Autochtonen over de moord op Theo van Gogh
Een verzameling reactie op de moord op Theo van Gogh van autochtone zijde,
dat wil zeggen: media en elite, ter vergelijking met de reacties van
allochtone zij. De allochtone reacties
: "Het is de schuld van jullie
kufars". De reactie van media en elite, na eerst wat gesputter direct na het
gebeuren zelf: "Het is de schuld van het domme volk".
Herman Vuijsje, socioloog, in de Volkskrant van 03-11-2004:
Het gesputter. Vraag hem, Herman Vijsje, er niet later naar ...
Zelfde stuk, René Cuperus, van de Wiardi-Beckmanstichting:
Samenvattend tussenstuk door verslaggevers:
Zelfde stuk:
Joost Zwagerman, de Volkskrant van 06-11-2004:
P.S. 15-11-2004: hieraan isnog niets verandert. Men
concentreert zich op wat hen inmiddels is aangedaan (2 verbrande moskeeën en 1
school)
Bas van Stokkom, de Volkskrant van 06-11-2004, in een stuk onder de
kop Mening is geen potje schelden. Van Stokkom stelt in het begin dat Van
Gogh's manier van discussiëren getuigde van een gebrek aan fatsoen. Voorbij de
helft van het artikel vindt men de essentie van deze stelling, zijn definitie
van goed fatsoen: 'Inderdaad, fatsoen noodzaakt sprekers tot een zekere
zelfcensuur. Beleefdheid verlang dat je sommige oordelen of feiten achterwege
laat. Altijd de 'waarheid' vertellen zou onverdraaglijk zijn. Maar juist in
omstandigheden van conflict of maatschappelijke spanningen is fatsoen van
belang.' De rest van het stuk bevat verder alleen nog algemene opmerkingen over
wat fatsoen zou moeten bewerkstelligen, zoals: 'sommige meningen of oordelen
vernietigen iedere mogelijkheid tot conversatie', 'fatsoen heeft dus een
vredebewarende functie', '[goede manieren] egaliseren respect onder ongelijke
omstandigheden'.
Maar met deze omschrijving zijn we nog geen stap verder, want de vraag is nu
welke feiten of meningen we achterwege moeten laten. Dat kan alleen
geïllustreerd worden met voorbeelden, maar hier biedt de rest van het stuk geen
uitkomst,
Bij gebrek aan concrete voorbeelden moet een analyse van wat hier gezegd wordt
uitgaan van deze algemeenheden. Eerst moet de definitie gesplitst worden in zijn
onderdelen: het achterwege laten van sommige feiten, en het achterwege laten van
sommige meningen.
Het achterwege laten van feiten, al dan niet vrijwillig, lijkt ernstig op
censuur. Als algemene stelling wordt dit door vrijwel iedereen verworpen.
Uitzonderingen kunnen besproken worden aan de hand van concrete voorbeelden. Van
Stokkom geeft geen voorbeelden, maar we mogen aannemen dat hij zijn stelling wil
toepassen in de discussie die nu loopt. Het onderwerp van die discussie zijn de
allochtonen en hun cultuur. In dit kader heeft al een decennialange traditie van
het weglaten van feiten bestaan, namelijk al die zaken die sinds twee jaar wel
worden genoemd in de media, en die dan gewoonlijk besproken worden als
incidenten, zoals het wegjagen van een blank echtpaar uit een gemengde buurt
door Marokkaanse jongeren. Vrijwel iedereen is het er nu over eens dat die
(zelf-) censuur geleid heeft tot ernstige maatschappelijke problemen, zoals
zwarte wijken, zwarte scholen, en daarmee wederzijdse uitsluiting. Het lijkt er
ernstig op dat Van Stokkom oproept tot een herinvoering van die oude censuur en
zelfcensuur.
