Het allochtonen en moslim debat, 2007 |
10 jan.2007 |
In vervolg op het format van Allochtonendebat 2006
, beginnen we een nieuwe serie in het nieuwe jaar. Veel zal hetzelfde blijven,
en veel zal veranderen. Onderstaand een eerste stuk waarin sprake is van een
hoopvolle verandering, en een triest hetzelfde blijven:
Uit:
De Volkskrant, 09-01-2007, column door Pieter Hilhorst
Oprah voor moslims
Je kunt het als moslim nooit goed doen. Je wordt geconfronteerd met teveel
tegengestelde verwachtingen. Er zijn niet twee werelden die botsen. Het zijn er
wel vier. Je hebt te maken met de ideeën van niet-moslims over het leven, met de
verwachtingen van je ouders, met de opvattingen van de gemeenschap waar je
ouders uit voortkomen en met je eigen wensen en verlangens.
Het is volgens Esma Choho dan ook geen wonder dat veel
moslims het moeilijk hebben. Om moslims te helpen het leven in eigen hand te
nemen schreef zij Moslim Unlimited, (over)leven in het wilde westen. Het
is een wonderlijk boek. Methoden en gedachten uit Amerikaanse zelfhulpboeken
worden op maat gesneden van moslims in het westen. Het is Oprah voor moslims.
Voor Oprah en Choho geldt dat er maar één pad is naar de
vrijheid en dat is volstrekte eerlijkheid. The truth will set you free.
Pas als je onder ogen durft te zien dat je de vrijheid hebt het anders te doen,
kan je afrekenen met je eigen ellende. Moslims hebben volgens Choho van huisuit
de neiging zich te laten leiden door wat anderen van hen denken en zich
slachtoffer te voelen van de omstandigheden.
Om het leven in eigen hand te nemen heeft ze een vijf-stappen
plan gemaakt met praktische opdrachten. Moslims moeten leren om van zichzelf uit
te gaan. Niet klagen over anderen, maar je richten op je eigen voornemens.
...
De toon van het boek is zalvend en zoet, maar de inzet is er
niet minder revolutionair om.
Het roept jongeren (en ouderen) op om te breken met de
gangbare hypocrisie om thuis het ene verhaal op te hangen en buiten het andere
te doen. Ook haar oproep om een persoonlijke vorm te vinden voor je verhouding
met het hogere is een radicale breuk met de traditie.
Het geloof is niet langer een verzameling voorschriften die
je altijd het gevoel geeft dat je tekort schiet, maar een steuntje in je rug bij
je persoonlijke ontwikkeling.
De kortste weg naar de Verlichting waarvoor Ayaan Hirsi Ali
pleit, de kortste weg om een individu te worden en geen lid van een gemeenschap,
neemt hier niet de vorm aan van onverzoenlijke strijdbaarheid, maar van
ontwapenende eerlijkheid.
En iedereen kan het, houdt Choho haar lezers voor.
Het enige dat nodig is, is toewijding en geloof in jezelf. Ze
haalt Nelson Mandela aan. “Er is niets verheffends aan je kleiner voor te doen
dan je bent. Als wij bevrijd zijn van onze angst, bevrijdt onze aanwezigheid
automatisch anderen.”
Het is een prachtige, hoopvolle onderneming.
Het is alleen jammer dat het allemaal zo ontstellend
apolitiek is. Maak je niet druk over dingen die je toch niet kunt veranderen,
houdt Choho haar lezers voor.
Je kan wel ten strijde trekken tegen discriminatie, maar wat
levert dat jou op? Woede en haat zitten je alleen maar in de weg. Waarom maak
jij je druk over wat anderen over de islam zeggen? Richt je niet op wat anderen
zeggen of doen, maar op wat jezelf zegt en doet.
Ze heeft ongetwijfeld gelijk. Je wordt er niet gelukkig van
als je je opwindt over onrecht in de wereld. Toch zou het jammer zijn als
niemand dat meer deed. Het is goed om af te rekenen met de slachtofferrol, maar
dat wil niet zeggen dat er geen slachtoffers zijn en dat iedereen die het niet
lukt om het leven in eigen hand te nemen, zelf verantwoordelijk is voor die
mislukking. Choho zal zich van die kritiek overigens niets aantrekken.
Zij weet het al lang.
Je kunt het als moslim toch nooit goed doen. Dus moet je je
niet richten op de verwachtingen of de politieke hoop van anderen. Als mensen
onrecht willen bestrijden moeten ze dat vooral doen.
Maar dan moeten ze ook niet klagen dat ze ongelukkig zijn.
Daar hebben ze dan zelf voor gekozen.
Red.: Uiteindelijk iemand uit de moslimwereld die een deel van de
werkelijkheid begint te snappen. Eigenlijk zegt de schrijfster weinig nieuws,
zoals Hilhorst al opmerkt, en kan het stappenplan zo door iedereen worden
overgenomen. Voor een belangrijk deel is het ook een programma met een
christelijke inslag, wat niet verwonderlijk is als Hilhorst's vermoeden juist
is, namelijk dat Choho hevig in Oprah's programma heeft zitten shoppen - waar
het inderdaad alle schijn van heeft.
Hilhorst maakt nog een paar opvallende opmerkingen,
samengevat in dat het voor moslims een revolutionair programma is. Waarmee
Hilhorst dus toegeeft dat de moslimcultuur op deze vlakken ernstig tekort
schiet. Niet dat de christenen het ideaal bereikt hebben, maar op dit pad zijn
ze een stuk verder.
Des te kortzichtiger zijn een paar andere opmerkingen van
zijn kant. 'Je kunt het als moslim nooit goed doen.' Ja, maar vrijwel ieder mens
staat dus voor dezelfde uitdagingen. Hoezo dan 'als moslim'? En: 'Je hebt te maken
met de ideeën van niet-moslims over het leven...' Nou, dat heb je als socialist
ook. Weer: hoezo 'als moslim'?
En iets dergelijks geldt voor de rest van Hilhorst's
opmerkingen: 'Het is alleen jammer dat het allemaal zo ontstellend apolitiek
is.' Tja, dat zijn persoonlijke ontwikkelingsprogramma's altijd. En zo hoort
het ook - de godsdienst hoort buiten de politiek. Natuurlijk moeten mensen zich
wel opwinden over onrecht, maar dat heeft niets met dit programma te maken - dat
is de sociale component van het leven, terwijl het programma gaat over de
persoonlijke.
Discriminatie dan? - aangesproken worden op "het verschil".
Ook daarvoor is niet meer nodig dan het programma. Volg het programma, en het
verschil verdwijnt als sneeuw voor de zon. En wat daarna nog aan discriminatie
overblijft hoort doodgewoon bij de verzameling problemen waar iedereen voor
staat. De een heeft deze verzameling, en de ander die. En wat je dus vooral niet
moet doen, is "iets doen als moslim". Dan kan je het natuurlijk ook nooit goed
doen.
Kortom: van Hilhorst's kant lijkt het er eerder op dat hij het
verschil een beetje zit op te stoken. Niet geheel buiten verwachting, want wat
mensen als Hilhorst doen, en in veel gevallen (in ieder geval de zijne) met de
beste bedoelingen, is "willen helpen". En voor een normale volwassene is er
weinig vernederenders en neerdrukkenders dan dat: onnodig geholpen worden - en
Esma Choho heeft het duidelijk niet nodig. Maar dit is nog steeds niet tot de
hulpverleners doorgedrongen.
Na deze hoopvolle woorden terug naar de
realiteit. Eerst een signalering van een sociologische trend, en dan wat
werkelijkheden die er achter zitten:
VARA TV Magazine, nr. 2-2007, door Esther Reijnen
Jong & Wilders
Geert Wilders heeft onder jongeren van 15 en 16 jaar een relatief grote aanhang.
Zembla zoekt uit waarom.
Tussentitel: 'Mijn generatie is al verpest. Die zijn nauwelijks meer van hun
opvattingen
af te brengen'
Geert
Wilders haalde zijn partij voor de vrijheid 9 zetels bij de laatste
Tweede-Kamerverkiezingen. Opiniepeilers hadden het niet voorspeld.De winst van
de PVV was wel verwacht, maar zeker niet in deze mate.
Als de opiniepeilers hadden opgelet, hadden ze het kunnen
weten. De landelijke scholierenverkiezingen - een dag voor de echte -
voorspellen al jaren redelijk de trends in de uitslag van de
Tweede-Kamerverkiezingen de dag erna. Wilders kreeg op middelbare scholen in
Nederland ruim 10 procent van de stemmen, goed voor 16 zetels. Ook de SP won
veel op scholen, bijna 20 procent van de stemmen, goed voor 31 zetels.
Zembla gingen op pad met maar één vraag: waarom heb je
zo gestemd? Het werden echter al gauw meer en meer vragen. We wilden alles weten
van de stemgerechtigden van de toekomst. Wat ons ook intrigeerde waren de vele Wilders-stemmers op 'witte scholen'. Waarom stem je op Wilders als je nauwelijks
in aanraking komt met allochtonen? Het bleek het begin van openhartige en
verrassende gesprekken. Hoewel ze verschilden in hun stemgedrag - van VVD en
Wilders tot SP - blijken ze zich zonder uitzondering zorgen te maken over wat
volwassenen 'de multiculturele samenleving' noemen.
