Bronnen bij Allochtonendebat, misverstanden: assimileren

Assimileren of assimilatie is een term die niet zo vaak gebruikt wordt, vermoedelijk omdat "men", de politieke-correcte massa en de linksfascisten erbinnen, bewust of onbewust beseft hiermee een wapen te lanceren dat heel gemakkelijk in de eigen hand afgaat.

Want je stelt impliciet dat de allochtone cultuur aanzienlijk verschilt van de autochtone.

Terwijl je bijvoorbeeld aan de andere kant termen als "allochtoon" wilt afschaffen, omdat ze een aanzienlijk verschil aanduiden.

Desalniettemin komt het gebruik wel voor, voornamelijk in de zeldzame situaties dat aanpassingen voor "streepjes-Nederlander" voorgesteld worden, zoals boerkaverboden enzovoort.

En door lieden die dusdanig diep in hun ideologie, vooroordelen en blindheid zitten dat ze geen idee hebben waar ze aan beginnen.

Waarvan hier dus een voorbeeld, laat in de discussie (Joop.nl, 16-05-2020, door Danielle Braun - Corporate antropoloog uitleg of detail ):
  De assimilatie-bokaal

Op de NOS redactie bleek in het geniep een diversiteitsbokaal te worden uitgereikt, als een redactielid een ‘diverse gast’, dat wil zeggen een genodigde uit een van de bekende, zichtbare, maatschappelijke issue hokjes, aan de tafel had weten te krijgen. ...

Of anderszinse vormen van "allochtone representatie".
    Eén van de tekenen hoezeer de publieke omroep zijn best doet om de "streepjes-Nederlander" zo goed mogelijk te representeren.
    Als een gewone, beschaafde, Nederlander, dat is, want de mantra is: "Er is absoluut geen enkel verschil tussen blanke of gekleurde Nederlanders".
    Niet uitgesproken, natuurlijk, vanwege volkomen belachelijk, maar wel uitgedragen daar waar men ook maar enigszins de mogelijkheid ziet uitleg of detail uitleg of detail uitleg of detail uitleg of detail.
    Wat dus vanwege de daadwerkelijke verschillen best wel moeilijk is, en vandaar die bokaal.
    De 'corporate antropoloog', wat wel een vorm zal zijn van "cultureel antropoloog", is het er niet mee eens.
    De culturele antropologie is het vak van de idealistische "sociologen" die naar de rimboe trokken om daar te ervaren dat een cultuur van bamboesperen en houtkoolvuurtjes op hetzelfde niveau staat als eentje van atoombommen en maanreizen .
    En als mensen dan in Nederland gaan vragen om de dierenvellen af te leggen en een pak of iets dergelijks te gaan dragen, doe je aan de eis tot assimileren:
  Assimilatie
Assimilatie wil zeggen dat je een standaard hanteert, een hoogste goed, een dominante cultuur, een bonuspodium. ...

Terwijl de culturele antropologie leert iets dat heet "De Gelijkheid der Culturen", en daar waar ze verschillen constateert, die verschillen per definitie zijn:
  Diversiteit
Er is een wezenlijk verschil tussen diversiteit en assimilatie. Diversiteit wil zeggen dat je verschillen omarmt. Dan veranker je in het DNA van je organisatie, samenleving en nieuwsredactie dat het cool, gezellig, belangrijk en van waarde is als je bij elk geluid een tegengeluid laat horen, dat je originele meningen ventileert, dat je danst en walst kriskras door politieke-, maatschappelijk-, culturele-, etnische-, gender-, religieuze-, opleidings- en inkomenshokjes.    ...

... : een verrijking.
    En als je aan mensen vraagt de verrijkingen van hun cultuur op te geven, doe je dus aan:
  Assimilatie
Assimilatie wil zeggen dat je een standaard hanteert, een hoogste goed, een dominante cultuur, een bonuspodium. ...

