Allochtone evenredigheid: vertegenwoordigd voelen
| 7
mei 2008 |
Achter een groot deel van de de pogingen om meer allochtonen in allerlei
functies en op zaken als tv te krijgen zit het argumenten: ze integreren beter
als ze zich vertegenwoordigd voelen. Hier gaat het alleen om het argumenten van
dat vertegenwoordigd voelen.
Er zijn wat betreft dat "vertegenwoordigd voelen" in extrema twee
mogelijkheden: allochtonen voelen zich door mensen van eigen etnie wel of niet
meer vertegenwoordigd dan door mensen van andere etnie. Mogelijkheid twee is
simpel: dan is het hele gedoe rond allochtonen evenredigheid volkomen overbodig.
Maar uit het feit dat dat dat gedoe wel bestaat, plus het gezond verstand dat je
dat vooraf al zegt, lijkt dat het andersom is: allochtonen voelen zich door eigen
etnie meer vertegenwoordigd dan door een andere etnie. Voor de volledigheid een
bron, natuurlijk uit een andere context, want anders krijg je zoiets natuurlijk
nooit te horen:
Uit: VARA TV Magazine, nr. 18-2008, door Ilona Eveleens
Nu Nollywood!
Zwarte magie, overspel en corruptie zijn de voornaamste onderwerpen in
Nigeriaanse films.
Dialogen zijn vaak matig, karakters meestal stereotypen, het geluid
afschuwelijk en het einde geheid mierzoet. Perfectie is niet de belangrijkste
term van de Nigeriaanse filmindustrie, Nollywood. ...
Zo'n duizend films worden per jaar in Nigeria gedraaid. ...
Nollywood films zijn uiterst populair niet alleen bij
Nigerianen maar in heel Afrika evenals in Afrikaanse gemeenschappen in Europa en
de VS. 'Het heeft niet de kwaliteit van wat elders wordt gemaakt maar we kunnen
ons met de karakters vereenzelvigen. Veel meer dan met de figuren in Amerikaanse
of Indiase films,' meent de eigenaar van een bar/restaurant in Lagos, het
economische centrum van Nigeria. ...
Red.: En zo is het natuurlijk: men vereenzelvigt zich met
eigen etnie en cultuur. Nigerianen in Nigeria - en ook Nigeriaanse immigranten
in Nederland, en andere immigranten in Nederland.
Geeft dit hen dan het recht op evenredige vertegenwoordiging?
Absoluut niet! Want wat geldt voor Nigerianen, Nigeriaanse immigranten, en alle
andere andere immigranten, geldt ook voor de autochtone Nederlanders: die
vereenzelvigen zich ook met mensen uit eigen etnie en cultuur.
Maar waar de Nigeriaanse immigranten, bij een wens naar
vereenzelviging, zich kunnen wenden tot Nigeria, Turkse immigranten zich kunnen
wenden tot Turkije, Marokkaanse immigranten zich kunnen weden naar Marokko,
kunnen autochtone Nederlanders zich tot niets anders wenden om zich te
vereenzelvigen dan tot Nederland. Als er dus ooit sprake is van concurrentie wat
betreft het recht op vereenzelviging, gaat in Nederland de autochtonen cultuur
en etnie dus altijd voor. Nederland is de enige verblijfplaats van de
Nederlandse cultuur.
Wat de achterliggende motieven ook zijn, een feit si dat
onder de drang van het multiculturalisme ook een sterke drang naar allochtonen
moeten zich ook vertegenwoordigd voelen bestaat. En dat geldt dan natuurlijk
voor alle groepen allochtonen, want wat je de Marokkanen geeft ("want ze voelen
zich er niet bij horen in de hun achterstandswijken") geldt natuurlijk ook voor
de Turken - maar dan gaan de Surinamers zich achtergesteld voelen, dan de
Ghanezen, Nigerianen en Kaap-Verdianen, de Somaliërs, Bosniërs, en Iraniërs,
enzovoort. Op deze manier:
De Volkskrant, 26-04-2008, van verslaggever Jan Hoedeman
Volgend jaar moet lintjesregen niet zo’n ‘witte bedoening’
zijn
Het Inspraak Orgaan Turken in Nederland, bijvoorbeeld, gaat veertig Turken
voordragen.
Minderheden in Nederland vinden de lintjesregen de laatste jaren veel te wit. Zo
zijn er vrijwel geen Turken en Marokkanen onderscheiden. De onderscheidingen
moeten de komende jaren veel meer neerdalen op etnische groepen. ‘Dat heeft een
bindend effect’, zegt Fouad Soudali, voorzitter van het Samenwerkingsverband
Marokkanen Nederland.
