Allochtone evenredigheid: de allochtone eisen
| 21 feb.2007 |
De allochtone kant van de multiculturalistische roep om allochtone
evenredigheid heeft twee kanten: het kweekt een verwachting bij hen, en bij
het niet-vervullen van die verwachting omdat er voor de meeste hogere banen
nu eenmaal niet voldoende allochtonen voorhanden wegens onvoldoende
vooropleiding, een ruime mate van wrokkigheid:
Uit: De Volkskrant, 15-02-2007, door Willem Beusekamp
Interview | Ahmed Aboutaleb
‘Dit is ’n signaal dat we
er echt gaan bijhoren’
De aanstaande staatssecretaris van Sociale Zaken krijgt geen genoeg van de
tv-camera’s, die zelfs vanuit Marokko zijn gekomen en tot in de Amsterdamse
raadszaal zijn doorgedrongen. ...
Dat is net als al zijn overige verklaringen het beste als
volgt samen te vatten: voor Ahmed Aboutaleb, in 1961 geboren in Marokko, kan
het jaar niet meer stuk.
Letterlijk: ‘Als moslim en als kind van een eenvoudige
immigrant uit het Rifgebergte mag ik dit land meebesturen. Dit is bijzonder,
bijzonder, bijzonder. Ik koester dit moment. En ik ben heel trots op
Nederland, waar dit mogelijk is. Ik ben trots op al die Nederlanders die mij
dit vertrouwen geven.
‘Het is tevens een signaal dat we er echt gaan bijhoren en
dat we het vanzelfsprekend gaan vinden dat net als in Amerika
immigrantenkinderen op de hoogste posities kunnen komen.’
Hoeveel voorkeurstemmen kreeg hij ook al weer in maart vorig
jaar? Hij kan het cijfer dromen. ‘Dat waren er 46 duizend en 217!’
...
Red.: Aboutaleb is een van de meest redelijke
allochtonen, zoals blijkt uit de rest van het stuk, maar de uitspraak dat zijn
benoeming een teken is dat allochtonen er bij gaan horen is onjuist en
contraproductief. Het erbij horen betekent alleen dat indien deze kwalificeren
voor bepaalde banen, ze ook daarvoor in aanmerking komen - en als ze dat niet
doen, ze die niet in aanmerking komen. En zo kan het dus prima mogelijk zijn dat
allochtonen nauwelijks in topbanen zitten, en er toch bij horen.
De contraproductiviteit van de door multiculturalisten
verwekte verwachtingen is overduidelijk. Want zelfs de op één na hoogste baan is
al niet meer voldoende:
Uit:
De Volkskrant, 15-02-2007, door Mohammed Kaouass, advocaat te Amsterdam.
PvdA doet mij pijn
Tussentitel: Bos laat kans liggen door Aboutaleb niet als minister voor te
dragen
Met verbazing en pijn in het hart heb ik kennis genomen van het bericht
(Voorpagina, 14 februari) dat de Amsterdamse PvdA-wethouder Ahmed Aboutaleb
slechts staatssecretaris van Sociale Zaken zal worden en geen minister.
Waarom heeft de leider van de sociaal-democraten, Wouter Bos,
het niet aangedurfd om historie te schrijven door Ahmed Aboutaleb als minister
voor te dragen? Uit de uitlatingen van Wouter Bos blijkt dat hij de kwaliteiten
van de in Marokko geboren Aboutaleb zeer hoog schat.
Sterker nog, hij heeft tijdens de verkiezingscampagne
Aboutaleb zelf reeds getipt als een toekomstige minister.
Groot zijn dan ook de verrassing en teleurstelling dat Ahmed
Aboutaleb geen minister is geworden. Het is een gemiste kans, want zijn
benoeming tot minister zou in alle opzichten een opmerkelijke doorbraak zijn
geweest. De slogan van het kabinet ‘Samen werken, samen leven’ blijft nu voor
allochtonen zonder betekenis.
