Veeleisendheid, de sociologische versie
Veeleisendheid is een
eigenschap die normaliter in de context van de psychologie besproken wordt. Maar
als een eigenschap door veel mensen gedeeld wordt, wordt dit ook een eigenschap
van de groep, en daarmee een onderwerp van de sociologie. Het leidt weinig
twijfel dat veeleisendheid daarvoor in aanmerking komt. Nemen we alleen al de
simpele houding om een grotere auto dan de buren te willen, of tuin of
kerstverlichting of verste vakantie of ...vul maar in. Dat is duidelijk een vorm
van veeleisendheid, aangezien het onmogelijk is voor meer dan
één persoon in de straat om de duurste auto
in de straat te hebben. Het is ook overduidelijk dat het percentage mensen dat
hieraan leidt in de tientallen loopt, aangezien alleen al vrijwel de hele top
dertig procent van de maatschappij ertoe behoort.
Hier wordt de sociologische versie van veeleisendheid
beschreven. Het onderstaande is een
groot deel van een hoofdstuk uit het psychologische zelfhulpboek Leven in je
leven, door Jeffrey Young en Janet Klotsko. Dit boek beschrijft elf
valkuilen waar mensen in het leven aankunnen leiden, en wat ze eraan kunnen
doen. De methodiek die het hanteert is die der cognitieve therapie, dat wil
zeggen: het probeert een beroep op kennis en verstand te doen om emoties
en emotioneel handelen te veranderen.
Het boek gebruikt de methode om de theorie te verduidelijken
aan de hand van persoonlijke lotgevallen van (al dan niet gefingeerde cliënten).
Ter illustratie het eerste stukje:
|
'Ik heb er recht op
om alles te krijgen wat ik wil'
Hans is 43 jaar. Zijn vrouw dreigt
bij hem weg te gaan.
Voordat ik Hans ook maar één keer had
ontmoet, raakte ik al steeds meer geïrriteerd. In ons eerste telefonische
contact vroeg hij of er een mogelijkheid was op donderdagavond. Ik zei dat
ik alleen op maandag- en woensdagavond werk. 'Dus er is geen mogelijkheid om
op donderdag te komen?' vroeg hij. Ik zei opnieuw dat ik niet op
donderdagavond werk. We maakten een afspraak voor de volgende maandag. Hij
belde nog twee maal voor die maandag. 'Kan ik echt niet op een donderdag
komen?' wilde hij weten. 'Dat zou me veel beter uitkomen.'
Hans was twintig minuten te laat voor onze eerste afspraak.
Toen hij het kantoor binnenliep, was het eerste dat hij opmerkte hoe lastig
het voor hem was om op maandag te komen. 'Ik moet helemaal door de stad',
zei hij. Hij ging op de bank zitten en zei dat hij niet gemakkelijk zat.
'Kan ik de bank wat verschuiven?' vroeg hij. |
|
Omdat we hier ons verder concentreren op de maatschappelijke variant van de
processen die normaal aan individuen worden toegeschreven. zijn in het vervolg
deze persoonlijke verhalen weggelaten.
Veeleisendheid blijkt voor te komen is drie hoofdvarianten:
Types veeleisendheid
-
Verwende veeleisendheid
-
Afhankelijke veeleisendheid
-
Impulsieve afhankelijkheid
Hierbij horen de onderstaande valkuilen, geformuleerd in de
tweede persoon enkelvoud, maar dit kan hier ook gelezen worden als slaande op
een vertegenwoordiger van de groep waar we het over hebben:
Verwende veeleisendheid
-
De behoeften van de mensen om je heen
laten je koud. Je eigen behoeften jaag je na ten koste van die van hen. Je
kwetst ze.
-
Je maakt misbruik van de mensen om je
heen, je vernedert ze of je bent gemeen tegen ze.
-
Je kunt je niet goed inleven in de
gevoelens van anderen. Zij hebben het gevoel dat je ze niet begrijpt of dat
het je niets kan schelen.
-
Je mag meer nemen dan geven aan de
samenleving. Dit resulteert in onevenwichtigheid en is niet eerlijk ten
opzichte van anderen.