Pieter zit in 4-havo en koos voor Geert Wilders. Hij vindt dat moslims hier wel
mogen wonen maar dat de Islam niet in Nederland thuishoort. Hij is bang dat
Nederland een islamitisch land wordt als er niets gebeurt. 'Hun cultuur en de
onze zijn zo verschillend, de principes zijn zo verschillend, daar krijg je
geruzie over. Dan wordt het een grote bende in Nederland, dan kan je je niet
meer uiten'.
Pieters vader is van Italiaanse afkomst. Hij kan zijn zoon
begrijpen, maar is blij dat hij nog niet stemgerechtigd is. 'Als iedereen denkt
zoals hij, dan gaat het escaleren. Dan krijg je een straatoorlog.' Pieter voelt
ook de spanning. Hij kan zich voorstellen dat moslims hem ook bedreigend vinden
omdat hij eruit ziet als een gabber. 'Het ligt bij ons en bij hun, allebei zijn
we bang om elkaar te leren kennen. Je kijkt elkaar aan en steltje meteen
defensief op.'
Tamara zit ook in 4-havo. Zij stemde SP omdat het socialer moet en omdat ze geen
probleem heeft met buitenlanders. Vroeger op school speelde ze altijd al met
Marokkaanse en Turkse kinderen. 'Daarom denk ik ruimer.' Ze is bezorgd. 'Het kan
uit de hand lopen als iedereen rechts gaat stemmen, dan gaat het niet goed met
Nederland, dan wordt het racistisch, je moet rekening houden met iedereen anders
komt er een kloof.'
Boy is l5 jaar en zit in 5-vwo. Hij stemde VVD. Hij vindt Wilders te extreem.
Hij is niet optimistisch over de multiculturele samenleving en zijn
leeftijdsgenoten. 'Ik denk dat vooral mijn generatie al verpest is, die zijn
nauwelijks meer van hun opvattingen af te brengen. Je krijgt echt twee groepen
die steeds meer gescheiden zijn.'
Red.: Tijdens de uitzending gaven de autochtone jongeren hun
redenen voor hun problemen met hun allochtone leeftijdsgenoten: veel ervan
gedroegen zich arrogant en agressief, en ze opereerden in groepjes.
Die houding krijgen die allochtone niet jongeren natuurlijk
niet zomaar. Onderstaand een voorbeeld van de houding van hun ouders met
betrekking tot kwesties die over de cultuurgrenzen gaan:
Metro, 02-01-2007, ingezonden brief van A. Azaimi (Roosendaal)
Voor eigen rechter spelen is omgekeerde wereld
Het is werkelijk te gek voor woorden om te denken dat wanneer je beroofd of
bestolen wordt het recht hebt om die persoon letsel, of erger, om het leven te
brengen.1k ben het dan ook oneens met R. van Schaik, die beweert dat de
desbetreffende tasjesdief, 'een ordinaire roof overvaller' is die het verdiende
om doodgereden te worden omdat hij crimineel zou zijn. Ik vind dat de
desbetreffende Amsterdamse mevrouw wel vervolgd moet worden voor haar aandeel in
deze kwestie. Want er is pas sprake van de omgekeerde wereld als je eigen
rechter speelt. Ik wens de familie van de doodgereden jongeman veel sterkte met
hun verlies en de Amsterdamse mevrouw én R. van Schaik een gewetensvol nieuwjaar
toe.
Metro, 02-01-2007, ingezonden brief van N. Akdi (Amsterdam)
Is een tasje meer waard dan een mensenleven?
Sinds wanneer is een tasje meer waard dan een mensenleven? Dat vroeg ik mij af
toen ik de reactie van meneer R. van Schaik las op het artikel 'Geduld van de
familie tasjesrover raakt op'. Deze jongen is bijna twee jaar geleden overleden,
nadat hij een misdaad heeft gepleegd. Ja, dat klopt, maar moet hij nu twee jaar
later nog steeds herdacht worden als 'de tasjesdief?
Is het niet een beetje denkbaar dat dit vreselijk is voor de nabestaanden om te
lezen? Net als ieder ander mens beging ook Ali weleens een fout, helaas heeft
dat hem die bewuste dag zijn leven gekost. Maar sinds wanneer is een leven
evenveel waard als een tas? Wat krijg je in Nederland nou voor straf voor het
stelen van een tasje? Een taakstraf misschien? Het enige wat ik zeker weet is
dat het niet de doodstraf is. Ik vind het dan ook belachelijk dat meneer R. van
Schaik dan durft te zeggen dat het de omgekeerde wereld is, want mag de vrouw
die hem nu heeft aangereden vrijuit gaan? Is het normaal om iemand dood te
rijden, 'om je eigendommen te beschermen'? Deze vrouw, die zelf ook kinderen
heeft, zou het lef niet moeten hebben om te zeggen dat het zelfverdediging was.
Ook deze jongen heeft ouders, heeft een familie, allemaal nabestaanden die nu
moeten toezien hoe hij nog steeds als 'tasjesdief ' wordt gezien. Natuurlijk
spelen ook de media hier een grote rol in, alleen mag het langzamerhand wel
duidelijk zijn dat de media alles maar al te graag opblazen. In dit geval is het
wat mij betreft duidelijk: niet de overvallen vrouw, maar Ali el B. en zijn
familie zijn hier de slachtoffers.
De vrouw die hem over heeft gereden. zal er vast niet trots op zijn, maar moet
alsnog de straf krijgen die zij verdient. Ali el B. heeft die van hem al gehad:
zijn leven is hem al afgenomen. Het is dan ook volkomen logisch dat het geduld
langzamerhand opraakt. Ik hoop dat deze vrouw wordt berecht voor de misdaad die
zij heeft begaan.
Red.: De reacties van de andere kant van de cultuurgrens zijn
voorspelbaar:
Metro, 03-01-2007, ingezonden brief van B. Willemsen (Gouda)
Overreden worden is risico van het vak
Briefschrijvers Akdi en Azaimi durven in Metro van gisteren te beweren
dat de overreden tasjesdief en zijn familie 'slachtoffers' zijn. Dit is te
absurd voor woorden. Nu snap ik best dat deze mensen het voor elkaar opnemen,
maar wat ik wil zeggen tegen hen, is dat een dief een dief is en de bestolen
mevrouw het slachtoffer. Natuurlijk is het voor deze mevrouw niet leuk dat de
dader overleed terwijl zij achteruit reed. Dat is niet goed te praten. maar deze
tasjesdief wist dondersgoed waar hij mee bezig was, hij had er ervaring mee. Dus
het is niet meer dan het risico van het vak, had hij maar geen tas moeten
stelen. Overigens wens ik de bestolen mevrouw veel sterkte. Het is al erg genoeg
dat zij na twee jaar nog geen rust heeft.
Metro, 03-01-2007, ingezonden brief van A. Philippo (Rotterdam)
Tasjesdief koos zelf voor criminele carrière
Briefschrijver N. Akdi is beslist een vriend (collega?) van tasjesdief Ali el B.
gezien de meelijwekkende inhoud van zijn haar brief in Metro van
gisteren. Ali el B. heeft zelf voor een criminele carrière met alle risico's
vandien gekozen dus die familie moet niet zeuren. Had hij met zijn vingers van
andermans spullen afgebleven, dan had hij nu nog geleefd. De dame die haar
eigendom verdedigde had 1000 procent gelijk en verdient wat mij betreft een
lintje! Ook ik zal (net als iedereen in mijn omgeving) te allen tijde mijn
familie en bezittingen met hand en tand verdedigen. Als een belager of dief
daarbij om het leven komt is dat zijn haar eigen schuld en ik zal er dan ook
geen traan om laten!
Red.: Tja, zoals een van de schrijvers al aangeeft: zolang het
reacties van allochtonen op dit soort voorvallen volkomen door het wij-zij
denken bepaald wordt, in plaats van of men zich al dan niet aan de wet houdt,
zal het niet beter worden met de onderlinge verhoudingen.
Uit: De Volkskrant, 19-01-2007, door Willem Beusekamp
Geprezen wethouder, die confrontatie niet schuwt
In Den Haag zoemen namen rond van kandidaten voor het kabinet. Wie komen er in
aanmerking? Vandaag: Ahmed Aboutaleb.
... Onder zijn leiding werd voor het eerst serieus gekeken naar
inwoners die al jarenlang ten onrechte een bijstandsuitkering ontvangen. De
wethouder schrok zich een ongeluk toen hij de omvang van dit misbruik in beeld
kreeg. ‘Dit heeft Amsterdam kennelijk al die tijd over z’n kant laten gaan’, zei
hij verontwaardigd. Tientallen miljoenen wist hij te besparen.
Deze harde lijn maakte hem bepaald niet geliefder in
Marokkaanse kringen, zoals zijn collega-wethouder van het stadsdeel Slotervaart,
de eveneens uit Marokko afkomstige Ahmed Marcouch, zich onlangs liet ontvallen.
En in religieus-radicale kringen wordt Aboutaleb nog steeds gehaat vanwege zijn
emotionele toespraak in november 2004, direct na de moord op Theo van Gogh. In
een Marokkaanse moskee adviseerde hij moslims die het in Nederland niet bevalt,
hun koffers te pakken.