Wouter Bos had de mogelijkheid om Nederlanders en allochtonen
het politieke signaal te geven dat de tijden echt zijn veranderd. Nederlanders
hadden kunnen worden geconfronteerd met het gegeven dat allochtonen
daadwerkelijk deel uitmaken van de samenleving en Ahmed Aboutaleb had de
Nederlanders kunnen laten zien dat allochtonen (Marokkanen) in staat zijn hun
verantwoordelijkheid te nemen in de samenleving en dat zij, indien zij een kans
krijgen, ook in staat zijn topfuncties te vervullen. Het zou een geweldige
impuls hebben gegeven aan het proces van integratie.
Meneer Bos: we moeten niet vergeten dat voorbeeldfuncties een
geweldige dimensie hebben in het integratieproces. ...
De benoeming van Ahmed Aboutaleb zou het bewijs hebben
geleverd dat Nederland allochtonen accepteert en opneemt in de samenleving.
Ik vind het jammer dat Aboutaleb het staatssecretariaat heeft
geaccepteerd, want in politiek en psychologisch opzicht betekent dit geen
doorbraak. Sterker nog, wethouder van Amsterdam is van een hogere orde. De
uitspraak van Aboutaleb dat het hem niet gaat om de eer of de titel vind ik
onbegrijpelijk, want daar gaat het wel om, althans voor veel allochtonen.
Ten slotte zou de benoeming van Aboutaleb hebben getuigd van
politieke moed van Wouter Bos. Kennelijk is Nederland nog niet toe aan een
minister van Marokkaanse origine. Het is spijtig dit te moeten constateren.
...
Red.: Kaouass wil een ministerspost, want één op de
vijftien Nederlanders is toch allochtoon? Waarbij hij vergeet dat het aantal
allochtonen in bijvoorbeeld het wetenschappelijk onderwijs, het niveau waarop
een minister dient te functioneren, een factor tien of zo lager ligt.
Maar goed: de Marokkanen "hebben" een staatssecretaris. Dus
moeten de Turken er meteen ook één, anders krijg je natuurlijk scheve ogen en
ruzie: Nehabat Albayrak. Maar dat gaat natuurlijk niet echt helpen- want nu zijn
er weer andere groepen te kort gedaan:
De Volkskrant, 15-02-2007, ingezonden brief van Clark Accord (Amsterdam)
Krabbenton
Waarom zitten er geen Caraïbische
Nederlanders in het kabinet? Ik herken mij hier niet in.
Is dit het resultaat van de 'succesvolle integratie' van
Surinamers in Nederland, of komt dit door de spreekwoordelijke krabbenton waar
Surinamers maar niet uit kunnen krabbelen?
Moeten we dit zien als de dank aan al die Surinamers die
sinds jaar en dag trouw hun stem uit hebben gebracht op de PvdA. Of zijn ze
gewoon niet ministeriabel?
Red.: Het lijkt wel een satire, maar dat is het
ongetwijfeld niet. Overigens was Clark Accord recent in de media op diverse
plaatsen, omdat er een boek van zijn hand verscheen, dus klagen over gebrek aan
aandacht is sowieso volkomen onterecht - daarbij is het uiterst waarschijnlijk
dat een deel van die aandacht juist veroorzaakt is door zijn allochtone,
Surinaamse, achtergrond, onder het motto: kijk die allochtoon het leuk doen. En
klagen over Nederland in het algemeen is ook al onterecht, omdat hij met
dezelfde activiteiten als schrijver in Suriname ongetwijfeld geen droog brood
zou verdienen.
Met als volgende aantekening dat Clark Accord zich
waarschijnlijk in het geheel niet vertegenwoordigd zou voelen door een Surinamer
als de bekende presentator (en advocaat) Prem Radhakishun, omdat deze een
Hindoestaanse Surinamer, en moslim, is terwijl Clark Accord een creool is.
Dus trekken we de lijn door, dan hebben we nu al een
Marokkaanse, een Turkse, een creools Surinaamse en een Hindoestaans Surinaamse
minster in het Nederlandse kabinet - want anders zullen deze groepen zich niet
vertegenwoordigd en gerespecteerd voelen. Maar dat geldt even zeer voor de
Somaliërs, de Kaap-Verdianen, de Bosniërs en nog vele andere groepen waarvan er
aanzienlijke minderheden in Nederland zijn, en die zich kunnen beroepen op het
argument dat ze zich in Nederland tot op het hoogste niveau vertegenwoordigd
willen voelen.