Marcel van Dam, de Volkskrant, 11-11-2004:
Marcel van Dam voelt schaamte voor wat er gebeurt in Nederland. Schaamte is
een emotie die altijd slaat op iets wat je zelf gedaan hebt en waarvan je,
meestal achteraf, vindt dat het niet goed was; als het niet op jezelf slaat,
noemt men het gevoel plaatsvervangende schaamte. Het is in eerste instantie
onduidelijk waar Van Dam op doelt, want geen van de door hem gemelde gewelddaden
heeft hij begaan. Tenzij hij bedoelt dat hij zich schaamt voor wat de
autochtonen hebben gedaan. Dat maakt hij zich schuldig aan datgene wat hij juist
zegt niet goed te vinden: groepsidentificatie op grond van ras, religie, of
cultuur. Hij zou zich ook kunnen schamen voor wat de allochtonen hebben gedaan,
maar dat is zeer onwaarschijnlijk, omdat Van Dam altijd opkomt voor allochtonen
zodra er sprake is van culturele of religieuze belangentegenstellingen. De
originele verklaring, schaamte voor eigen daden, wordt verderop besproken.
Het tweede deel van het stuk gaat over het zich thuis voelen van allochtonen.
Van Dam gaat er hier kennelijk vanuit dat allochtonen zich hier thuis zouden
moeten kunnen voelen. Dat houdt in dat allochtonen zich hier ook thuis willen
voelen. Dat laatste is kennelijk onjuist. Zowel uitgaande van gedrag als van
steeds explicieter wordende uitspraken kan men afleiden dat allochtonen zich
hier helemaal niet thuis wíllen voelen. Wat ze wel blijken te willen is hun
thuis naar Nederland importeren, net zoals 75 procent van hen hun bruiden naar
Nederland importeren, en het over- overgrote deel van de rest trouwt binnen de
religie. De ultieme vervulling van die wens is het verkrijgen van een eigen
thuisland is Nederland. Dit komt de facto neer op een gedeeltelijke bezetting
van Nederland.
Kortom, het zich thuis voelen van het overgrote deel van de allochtonen is een
versie die ten koste gaat van het Nederlandse zich thuis voelen. Er is geen
enkele reden dat om het Nederlandse zich thuis willen voelen te laten wijken
voor het buitenlandse zich hier thuis willen voelen, en wel om een heel simpele
reden: Nederland is het eigen land van de Nederlanders, ze kunnen nergens anders
heen om Nederlander te zijn, buitenlanders kunnen dat wel, die gaan gewoon naar
het buitenland van het soort waar ze zich origineel thuis bij voelen.
Wat Van Dam hier van vindt blijkt verderop: Nederlanders moeten con amore
accepteren dat de islam met 1,5 miljoen belijders de grootste godsdienst van
Nederland zal zijn. De vraag is of er goede redenen zouden zijn om dat niet ter
accepteren. Die goede redenen zijn elders door velen op vele manieren duidelijk
gemaakt, en ook op deze website, maar het gemeenschappelijk thema is het
volgende: religies hebben in het algemeen de behoefte niet alleen aan hun
aanhangers, maar ook aan de anderen hun gewoontes en regels op te dringen. De
islam is een van de meest beruchte in dit opzicht. De gewoonte is sterker
naarmate hun aantal en percentage groter is.
De gewoonte van de islam om anderen hun gewoontes en regels op te leggen is een
uitstekende reden om het accepteren van ieder aantal in je omgeving met
voorzichtigheid tegemoet te treden. Het aantal van 1,5 miljoen moslims komt
overeen met een percentage van tien procent, en uit ervaringen elders blijkt dat
dit dicht bij de gevarengrens voor het optreden van dit expansivistische streven
van moslims, gezien het enorme aantal conflicten waar moslim minderheden bij
betrokken zijn. Dit geldt ook al bij lager lijkende percentages, omdat er
meestal sprake is van concentratie in bepaalde gebieden.