‘Het is een witte bedoening’, zegt Edwin Marshall van het
Surinaams Inspraakorgaan. Daarom zocht hij contact met het Kapittel, dat zijn
handreiking aanvaardde een commissie in te stellen die geschikte Surinamers
voordraagt.
Het Kapittel voor de Civiele Orden gaat de komende tijd
praten met Marokkanen, Turken, vrouwen, Surinamers en Antillianen. Dit zegt
woordvoerster Orchida Bachnoe. Zij wijst erop afhankelijk te zijn van
voordrachten uit de samenleving. Het Inspraak Orgaan Turken in Nederland (IOT)
gaat voor de volgende lintjesregen veertig Turken voordragen.
Ook Soudali zal positief reageren op een uitnodiging van het
Kapittel. ‘Ik zie heel wat mensen in onze gemeenschap die een lintje verdienen.
Neem zangeres Hind. Wij zijn trots op haar!’
Red.: Op pagina 3 van diezelfde krant staat het criterium voor
het krijgen van een lintje:
Uit: De Volkskrant, 26-04-2008, van verslaggever Jan Hoedeman
Opnieuw vooral lintjes voor vrijwilligers
Van de 3.548 lintjes die vrijdag zijn toegekend, gingen er 3.438 naar
vrijwilligers | Brabant weer koploper met aantal lintjes: 700.
...Red.: Het criterium voor het krijgen van een lintje is
dus: het doen van vrijwilligerswerk. En hoe zit het met allochtonen en hun bijdragen aan vrijwillige organisaties
en activiteiten: nihil. Dat is zo universeel bekend, dat zelfs
multiculturalisten dit "een aandachtspunt" noemen.
Dus wat is het recht van allochtonen op lintjes: ook nihil.
En toch eisen ze openlijk hun portie op, op grond van getalsmatige evenredigheid
- of "het zich vertegenwoordigd willen zien".
Iets waar de Volkskrant trouwens al op inspeelt,
gezien de illustraties ijna hetzlefde artikle
Uit: De Volkskrant, 26-04-2008, van verslaggever Jan Hoedeman
Opnieuw vooral lintjes voor vrijwilligers
Tussenstuk:
...
Geportretteerde winnaars. Met een Moluks paar en een Hindoestaanse (teksten
weggelaten).
|
|
|
Red.: De selectie door de Volkskrant van gewone burgers
uit de lintjesregen. Daar waar de allochtone vertegenwoordiging klaagt dat er zo
weinig allochtonen in de lintjes vallen, zien we er hier twee uit de zes, een
derde. Terwijl bij een getalsmatig evenredige vertegenwoordiging van allochtonen
je al niet verder zou komen dan een tiende, en het vrijwilligersaspect
meenemende, tot iets dat misschien nog wel een factor tien lager ligt. Bij een
selectie van 6 stuks iets van 0,06 allochtoon - afgerond: 0 (nul).
Dit is volkomen symptomatisch voor de Volkskrant: bij
neutrale of positieve fotoreportages zijn allochtonen zwaar vertegenwoordigd -
bij fotoreportages met negatieve aspecten zijn ze meestal zwaar
ondervertegenwoordigd en autochtonen zwaar oververtegenwoordigd, als je het
percentage allochtonen in de betrokken kwestie meeneemt: men laat bij
overlastzaken of geweld op scholen en dergelijke graag een allochtoon en een
autochtoon zien, waarschijnlijk "om niet te stigmatiseren". Terwijl er een zware
oververtegenwoordiging van allochtonen is bij deze kwesties.
Een voorbeeld van dezelfde dag als dit artikel is geschreven,
stammende uit het katern Hart en Ziel, maar volkomen representatief voor de
Volkskrant als geheel, gedurende de laatste jaren - ten einde een
betrouwbare indruk te krijgen, is de pagina als geheel gescand en
gereproduceerd:
Uit:
De Volkskrant, 26-04-2008, katern Hart en Ziel, pagina 3.
|
Red.: De verhouding autochtoon-allochtoon: ongeveer één op één
(ruimhartig genomen - het is drie op vier). De verhouding autochtoon-allochtoon
over de Nederlandse bevolking: tien op één. En daarbij komt nog dat, algemeen
bekend, kinderfeestjes nu niet een echt allochtoon cultuurverschijnsel zijn - om
heel precies te zijn vieren moslims bijvoorbeeld nauwelijks verjaardagen - de
vraag "Wat koop jij voor een verjaardag?" bij een sollicitatieprocedure
door allochtonen wordt
aangevoerd als een vorm van cultural bias, omdat
ze nauwelijks of geen verjaardag vieren
. Dus zeg dat bijvoorbeeld één op de tien
allochtonen verjaardagen vieren - en kinderfeestjes zijn meestal verjaardagen. Dan zitten we in
de buurt van de één op de honderd kinderfeestjes die allochtoon zijn. En zelfs als
dit ietwat gunstiger ligt, zitten we nog steeds volkomen voorbij de horizon van het hier
door de Volkskrant afgebeelde één op één. Ook hier is sprake van glaszuivere
propaganda, met als enig argument het "willen betrekken van de gekleurde etnie".