De clou is duidelijk - in beelden gevangen, als in nevenstaande foto van de
deelnemers aan het populairste kinderprogramma van Engeland: Blue Peter
van de BBC, waar hetzelfde proces heeft gespeeld; van iedere minderheden-etnie
móet er iemand in het programma zitten, want "anders spreekt het niet aan bij de
immigranten", en dat er dan geen autochtoon in zit, is gewoon het gevolg van
toeval, en daar moet niets achter gezocht worden.
Oftewel: die roep om allochtone evenredigheid op grond
van de wens om zich vertegenwoordigd en gerespecteerd voelen is ontzettend fout.
Het heeft precies het omgekeerde effect van wat het wil bereiken: de autochtone
Nederlanders zullen zich van de allochtonen afkeren, en de allochtonen zullen
zich met wrok en vijandigheid van de autochtone Nederlanders afwenden. En het
staat voor iedereen duidelijk in de krant te lezen. Deze
twee processen zijn in 2007 en 2008 verder gegaan. Zo heeft de Volkskrant
voor haar website een Marokkaanse columnist aangenomen die er eer in strekt om
autochtone Nederlanders tegen de haren in te strijken met beschuldigingen van
diverse aard. Met voorspelbare reacties (tussen twee haakjes: het voorstel van
PvdA-voorzitter Ploumen is niet meer dan het formuleren dat immigranten zich aan
letter en geest van de Nederlandse samenleving dienen te houden - het
noodzakelijke weren van religieuze symbolen ontbreekt en protserige moskeen
blijven toegestaan):
Volkskrant.nl, Opinie, 23-12-2008, door Sabra Dahhan
Ploumen flirt met de PVV
...
Reacties
...
Willy Jansen schreef op 24-12-2008 18:57
Een op de 40 Nederlanders is Marokkaans. Waarom zijn hier dan drie
Marokkaanse columnisten actief? De Volkskrant heeft toch geen 120
columnisten?!
Dahhan, Bouali en Benali halen bovendien geen acceptabel
niveau als columnist. Hun enige 'verdienste' schijnt te zijn dat ze
Marokkaans zijn. Nogal opportunistisch van de Volkskrant. Zo de wind
waait, waait zijn jasje.
Dahhan is bovendien chauvinistisch Marokkaans-Nederlands en
in die zin een evenknie van Wilders met zijn nationalisme.
Ploumen is op de goede weg. Ze moet echter niet in discussie
gaan met een boerka, een kolom textiel kan zich niet uitdrukken. Verbieden,
die boerka. ...
Red.: De hele reactieruimte laat zien dat er door het
soort schrijverij van Dahhan een steeds sterkere verwijdering ontstaat, en
dat zelfs in het Volkskrant-bolwerk de multiculti-aanhangers ergens
rond één op twee in de minderheid zijn. Deze
verzameling is vergeten bij te houden, maar de volgende bijdrage trok de
aandacht, omdat het ging om een sector die onder druk ligt van de moslims
, waarbij nu een moslim een sterkere rol eist in die sector:
Uit:
Joop.nl, 24-12-2014, door Shervin Nekuee - Socioloog, publicist,
programmamaker
Doorbreek apartheid in Kunst & Cultuur
De politiek moet er toch eens voor zorgen dat immigranten en
hun nageslacht als artiesten het cultuurpaleis binnenkomen én op dezelfde
wijze het theater verlaten
Ik heb zoveel Hollandse vrienden
dat het mij onmogelijk is om continu in etnische scheidslijnen te kunnen
denken. Maar ik ben ook te veel socioloog om het structurele
uitsluitingmechanisme in onze samenleving over het hoofd te kunnen zien.
Na ruim vier decennia aanwezigheid van niet-westerse allochtonen in
Nederland, zijn zij (beter gezegd, wij) opvallend afwezig in het middenkader
binnen de instituties die bepalend zijn voor de identiteit van onze
samenleving: het hoger en middelbaar onderwijs, de kunst en cultuur en het
ontwikkelingssamenwerking. ...