Terug naar de schaamte van Van Dam. We hebben al gewezen op de inconsistenties
als die schaamte zou slaan op allochtone of autochtone bevolkingsgroepen als
geheel. Het zou kunnen dat Van Dam de schaamte letterlijk bedoeld, als schaamte
voor zijn eigen fouten dus. Die zijn overduidelijk: het con amore accepteren van
de allochtonen en de islam door de allochtonen is een onwerkelijke fantasie
gebleken, en het con amore accepteren van de Westerse normen en waarden is een
onwerkelijke fantasie gebleken. Het uitkomen van je dierbare principes als
kinderlijke fantasieën is inderdaad een punt om je voor te schamen.
Felix Rottenberg, 13-11-2004, in een radio-column (Radio 2,
Cappuccino), naar aanleiding van een taxichauffeur die anti-moslimpraatjes
heeft:
In het heel kort is dit een van de essentiële misverstanden van de politiek
correcten
: Het aantal Nederlanders dat allochtonen hebben binnen gehaald is beperkt tot
enkele tientallen ondernemers en enkele tientallen politici. Vrijwel iedereen
van de gewone Nederlanders die er mee te maken kreeg was er tegen, zie de
incidenten in de Rotterdamse Afrikaanderwijk in de jaren zeventig; de
Afrikaanderwijk was een van de eerste wijken waar de allochtonen de overhand
kregen. De huidige problemen zijn een directe voorzetting van deze weerstand.
Dat het zo ver heeft kunnen komen is het gevolg van de reactie op de
Afrikaanderwijk incidenten: de bezwaren van de betrokkenen werden door menings-
en beleidsmakers afgedaan als racisme. Het is dus zo dat de aanwezigheid van
allochtonen het overgrote deel van de Nederlandse bevolking is opgedrongen. Dan
is als eerste de opinie van de taxichauffeur tegenover iemand die mede
verantwoordelijk voor dit opdringen, en ten tweede de autochtone reactie op de
moslim gewelddadigheden ineens heel begrijpelijk.
VARA TV Magazine, #46-2004, column van Paul de Leeuw:
19-11-2004, de Volkskrant:
Allemaal initiatieven van Nederlandse kant, en nog steeds weinig tot
niets te melden van allochtone kant.
22-11-2004, de Volkskrant, bericht over politieke discussie rond
voorstel van D'66 kamerlid Van der Laan om wetsartikel tegen godslastering te
schrappen:
De inhoud van het artikel vertelt dat de meeste kamerleden nu
vinden dat het nu schrappen een slecht gebaar zou zijn richting moslims, omdat
die zouden kunnen denken dat het kennelijk geoorloofd was hen te beledigen.
Het zoveelste gebaar van goede wil richting moslims, maar nog steeds
geen enkel gebaar terug.
22-11-2004, de Volkskrant, in een hoofdredactioneel
commentaar:
Zulke klare taal zou in Nederland ook als extremistisch gezien worden,
terwijl het alleen maar een constatering van een werkelijkheid betreft: veel van
de daders van 9/11 hebben in Duitsland gestudeerd. De Volkskrant
durft zulks niet op eigen gezag te zeggen, of is er zelfs tegen, zoals blijkt
uit haar overige stukken over deze kwestie.
Als de Volkskrant kritiek heeft is het slechst één kant op. Bericht één: 26-11-2004, de Volkskrant:
Tweede bericht:
Merk op hoe precies de waarnemingen van de straatjeugd overeenkomen met
wat de PC kliek nastreeft. Marcel van Dam op 25-11-2004 in de Volkskrant:
Een aperte en 100 procent leugen. Van Nederlanders hoeft niets te worden
verwacht. Die moslims en andere allochtonen zijn vrijwillig hierheen gekomen en
ze zij geheel vrij weer te vertrekken als het hen hier niet bevalt - ze hebben
een volledig naar hun ideeën ingerichte thuiscultuur. Wij Nederlanders hebben
alleen Nederland. Maar het is zelfs nog erger, bij Van
Dam, want 'minstens zo veel' betekent extra boven evenveel. Het is dat extra
dat de PC'ers dat de autochtonen aan de allochtonen zouden moeten geven naast
het vele dat ze al gegeven is (de Udense school is beslist niet door allochtonen
gebouwd, maar hen gegeven door de gemeente), dat Turken en Marokkanen in de
straat weerspiegelen in dat ze denken dat ze de baas worden in Nederland (de
Volkskrant, 20-11-2004, in de subkop van artikel een moslim citerend:
Natuurlijk is dat wel
een dreigement. Een keihard dreigement. Het is niet meer dan natuurlijk dat de gewone Nederlanders zich
daar tegen verzetten. Als de PC'ers het proces blijven aanvuren door
voortdurende steun aan allochtonen boven die aan de autochtonen, kan het niet
anders dat dit eindigt in een veel gewelddadiger conflict dan het in brand
steken aan een enkele moskee of school door een paar opgestookte hangjongeren.