Tot welke totaal absurde zaken dit leidt lijkt uit het
volgende:
Van: www.elsevier.nl, 04-05-2008
Bussemaker: Les over rol allochtonen bevrijding
PvdA-staatssecretaris Jet Bussemaker (Volksgezondheid) wil dat er grotere nadruk
komt te liggen op de rol die allochtonen hebben gespeeld bij de bevrijding van
Nederland en Europa in de Tweede Wereldoorlog. Ze vindt dat Pabo-studenten er
les over moeten krijgen.
Dat zei Bussemaker in een interview met de Nederlandse Moslim Omroep (NMO).
Volgens Bussemaker is te weinig bekend dat ook Marokkanen en
Antillianen hebben gevochten tegen de nazi's tijdens de Tweede Wereldoorlog.
Ze vindt het nodig dat Pabo-studenten les krijgen over de betekenis die deze
allochtonen hebben gehad in de oorlog, 'zodat ze hun kennis later aan hun
leerlingen kunnen doorgeven'.
In het hele land worden vandaag de doden herdacht die zijn
omgekomen door oorlogen, sinds de Tweede Wereldoorlog.
Red.: Bij de dodenherdenking zelf werd het "allochtonen zich
vertegenwoordigd willen laten voelen" ook nog in praktijk gebracht: er mochten
63 schoolkinderen (het aantal verstreken jaren na de bevrijding) een bloem
leggen bij het monument op de Dam - kinderen uit Amsterdam-Slotervaart -
Allochtonië - voor de duidelijkheid werd het er ook nog even bij vermeld: dit in
de hoop het schoppen tegen herdenkingskransen door "zich niet vertegenwoordigd
voelende" allochtone jongeren te voorkomen. Dit vond zelfs de Volkskrant
te ver gaan
.
Maar ondertussen zijn er door het streven van de
multiculturalistische elite en media wel de volgende stadia bereikt:
|
|
|
Via evenredige vertegenwoordiging: uit iedere subcultuur eentje.
|
|
|
Tot dit: een promotiefoto van het nationale BBC-kinderprogramma Blue Peter
- de blanke etnie bleek het meest te missen.
Dezelfde dag als het schrijven van dit artikel viel het oog
van de IRP-hoofdredacteur op de televisie, even voor het zes-uurjournaal,
en wat ziet zijn oog: zo'n zelfde soort verschijnsel. Snel opgezocht:
het is Sesamstraat. Daarna even googlen naar een plaatje: |
|
|
|
Nou, is dat geen mooi zoekplaatje? De opdracht: zoek de blonde of
autochtone kindjes, en vertel ome Aart eens hoeveel het er zijn ...
|
|
|
En zo komen we tot dit Nederland: zwart met een beetje wit - illustratie bij een
column van koran-vertaler en -propagator Kader Abdolah. |
Het netto-effect van het voldoen aan de wens tot allochtone
representativiteit betekent dus uiteindelijk altijd een verwatering van de
Nederlandse cultuur, en in vele gevallen, zelfs in ernstige mate, zoals
geïllustreerd. En wie de Nederlandse cultuur gaat verwateren, verwatert de
culturele diversiteit van de wereld. Hetgeen samengevat is in de stelling uit
In het kort
:
Wie wil strijden voor een multiculturele wereld, moet strijden voor het
behoud van de Nederlandse cultuur.
Ten bewijze van het voortduren van de Volkskrant-campagne, nog maar
eens eentje:
Uit: De Volkskrant, 09-07-2008, van verslaggever Peter de Waard.
'Over 15 jaar heb ik drie kinderen en een mooi huis'
Leidse leerlingen die hun basisschool vaarwel zeggen, zijn voor een
jaarboek gefotografeerd in hun droomberoep.
Red.: Van links naar rechts: Akin, Maroua, en Maurice -
Turk, Marokkaanse, Nederlander.
Naar Allochtone evenredigheid, voorstellen
,
Allochtone evenredigheid
, Allochtonen
lijst
, Allochtonen overzicht
, of site home
.
|