Red.: Een gotspe, komende uit een kring die
boeken wil verbieden (De Duivelsverzen), toneelstukken (Aïsha),
en cartoons. En een dusdanig continue bedreiging vormt voor canbaretiers en
humoristen dat die angstvallig hun mond houden over de islam - vraag aan
John Cleese: "Zou je een film als Life of Brian ook kunnen maken
over de islam?" Cleese: "Nee, je zou vermoord worden". Maar in 2014 zijn de
tijden al zo ver veranderd, dat ook bij Joop.nl er passende
antwoorden mogen verschijnen:
Met speciale aandacht voor dit geval:
"Diskriemenasie!!!" Helaas voor henzelf hebben negers nog minder
gevoel voor consistentie dan moslims. Wat stond er namelijk op de puntejes
van de weggelaten gedeeltes:
En dan wel in het bestuur willen ... Waarna de
volgende herinnering werd opgewekt
:
Uit: De Volkskrant, 25-03-2013, column door Harriet Duurvoort,
media-ondernemer.Kunst, hiphop en kansenwijken
'Als wij hier een rondleiding hebben met een school met islamitische leerlingen,
hangt de volgende dag het schoolbestuur aan de lijn. U heeft een schilderij
getoond van een zekere Breit... nee Breitner. En dat was bloot. Dat moet u
weghangen, anders komen we niet meer!' Dat waren de woorden van Sjarel Ex,
directeur van Museum Boijmans van Beuningen, toen ik hem jaren geleden
interviewde voor een documentaire over de rol die culturele diversiteit speelde
in de kunst.
De dagelijkse praktijk van de kunsteducatie bij een
internationale kunstinstelling in een stad waarin inmiddels een ruime
meerderheid van de jeugd allochtoon is, en arm een laagopgeleid bovendien.
Mijn gedachte was dat je dit soort jeugd makkelijker bereikt door ook
kunstenaars te bieden met een zelfde achtergrond als zijzelf. Kunst moet
anno nu wat vaker een dialoog zijn en niet uitsluitend een westerse monoloog
...
Ik geef ruiterlijk toe dat dit alles niet gespeend was van eigenbelang en
persoonlijke navelstaarderij. Ik wilde als kunstliefhebber, en als gekleurde
vrouw, naast Breitner gewoon wat meer zwarte kunstenaars als Basquiat of Ofili
aan de witte muren. Of Kara Walker. Alle vier zijn mijn cultureel erfgoed.
...
Het gesprek met Ex, en met vele andere professionals uit de beeldende kunst uit
binnen- en buitenland, is nu gebundeld in een boek dat op 4 april gepresenteerd
wordt. Het is het vervolg op twee documentaires die ik maakte: Eén over het
Bronx Museum of the Arts in New York, en of Nederlandse musea daar iets van
konden leren. En één over het kunstklimaat in Engeland, waar diversiteit niet
weg te denken is uit grote musea.
In Londen, waar ik de cross cultural curator van Tate Britain interviewde, werd
benadrukt dat juist kunstenaars met een etnische achtergrond maatschappelijke
thema's verkennen. Bij Tate is men er ook van doordrongen dat we, in
samenlevingen wereldwijd, op een specifiek moment in de geschiedenis leven
waarin het lokale en globale steeds meer in elkaar grijpen, met alle uitdagingen
van dien. En men is geïnteresseerd in hedendaagse kunst die daarop reflecteert.
...
Red.: Juist ja ... We
moeten Rembrandt weghalen, en vervangen door:
... hiphop. Omdat dat zo aangrijpt aan de belevingswereld van ...
... het gajes dat de "kansenwijken" vult. De allochtone
eisen ... Nog weerzinwekkende dan de allochtone cultuur zelf. Hiphop en
schietpartijen. Massaal gebed en onthoofdingen.
Naar Allochtone evenredigheid
,
Allochtonen lijst
,
Allochtonen overzicht
, of site
home
.
|