Asielzoekers: zieligheidsargument |
11 mrt.2005; rev. 29 apr.2008 |
Een veelgemaakte fout in de discussie rond de toelating en uitwijzing van
asielzoekers is het zieligheidsargument. En hoe men het ook wendt of keert,
uiteindelijk berust een groot deel de argumenten van de voorstanders van
ruime toelating op het begrip "zieligheid". Daar zit in principe ook iets
in: zielige mensen behoeven hulp
.
Het zieligheidsargument heeft twee bezwaren: omdat inmiddels iedere
vluchteling weet dat "zieligheid" een essentiële factor is voor toelating,
komen ze allemaal met het meest zielige verhaal dat ze kunnen verzinnen -
een bestaand verhaal wordt aangedikt of een verhaal wordt geheel verzonnen.
Het zieligheidsargument is dan ook hoogst onbetrouwbaar geleken
.
Het tweede bezwaar is principieel: het meest recht op hulp hebben dan de
meest zielige mensen. En als er een ding duidelijk is, is het dat de mensen
die zich in Nederland melden zeker niet de meest zielige mensen zijn:
meestal hebben ze moeten betalen voor hun reis, en wel zo veel dat ze in
eigen land als goed-af zouden worden gezien. En als dat niet zo is, hebben
ze in ieder geval initiatief en ondernemingslust getoond, en dat zijn
eigenschappen die mensen niet zielig maken. De initiatiefarmen die
achterblijven zijn veel zieliger. Wil men dus helpen vanuit het principe van
zieligheid, moeten de achterblijvers van de asielzoekers geholpen worden, en
niet de asielzoekers zelf.
Uit:
De Volkskrant, 22-07-1993, door R. Zweistra (volledig
artikel hier
)
Vluchteling verdient hulp, maar niet hier
... Dan komt nu het volgende, grotere, probleem: wie laat je
toe? In aanmerking komen: mensen uit Nederlandse koloniën, uit vroegere
koloniën, verwanten van hier verblijvende buitenlanders, toekomstige
partners van hen, politieke vluchtelingen, hongervluchtelingen,
armoedevluchtelingen, economische vluchtelingen (die niet noodzakelijkerwijs
arm hoeven te zijn).
Gebruikt men objectieve noodzaak als richtlijn, dan zijn de
eerst in aanmerking komende categorieën de politieke vluchtelingen die met
een gewelddadige dood worden bedreigd en de vluchtelingen die bedreigd
worden met de hongerdood. Dan moet helaas worden geconstateerd dat beide
categorieën apart veel te groot zijn.
De eerste groep omvat tientallen miljoenen mensen, de tweede
categorie komt dicht bij de een miljard. Het percentage dat op grond van de
bovengenoemde praktische criteria toegelaten kan worden is dus zeer laag:
0,1 procent en 0,001 procent. Een druppel op een gloeiende plaat dus. Hoe
kies je daar de gelukkigen uit, en wie laat je dat doen? Voor iedere persoon
die je toelaat, laat je er duizenden creperen.
En dat is nog niet het hele probleem. Als objectieve noodzaak
het criterium is, dan komen de andere categorieën uit de lijst helemaal niet
aan de beurt. Hoe zielig een Antilliaan, een Surinamer, de broer van een
oude Turk, en de toekomstige bruid van een jonge Marokkaan ook zijn, voor
hen staan tientallen miljoenen in de rij die stukken zieliger zijn.
...
Uit: De Volkskrant, 19-03-2005, column van H.J. Schoo
Zelfstrelende barmhartigheid
... Het gaat al jaren zo. Vorige week zette de Leidse hoogleraar
migratiegeschiedenis Piet Emmer in Trouw de feiten van de 'niet-westerse
asielmigratie' van de afgelopen twintig jaar op een rijtje. De wonderbaarlijke
saga van de Tamils bijvoorbeeld, die in de jaren tachtig opdoken in Duitsland en
Nederland. Ogenschijnlijk spontaan, in werkelijkheid door toedoen van cynische
Oost-Duitse politieke machinaties, West-Duitse halsstarrigheid en - ook toen al
- het winstbejag van een luchtvaartmaatschappij. Aan het 'gat van Berlijn' dat
zo ontstond, hebben we tot de dag van vandaag de tragische rozenverkopers in de
horeca te danken.
Emmer gebruikt de Tamils als metafoor voor wat nadien op
grote schaal volgde. Zij verruilden Sri Lanka niet voor Europa om het vege lijf
te redden - daarvoor hadden zij net zo goed (of beter) terecht gekund in het
nabije Tamil Nadu in India. Nee, de Tamils betaalden grof geld voor een verre
reis om het elders beter te krijgen. Zij investeerden in een veiliger én
welvarender toekomst. Wie zal het ze kwalijk nemen?
