Misbruik |
DE ANDERE KANT - NÍET
IN DE KRANT
|
|
Na een lange aanloopperiode is eindelijk het rapport gepubliceerd van de
onderzoekscommissie naar kerkelijk misbruik, de commissie-Deetman,
wat een nieuwe brede stroom commentaar losmaakte. Over dat commentaar vallen kanttekeningen
te plaatsen (de Volkskrant, 20-12-2011, ingezonden brief van Meindert
Muller, Born)
|
Buiten proporties
Ik heb in de inmiddels beruchte periode zes jaar op het seminarie van
de Salesianen gezeten, vier jaar in
Ugchelen en twee jaar in 's-Heerenberg.
En zes jaar heb ik me daar volkomen
veilig gevoeld en ben ik geen
moment seksueel benaderd, laat
staan misbruikt. Het was voor mij al
met al een fijne tijd. Een aantal klasgenoten
met wie ik nog altijd contact
heb, heeft eenzelfde ervaring.
Ik vind het dan ook een gotspe
wanneer Bert Wagendorp in zijn column
'Pijdragers' (Ten eerste, 17 december)
het rapport-Deetman als
volgt samenvat: 'Bij de Salesianen
van Don Bosco kon je je als pupil
maar op één manier tegen de gewelddadige
trekjes van de broeders
beschermen: door hen seksueel ter
wille te zijn. Dat hoorde bij de 'interne
kloostercultuur'.'
De feiten die naar buiten zijn gekomen
dankzij slachtoffers, journalisten
en Deetman zijn wanstaltig
genoeg en besmeuren mijn herinnering.
Niemand, ook de slachtoffers
niet, is erbij gebaat als deze feiten
nog eens worden uitvergroot; dat
hebben die feiten helaas niet nodig.
En er waren en zijn heel wat Salesianen
voor wie ik het hartstochtelijk
zou willen opnemen en aan wie ik
een goede tijd en een goede opleiding
te danken heb. |
Hier wat stukjes uit de column van deze rabiate reljournalist (de Volkskrant,
17-12-2011, column door Bert Wagendorp):
|
Pijdragers
... Bij de Broeders van Liefde, schrijft Deetman, was
sprake van systematisch 'misbruik van de eigen kweek', de Broeders van
Liefde in opleiding, zeg maar. Bij de Salesianen van Don Bosco kon je je
als pupil maar op één manier tegen de gewelddadige trekjes van de
broeders beschermen: door hen seksueel ter wille te zijn. Dat hoorde bij
de 'interne kloostercultuur'.
Het zijn de schijnheilige namen van de ordes die het allemaal
nog wranger maken: bij de Congregatie van Onze Lieve Vrouw van de Zeven
Smarten loerden ze ook op je.
Het waren de laatste restjes wir haben es nicht gewusst
die gisteren werden opgeruimd - en tevens werd de voormalige
aartsbisschop van Utrecht Simonis definitief ontmaskerd als een
ordinaire aartsleugenaar. Zijn pontificale ontkenning bij Pauw &
Witteman, later voor de rechter onder ede herhaald, dat hij het niet
had geweten, werd door Deetman in zijn gezicht tot ontploffing gebracht:
'Van onwetendheid (...) was geen sprake.' ... |
Reden om eens naar de getallen te kijken. Wagendorp noemt ze zelf:
|
Tussen de tien- en twintigduizend minderjarigen zijn in de jaren
tussen 1945 en 2010 misbruikt door rooms-katholieke geestelijken. Dat
blijkt uit het rapport van de commissie-Deetman, die anderhalf jaar lang
onderzoek heeft verricht naar de geile en pedofiele kant van de r.k.
kerk.
Het is een ruwe schatting, gebaseerd op de aanname dat van
alle katholieke 40-plussers tussen 0,3 en 0,9 procent als kind
ervaringen heeft opgedaan met seksuele toenadering door dienaars van de
kerk. |
Tussen de 0,3 en 0,9 procent. De vraag is natuurlijk: "Is dit veel?".
Het antwoord, zoals op deze website vele malen toegepast, is: dat hangt af van
de norm
- absolute waarden bestaan niet.
Wat is in dit geval de norm? Nou, dat is zo moeilijk te verzinnen: dat is het
misbruik in de maatschappij als geheel. Daarvoor hebben we niet direct cijfers,
maar gezien het feit over "gewoon" seksueel misbruik (bij het misbruik door
priesters gaat het voornamelijk over jongens) enkele tientallen procenten van de
vrouwen melden daar ooit aan ten prooi te zijn gevallen, mag je aannemen dat het
cijfer voor de "kerkelijke" vormen van misbruik in de rest van de maatschappij
minstens in de meerdere procenten ligt. Waarna de 0,3 tot 0,9 procent voor kerkelijk
misbruik er ineens heel magertjes uitzien.
En geen aanleiding lijken te vormen voor de hoeveelheid aandacht en de
gebruikte terminologie waarvan nu sprake is.
Hier is nog een tegenwerping mogelijk: de kerk en priesters worden op het
vlak van morele waarden een voorhoede te vormen. In welk geval er wel sprake is
van hypocrisie. In de woorden van Wagendorp:
|
Nederig zwijgen als het graf lijkt me daarom het beste. Geen
stichtelijk woord meer, geen moralistisch vertoog of leidraad voor de
gelovigen, geen encyclieken: gewoon de hypocriete bekken een hele tijd
potdicht - liefst voorgoed. |
Maar laten we nu dus consistentie van opvattingen als norm nemen. En kijken
naar de consistentie van Bert Wagendorp, en de andere linksige intellectuele
veroordelaars van de christelijke kerk. En kijken naar de uitspraken over en
houdingen ten opzichten van een andere kerk, die veel en veel meer op zijn
kerfstok heeft dan de katholieke, of de christelijke.
Ja, natuurlijk: de
islamitische
. Ten opzichte van de vele vormen van misbruik van die kerk hebben
de linksige moralisten een totaal andere houding: die van vergoelijking,
verzachting, "We moeten er begrip voor hebben", en vooral: "Je mag er niets over
zeggen". En wie het wel doet, is een racist en een fascist, en
medeverantwoordelijk voor de Jodenvervolging en de holocaust - en de dood van
Anne Frank
.
Voor deze linksige intellectuelen, waaronder dus Bert Wagendorp gelden dus
deze woorden:
|
Nederig zwijgen als het graf lijkt me daarom het beste. Geen
stichtelijk woord meer, geen moralistisch vertoog of leidraad voor de
Nederlandse burgers, geen multiculti-ideologieën: gewoon de hypocriete
bekken een hele tijd potdicht - liefst voorgoed. |
Maar waar de katholieke kerk nu enige bescheidenheid ten toon spreidt, kunnen
we dat van het linksige intellectuele geestelijk-misbruiktuig
dat zo graag de christelijken de les leest
en de islam bewondert
, met name de dolle honden van het
type Wagendorp, Van Jole, Ramdas, Grunberg, Van Rossem, Sitalsing, enzovoort,
totaal niet verwachten.
|
Rijnlandmodel
- 21 december 2011 |
|