-
Op je werk word je misschien ontslagen of
overgeplaatst of iets dergelijks omdat je geen rekening houdt met de gevoelens
van anderen of omdat het je niet lukt om volgens de regels te handelen.
-
Je partner, gezin, vrienden of kinderen
laten je misschien in de steek, ze krijgen een hekel aan je of verbreken het
contact met je, omdat je misbruik van ze maakt of omdat je ze oneerlijk of
egoïstisch behandelt.
-
Je kunt in criminele of illegale zaken
terechtkomen, als je fraudeert of de wet overtreedt, zoals bijvoorbeeld door
belastingontduiking of bedrijfsfraude.
-
Je hebt nooit de kans gekregen om het
genoegen te smaken van een echte gelijkwaardige wederzijdse relatie - het
plezier van onbaatzuchtig geven.
-
Als je veeleisendheid een vorm van
verweer is, dan geef je jezelf nooit de kans om je andere valkuilen onder ogen
te zien en op te lossen. Je echte behoeften worden nooit vervuld. Je kunt je
emotioneel verwaarloosd, minderwaardig of sociaal ongewenst blijven voelen.
Afhankelijke veeleisendheid
-
Je leert nooit om voor jezelf te zorgen,
omdat je per se wilt dat anderen voor je zorgen.
-
Je maakt ten onrechte inbreuk op de
rechten van anderen. Je staat ten onrechte anderen niet toe hun tijd voor
zichzelf te gebruiken. Je belast anderen te veel met jouw eisen.
-
De mensen van wie jij je afhankelijk
maakt, krijgen uiteindelijk genoeg van je afhankelijkheid en je eisen. Ze
worden kwaad, ze laten je in de steek, ze ontslaan je of houden ermee op je te
helpen.
-
De mensen waar je afhankelijk van bent
zullen dood gaan of je verlaten, en dan ben je niet in staat voor jezelf te
zorgen.
Impulsieve veeleisendheid
-
Je brengt taken niet tot een goed einde,
zodat je in je loopbaan niet vooruitkomt. Je presteert chronisch onder je
kunnen, en je voelt je incompetent als gevolg van je mislukkingen.
-
De mensen om je heen krijgen na verloop
van tijd genoeg van je onverantwoordelijke gedrag en ze verbreken hun relatie
met je.
-
Je leven is een chaos. Je kunt jezelf
niet ertoe brengen om voldoende richting en structuur aan te brengen. Daardoor
blijf je vastzitten.
-
Je bent verslaafd aan drugs, alcohol of
te veel eten.
-
Je bent op bijna alle levensgebieden te
weinig gedisciplineerd om je doelen te bereiken.
-
Je hebt niet genoeg geld om voor elkaar
te krijgen wat je in je leven wilt bereiken.
-
Je hebt problemen gekregen met de
schoolleiding, met de politie of op je werk, omdat je impulsief bent.
-
Je bent vervreemd van je vrienden, je
echtgeno(o)t(e), je kinderen of je bazen door je boosheid en je explosiviteit.
Natuurlijk slaat niet alles op iedereen, en niet op
iedereen even sterk. Dit zijn slechts opsommingen van mogelijke
verschijningsvormen, die ook in verschillende groepen in verschillende mate
voorkomen.
Waar de uitingsvormen van veeleisendheid nogal divers zijn, is dat
wat de oorzaak betreft veel minder het geval:
Bronnen van veeleisendheid
Eerst een stukje tekst uit het boek, en dan de bijbehorende lijst:
|
Veeleisendheid kan op drie verschillende
manieren ontstaan. Te weinig grenzen krijgen van je ouders, is de eerste. |
|
Bron 1 `Veeleisendheid door onduidelijke
grenzen
Onduidelijke grenzen is de belangrijkste bron van veeleisendheid. Deze ouders
geven hun kinderen te weinig grenzen en controle. Zulke ouders verwennen hun
kinderen of geven ze te veel hun zin. En dat doen ze op verschillende manieren.