Nog dagelijks ondervindt hij de gevolgen van die moeilijkste
fase in zijn nog jonge politieke carrière: rondom de klok heeft Aboutaleb mannen
met oordopjes in de buurt.
Red.: Aboutaleb wordt door de allochtonenknuffelaars
voortdurend aangehaald als voorbeeld hoe goed het kan gaan. Het bovenstaande
stukje laat de werkelijkheid van de grote groep zien: men keert zich ver af van
de Nederlandse cultuur, en en haat degene die zich wel in de Nederlandse cultuur
wil begeven.
De volgende zaak is er weer een van de soort "zij mogen wel
wat wij niet mogen". Bericht en commentaar zijn één:
Volkskrant weblog, 08-02-2007, door Doortje
Racisme in de zorg
Vandaag las ik dit bericht in de krant:
Overijssel: meer allochtonen in zorg
ARNHEM - Allochtone vrouwen krijgen in Overijssel onderwijs en werk in de zorg
aangeboden. Zorgaanbieders in Deventer staan garant voor 20 banen. Het centrum
voor verstandelijke gehandicapten, de Twentse Zorgcentra, voor 25.
De vraag om meer allochtoon personeel kwam vanuit het multiculturele wooncomplex
voor ouderen Het Middelpunt, dat in 2002 in Deventer is geopend.
Thuiszorgorganisatie Carinova ontdekte dat de Turkse bewoners graag geholpen
wilden worden door Turkse medewerkers. En niet alleen vanwege de taal. Ook bij
het verzorgen en verplegen van zieke ouderen stuitte autochtoon personeel op
barrières. ‘Het wassen wordt nu alleen door familieleden gedaan’, zegt
woordvoerder Theo van der Vegt. ‘Ouderen hebben behoefte aan personeel dat meer
verwant is.’
Deventer heeft 12 duizend Turkse inwoners. De provincie heeft het project 173
duizend euro gegeven en de vier betrokken gemeenten ondersteunen dit initiatief
met een loonkostensubsidie tijdens het leer-werktraject. RAZ, een bureau voor
reïntegratie- en cultuurvraagstukken, begeleidt het project. Het ROC Aventus
verzorgt de opleiding.
--------------------------------------------------------------------------------
Turken willen liever door Turken geholpen worden en niet alleen vanwege de taal.
Ook bij het verzorgen en verplegen stuitte autochtoon personeel op barrières.
Hoezo? Verplegen Turken soms beter? Gaat het wassen en afdrogen prettiger op
zijn Turks? Hebben de Turken een injectietechniek die mij niet eigen is? Brengen
zij een zetpil anders in?
Dit kleine bericht op bladzijde 4 hoort eigenlijk op de voorpagina. Ik ben er
namelijk ontzettend door geïrriteerd en dat zal ik uitleggen. Op dit moment
verpleeg ik meneer Jansen. Meneer Jansen kan niet meer zelfstandig wonen en moet
naar een verpleeghuis. In overleg met zijn dochters zoeken wij een plek.
Afgelopen zondag spreekt een van zijn dochters mij aan. Ze dringt er nog eens op
aan dat vader absoluut niet naar verpleeghuis A kan. Ik vraag waarom. Volgens de
dochter wonen en werken daar veel Surinamers en haar vader haat zwarten. Als
haar vader in dat huis komt dan is er binnen korte tijd hommeles dus of wij daar
alsjeblieft rekening mee willen houden. Mijn bek valt open. Meneer Jansen is een
racist en zijn dochter vraagt of wij daar rekening mee willen houden. De enige
reden waarom ik daar überhaupt rekening mee zou willen houden is omdat ik de
bewoners en medewerkers geen racist in hun midden gun.
Red.: Als vader Jansen een racist is, is een groot deel van de
allochtonen in dit land het ook. Dus maakt vader Jansen terecht een onderscheid,
en is hij geen racist.
Volgende onderwerp is een soort rode draad aan het worden:
islam en humor. Alleen de titel zegt als genoeg:
Uit: De Volkskrant, 16-02-2007, van verslaggeefster Janny Groen
Cabaretier Hans Teeuwen neemt het op voor met de dood bedreigde collega Ewout
Jansen
Humor blijft botsen met islam
Voormalig bestuurslid moskee acht dood juiste straf voor grappen over islam. OM
overweegt vervolging.
Tussentitel: ‘Enkele dreigtelefoontjes en een voorstelling wordt afgelast’
‘Ewout Jansen die in zijn eentje het vrije woord moet verdedigen tegen de
fundamentalistische islam, dat vind ik niet oké.’ Daarom zou acteur/cabaretier
Hans Teeuwen een solidariteitsactie willen opzetten voor zijn collega Jansen,
die vanwege islamgrappen met de dood is bedreigd.
Maar Teeuwen vindt het ‘heel moeilijk’ een beroep te doen op
zijn vakbroeders. Immers, door de aandacht te vestigen op ‘strijders voor het
vrije woord’ die zeggen door te willen gaan met grappen over de islam, roep je
intimidatie over hen af. Teeuwen: ‘De speellijsten geven precies aan waar de
cabaretiers op een bepaalde datum zijn. Een of twee dreigtelefoontjes kunnen er
al voor zorgen dat de voorstelling wordt afgelast.’ ...
Red.: En het gaat eigenlijk niet over humor, maar over iets
anders en belangrijker: relativering. Geloof is in principe al onverenigbaar met
alle relativering, en al helemaal zo'n monotheïstisch, fundamentalistisch geloof
als de islam. Relativering en islam - ze zijn volstrekt onverenigbaar. En
daarmee zijn de westerse maatschappij en de islam onverenigbaar.
Deze discussie is dusdanig belangrijk, dat hij als een
veenbrand door blijft woekeren - hoewel de voor de hand liggende conclusie
natuurlijk nooit genoemd wordt:
Uit: De Volkskrant, 29-03-2007, column door Martin Sommer
Lachen met Mo
Natuurlijk mogen we grapjes maken over de islam. Alleen doen we het liever niet.
Onder cabaretiers heerst zelfcensuur. Virtueel of echt, bedreiging en
intimidatie werken.
Het had alles van de demontage van een bom. De cabaretiers Ewout en Étienne
voerden maandagavond in de Amsterdamse Nes hun show op, en na de pauze deed hun
collega Amar hetzelfde. De boodschap van deze speciale aflevering: ze waren ten
onrechte in het nieuws gekomen. Ewout en Étienne waren níét bedreigd door de As
Soenna-moskee vanwege moslimgrappen, ofschoon de pers dat wel had gemeld. En
Amar – van Marokkaanse afkomst – had wel het nodige naar zijn hoofd geslingerd
gekregen van Wilders-aanhang, maar ook dat was gevolgd op een foutief
krantenbericht. Hij zou Geert Wilders op het toneel een kopje kleiner hebben
gemaakt. Wij zagen in het theater dat er een blonde pop werd geschoren, ‘maar
zoals u ziet zit de kop er ook na 250 voorstellingen nog op’, zei Amar tegen het
publiek.
De grapjes waren keurig maandagavond. Étienne verscheen in
tutu met daaronder een bomceintuur, en de heren vonden dat Mohammed B. met zijn
havo-diploma wel met een beter gedicht voor de dag had kunnen komen dan het
sinterklaasrijm dat hij op het lijk van Theo van Gogh had geprikt. Niets aan de
hand en moedig voorwaarts? Daarvoor was het evenwicht net iets te mooi.
Wilders-hooligans en de dus niet-bedreigende moslims hieven elkaar precies op.
Die truc halen ook andere cabaretiers uit. Youp van ’t Hek past op zijn woorden,
zei hij in HP/De Tijd. Dat geldt voor de islam, maar hij is net zo min
van plan aan zijn eind te komen door de aanhang van Roda JC. ...
Natuurlijk is er zelfcensuur, zegt collega Hans Teeuwen aan
de telefoon. Hoe of wat en wie, daar zet hij om begrijpelijke redenen niet de
schijnwerper op. Met dat al, journalistieke misslagen, afzeggende theaters,
weinig mededeelzame cabaretiers, ontkennende moskeebesturen, hebben we geen
flauw benul van wat zich onder de oppervlakte afspeelt. Zorgelijk.
Er zijn twee scholen in de omgang met intimidatie of
bedreiging. De klassieke is: niks van aantrekken. ...
De tweede school is die van ‘het helaas altijd weer
optredende begrip’. Ook daarover schreef Karel [van het Reve, red. IRP]
behartigenswaardige woorden. Iedereen zijn godsdienstwaan, maar ‘het is
natuurlijk heel verkeerd je in die uiterst verwerpelijke gevoelens in te leven’.
Die inlevende school leidt uiteindelijk altijd tot de redenering dat
verkrachting natuurlijk niet mag, maar het slachtoffer had wel een erg kort
rokje aangetrokken. Die gedachtengang heeft sedertdien aanmerkelijk aan aanhang
gewonnen. ...
