichte intellectuelen.
Die ook hun eigen "Middeleeuwen" hebben: die van het kosmopolitisme,
internationalisme, de Grote Alomvattende Wereldvrede, de "Great Big Melting
Pot", enzovoort.
Zie hier hoe er buiten het hokje van de linksige verlichte
intellectuelen over hokjesdenken gedacht wordt (de Volkskrant, 10-05-2012, ANP):
Met honderden Hindoestaanse
demonstranten voor de deur van de rechtszaal ...
... die demonstreerden met één en slechts reden: de verdachte was een
mede-Hindoestaan.
En de zwarten die demonstreerden voor voor Trayvon Martin ...
:
... die met een gangster-capuchon, een hood, op liep door een bewaakte
blanke wijk en in een gevecht werd doodgeschoten door een latino-bewaler, en
waarvoor de zwarten dus massaal de straat op gingen om, uit solidariteit met
alle zwarte "hooded gangster" of "hoodies" getooid met een
gangster hood, uitsluitend en alleen omdat het slachtoffer zwarte was en de
dader blank (als zwarten een blanke doodschieten, maalt er geen enkele zwarte
om).
Dit is dus hoe de niet-blanke etnieën denken over
hokjesdenken: het is de kern van hun leven. Meer voorbeelden hier
.
Nog een bewijs van het essentiële functioneren van xenofobie (de Volkskrant, 28-02-2015, door Yoshi Tuk):
Onzin: het is niet de voornaam op
zich, maar datgene waar de voornaam voor staat: "de andere groep". Iets dat de
andere groep zelf heeft veroorzaakt door "andere" voornamen te kiezen: de ene
groep heet "Jan, Piet, Kees, enzovoort", de andere groep heet "Mohammed, Achmed,
Abdel, enzovoort".
Juist. Dus door "andere" namen te kiezen en "andere" symbolen te dragen,
zoals hoofddoeken.
Precies: het is het stimuleren van groepsdenken door moslims middels
"andere" aannemen en "andere symbolen" dat leidt tot discriminatie.
Precies: moslims moeten meevoelen met Nederlanders, en hun "andere" symbolen
afleggen.
Eigenaardig nieuws (de Volkskrant, 16-05-2015):
Die onderzoekers weten het echt
veel beter dan de natuur. Die natuur blijft maar in eigen kringetjes draaien.
Terwijl het zo veel beter is om met zo veel mogelijk zo divers mogelijke
individuen om te gaan - dat is namelijk goed voor de informatieoverdracht, die
diversiteit. Heel fout, van die natuur, om zo eenkennig te zijn. Het is dan ook
geen wonder dat er niets van die natuur is gekomen (sarcasme-modus uit).
Mar goed, dat is niet echt eigenaardig dat ze in Engeland zo hogelijk
politiek-correct zijn dat ze zelfs in de biologie er aan lijden. Dat wisten we
al. Wat eigenaardig is, is dit: bavianen zijn dus xenofoben. En blanken zijn
xenofoben - dat wisten we al. En niet-blanken zijn géén xenofoben - dat wisten
we ook al. Dus hoe zit het? Kennelijk stammen blanken van de bavianen af. En
niet-blanken van een andere soort. En dat is echt hoogst eigenaardig.
Naar Sociologische krachten
, of site home
.
|