A Verwende veeleisendheid
De kinderen krijgen alles wat ze willen. Dat geldt voor spullen maar ook mogen
ze gewoon doen wat ze willen: het kind controleert de ouders.
B Impulsiviteit
Kinderen wordt niet geleerd teleurstellingen te verdragen. Ze hoeven geen enkele
verantwoordelijkheid te dragen of taken te doen die hen worden opgedragen,
bijvoorbeeld huishoudelijke klussen of schoolwerk. De ouders staan toe dat het
kind zijn verantwoordelijkheid niet draagt. Ze zitten er niet achteraan of geven
nooit straf.
Ook leren deze kinderen niet om hun impulsen in bedwang te
houden. De ouders staan toe dat de kinderen al hun gevoelens uitleven, zoals
kwaadheid, zonder dat ze er voldoende negatieve consequenties aan verbinden. Een
van beide (of beide ouders) kan zelf problemen hebben met het in de hand houden van zijn gevoelens en impulsen.
Als we het hebben over grenzen, bedoelen we redelijke regels
en consequenties. Zowel [cliënten] Hans als Gina kregen als kind te weinig
grenzen. In zekere zin werden ze opgevoed tot veeleisendheid. Ze werden
grootgebracht in een permissieve sfeer, waarin alles mocht en waarin ze werden
verwend en in alles hun zin kregen.
Ouders staan vaak model voor zelfcontrole en zelfdiscipline.
Ouders zonder zelfcontrole krijgen kinderen zonder zelfcontrole.
Bron 2 Afhankelijk makende
toegeeflijkheid
De bron van afhankelijke veeleisendheid zijn ouders die zodanig toegeeflijk zijn
ten opzichte van hun kinderen, dat ze hen afhankelijk van zich maken. De ouders
nemen de dagelijkse dingen van hen over, zij nemen de beslissingen en ruimen de
moeilijkheden uit de weg. De omgeving is zo veilig en beschermd en van het kind
wordt zo weinig verwacht dat het kind ertoe wordt gebracht om dit soort
verzorging op te eisen.
Bron 3 Veeleisendheid als verweer
tegen andere valkuilen
Voor de meerderheid van onze cliënten is veeleisendheid een vorm van verweer
tegen of compensatie voor andere valkuilen - meestal minderwaardigheid,
emotionele verwaarlozing of sociaal isolement. Voor de bron van deze gevallen
van veeleisendheid moet je het hoofdstuk van die onderliggende valkuil lezen.
Het verhelpen van veeleisendheid
Het is duidelijk dat veeleisendheid als maatschappelijk verschijnsel tot grote
problemen leidt - het is de hoofdoorzaak van het
consumentisme, dat met zijn bijbehorende uitputting van natuurlijke bronnen een
dodelijk gevaar voor de mensheid vormt. Het is voor een verstandige en rationele
visie op de wereld dus van groot belang dat het probleem van veeleisendheid
aangepakt wordt.
Uit het lijstje van oorzaken is ook meteen volkomen
duidelijk wat
eraan gedaan kan worden. Wat daar staat als wat de ouders fout doen, kan meteen
omgekeerd worden tot wat de ouders wel moeten doen: het stellen van regels,
beperkingen en grenzen. Dat kan meteen vertaald worden naar wat men aan de
veeleisende groepen, de maatschappelijke veeleisendheid, moet doen: het stellen van
regels, beperkingen en grenzen, en het consequent handhaven van die regels, beperkingen
en grenzen. Omdat degenen op wie dit van toepassing is volwassenen zijn, kan men
dit aanvullen met het uitleggen van het waarom van die regels,
beperkingen, en grenzen,
Nu kan iedereen zien aankomen dat hiertegen grote
hoeveelheden bezwaren zullen komen, vanuit verschillende groepen en
verschillende motivaties. Eerst reproduceren we daarom wat de psychologen hebben
geschreven over de mogelijkheden van de veeleisende om op eigen kracht te
veranderen:
|
Toen we dit hoofdstuk schreven, bleven
we steeds het gevoel houden dat het de moeite niet loonde. We weten dat
weinig mensen met deze valkuil dit hoofdstuk zullen lezen. Mensen met deze
valkuil willen zelden veranderen. Ze lezen helemaal geen zelfhulpboeken. Ze
willen helemaal niet in therapie. Ze geven anderen de schuld van hun
problemen en ze doen alles om de status quo te handhaven.