Karel verkeerde nog in zalige onwetendheid van het feit dat
intimidatie inderdaad werkt. Dat laatste constateerde, wrang genoeg, Hans
Jansen, de vader van Ewout, vorige week in het blad Opinio. Virtuele of
echte intimidatie, dat maakt niet uit. De schrijfster Naima el Bezaz houdt haar
mond, en Hans Teeuwen zegt telefonisch dat je tegenwoordig driemaal op je kop
krabt voordat je een grap over Mohammed maakt. Karel van het Reve citeerde
uitvoering wat Dante in de 14de eeuw over Mohammed had geschreven. Dat was
weinig fraais, en ik geloof niet dat anno 2007 één cabaretier die passage zou
durven uitspreken. U zoekt hem zelf maar op (Inferno, XXVIII, 31).
IRP:
De Volkskrant is een nieuwe campagne begonnen: "Er is een aanzienlijk
fractie moslim-gematigden", onder de alleszeggende titel: 'Opstand der
gematigden', zie het logo rechts. Hier is een eerste bijdrage - andere volgen
binnenkort:
Uit: De Volkskrant, 04-07-2007, van verslaggeefsters Janny Groen en
Annieke Kranenberg
Jihad-hit tegen het terrorisme doorslaand succes in Pakistan
Popliedje wordt ‘volkslied’ en groeit uit tot beweging.
Tussentitel: ‘Grootste uitdaging van onze generatie’
‘Ik ben nog steeds in shock. Ben nog aan het uitzoeken wat er nu weer is
gebeurd en wie er precies achter zitten. Maar een ding is zeker: de mislukte
aanslagen van afgelopen weekeinde zullen de reputatie van de moslimgemeenschap
in Engeland geen goed doen.’
Daarom werkt de Britse mediaconsultant Waseem Mahmood (45)
met dubbele ijver aan zijn project Yeh Hum Naheen, Urdu voor ‘Dit zijn wij
niet!’. ‘Eindelijk is de jihad van de gematigden tegen het terrorisme begonnen’,
zegt hij.
In februari lanceerde Mahmood in Pakistan de videoclip van
Yeh Hum Naheen, waaraan ‘acht van de tien populairste Pakistaanse popartiesten’
meewerkten. De single wordt op 16 juli uitgebracht in Groot-Brittannië, dat een
aanzienlijke Pakistaanse moslimgemeenschap heeft.
‘Met de clip willen we een stem geven aan al die
moslimjongeren die terreur verafschuwen. Die ziek zijn van het beeld van
terrorisme dat aan hun godsdienst kleeft. En die afstand willen nemen van de
jihadisten’, zegt Mahmood in een druk bezocht koffietentje in Londen. ...
Red.: De werkelijkheid staat ook in het artikel:
Mahmood, die in de Punjab is geboren en als 2-jarige met
zijn ouders naar Engeland emigreerde, is tot het initiatief aangezet door zijn
twee zoons. Khurrum (20) en Khaiyyam (18), beide studerend aan de Britse
filmacademie, worstelden met ‘de verwrongen beeldvorming’. Ze zaten klem tussen
het oordeel van veel blanke Britten, die elke Pakistani als een potentiële
terrorist beschouwen, en intolerante Britse moslims.
‘Ze zijn geboren en getogen in Birmingham’, legt Mahmood uit.
We hebben ze kleurenblind opgevoed met respect voor alle religies. Op straat
werden ze uitgescholden voor racisten door moslimjongeren, alleen omdat ze met
blanke kinderen omgingen. Ze aten pasta, dus waren ze geen goede moslims. Zo
irritant kortzichtig, zo weinig tolerant.’
Maar ook de actualiteit zit niet mee:
Uit:
De Volkskrant, 04-07-2007, van correspondent Gert-Jan van Teeffelen
Meeste geplande aanslagen in Groot-Brittannië mislukten tot dusver door
amateurisme van daders
Het is schrikken als zelfs medici terrorist kunnen zijn
Zeven van de acht verdachten van Britse terreur zijn medisch geschoold | ‘Al
Qaida betrokken.’
Een medisch complot: dat is een voorlopige conclusie uit het snel vorderende
onderzoek naar de bomauto’s in Groot-Brittannië. Intussen is duidelijk dat zeven
van de acht (niet-Britse) verdachten artsen of medisch studenten zijn, plus een
medisch laborant. De achtste verdachte, de Indiase arts Mohammed H., werd
gearresteerd op een Australisch vliegveld.
H. (27) werkte voordat hij vorig jaar emigreerde naar
Australië in een Engels ziekenhuis. Acht mensen, getraind om levens te redden en
in dienst van het staatszorgstelsel NHS, die onschuldige burgers zouden willen
doden: het is ook voor de Britten even wennen. ...
De Amerikaanse zender CBS meldde dinsdag dat de orders wel
degelijk van het terreurnetwerk komen. De huidige leider van Al Qaida in Irak,
Abu Hamza al-Muhajir, zou de medici vanaf 2004 persoonlijk hebben geworven in
het Midden-Oosten. Al-Muhajir zou op zijn beurt opdracht hebben gekregen van de
intussen gedode Al Qaida-leider Al Zarqawi, die overigens zelf arts was. Of deze
theorie nu klopt of niet, zeker is dat de dekmantel van de groep in orde was.
Voor artsen en studenten is het, ondanks aangescherpte eisen, relatief makkelijk
Groot-Brittannië zonder lastige vragen binnen te komen.
Links naar Al Qaida zijn niet nieuw. Bij enkele eerdere
incidenten ging het echter om in Groot-Brittannië opgegroeide moslims. Zij leken
goed geïntegreerd, maar bleken achteraf gevoed door radicale imams of
terreurtrainingen, bijvoorbeeld in Pakistan. Nieuw is ditmaal dat het vrij
recent uit het buitenland ingevlogen, zeer hoog opgeleide personen betreft. Als
de categorie ‘buitenlandse artsen’ nu ook verdacht is, wordt dat voor de
inlichtingendienst MI5 – in twee jaar gegroeid van 2000 naar 3500 werknemers –
een hele kluif. De Britse registers tellen tienduizenden buitenlandse artsen.
Van hen komen er bijvoorbeeld 27 duizend uit India, zevenduizend uit Pakistan,
tweeduizend uit Irak en zeshonderd uit Syrië. ...
Het verontrustende voor de Britten is dat niet zozeer
politieoptreden, als wel prutswerk van de daders of oplettendheid van burgers
rampen hebben voorkomen. Neem Omar K., in april tot twintig jaar veroordeeld
zonder recht op vervroegde vrijlating. Zijn groep fanatici beoogde een grote
aanslag, waarop een van zijn kompanen in zijn opgevoerde Audi naar een
groothandel reed om 600 kilo kunstmest te kopen.
De verkoper vond dit nogal veel ‘voor een volkstuin’, nog los
van het feit dat het hartje winter was. ... Of neem de bende van Yassin O. Samen met drie anderen
probeerde hij bijna twee jaar geleden rugzakbommen te ontsteken in de Londense
metro. Alle bommen, gemaakt van waterstofperoxide, aceton en meel, weigerden
echter dienst. ...
Deskundigen waarschuwen dat nieuwe, succesvolle aanslagen
slechts een kwestie van tijd zijn. De kennelijke groep medici, van Al-Qaida of
niet, heeft met enkele voorgangers gemeen dat ze niet in staat bleken solide
bommen te fabriceren. Met wat extra training is dat eenvoudig te verhelpen.
Red.: Na deze verontrustende ontwikkelingen elders, nu eentje
van eigen bodem. In feite is de weerstand tegen de islamisering van Nederland
beperkt gebleven tot een grote hoeveelheid gemopper in de niet door de
politiek-correcten gecontroleerde media, en de evenementen rond de dood van Theo
van Gogh. Maar nu heeft zich ook in "normale" omstandigheden iets van de allang
bestaande gevoelens geconcretiseerd:
De Volkskrant, 23-07-2007, ANP
Moskee Haarlem doelwit molotovs
Onbekenden hebben zondagochtend twee molotovcocktails naar de Selimiye
Moskee in Haarlem gegooid. Dit maakte de politie zondag bekend. De brandbommen
richtten geen schade aan.
Na een tip onderzochten agenten de omgeving van het gebedshuis aan het
Reinaldapark. Aan de achterkant van de moskee vonden agenten de overblijfselen
van twee met brandstof gevulde flessen en een lap.
Getuigen zagen onbekenden na het gooien van de molotovcocktails wegrijden op
twee bromfietsen. ...
... De Selimiye Moskee, die in aanbouw is, was op 12 juli ook al
doelwit van een aanslag. Toen vernielden onbekenden ramen en bekladden zij het
gebedshuis met racistische leuzen, ...
Red.: Dit noodzaakt natuurlijk weer tegenmaatregelen:
De Volkskrant, 25-07-2007, ANP
Moskee bewaakt
Vrijwilligers gaan de Turkse Selimiye moskee in Haarlem 24 uur per dag in de
gaten houden. Dit heeft woordvoerder Özcan van de moskee dinsdag gezegd. Het
bestuur wil voorkomen dat de moskee ernstige schade wordt toegebracht.
Onbekenden gooiden zondagochtend twee molotovcocktails naar
de Selimiye moskee. De in aanbouw zijnde moskee aan het Reinaldapark was op 12
juli ook al doelwit van vandalen. Toen vernielden onbekenden ramen en bekladden
zij het gebedshuis met racistische leuzen.
