Bronnen bij Westerse cultuur: macho

Om naast een verzameling over de culturele verschillen in de man-vrouw-verhoudingen uitleg of detail er ook nog eentje over machogedrag op te zetten, lijkt een vorm van overkill. Maar de onderwerpen zijn ook minder strikt niet precies hetzelfde, en macho is toch duidelijk weer een graadje of twee erger.

Maar er is nog een argument dat ertegen pleit: het is allemaal nogal bekende stof. dat wil zeggen: voor normale mensen. maar normale mensen geven ook toe dat er fundamentele verschillen zijn tussen man en vrouw, en hele volksstammen aan sociologen willen dat in diverse mate hardnekkig ontkennen uitleg of detail . En dit is een sociologisch onderwerp.
 
Dus toch nog maar een verzameling "macho". Die begint aan de grens van de Germaanse en Latijnse wereld (de Volkskrant, 30-04-2012, door Leen Vervaeke):
  België trekt beerput seksuele intimidatie open

'Ach meiske', kreeg Ireen Houben te horen toen ze bij haar chef ging klagen over seksuele intimidatie. De radioredactrice werd naar eigen zeggen jarenlang vernederd en misbruikt door de populaire presentator Jos Ghysen. Haar overste greep niet in. 'Wat kan ik doen?, zei hij. 'Hij is het vlaggenschip. Heb nog een paar jaar geduld, dan gaat hij met pensioen.'
     Afgelopen week kwam Houben naar buiten met haar verhaal, 25 jaar na de feiten. En zij is niet de enige in Vlaanderen. Sinds het schandaal rond N-VA-politicus Pol Van Den Driessche, die aftrad omdat hij jarenlang zijn werkneemsters zou hebben lastiggevallen, zijn de Vlamingen in de ban van seksuele intimidatie.
    De ene na de andere vrouw getuigt in de Vlaamse media over de benarde positie van vrouwen op de werkvloer in de jaren zestig, zeventig en tachtig. De Vlaamse omroepen, ziekenhuizen, universiteiten en politiek waren mannenbastions, waar vrouwen werden beschouwd als loslopend wild. 'Je moest er maar mee leren leven', vertelde de 87-jarige Paula Semer, een van Vlaanderens eerste tv-presentatrices, op Radio 1. 'Het werd beschouwd als normaal en dat vond ik zo erg.'
    Maar sinds twee (vermeende) slachtoffers van Pol Van Den Driessche het stilzwijgen verbraken, is het hek van de dam. Steeds meer vrouwen lichten het deksel van het vunzige verleden.   ...

Het past volledig in de hier geschetste lijn van het steeds slechter worden van culturen als je van noord naar zuid gaat. Hier is er sprake van een tussenstap, in dat de Vlamingen nog wel een noordelijke taal hebben, maar wel dus al een deel van de zuidelijke cultuur, in dit geval het macho-verschijnsel. Wat via Frankrijk en Italië naar het zuiden toe steeds erger wordt, om wat betreft de min-of-meer westerse wereld zijn hoogtepunt te vinden in de Latijns-Amerikanen cultuur.
    Aan welke lijn ook in dit artikel nog even geraakt wordt:
  Sommige vrouwen lijken ook moed te putten uit de ondergang van Dominique Strauss-Kahn. Zoals in Frankrijk één aanklacht een hele stroom van onthullingen op gang bracht ...

Wat tevens raakt aan een tweede, parallel lopende, lijn: die van de machtscultuur. Het verhaal van Dominique Strauss-Kahn is natuurlijk ook een verhaal over macht en het misbruik ervan. Waarover zo meteen meer, na een tweede bericht, als bevestiging, over de vrouwenkwestie (Volkskrant.nl, 01-05-2012, door Evert van Wijk. Evert van Wijk is Nederlander en werkt als communicatieadviseur voor o.a. Belgische toppolitici, waaronder oud-premier Yves Leterme. Hij is auteur van Waarom Belgen niet kunnen voetballen en Nederlanders nooit wereldkampioen worden - over cultuurverschillen tussen Belgen en Nederlanders, Lannoo (BE) en Scriptum (NL), 2010, 3e druk.):
  'De Belgische maatschappij is vrouwonvriendelijker dan de Nederlandse'

België staat al twee weken in rep en roer nadat een reeks bekende Vlamingen van hun voetstuk is gevallen in verband met verregaande ongewenste intimiteiten. De kans dat dergelijke incidenten zich op dezelfde schaal in Nederland voordoen is volgens Evert van Wijk een stuk kleiner omdat ons land een minder machoachtige man/vrouw-relatie kent. ...


