Allochtonen, haat, oorzaken
| 25 feb.2009 |
In Allochtonen, haat
hebben we gezien dat het verschijnsel van vreemdelingenhaat bij allochtone
groepen waarschijnlijk groter is dan bij autochtonen. De verklaring daarvoor
is een die van elementaire psychologie, wat met onderstaande artikel
eenvoudig is toe te lichten:
Uit: De Volkskrant, 23-02-2009, door Natalie Righton
Wij zijn geen barbaren
Het is bedoeld als statement: nee zeggen tegen meisjesbesnijdenis.
Daarvoor lieten migrantenvrouwen en migrantenjongeren zich portretteren. ‘Ik heb
zoveel pijn gehad.’
Trots en met geheven kin kijken de moslimvrouwen in de lens. Het is een ongewoon
beeld: oudere migrantenvrouwen uit Soedan, Somalië, Ethiopië en Egypte staan
niet vaak zo zelfverzekerd in de schijnwerpers. Het is dan ook bedoeld als
statement. En voor een goed doel: getuigen tegen vrouwenbesnijdenis.
Twaalf migrantenvrouwen die in Nederland wonen, maar veelal
hun wortels hebben in Afrika of het Midden-Oosten, hebben zich laten
fotograferen en interviewen voor de bundeling Ik zeg nee – Vrouwen getuigen
tegen genitale verminking. Het is een uitgave van Pharos, het kenniscentrum
voor gezondheidsbevordering van vluchtelingen en nieuwkomers. ...
Nederlandse politici buitelden de afgelopen maand over elkaar
toen uit twee rapportages bleek dat het bestrijden van genitale verminking in
Nederland faalt. Spontaan aangifte wordt er niet gedaan. Een Kamermeerderheid
pleitte daarom voor schoolartscontroles.
‘Moet je je voorstellen hoe een klein meisje zich voelt als
een arts zo’n onderzoek bij haar wil uitvoeren’, zegt Haimanot Belay, medewerker
van de Ethiopische Vereniging Den Haag echter. ‘Het is psychologisch gezien erg
belastend voor het kind, en ook de ouders zullen zich minderwaardig voelen.’
Migrantenouders hebben volgens haar daarom het recht hun kind
te beschermen tegen een dergelijk onderzoek. Belay: ‘Velen zullen denken: dit
kind is van mij, wat geeft u het recht om tussen haar benen te kijken?’
...
Red.: Kijk, simpeler kan het natuurlijk niet: "Wij
zijn geen barbaren" betekent natuurlijk precies het omgekeerde: "Wij voelen ons
barbaren", en de manier waarop men op de kwestie reageert laat zien dat men
beseft dat dat een juist gevoel is: Nederlanders beschouwen dit gebruik als een
gebruik van barbaren. Natuurlijk wordt het nooit letterlijk zo tegen hen gezegd,
maar even natuurlijk is dat hetgeen wat uit de taal en houding van de
Nederlanders spreekt - want het ís een gebruik van barbaren. Daar kan je
allerlei eufemismen, en smoesjes aan hangen als "eigen cultuur" of
"achtergebleven cultuur", maar "barbaren" is de meest treffende en juiste
samenvatting
. Wie
twijfelt over de juistheid van dit oordeel wat betreft de rest van de cultuur,
kijke hier
.
Dat is component nummer één. Component nummer twee is een
ander kenmerk van dezelfde groep mensen, en dat is dat deze mensen best wel
trots zijn op hun cultuur. Je kan het heel goed zien in de fotootjes, die
uitknipsels zijn van de portretfoto's bij het artikel - in het artikel worden ze
beschreven als 'trots en met opgeheven kin', maar je zou het ook kunnen
omschrijven als arrogant, vooral voor de vrouwen.
OK, we hebben dus twee componenten: mensen met een trotse
cultuur,denk over aan Ayaan Hirsi Ali, en die komen in een situatie terecht
waarin ze verteld wordt dat hun cultuur achterlijk is - dat ze "barbaren" zijn.
Natuurlijk krijg je dan afweerreacties van de soort: "Ik laat mijn kind niet
tussen de benen kijken".
Dit is een prachtig specifiek voorbeeld van de algemene
situatie waarin mensen uit cultureel achtergebleven gebieden in terecht komen
als ze naar Europa verhuizen: ze voelen zich minderwaardig. En dat hoeft ze niet
eens verteld te worden - puur en alleen de omstandigheden van de hen omringende
beschaving zegt ze genoeg: ze voelen zich barbaren: meisjesbesnijdenis,
eerwraak, incesthuwelijken, er wordt door onze cultuur collectief op
neergekeken. En als het gevoel van trots dan óók aanzienlijk is, zal er altijd
een aanzienlijke groep zijn die de twee strijdende emoties vertalen in afkeer
van degenen die hen onbewust die boodschap van minderwaardigheid geven. En bij
een aantal van het tot haat. Iemand als Samir A. roept: "We haten jullie!", en
het is ongetwijfeld zo dat hij daarmee de gevoelens van een een groot deel van
de allochtone immigranten in Nederland vertolkt - met name de moslims onder hen.
Niet dat ze het normaal zomaar in het openbaar zullen zeggen, en zeker niet op
die manier, maar uit de wel gebruikte woorden en het gedrag, de sterke
criminaliteit, en de uitbarsting van een enkeling kan je het zonder probleem
afleiden.
Een voorbeeld van de onbewuste invloed van dit proces is het
verschijnsel van psychologische problemen:
Uit: De Volkskrant, 18-12-2007, van verslaggeefster Aimée Kiene
‘Meer’ schizofrenie in gemengde wijk
Bij schizofrenie onder allochtonen spelen sociale factoren grotere rol dan
gedacht | Zelfbeeld lijdt onder grotere confrontatie met discriminatie.