Als jij de uitzondering op de regel bent - een veeleisend
mens, die toch dit hoofdstuk leest - is dat waarschijnlijk omdat je zo'n
hoge prijs betaalt voor je valkuil dat je er niet meer omheen kunt. Je
echtgeno(o)t(e) heeft een scheiding aangevraagd, je geliefde wil er een punt
achter zetten of je dreigt je baan te verliezen. Er is sprake van een
crisissituatie.
We realiseren ons dat veel van de patronen die met
veeleisendheid te maken hebben en die we eerder in dit hoofdstuk hebben
besproken voor jou niet van belang zijn. Het kan jou niet zoveel schelen dat
je veeleisendheid niet eerlijk is ten opzichte van anderen. Het kan je niet
schelen dat je anderen pijn doet. Je bent egoïstisch. Jij alleen telt. Je
hebt daarmee een grote achterstand als het gaat om het opbouwen van
motivatie. |
|
Het boek beschrijft de reden achter deze
houding als dat in normale omstandigheden de veeleisende meestal helemaal geen
probleem heeft met zijn houding, alleen zijn omgeving heeft er last van. Pas in
extreme omstandigheden, zoals het aangehaalde voorbeeld van de scheiding, wil de
veeleisende ook wel hulp zoeken, maar zelfs dan is zijn aanvankelijke houding
dat hij dat doet vanwege de problematische houding van de anderen. Als hij op
zijn eigen gedrag wordt aangesproken, komen er excuses uit de volgende lijst
naar buiten:
Excuses voor veeleisendheid
-
Ik doe er niemand kwaad mee.
-
Iedereen maakt er zo'n heisa van.
-
Ik ben speciaal en ik verdien het.
-
Ze pakken me toch niet.
-
Ik zorg gewoon goed voor mezelf, en dat
zouden anderen ook moeten doen.
-
Het is gewoon gezond om mijn woede te
uiten.
-
Als ik maar slim genoeg manipuleer, kan
ik wel mijn zin krijgen.
Ook dit kan meteen vertaald worden naar
zijn maatschappelijke variant. Daaruit volgt meteen dat het beroep doen op
vrijwilligheid nauwelijks of niet zal werken. De voordelen van veeleisendheid en
aard van de excuses zijn zodanig dat de veeleisende groep de reden van maatregel
niet inziet en wel dat ze er nadeel aan hebben, dus ze zullen zich, bewust of
onbewust, sterk verzetten.
Vanwege de voorspelbaarheid van dit verzet zou men ook
kunnen overwegen om dan maar niet tot gedwongen maatregelen over te gaan, en het
met langdurig modderen met vrijwilligheid te blijven proberen. Ook
voor deze optie heeft het boek goede raad:
|
Je excuses helpen je om de realiteit van de
situatie te ontkennen. Als je zo doorgaat dan zul je een hoge prijs gaan
betalen voor je veeleisendheid en impulsiviteit. Het feit dat je dit leest
laat zien dat er al iets aan de hand is. |
|
Wat
hier weer in de je-vorm is geformuleerd, geldt in dit geval voor de maatschappij
als geheel. Dat steeds meer mensen opmerken dat er iets is met onze
psychologische houding
tegenover de wereld is alleen veroorzaakt door de steeds sterkere tekenen dat er
iets ernstig misgaat met de fysieke wereld: uitputting van energie- en andere
hulpbronnen, klimaatopwar-ming, overbevolking. Het is het groeiende besef van
deze hoge prijs, alleen al als mogelijkheid, die steeds meer ogen opent. De overigen,
nog steeds het overgrote deel, verkeren nog steeds in het eerste stadium: je
excuses helpen je om de realiteit van de situatie te ontkennen
De maatschappelijke toepassing
In het bovenstaande zijn al wat parallellen met de
maatschappelijke werkelijkheid getrokken. De kritische waarnemer kan ze met
gemak aanvullen met vele andere uit de dagelijkse praktijk van de maatschappelijke dynamiek.