Toen ik halverwege de jaren tachtig als Nederlander voor het eerst in België werkte, viel het me op dat er meer vrouwen dan in Nederland in full time jobs werkzaam waren.
    Aanvankelijk dacht ik dat dit kwam door een hogere emancipatiegraad in België. Maar toen ik beter keek zag ik, dat de Belgische maatschappij stukken vrouwonvriendelijker is dan de Nederlandse.
    Al snel ontdekte ik dat in tegenstelling tot België, in die tijd de kinderopvang in Nederland bij lange na niet zo goed geregeld was. (...) Wellicht dat het daardoor voor veel Vlaamse vrouwen gemakkelijker is om fulltime te gaan werken.
    Een ander aspect waarop Belgen en Nederlanders verschillen is het rollenpatroon en de daarmee gepaard gaande relatie tussen mannen en vrouwen. Het gaat daarbij niet alleen over de man/vrouw-relatie, maar ook over machogedrag, vrouwen in topfuncties, verdeling van huishoudelijke taken, aanwezigheid van beide partners op ouderavonden, enzovoort. Je komt het overal tegen, zelfs in televisiequizzen. Toen vorig jaar Vlaams parlementair verslaggeefster Linda De Win te openlijk haar best deed om 'De Slimste Mens van Vlaanderen' te worden, was ze in de ogen van een deel van het mannelijke publiek net iets te streberig. In een meer masculiene maatschappij als België mag een vrouw niet te ambitieus zijn en daarom kreeg zij op allerlei internetfora en in andere media heel wat bagger over zich heen.   ...

Populair gezegd: Je staat al gauw als bitch of hoer bekend - volgens het mannelijke publiek.

De grens over wordt het erger. Naar het zuiden, natuurlijk (De Volkskrant, 01-06-2011, door Ariejan Korteweg):
  Seksisme in politiek te kijk gezet

'Op dagen dat ik naar het parlement moet, trek ik nooit een jurk aan', bekent minister van Sport Chantal Jouanno. 'Ik dacht vaak: luister liever naar wat ik zeg dan dat je me met de ogen uitkleedt', verzucht een ex-staatssecretaris. 'Als er alleen mannen in de buurt zijn, overheerst het machismo', zegt een voormalig minister.
    Dat twee Franse politici - voormalig IMF-topman Dominique Strauss-Kahn en staatssecretaris Georges Tron - verwikkeld zijn in een zedenzaak, brengt een onverwachte coming-out teweeg. Ineens beginnen vrouwelijke politici te vertellen over hoe ze in hun dagelijkse werk slachtoffer zijn van seksisme. Het is alsof het deksel van een beerput gaat.
    De verhalen die naar buiten komen, getuigen van een wijdverbreid gebruik. ...
    Zo regent het al een paar dagen getuigenissen in Frankrijk. Soms gebeurt dat met naam en toenaam, zoals socialistisch parlementariër Aurélie Filipetti, die met weerzin een mannelijke collega citeert: 'Jacht, dat is als vrouwen; je hebt altijd spijt van de schoten die je niet hebt gelost.' De politiek zou een voorbeeld moeten zijn, zegt ze. In werkelijkheid loopt het mijlen achter.  ...
    Met name vrouwelijke fractiemedewerkers moeten het vaak ontgelden. Ze worden aangesproken als 'kippetje' of 'duifje' en worden zelden serieus genomen. Een voormalig medewerkster herinnert zich wat er werd gezegd als ze haar zin kreeg: 'Vooruit dan, omdat je zulke mooie ogen hebt.'   ...

Hetgeen dus ook weer verder naar het zuiden steeds erger wordt. Het voorbeeld ligt natuurlijk in de wereld waaraan het verschijnsel zijn naam ontleent (de Volkskrant, 03-03-2012, door Rob Vreeken):
  Interview |  Gary Barker leidt de Braziliaans-Amerikaanse tak van 'MenEngage

Jongens in Rio keren zich af van machocultuur

Tussen de drugsrunners en de rappers in de sloppenwijken van Rio ontdekte Gary Barker jongens die een andere manier van man zijn zoeken.