Allochtonen in gemengde wijken hebben meer kans op schizofrenie dan
allochtonen in zwarte wijken. Dat blijkt uit onderzoek van de Parnassia Bavo
Groep, een instelling voor geestelijke gezondheidszorg in Den Haag,
uitgevoerd onder honderden Marokkaanse, Surinaamse en Turkse allochtonen van
de eerste en tweede generatie in die stad.
Uit de resultaten blijkt dat hoe minder mensen van een
etnische groep in een wijk wonen, hoe relatief meer gevallen van
schizofrenie bij deze groep worden geteld. In de Schilderswijk en het
Transvaalkwartier, waar veel migranten wonen, hebben allochtonen geen
verhoogde kans op schizofrenie, zeggen de onderzoekers.
In de rest van Den Haag hebben Marokkanen vier keer zoveel
kans op schizofrenie als autochtonen. Bij Surinamers en Turken is het risico
twee keer zo hoog.
Het is al langer bekend dat migranten een hogere kans hebben
op schizofrenie, maar tot nu toe waren daar geen verklaringen voor. Uit het
onderzoek blijkt dat sociale factoren een grotere rol in het ontstaan van de
ziekte spelen dan tot nu toe werd aangenomen.
Onderzoeker Wim Veling van de Parnassia Bavo Groep: ‘Een
allochtoon die relatief alleen in een buurt woont, wordt waarschijnlijk meer
geconfronteerd met discriminatie. Hij heeft minder steun van een sociaal
netwerk en het is voor hem moeilijker een positief zelfbeeld te
ontwikkelen.’ ...
Red.: De gegeven verklaring van "discriminatie" is
onwaarschijnlijk, gezien het feit dat andere immigrantengroepen, die in
diverse mate op dezelfde manier "gediscrimineerd" worden, geen
verschijnselen van extra schizofrenie vertonen - zoals boven ook al
aangegeven door de verschillen tussen Turken en Marokkanen. Bovendien is er
geen duidelijk oorzakelijk verband tussen dsicriminatie en schizofrenie te
leggen.
Veel waarschijnlijker is de verklaring van een achtergebleven
cultuur in combinatie met een hoge culturele eigenwaan - wat je ook
"culturele schizofrenie" kan noemen. Dus alleen al de voor de hand liggende
naamgeving legt een band met het gevonden verschijnsel. Waarbij de
intensiteit van de gevonden schizofrenie ook klopt met de bekende volgorde
van culturele eigenwaan: het hoogst bij Marokkanen, met name de mannen, dan
Antillianen/Surinamers met hun "respect"-houding
- wat
je ook deels kan vertalen in de machismo-factor.
Alles wijst er dus op dat voor culturen als de Marokkaanse en
de Somalische, met een relatief hoge eigenwaan, migratie naar Europese
landen met een echt hoge(re) cultuur, geen gunstige zaak is. Dit soort
migratie zou dan ook alleen al daarom ten sterkste ontmoedigd en tegengegaan
moeten worden.
Voor de groepen die eenmaal in Europese landen zijn, geldt
dat voor de behandeling van het probleem dezelfde soort oplossing van
toepassing is als voor overeenkomstige individuele psychologische problemen
- à la Dr. Phil: "You got to acknowledge the problem before you can solve
it": allochtone immigranten zal verteld moeten worden dát hun cultuur
achtergebleven is, en dat ze zich zo snel mogelijk moeten aanpassen.
Of teruggaan, natuurlijk.
En oh ja: de islam, met haar superioriteitsdenken, maakt van
dit probleem natuurlijk een integraal en essentieel deel uit.
Nog geen twee weken later:
Uit:
De Volkskrant, 09-03-2009, column door Nazmiye Oral
De flauwe integratienota van de PvdA
... Ik lees de integratienota van de PvdA. ...
De realiteit is dat we in een beschavingscrisis zitten en
weigeren rekening te houden met mensen die worstelen met de realiteit
van migratie. En die is niet mis. Het gaat om verlies van eigenwaarde en
identiteit, angst, apathie, depressie en wanhoop.
Red.: Het 'we' dat hier staat is niet geheel juist,
want het zijn de allochtonen die in een beschavingscrisis zitten, zoals blijkt
uit het vervolg. Hier staat uit de mond van een allochtoon, een Trukse, waar ze
aan lijden:verlies van eigenwaarde en identiteit, angst, apathie, depressie en
wanhoop. En dat heeft niets met Nederlanders te maken, maar met immigranten die
vrijwillig naar Nederland komen, vanuit een achtergebleven cultuur, vaak zelfs
een sterk achtergebleven cultuur. Een brom die per ongeluk
dieper inzicht geeft:
Uit:
De Volkskrant, 19-05-2016, door Iris van Erve, is docent Nederlands in
Rotterdam
Cito negeert Tugce, Metehan en Yasemin
Bij het Centraal Eindexamen telt elke taalfout, ook als het antwoord
verkeerd is. Bij 7 taalfouten totaal heb je maximale puntaftrek voor
spelling/taal. ...
Red.:
Waarna er door de lerares verder gehuild wordt dat dgene die nuet in het
Nederland sopgevoed zijn, benaddeld worden:
Waardoor die kinderen minder kansen hebben in de Nederlandse
maatschappij:
En die hebben dan de keuze: hun ouders haten of Nederland haten. Drie
keer raden wat dat wordt ... In 99 van de 100 gevallen ...
Naar Allochtonen, haat ,
Allochtonen, lijst
, Allochtonen, overzicht
, of site home
.
|