Özcan verwacht dat de bewaking moet blijven tot de
ingebruikname van de moskee, tenzij er aanhoudingen worden verricht. Verwacht
wordt dat de moskee medio oktober in gebruik wordt genomen. ...
Red.: De echte reden van de toenemende spanning tussen de
bevolkingsgroepen is natuurlijk het bouwen van die moskee op de eerste plaats,
iets dat de autochtone bevolking allang ongewenst vindt. dat het desondanks toch
gebeurd vindt zijn oorzaak in de politiek-correcte, islamondersteunende, linkse
intellectuele culturele en bestuurders elite:
De Volkskrant, 01-09-2006, door Anet Bleich
Gesteggel rond een nieuwe moskee
Kort na de moord op Pim Fortuyn begon de Haarlemse publicist Martijn de Rijk
zich te verdiepen in de gang van zaken rondom de beoogde bouw vaneen nieuwe
Turkse moskee in zijn stad. De Rijk had het denken over de multiculturele
samenleving radicaal zien omslaan na 11 september 2001. De overheersende neiging
van vóór die tijd om de komst van minderheden als probleemloos en idyllisch voor
te stellen (leuk toch, al die verschillende soorten eten en muziek), maakte
abrupt plaats voor wantrouwen en het ‘op korzelige toon’ eisen van integratie.
...
Hij ontmoette de kordate oud-PvdA-wethouder Haverkort, de
geestelijk vader van het plan voor een nieuwe moskee, die het moskeebestuur had
overgehaald zich daar sterk voor te maken. ...
Red.: Achter het heerlijk positieve oordeel van
politiek-correcte, islamondersteunende, links-intellectuele schrijfster en
columniste Anet Bleich, vervat in het woord "kordaat", schuilt waarschijnlijk
een wereld van doordrammen tegen de wil van de bevolking, door de
politiek-correcte, islamondersteunende, links-intellectuele bestuurder, oud-PvdA-wethouder
Haverkort. De waanzin. Of in de woorden van Nausicaa Marbe (de Volkskrant,
26-07-2007)
:
'Zij die ons vragen zelfs islamitisch fundamentalisme te omarmen als een
welkome dosis sociale vitaliteit, zijn de kluts kwijt. Hun afkeer van
burgerlijke gezapigheid en hun verlangen naar anarchie is zo groot, dat ze
gerust een ontwrichtend sociaal experiment willen riskeren.'
De poging tot brandstichting van de moskee is een duidelijke exponent van de
risico's van het sociale experiment.
Er is natuurlijk ergens wel besef van het
risico dat men neemt, want er wordt van alles gedaan om een mogelijke ramp af te
wenden:
De Volkskrant, 25-07-2007, van verslaggever Gerard Reijn
Effect sociaal project blijft vaak onbekend
Integratiebevorderend project wordt zelden geëvalueerd.
In geen ander land zijn zo veel initiatieven om autochtonen en allochtonen in
hun vrije tijd met elkaar in contact te brengen als in Nederland. Sterker nog:
buiten Nederland komt het nauwelijks voor; daar wordt het contact tussen de
bevolkingsgroepen vrijwel nergens expliciet nagestreefd.
In Nederland barst het juist van die projecten. Het Sociaal
en Cultureel Planbureau (SCP) vond er over de laatste jaren moeiteloos 400,
variërend van interculturele buurtfeesten en multiculturele kookfestijnen tot
projecten rondom scholen en sportverenigingen.
Volgens onderzoeker Jaco Dagevos groeit het aantal projecten
sinds de moorden op Pim Fortuyn en Theo van Gogh. ‘Daardoor schoten de
spanningen tussen bevolkingsgroepen omhoog. Gemeentebesturen en
welzijnsorganisaties wilden daar iets aan doen.’
Of dat gelukt is, is niet te zeggen, want er is nauwelijks
onderzoek naar de effecten van dit soort beleid. Dagevos: ‘We weten zelfs niet
hoeveel mensen aan die projecten hebben deelgenomen.’
Ook van andere maatregelen van de overheid om iets aan de
segregatie te doen, is nauwelijks bekend of het werkt. Of het nu gaat om de
Rotterdamwet (waarbij lage inkomens worden geweerd uit sommige aangewezen
wijken), om woningdistributiesystemen of om spreidingsbeleid bij de huisvesting
van asielzoekers: het effect is niet of nauwelijks onderzocht.
Onderzoeker Dagevos verwijst met naar Amerika, waar
maatregelen voor etnische spreiding grondig worden geëvalueerd.
Red.: Na dit staaltje geld over de balk smijterij weer een typisch
gevalletje van moslimirritantie:
De Volkskrant, 27-07-2007, van verslaggever Ellen de Visser
Weren van mannelijke arts kan moslima in levensbedreigende situatie
brengen
Eis om vrouwelijke arts wekt wrevel
‘Je kunt niet steeds mannelijke én vrouwelijke arts inroosteren.’ | Richtlijn is
in de maak.
Medisch specialisten komen in het geweer tegen moslima’s die weigeren om door
een mannelijke arts te worden behandeld. Volgens vakblad Medisch Contact
bedreigen moslims soms artsen en kunnen voor patiënten levensbedreigende
situaties ontstaan. De artsenorganisatie KNMG werkt aan een richtlijn.
Hoofdredacteur Ben Crul van Medisch Contact zegt dat artsen
de afgelopen jaren te veel zijn ingegaan op eisen van moslima’s en hun
mannelijke familieleden. ‘Je wilt het patiënten toch naar de zin maken. Ook de
angst voor repercussies speelt mee. Soms is sprake van een bedreigende sfeer.’
Crul beschrijft in zijn blad de recente ervaringen van een
mannelijke gynaecoloog die ’s nachts werd geconfronteerd met een barende
moslimvrouw maar door haar dreigende echtgenoot de toegang tot de verloskamer
werd ontzegd. De arts regelde met spoed een ambulance naar een ander ziekenhuis,
waar wel een vrouwelijke gynaecoloog dienst had. Ternauwernood kwam een gezond
kind ter wereld.
Navraag onder ziekenhuisdirecteuren toont volgens Crul aan
dat de casus niet uniek is. Patiënten hebben een vrije artsenkeus, benadrukt
hij, maar die keus moet gebaseerd zijn op vertrouwen in de arts en in zijn
kundigheid.
‘Je kunt niet op afdelingen voortdurend een man én een vrouw
inroosteren. Er zijn grenzen. Wij mogen als arts ook geen onderscheid maken
tussen patiënten. Patiënten mogen dus ook niet bepalen dat ze geen man, vrouw,
neger, homo of Chinees als arts willen.’
Red.: Het bekende trio naargeestige moslim-eigenschappen weer
bij elkaar: cultuurfundamentalisme, onredelijkheid, en bedreigingen. En dat
allemaal omdat, zoals er la staat, 'artsen de afgelopen jaren te veel zijn
ingegaan op eisen van moslima’s en hun mannelijke familieleden'.
En na al dat Nederlandse ge-eikel met de aanpak van het moslim-gezeur, een
voorbeeld hoe het kan en moet:
Volkskrant website, 27-07-2007, ANP/RTR
Toestel
vertraagd na interventie door sjeik
Een sjeik uit het Golfstaatje Qatar heeft donderdagavond gezorgd voor een
urenlange vertraging van een vlucht van British Airways van Milaan naar Londen.
Kort voor vertrek kwam de man erachter dat drie van zijn meereizende vrouwelijke
familieleden in de business class waren geplaatst naast mannen die ze niet
kenden.
Voor de sjeik was dat onverteerbaar omdat in zijn
conservatieve land dergelijke indelingen in vliegtuigen niet mogen. De piloot
had er echter geen oog voor en bonjourde het hele stel uit zijn vliegtuig. Dat
kon uiteindelijk drie uur te laat vertrekken.
Red.: Nu weer een mooi voorbeeld van hoe het niet moet:
Uit: De Volkskrant, 29-09-2007, door Gert-Jan van Teeffelen
BBC gaat eigen gang en negeert keuze kinderen
Fotobijschrift: Konnie Huq (midden), presentatrice van Blue Peter
Voor
de makers van Blue Peter, het bekendste kinderprogramma van de BBC,
breekt morgen opnieuw een pijnlijke dag aan. Voor de tweede maal in korte tijd
moeten ze door het stof, en de kijkertjes excuses aanbieden vanwege misleiding.
Ditmaal is de huiskat van Blue Peter de inzet van een
rel. Vorig jaar werd een peiling gehouden onder kinderen om de naam te kiezen
van de nieuwe kat van het programma. Naar nu blijkt, was Cookie de favoriete
naam onder de 40 duizend jonge stemmers. Het productieteam vond Socks echter
beter, en deed alsof dit de winnaar was.
Deze vorm van kijkersbedrog is geen wereldnieuws, maar het in
de maling nemen van kinderen is geen reclame voor de BBC, en zeker niet voor
Blue Peter, dat zijn publiek al eerder op het verkeerde been zette.
In juli kreeg het BBC-programma 75 duizend euro boete, nadat
een nepwinnaar was opgevoerd tijdens een prijsvraag. ‘We hebben jullie in de
steek gelaten’, sprak presentatrice Konnie Huq nadien nederig in de camera. ...