Of dat nu collega-maanreizigers zijn, of mensen in dierenvellen met een houtskoolvuurtje.
    Want die mensen in dierenvellen met een houtskoolvuurtje hebben zo veel bij te dragen:
  ... zichtbare rolmodellen in de media hebben zeker een functie. De bedoeling van de bokaal was natuurlijk om daaraan te werken. Ik ben echter van mening dat een dergelijke bokaal averrechts werkt en juist stigmatiseert.

Ontkenning
Als je steeds maar uitstraalt dat het hoogste goed is om te assimileren, versterk je júist maatschappelijk tegenstelling en hokjes denken. Aan al die mensen die het niet lukt om in het NPO diversiteitsbakje terecht te komen, zeg je dat het eigenlijk niet oké is om als Italiaan goed pizza’s te kunnen bakken, om als vrouw in de kinderopvang te willn werken, om als Surinamer goed te kunnen dansen, om als Jood goed te kunnen ondernemen.

Door de totale ontkenning van die leuke, spannende mix van nurture en nature, die soms tot grappige, droevige, uitdagende niches en eigen-aardigheden leidt, maken we van ons mensen, gelijkvormige robotjes, met als hoogste levensdoel de aanleiding zijn dat een redactielid ergens op een nieuwsredactie de assimilatie bokaal wint door jou ergens te scouten.

Echte diversiteit 3.0 betekent ook dat verschillen die zijn ontstaan door historie, door nature en door nurture niet weggestopt hoeven te worden en dat je die met trots en / of verdriet mag dragen, zolang ze je niet ketenen.

Nou, en dan maar hopen dat die mensen in dierenvellen in het kader van 'diversiteit 3.0', die mevrouw Braun eens lekker in de kookpot stoppen, haar een aantal uurtjes goed gaat laten stoven, en daarna met passende hoeveelheden versgeplukt fruit opdienen voor een feestmaal waar iedereen uitbundig kan van genieten.

Puur voor de volledigheid nog wat eerder gebruik van de term (de Volkskrant, 05-02-2015, door Ariejan Korteweg):
 

Liefde van twee kanten

Kuzu en Öztürk lanceren een partij ...

... Kuzu en Öztürk zijn nieuwsgierig, ook naar mijn opvattingen; vind ik net als zij dat Aboutaleb de oren laat hangen naar Leefbaar, denk ik ook dat het wel klaar is met assimileren?


Geen mensen met publieke bekendheid waarvan het duidelijker is dat er geen haar op hun hoofd eraan denkt om zich ook maar voor een centje aan te passen aan de Nederlandse samenleving, anders dan er geld van los te troggelen.

En nog een voorbeeldje uit de voorraad landverraders op Joop.nl (Joop.nl, 22-07-2018, door René Romer - Eigenaar van TransCity en Auteur uitleg of detail )
  Het hedendaagse assimilatie-fundamentalisme

Alleen als je in een Nederlandse gevangenis zit, mag je je zo Surinaams voelen als je maar wilt


People are looking for a message that they belong. That they’re part of something. That they are seen and heard and that despite or perhaps because of the uniqueness of their experience, they are valued. They want to feel represented. Representation is not an added extra, it’s not a frill. It’s absolutely fundamental to what people expect from culture and from politics,” aldus acteur Riz Ahmed.

Toch is dat niet zoals veel van Europa’s politici het graag zien. Zij representeren vooral het witte Europa en zien het liefst je ‘buitenlandse’ etnisch-culturele of religieuze identiteit uitgewist. Met integratie bedoelen ze veelal assimilatie. En als je een Turkse vlag hebt liggen, heb je ‘niets in Nederland te zoeken’.    ...

En wat een heerlijk voorbeeld van de weigering tot aanpassing: als je nationale vlag met die van Turkije rondlopen, zie bijvoorbeeld hier uitleg of detail .


Naar Allochtonendebat, misverstanden , of site home ·.

1 jun.2020