Mannenbeweging? Klinkt naar de jaren zeventig. ...
    Voor Gary Barker begon het in de favelas, de sloppenwijken van Rio de Janeiro, en de achterbuurten van Chicago. ...
    Hij deed aan aidspreventie, probeerde huiselijk geweld te bestrijden, zag heel veel tienermeisjes zwanger worden en schreef een proefschrift over adolescente jongens. Daar, te midden van de rappers, getatoeëerde kleerkasten en drugsrunners, ontdekte hij jonge mannen die anders wilden zijn en dúrfden zijn. Anders dan de oude vorm van extreme mannelijkheid die in de sloppen dominant is: Als iemand verkeerd naar je kijkt, sla je hem in elkaar. Als je vriendin brutaal is, krijgt ze een hengst. Als je een vrouw zwanger maakt, is dat háár zaak.    ...

Waarschijnlijk is Arabië-correspondent Rob Vreeken hierdoor aangesproken geraakt, aangezien hij één van de verspreiders is van de theorie dat het dragen van een boerka wijst op verlichting uitleg of detail . Net als het hebben van pijn in je vinger er op wijst dat je er níet opgeslagen hebt - omdat het eens in de duizend keer voor komt dat die pijn verbeelding is.
    Maar dit is dus die werkelijkheid:
  de (...) vorm van extreme mannelijkheid die in de sloppen dominant is: Als iemand verkeerd naar je kijkt, sla je hem in elkaar. Als je vriendin brutaal is, krijgt ze een hengst. Als je een vrouw zwanger maakt, is dat háár zaak.

De Latijns-Amerikaanse macho-cultuur. Ze zit achter alle weerzinwekkende verschijnselen van die cultuur. Net als achter, op zijn minst als deelverklaring, de meeste weerzinwekkende verschijnselen in niet-westerse culturen.

En hier is nog zo'n cultuur (Volkskrant.nl, 27-06-2012, redactie, uitleg of detail ):
  dJournaliste 'als stuk vlees voor uitgehongerde leeuwen' aangerand op Tahrirplein

Opnieuw is een journaliste aangerand op het Tahrirplein in Caïro. Duizenden Egyptenaren hadden zich daar verzameld om de uitslag van de verkiezingen te vieren.


De 22-jarige Natasha Smith beschrijft in detail hoe een 'groep beesten' haar volledig uitkleedde en naar haar borsten greep. Uiteindelijk kon ze via een medische post toch ontsnappen. 'Het enige wat ik zag, waren vuile grijnzen', aldus Smith op haar blog. 'Ik werd heen en weer geslingerd, als een vers stuk vlees voor uitgehongerde leeuwen. Om nog te zwijgen van het gejoel, dat alsmaar dreigender werd.'
    Afgelopen zondag in Caïro: het bericht dat Mohammed Morsi de eerste democratisch verkozen leider wordt, wordt met gejuich onthaald. Smith, die als journaliste zal afstuderen aan de 'university college' van Falmouth, was op het bewuste plein om een documentaire over vrouwenrechten te draaien.
    De uitgelaten sfeer in haar omgeving sloeg echter snel om. 'Ik merkte dat de menigte toenam naarmate ik het einde van de brug bereikte. Ik besloot om rechtsomkeer te maken, om het Tahrirplein te vermijden. Ik probeerde mijn camera terug in mijn rugzak te stoppen en samen met mijn vrienden te vertrekken. In één seconde veranderde alles echter. Ik werd al een tijdje betast, maar plots werd ik weggetrokken van mijn vriend en met steeds meer geweld aangepakt. Ik schreeuwde. Ik zag wat er aan het gebeuren was, maar kon er niets tegen doen. Ik kon niet geloven dat ik in deze situatie verzeild geraakt was.'
    De machteloze studente werd vervolgens helemaal uitgekleed. 'Ik dacht dat het met mij gedaan was. Zo zou ik dus sterven. Maar ach, ik had een goed leven gehad. Wat er ook gebeurde, het zou snel voorbij zijn.'   ...
    Smith is niet de eerste persvrouw die het in Egypte zwaar te verduren kreeg. Tijdens de plaatselijke revolutie vorig jaar overkwam CBS-correspondent Lara Logan hetzelfde. Zij verklaarde toen dat mannen haar 'verkracht hadden met hun handen'. In november onderging de Egyptische journaliste Mona Eltahawy hetzelfde lot.   ...

Barbaren.