Red.: Maar de grootste vorm van oplichting is natuurlijk een
BBC-programma, een programma voor de Engelse bevolking, waarin we hier louter
allochtonen zien. De ultieme natte droom van de multiculturalist: de blanke mens
is helemaal verdwenen.
Weer even terug naar moslims en humor:
Uit: De Volkskrant, 12-11-2007, van medewerker Merijn Henfling
‘Moslims hoeven niet te beledigen’
Moslim comedytour trekt overal volle zalen | Trio houdt rekening met de grenzen
van het geloof.
Hebben moslims wel gevoel voor humor? Je zou bijna denken van niet, na de
cartoonrellen van vorig jaar en de Nederlandse cabaretiers die bedreigingen
ontvingen uit islamitische hoek. Drie Amerikaanse stand-up comedians Azhar Usman,
Preacher Moss en Mohammed Amer willen aantonen dat je wel kunt lachen met
moslims. Deze week doen ze Nederland aan met Allah made me funny, de eerste
officiële moslim comedytour.
... Controversieel zijn ze in hun thuisland zeker, maar intussen
trekken ze wereldwijd volle zalen. Hun doel: de toeschouwers aan het denken
zetten met scherpe grappen over wederzijdse intolerantie, en daarmee bruggen
bouwen.
Maar tomeloos venijn zal het nooit worden. Het trio zegt
rekening te houden met de ‘theologische, wettelijke en morele grenzen van het
geloof’. Azhar Usman beklemtoont dat die beperkingen niet van buitenaf komen,
maar dat ze die zichzelf opleggen. Beledigingen of blasfemie zijn niet te rijmen
met hun leven als gelovige, praktiserende moslim. ‘Het feit dat je het kùnt
doen, wil nog niet zeggen dat je het móet doen.’
Ook zijn Nederlandse collega’s zijn er niet op uit. Najib
Amhali: ‘In Nederland zijn er eigenlijk geen taboes meer. Je kunt grappen maken
over het geloof en de kerk. In de islamitische wereld en bij moslims ligt dat
nog heel gevoelig. Er is een groot verschil tussen een grap maken en beledigen.
Het is niet mijn stijl om tegen dingen aan te schoppen.’ Cabaretier Amar
el-Hajjouri ontving eerder dit jaar doodsbedreigingen omdat hij in zijn show een
pop van Geert Wilders zou onthoofden – achteraf bleek dit een broodjeaapverhaal
te zijn. Hij sluit zich aan bij Amhali: ‘Ik hoef niet te beledigen. Zodra de
zaal zich beledigd voelt, ben je te ver gegaan. Ik speel voor het publiek; je
kunt dat niet wegspelen met beledigingen.’
Amhali en El-Hajjouri keren zich daarmee tegen de mening die
Hans Teeuwen eerder dit jaar tegenover de Meiden van Halal verkondigde. In dat
tv-interview betoogde hij dat een cabaretier ook moet beledigen. Shockeren mag
omdat juist controversiële onderwerpen zich lenen voor satire. ‘Wat voor sommige
mensen een belediging is, kan een waarheid zijn die ze liever niet willen
horen.’ ...
In de jaren zestig maakte cabaretier Fons Jansen stevige
grappen over de rooms-katholieke kerk. Wordt het niet eens tijd voor een
islamitische versie van Fons Jansen? ‘De islam is daar nog niet aan toe,’ zegt
Najib Amhali. Iets voor hem? ‘Ha ha, ik voel het niet als mijn taak.’
El-Hajjouri: ‘Fons Jansen zei: Ik heb geen problemen met God,
maar met zijn grondpersoneel. Daar ben ik het ontzettend mee eens. Maar je kunt
de jaren zestig niet vergelijken met de situatie van nu. Toen was het
christelijk geloof in Nederland de dominante cultuur, nu hebben we te maken met
een islamitische minderheid in een bijna seculier land. Dan moet je
voorzichtiger zijn. Een grap over de islam wordt al snel gezien als een
zoveelste belediging.’
Amhali: ‘... Als ik nu harde grappen ga maken over Mohammed,
word ik misschien in de kranten geprezen. Maar ik loop ook graag over de
Dappermarkt, zonder bewaking, maar met een goed gevoel en mensen die me
aanspreken. Dat is een keuze.’ ...
Red.: Kortom: Als "Fons Jansen" al niet kan, blijft de
conclusie hetzelfde: islam en humor: het gaat niet samen.
Maar er staat nog veel meer meel-in-mond-praat in dit stuk,
zoals de volgende reactie laat zien:
De Volkskrant, 15-11-2007, door Martien Pennings, historicus.
Lachen om de islam totdat het niet meer kan
De media vinden het opvoeden van hun lezers en de boel bij elkaar houden
belangrijker dan waarheidsvinding over de islam, betoogt Martien Pennings.
Merijn Henfling annonceerde maandag een tour van drie Amerikaanse
stand-up-comedians langs Nederlandse theaters (Kunst, 12 november). De heren
zijn moslim en gaan bewijzen dat islam en humor best samen kunnen gaan. Maar op
de bijgaande foto kijken de grappenmakers de lezer aan met die lege en
brutaliserende blik die mensen in de ‘oude wijken’ direct zullen herkennen.
Humor?
Ook op MTV wordt de kijker vanaf het scherm op deze wijze
geschoffeerd. Gespierde zwarte mannen zijn daar behangen met gouden kettingen,
staan tegen een achtergrond van dure auto’s plus hoerig bewegende dames en zijn
ondanks al die luxe erg boos, want het bitch en motherfucker is
niet van de lucht. Zou de Volkskrant beseffen dat zo’n foto voor veel
lezers aanstootgevend is? Is het zo gezien toevallig dat veel zwarte mannen, met
name in gevangenissen, zich bekeren tot de islam, een godsdienst, zoals bekend,
waarin de man een klein streepje voor heeft?
Henfling schrijft: ‘Hebben moslims wel gevoel voor humor? Je
zou bijna denken van niet, na de cartoonrellen van vorig jaar en de Nederlandse
cabaretiers die bedreigingen ontvingen uit islamitische hoek.’ De alinea’s die
dan volgen moeten duidelijk maken dat wij ons vergist hebben met die Deense
kwestie. Moslims hebben hartstikke gevoel voor humor, maar je moet binnen de
grenzen blijven die moslims trekken: ‘beledigingen of blasfemie zijn niet te
rijmen met hun leven als gelovige’.
Najib Amhali, een van onze nationale knuffel-Marokkanen, komt
ook aan het woord: ‘Het is tegenwoordig erg populair een paar krasse dingen over
de islam te roepen. Je hebt meteen de aandacht van alle media. Als ik nu harde
grappen ga maken over Mohammed, word ik misschien in de kranten geprezen. Maar
ik loop ook graag over de Dappermarkt, zonder bewaking, maar met een goed gevoel
en mensen die me aanspreken. Dat is een keuze.’
In de kranten geprezen worden bij harde grappen over
Mohammed? Waar heeft Amhali de laatste tijd verbleven? Er bestaat een waslijst
van voorbeelden die duidelijk maken dat driekwart van de westerse media zich
geschrokken en schuldbewust opstelde. Het afschuwelijkste hieraan is dat de
profeet zich persoonlijk aan vele gruweldaden heeft schuldig gemaakt en dat hij
de wereld agressieve terreur en racisme heeft nagelaten. Dat gaat in deze
non-discussie totaal verloren. En ‘aandachtvragerij’? Ik schreef de voorgaande
zinnen met echte angst op. En de redactie van de Volkskrant dubt
waarschijnlijk of het wel verantwoord is dit af te drukken. Dát is de nieuwe
werkelijkheid in Nederland.
Hier spreekt dus de angst, maar ook de onwetendheid over de
islam. Die wordt in stand gehouden door onze opvoeders bij de media, die zelf
doorgaans geen idee hebben, of wensen te hebben, van de geschiedenis en de
huidige werkelijkheid van de islam. In zo’n sfeer komen deze stand-uppers weg
met opmerkingen over ‘vooroordelen over de islam’ waarmee zij ‘spelen’.
Vooroordelen? Zo langzamerhand rijst uit de beschikbare literatuur een oordeel
op, gebaseerd op onderzoek en overweldigend bewijs, dat de islam al 1.400 jaar
een gruwelijke werkelijkheid heeft geschapen en elke dag opnieuw schept. Deze
literatuur wordt nauwelijks gerecenseerd in onze ‘kwaliteitsmedia’. Die staan
meer in dienst van het ‘de boel bij mekaar houden’ en het ‘opvoeden’ van hun
lezers, dan in dienst van waarheidsvinding en werkelijkheidszin. Zelf zouden de
politiek correcte heren en dames, die het zo graag fijn hebben in het eigen
hoofd, niet willen leven onder enige vorm van de islam, maar zolang ze niet echt
tot zich hoeven laten doordringen waarmee we te maken hebben, kunnen ze er
‘tolerant’ over schrijven. Totdat het kwaad ook aan hun eigen deuren klopt.