Velen hebben het voorbeeld van de Tamils gevolgd, getuige
liet relaas van de KLPD. Maar de hestemmingslanden konden en wilden zulke koele
feiten lang niet onder ogen zien. Zij waren in de ban van het vluchtelingendrama
dat zich in de jaren dertig in Europa had voltrokken. Dat nooit weer! Daarom
tuigde de Nederlandse rechtsstaat een immens apparaat als de Immigratie- en
Naturalisatiedienst (IND) op. Dat moest niet-westerse asielzoekers niet alleen
(doen) opvangen, maar ook hun vluchtverhalen en motieven scrupuleus onderzoeken.
Ondanks alle beperkingen van de opvang, betekent die voor de asielzoekers meteen
al een enorme welvaartssprong - zij kost dan ook handenvol geld. Werkelijk arme
en nooddruftige vluchtelingen bereiken onze kusten, of Schiphol, helemaal niet.
Op z'n best worden zij in de eigen regio opgevangen door Unhcr, de
ondergefinancierde vluchtelingenorganisatie van de VN. Zoals Emmer schrijft:
'Onder de asielaanvragers in West-Europa zitten zeker niet de allerzieligste,
want we weten dat de overgrote meerderheid aanzienlijke sommen heeft betaald aan
smokkelsyndicaten.' En: 'Alleen de elite onder de internationale
vluchtelingenstroom is in staat om naar het Westen te vluchten. Door onze
ondoordachte goedgevigheid hebben we de afgelopen decennia het meeste geld
uitgegeven aan hen, die dat het minst nodig hadden.' ...
Red.:
Een duidelijk voorbeeld van de onterechte gebruik van het
zieligheidsargument is de uitgebreide campagne in de media, begin 2005, om
26.000 uitgeprocedeerde asielzoekers een algemeen pardon te geven. Het
eerste zieligheidsargument is dat het zielig zou zijn om ze uit te zetten
terwijl ze hier al zo lang in Nederland verblijven - omdat de procedure
zolang heeft geduurd, en de asielzoekers daarom aan Nederland zijn gewend,
en veel er zelfs kinderen hebben gekregen. Dit argument is geldig, als
Nederland die mensen op enigerlei wijze verplicht of gestimuleerd zou hebben
om in Nederland te blijven. In feite heeft Nederland voortdurend processen
gevoerd om ze uit te zetten, waartegen de asielzoekers zelf voortdurende
bezwaren hebben aangetekend. Het rationele beroep op langdurig verblijf is
dus ongeldig, en de betrokkenen zijn niet zielig, omdat ze de gevolgen over
zichzelf hebben afgeroepen door te blijven.
Het tweede zieligheidsargument tijdens de campagne bestond
uit zaken als "ze hebben ernstige trauma's", "terminale ziektes", "volledig
uitgemoorde families", en dergelijke (de redactie chargeert hier enigszins
de gebruikte, zeer gechargeerde, beeldspraak). Het hoogtepunt van dit deel
van de campagne was een serie korte televisieprogramma's waarin dit argument
met schilderachtige beelden werd toegelicht. De inbreng van enige
nuchterheid laat een genuanceerder beeld zien, zie onder:
Uit: De Volkskrant, 09-06-2005, rubriek Tijdschriften, door Renée
Braams
Pech gehad, Safa, Ram, Hanna, en Gerrie
HP/De Tijd is de boze-pubertoon waarmee het blad zich in de Pirn
Fortuyn-tijd onderscheidde, weer vrijwel kwijt. Het omslagartikel is zelfs
bewonderenswaardig toonloos. Droogjes wordt het waarheidsgehalte onderzocht van
de trieste verhalen in de VARA-filmpjes over uit te zetten asielzoekers. Safa
uit het fimpje Pech gehad heeft een onsamenhangend verhaal opgedist over
zijn verzetsleven in Iran. Ram uit het gelijknamige filmpje is nooit lid geweest
van de Tamil Tijgers. Georges, die zich meldde als ama, minderjarige
asielzoeker, was waarschijnlijk veel ouder. In Mauretanië was hij immers leraar
wis- en natuurkunde? De conclusie kun je zelf trekken: de gefilmde asielzoekers
willen gewoon hier blijven en halen daarvoor alles uit de kast. Jiskefet-achtige
verliefde hulpverleensters zijn hen daarbij van dienst. De VARA-kijker gunt deze
26 duizend gezichten een plekje in Nederland. Maar HP/De Tijd kritiseert
terecht het gebruik van kinderen als zieligheidsbewijs: 'De vluchtelingen'
hebben er zelf voor gekozen om in kansloze zaken door te procederen. Heel
treurig dat er dan kinderen zijn geboren, die het land van hun ouders niet eens
kennen. Maar is dat niet vooral de ouders aan te rekenen?' ...
Naar Asielzoekers
,
Allochtonen lijst
,
Allochtonen overzicht
, of site
home
.
|