De verwende veeleisendheid lijkt op het lijf geschreven van die mensen die wij
tot de top van de maatschappij rekenen, met name de welgestelden onder hen. Het
is bijna zielig om deze mensen onder dit mes te leggen, ware
het niet dat net als in het individuele geval, de anderen zoveel onder hun
veeleisendheid te lijden hebben. Met hun relatieve en absolute rijkdom, en hun
maniakale streven naar nog meer, zijn ze vanuit deze analyse zonder meer
pathologisch (ziekelijk) naast pathetisch (zielig)
. Het toppunt van veeleisendheid is natuurlijk om van degenen die ze met hun
rijkdom arm houden, ook nog eens te eisen dat ze zich koest houden
.
Maar ook aan de andere kant van het maatschappelijke spectrum
kunnen er harde lessen worden geleerd. De geestelijke toestand van velen onder
de armen en "kanslozen" past uitstekend bij wat boven beschreven is als
afhankelijke veeleisendheid
.
En als derde zien we ook een aantal verschijnselen terug die
nog het meest neutraal als "cultureel" te omschrijven zijn. In het lijstje van
impulsieve afhankelijkheid vinden we veel van de eigenschappen waarmee diverse
minderheidsgroepen in Nederland zich, als groep, onderscheiden: ze komen
maatschappelijk slecht vooruit (veel school drop outs), steeds meer mensen krijgen genoeg van ze, ze
leven chaotisch en weinig gedisciplineerd (zie zwarte wijken), zijn vaak verslaafd of overdadig dik,
hebben problemen met politie of school (dus met autoriteit), hebben veel gebroken
gezinnen. Ten overvloede worden de reacties van de betrokkenen ook heel goed
gekarakteriseerd door de excuuspunten 2 (wat een heisa: "Het gaat toch goed met
de meesten van ons"), 3 (ik ben speciaal: "Wij hebben het ware geloof en daar
mag niemand aankomen"), 4
(ze pakken me niet; is tot nu toe uitgekomen), 6 (woede uitbarstingen; zie
Mohammed B, Parijse rellen) en 7 (slim manipuleren: "Uw artikel is
discriminatie!").
Hoewel dit drie verschillende velden van toepassing zijn,
hebben ze wel op zijn minst een gemeenschappelijke achtergrond. Die achtergrond
is al te destilleren uit de drie bronnen voor veeleisendheid: 'De
kinderen krijgen alles wat ze willen. Dat geldt voor spullen maar ook mogen ze
gewoon doen wat ze willen ...' , 'Ze werden grootgebracht in een
permissieve sfeer, waarin alles mocht en waarin ze werden verwend en in alles
hun zin kregen.', en 'De omgeving is zo veilig en beschermd en van het
kind wordt zo weinig verwacht dat het kind ertoe wordt gebracht om dit soort
verzorging op te eisen.'. Het gezamenlijke effect hiervan staat daar in
feite ook al: 'Ouders staan vaak model voor zelfcontrole en zelfdiscipline.
Ouders zonder zelfcontrole krijgen kinderen zonder zelfcontrole.' Want dat
is meteen de gemeenschappelijke eigenschap achter de bovenstaande toepassingen:
het is gebrek aan zelfcontrole en zelfdiscipline.
Met deze termen in handen is het meteen een
stuk makkelijker om nog een groot aantal gevallen van veeleisendheid op te
sporen, op allerlei onverwachte terreinen. Zo is er sinds niet al te lange tijd
discussies gaande over overconsumering en over vrijheid. In beide gevallen
blijkt veeleisend een belangrijke inspiratiebron te zijn van een van de
partijen, zie voor overconsumering hier
, en voor vrijheid hier
.
Naar Veeleisendheid, psychologisch
, Sociologie, overzicht
, of naar site home
.
|