De stand-uppers, zegt Henfling, ‘oordelen genadeloos over hun
geloofsgenoten’. Tegelijk willen ze ‘bruggen bouwen’. Dat is knap: met kennis
van zaken ‘genadeloos’ over de islam oordelen, gelovig moslim blijven én naar
mij toe een brug bouwen. Komt dat zien!
Red.: Nou, dat had de historicus goed gezien:
Uit:
De Volkskrant, 15-11-2007, door Patrick van den Hanenberg
Kritiek kort
Brave ‘Allah made me funny’ ontwijkt controversiële
kwesties
Als een grap wordt gemaakt over godsdienst kan degene die bespot wordt lachen,
de grappenmaker negeren of kwaad worden. De laatste jaren lijkt het alsof een
niet onaanzienlijk deel van de moslimgemeenschap voor de laatste mogelijkheid
kiest. Daarmee laden ze de verdenking op zich geen gevoel voor humor te hebben
of op z’n minst een matig ontwikkeld gevoel voor zelfspot. Drie Amerikaanse
moslim-komieken trekken momenteel door het land met de show Allah made me
funny (met de bizarre ondertitel The Official Muslim Comedy tour) om
het tegendeel te bewijzen.
... Er leek zich een enorme
opluchting van de zaal meester te maken, die te vergelijken is met het
katholieke publiek dat in de jaren zestig lachte om de onschuldige mopjes van
Fons Jansen in De Lachende Kerk. De werkelijk interessante Fons Jansen
zagen we pas een paar programma’s later toen hij de schroom van zich had
afgeworpen.
Dat stadium hebben deze drie komieken nog lang niet bereikt.
Mo Amir (Texas/ Palestina) maakt wat huis-, tuin- en keukengrapjes waarmee hij
de makkelijke herkenbaarheidslach kan incasseren. En verder? Ja, wat zal het
lastig zijn als zijn broer piloot is en zijn neefje Osama heet. Nee, die grappen
hadden we nog niet gehoord de laatste zes jaar. Ook Preacher Moss, die het
christendom voor de islam inruilde, krabt een beetje aan de oppervlakte zoals
middelmatige Amerikaanse stand-up comedians doen. Alleen Azhar Usman, de komiek
met Indiase achtergrond en herkenbare moslimbaard, heeft zo nu en dan iets van
enig belang te zeggen. ‘Thuis word ik vies aangekeken omdat ik er als een moslim
uitzie. In het buitenland is het wel eens lekker om gehaat te worden omdat ik
Amerikaan ben.’ Maar als het een beetje venijnig wordt, voegt hij er een bijna
verontschuldigend I’m only kidding aan toe.
Als we voor het gemak even aannemen dat Allah bestaat en dat
hij in staat is om zijn beminde gelovigen grappig te maken, dan moet Allah wel
een enorme braverik zijn, die de grappenmakers van dienst heeft opgedragen met
een grote boog om lange tenen en controversiële onderwerpen heen te lopen.
Red.: Waarom is het gebrek aan gevoel voor humor van de islam zo van
belang? Dat is omdat het staat voor een belangrijker iets: het gebrek aan
zelfkritiek.
Uit: VARA TV Magazine, nr. 46-2007
KijkweekAhmed Aboutaleb
... Theo van Gogh vroeg mij hoe het kwam dat moslims op Hirsi Ali reageerden als
een stier op een rode lap. Ik zei toen: ik denk dat ze haar kwalijk nemen dat ze
in eigen nest piest. Dat kwam me duur te staan, omdat de Volkskrant het
opschreef als mijn mening. ...
Red.: Het gaat er natuurlijk niet om of dit nu Aboutaleb's
mening is of niet: het is de mening van de moslims. Kritiek op de islam door een
islamiet is nestbevuiling. Zelfkritiek kan niet.
En in Frankrijk wordt het ook steeds erger:
Volkskrant website, 31-10-2007, AP, bij foto op
voorpagina.
Jeugdige inwoners van de Parijse buitenwijk Villiers-le-Bel molesteren
in de nacht van maandag op dinsdag een verlaten politiewagen. Het was de
tweede nacht van onrust in de Franse hoofdstad sinds twee lokale tieners
verongelukten na een botsing met een politiewagens, afgelopen zondag.
Bij de rellen die daarop ontstonden raakten tientallen agenten gewond. |
|
Tussendoor: in de loop van het afgelopen jaar is er het één en ander veranderd
in de sfeer van het allochtonendebat. Naast de al aan de gang zijnde langzame
ontwikkeling, is een belangrijke invloed waarschijnlijk die van Geert Wilders,
die vele "woeste" uitspraken heeft gedaan als "het scheuren van de vervloekingen
uit de koran, en dat je dan maar een boekje ter dikte van de Donald Duck
overhoudt", maar vooral omdat men vanuit multiculturalistische hoek niet in
staat is gebleken daar een fatsoenlijk weerwoord aan te bieden.
Een ander significant gebeuren is het debat tussen Hans
Teeuwen en de Meiden van Halal over belediging versus de vrijheid van
meningsuiting, waarin de beledigde islam-houding definitief onder de grond werd
gestopt - naast de directe kijkers, hebben op YouTube als meer dan een half
miljoen mensen dit gezien (beeld hier
, tekst
hier
). En wat ze zagen is exemplarisch voor het hele
islamdebat: alle eisen die zij stellen zijn hypocriet en onaanvaardbaar -
hypocriet omdat ze zelf niet belijden wat ze willen (ze beledigen zelf ook heel
vaak), en onaanvaardbaar omdat ze beperking van onze vrijheden en verworvenheden
willen.
Het gebrek aan weerwoord bij de multiculturalisten begon nu
ook echt op te vallen. Aanvankelijk hielden de gevolgen
op bij het stellen van echte vragen aan de allochtonen en multiculturalisten,
maar er werd niet doorgeduwd - recent is dat wel gaan gebeuren, het leverde
meteen narrige scènes op. Minister van Integratiezaken Ella Vogelaar werd op 13
november doorgezaagd over haar weerzin om de aanpak van integratieproblemen te
benoemen, bij Pauw & Witteman, maar voornamelijk door gasten Jort Kelder
en Heleen van Rooyen
. De afgang was zo erg, dat de Volkskrant zich geroepen voelde er een
hoofdredactioneel commentaar aan te wijden.
Daarna ging het hek echt van de dam, toen Wilders aankondigde
een film over de islam te gaan maken. Dat werd ex-vakbondsleider,
HBO-bestuurder, en CDA'er Doekle Terpstra echt te veel, hij schreef spontaan een
brief naar de krant, waarin hij op zijn beurt aankondigde een comité te beginnen
dat het multiculturele weerwoord zou verschaffen. Ondanks directe toezeggingen
van vele prominenten, zonk dit scheepje ook weer razendsnel, omdat een flink
deel van multiculturalisten inzag dat dit nog polariserender zou werken,
namelijk ten opzichte van die Nederlanders wier problemen hiermee ontkend
werden. Op 3 december moest hij zich bij Pauw & Witteman een zwijgend
hoofdschudden van cabaretier Herman van Veen laten welgevallen - dodelijk,
hoewel Terpstra het in zijn missionaire ijver maar half merkte
.
Van deze multiculturalistische scheepsbreuk ging op zijn
beurt Volkskrant-columnist Bert Wagendorp
weer helemaal over de rooie, en voegde aan de MC-kretologie de uitdrukking "Wilders
is een proleet" toe
.
Daarna volgen de ontwikkelingen razendsnel: op 5 december
werd bij Pauw & Witteman Waiel Alkhateeb, die het verwijderen van "islam-beledigende"
foto's verdedigde, in de hoek gedreven
, hoewel niet eens zo erg, want op zijn opmerkingen over dat homo's niet
geaccepteerd werden door de islam, zeer beledigend natuurlijk, werd niet lang
ingegaan, vanwege zijn toen al op het kookpunt staande irritatie.
En op 7 december gebeurde het met Ahmed Marcouch bij Nova, die betoogde dat het weren
van hoofddoeken bij de politie moslims buitensluit, terwijl het precies andersom
is: met de eis tot het dragen van hoofddoeken sluiten moslims zichzelf uit
- er werd hem geen snappen gegund, hoewel het ware punt punt onbesproken bleef:
dat hij zijn opvattin dat hoofddoeken bij moslims hoorden als ononderhandelbaar
werd gezien, terwijl ons standpunt dat hoofddoeken niet bij een openbare
gezagsfunctie horen, wel ter discussie werd gesteld. Ook Marcouch was na een
paar minuten al in een volkomen nukkige en narrige, en in feite onhandelbare,
stemming.
Overigens werd Marcouch ook nog om te beginnen een punt
geboden, want presentator Twan Huys stelde dat het wenselijk was dat de politie
een afspiegeling van de samenleving zou vormen. Dat is volkomen onjuist: de
politie heeft een taak te vervullen, en het enige criterium hoort te zijn om
mensen te vinden die die taak zo goed mogelijk kunnen vervullen. En als dat
inhoud dat er minder allochtonen werken, omdat ze hoofddoeken willen blijven
dragen, dan is dat een kwestie van "zo is 't nu eenmaal". Dat er bij de politie
minder allochtonen zijn, heeft precies dezelfde status als dat er onder
professoren in de sterrenkunde minder allochtonen zijn: er zijn er minder die
zich kwalificeren.