Waar we nu dus ook in Europa mee geconfronteerd worden (de Volkskrant, 27-06-2012, door Leen Vervaeke):
  Tijd voor koekje-van-eigen-deeg-heer

Tussentitel: In veel Belgische steden vormen opdringerige mannen een probleem

De Vlaamse stad Mechelen kwam vorige week met een opmerkelijk plan. De politie gaat er 'lokdames' inzetten: vrouwelijke agenten in burger die opdringerige jongemannen moeten betrappen. In Mechelen klagen veel vrouwen dat ze zich niet meer in een zomerjurk of een rokje op straat kunnen vertonen zonder voortdurend vulgaire taal te moeten aanhoren. De 'lokdames' moeten daar een einde aan maken. Bij het minste of geringste hitsige commentaar zullen zij hun ongewenste aanbidders een zware berisping of zelfs een boete geven.
    Een onzinnig plan, natuurlijk. Zoals een columniste van het weekblad Knack het verwoordde: 'Door die jongens een boete te geven die ze wellicht toch nooit zullen betalen, doen we niets aan hun vooroordelen. Op die manier krijgen ze geen greintje meer respect voor vrouwen.'    ...

Nee, dat klopt. We worden nog even in spanning ingehouden over de bron:
  Hoe onzinnig ook, voor een deel was het plan te begrijpen. In veel Belgische steden vormen opdringerige mannen een probleem. Dat merkte ik gisteren in mijn eigen stad Brussel. Thuisgekomen na een half uurtje hardlopen, bleek ik mezelf te hebben buitengesloten. Ik moest tien minuten voor mijn voordeur wachten tot mijn vriend de sleutel zou komen brengen.
    Die tien minuten leken wel een uur. Iedere voorbijganger - of in elk geval die van het mannelijke geslacht en van Noord-Afrikaanse afkomst - probeerde mijn aandacht te trekken. Niet met charmante complimenten, maar met gore, seksistische praat. Eigen schuld, waarschijnlijk. Had ik maar geen spandex loopbroek moeten aantrekken.

Inderdaad: moslims. Allah is de absolute baas, Allah is een man, dus alle mannen zijn absoluut de baas.
    En hinderlijk is een eufemisme:
  In mijn vroegere Amsterdamse wijk, waar de moslims blijkbaar beter waren opgevoed, had ik nooit last van zulk machogedrag. Wel in Tunesië, waar ik vorig jaar regelmatig kwam. Daar kon ik het, denkend aan mijn retourticket, makkelijk weglachen. Maar in mijn eigen stad irriteerde het me gisteren verschrikkelijk. Ik wilde gewoon de kleding kunnen dragen die ik verkoos, zonder als een hoer te worden behandeld.

Het is een vrijheidsbeperking.
     En het verschijnsel verspreidt zich al als de pest (de Volkskrant, 28-06-2012, ingezonden brief van L.M.C. van de Weygaert, Doornenburg):
  Koekje van eigen deeg

Leen Vervaeke doet verslag van de alsmaar toenemende intimidatie van vrouwen door met name moslimmacho's ('Koekje van eigen deeg', 27 juni). Kennelijk rukt een ziekelijke, hitsige moslimmachomentaliteit vanuit Noord-Afrika via de Franse steden steeds verder op naar het noorden.
    Toen mijn jongste dochter in Nice studeerde, kon ze zich niet op straat begeven zonder dat zij belaagd werd. Toen mijn dochter bezoek kreeg van haar twee zussen, moesten ze zich met stokken op straat begeven om zich de Noord-Afrikanen van het lijf te houden.
    Voortdurend moest zij in Nice anticiperen, van straathoek tot straathoek en van winkel tot winkel, of het volgende traject wel veilig was. Het mocht niet baten. Kort voor haar vertrek werd haar en haar vriendin het mes op de keel gezet. De grens tussen seksuele intimidatie en fysiek geweld is flinterdun. Het idee van Vervaeke om met gelijke munt terug te betalen en mannelijke agenten in burger moslimvrouwen op soortgelijke intimidaties te trakteren, vind ik niet zo gelukkig.
    Ik denk dat het effectiever is de werkelijke boosdoeners aan te houden en vervolgens met een rokje en welgevulde blouse het politiebureau uit te jagen. Dat is echt een koekje van eigen deeg.

Een glasheldere illustratie van het verschijnsel dat immigratie van mensen immigratie van cultuur betekent. En waar die mensen komen uit een streek met een achterlijke cultuur, importeer je dus met de mensen hun achterlijke, niet-westerse cultuur. Hetgeen, gezien de taaiheid van het verschijnsel, slechts op één manier voldoende verholpen kan worden: remigratie van de achterlijken terug naar hun eigen cultuur. In ieder geval bij gebleken overtredingen.


Naar Westerse cultuur , of site home .

29 jun.2012