Uit: De Volkskrant, 21-11-2007, van verslaggeefster Anja Sligter
Busvaders moeten raddraaiers intomen
Sinds de zomer veroorzaken Marokkaanse jongeren op twee buslijnen in Ede
overlast. ‘Spugen is het vernederendst.’
Ze heten Marokkaanse busvaders – een variatie op buurtvaders – en rijden sinds
gisteren mee op buslijnen 3 en 4 naar de wijken Veldhuizen A en B in Ede. Als
mysterie guests. Met hun lijfelijke aanwezigheid hopen zij dat ‘hun jongens’
de buschauffeurs met rust laten. En als dat niet gebeurt, grijpen ze in.
Een groepje van acht tot tien valt de chauffeurs van
busmaatschappij Veolia lastig. Vanaf de zomer zijn er vijf incidenten geweest,
van twee daarvan hebben chauffeurs aangifte gedaan. De jongens, grotendeels van
Marokkaanse komaf, schelden, intimideren en spugen. De chauffeurs willen er niet
meer over praten. ...
Ede was lang een rustig dorp op de Veluwe. Het had alleen een
groter aantal gereformeerde kerken en wat meer natuur en militaire
oefenterreinen in de nabije omgeving. Met de komst van Marokkaanse gastarbeiders
(Akzo) en de status van groeikern heeft Ede niet alleen een meer stedelijke
allure gekregen, maar ook meer stedelijke problemen. De zoons en kleinzoons van
de Marokkaanse families die bij elkaar in de wijken Veldhuizen en Maandereng
wonen, zorgen voor overlast. Eén keer haalden zij ongewild het nieuws: op de
avond van 11 september 2001 vierde een groepje uitbundig feest op een brug. Het
politiebericht haalde CNN. ...
Voor busmaatschappij Veolia begint het altijd na de zomer.
‘Elk jaar is er nieuwe lichting scholieren die zich baldadig gedraagt’, aldus
woordvoerder Glen van Engelen, ‘maar dit jaar werd het wel erg heftig’. Hij
heeft videobeelden gezien. ‘Op een band staat een groep jongens op en loopt
richting de chauffeur. Ook zonder geluid is de intimidatie overduidelijk.’ ...
Red.: Bent u ook zo blij dat er Marokkanen in uw rustige dorp
of buurt komen wonen? Nee? Nou, dat mag niet - want dat is discriminatie.
Het autochtonen-hatende gedrag van de Marokkaanse jeugd is dat
natuurlijk niet. Dat zijn alleen belhamels, en in het ergste geval raddraaiers.
Nu het vervolg op de Volkskrant-serie over de gematigde islam:
Uit: De Volkskrant, 10-12-2007, door Ayaan Hirsi Ali
Waar blijven de gematigde moslims Gematigde
moslims zijn zo stil over gruwelijke misdaden die uit naam van hun geloof worden
gepleegd, omdat de Koran hun dat opdraagt, stelt Ayaan Hirsi Ali.
Tussentitel: Incidenten in Soedan en Saoedi-Arabië schaden islam meer dan
cartoons
Geselt iedere echtbreekster en echtbreker met honderd slagen. En laat
medelijden met hen ti van de gehoorzaamheid aan Allah niet afhouden indien gij
in Allah en de Laatste Dag gelooft.' (Koran 24:2)
De afgelopen paar weken is er in de pers veel aandacht
geweest voor drie verhalen waarin het islamitisch recht werd toegepast op een
manier die de gematigde moslims de haren ten berge zouden moeten doen rijzen. In
Qatif, Saoedi-Arabië, deed een 20-jarige vrouw aangifte van ontvoering en
groepsverkrachting, maar werd vervolgens zelf veroordeeld. Toen ze werd
ontvoerd, bevond ze zich in een auto met iemand die niet aan haar verwant was of
met wie ze getrouwd was, en in Saoedi-Arabië is dat onwettig. Afgelopen maand
werd ze veroordeeld tot zes maanden celstraf en tweehonderd slagen met een
bamboestok (zie ook Forum, 6 december). Met tweehonderd stokslagen kun je
gemakkelijk een sterke man doden. Meestal krijgen vrouwen niet meer dan dertig
stokslagen per veroordeling.
We hebben het islamitische recht ook in actie gezien in
Soedan, waar de 54-jarige lerares Gillian Gibbons tot vijftien dagen
gevangenisstraf werd veroordeeld, voordat de regering haar afgelopen week gratie
verleende. Ze had veertig stokslagen kunnen krijgen. Toen ze in haar klas een
leesproject hield over een teddybeer, stelde ze voor dat haar kinderen de beer
een. naam gaven. Toen de kinderen de naam Mohammed kozen, vond zij dat goed en
dat werd opgevat als godslastering. En dan is er Taslima Nesreen, de 45-jarige
schrijfster uit Bangladesh die opkomt voor vrouwenrechten in de islamitische
wereld. Zij vluchtte uit Bangladesh naar India, maar Indiase moslimgroeperingen
eisen dat ze het land verlaat. In augustus werd ze in Hyderabad door militante
moslims aangevallen en afgelopen week is ze zowel Calcutta als Rajasthan moeten
ontvluchten. Volgend jaar verloopt haar visum en ze is bang dat ze niet opnieuw
toestemming zal krijgen om in India te verblijven.
Vaak wordt gezegd dat de islam wordt 'gekaapt' door een
kleine groep van 'radicale fundamentalisten en dat de grote meerderheid van de
moslims gematigd is. Maar waar blijven die? Waar blijven de moslimstemmen die
zich uitspreken tegen de gruwelijke onrechtvaardigheid van zulke incidenten?
Hoeveel moslims zijn bereid op te staan en te zeggen dat het recht dat is
toegepast bij het meisje van Qatif stuitend en wreed is en gebaseerd op
vooroordelen en dat, ongeacht wie het is die zegt dat dit de juiste weg is en
hoe lang geleden dit gezegd is, men zich. niet aan deze praktijken mag
overgeven?
Meestal zijn groeperingen als de Organisatie van de
Islamitische Conferentie er als de kippen bij om elke belediging van het imago
van de islam te bestrijden. Nadat ik in 2003 had gezegd dat het gedrag van de
profeet Mohammed naar westerse maatstaven soms als gewetenloos beschouwd kan
worden, stuurde de organisatie, die 57 moslimstaten vertegenwoordigt, vier
ambassadeurs naar de leider van de WO om hem te vragen mij uit het parlement
terug te trekken. Een paar jaar later kwamen islamitische ambassadeurs in
Denemarken in het geweer tegen de spotprenten over Mohammed en eisten zij dat de
makers voor het gerecht gedaagd zouden worden.
Maar waar de incidenten in Saoedi-Arabië, Soedan en India
meer schade hebben berokkend aan het imago van de islam dan de spotprenten die
Mohammed afbeeldden, houden de organisaties die stonden te dringen om te
protesteren tegen de 'afschuwelijke' 'Deense belediging nu hun mond.
Ik wou dat er meer gematigde moslims waren. Ik zou
bijvoorbeeld graag wat meer raad krijgen van die beroemde gematigde islamitische
theoloog Tariq Ramadan. Maar als er sprake is van werkelijk lijden en echte
wreedheid uit naam van de islam, is het eerste wat we horen van de organisaties
die zo begaan zijn met het beeld van de islam een ontkenning. Dan wordt gezegd
dat de Koran geen geweld predikt, dat de islam liefde betekent en dat de islam
gekaapt wordt door extremisten en dit een lastercampagne is, enzovoort.
Maar het bewijs stapelt zich op. Het islamitisch recht is een
trotse institutie, die door een miljard mensen wordt onderschreven, in theorie
althans, en in het centrum van de islamitische wereld als de wet van het land
geldt. Maar kijk eens naar bovenstaand vers uit de Koran. Dwingender dan het
bevel om echtbrekers te geselen, is het bevel dat gelovigen geen mededogen mogen
tonen. Het is dit bevel, om Allah te verkiezen boven geweten en mededogen, dat
de moslims gevangen houdt in een archaïsch en extremistisch wereldbeeld.
Als gematigde moslims geloven dat ze geen mededogen mogen
hebben met het meisje van Qatif, waar bestaat dan die gematigdheid uit? Als het
gevoel van mededogen en het geweten van een 'gematigde' moslim in botsing komt
met door Allah voorgeschreven zaken, dan moet hij kiezen voor het mededogen. Als
dat niet vaker gebeurt, zal een gematigde islam niet meer dan een vrome wens
blijven.
Red.: Er viel achteraf niets te knippen in dit betoog. Je zou
zeggen dat dit onderwerp hiermee is afgedaan. Maar de schaamteloosheid van
instituten als de Volkskrant en de NPS in hun inspanningen om ons de
islam door de strot te duwen, kennen in dit opzichten geen grenzen. De volgende
afleveringen in het kader van de serie Gematigde Islam staan vast alweer in de
computergeheugens, en de opnames voor een nieuwe serie Meiden van Halal
zijn vast alweer aan de gang.
Voor de evenementen uit 2008, zie hier
.
Naar Allochtonendebat 2006 ,
Allochtonen lijst
, Allochtonen overzicht , of
site home
.
|