Meer over de houding van de Volkskrant. 25-11-2004, de Volkskrant, bericht:
Dus niet:
27-11-2004, groot artikel naar de potentiële stemmers op Geert Wilders:
Dus niet:
De inhoud:
Ten eerste: Merk op dat deze mensen in de praktijk te maken hebben met heel
andere allochtonen dat de elites dan de PC politici en journalisten. Als je
gewoon aan een marktkraam iets zegt tegen een allochtoon op dezelfde manier als
je dat tegen een autochtoon doet, kreeg je op zijn minst arrogante taal over je
heen, en inderdaad vaak gepaard gaand met bedreigingen. Dit geldt ook als je
overlast in de buurt wil aankaarten. Er zijn IRP redactieleden met directe
ervaringen daarin.
Ten tweede: Merk op dat als je soortgelijke onderzoeken zou voorstellen
onder allochtonen, er in PC land de pleuris zou uitbreken, met gebruik van
woorden als discriminatie, stigmatisering, onruststokerij, apartheid, en gepaard
gaande met vergelijkingen met het Derde Rijk, het inbrengen van Anne Frank, en
nog veel meer vuilspuiterij. Dat is geen verzinsel van deze redactie, maar wat
er gebeurd is met Pim Fortuyn, toen hij dit soort dingen zei naar aanleiding van
zijn woonervaringen in de voornamelijk allochtone Rotterdamse wijk Feyenoord.
27-11-2004, de Volkskrant, groot interview met
Wouter Bos, met de volgende koppen:
Dus Wouter Bos heeft weinig geleerd. De islam ís in ons land, maar het is
niet zo dat het bij het land hóórt, dat wil zeggen: er van oudsher is geweest.
Het christendom hoort bij ons land. Dat ene woord is een enorm verschil. De
laatste zin laat zien dat het geen vergissing is.
Uit het artikel zelf: In het weekend dat bekend wordt dat als feestgangers
vermomde allochtone agenten in elke disco worden geweigerd, begint onze minister
voor integratie over een slachtoffercultus onder migranten. Dan ben je niet goed
bezig.
Dit laat zien dat Bos de dynamiek zelf totaal niet
begrepen heeft. Hij neemt voetstoots aan het tegenhouden van allochtonen aan de
deur van disco's op willekeurige gronden gebeurt, dus discriminatie is. Feit is
dat het lastige gedrag van allochtone jongeren in buurten (voorbeeld Amsterdamse
Diamantbuurt), zwembaden, bioscopen en andere openbare gelegenheden zich ook en
al eerder afspeelde in uitgaansgelegenheden, waar jonge mensen met drank op
dicht op elkaar geperst worden. Wat daar het meest opvallend mis gaat, is het
groepsgedrag van allochtonen: is er ruzie tussen autochtoon en allochtoon, komt
de allochtoon terug met een club van vriendjes om de geschonden eer recht te
zette, want een gelijkspel is eer verloren in hun ogen
. De
uitgaansgelegenheden hebben hier op gereageerd door een limiet in het aantal
allochtonen te gebruiken, bij het deurbeleid. Dat is geen discriminatie, maar
een terechte voorzorg tegen gebleken problemen
.
29-11-2004, de Volkskrant, ingezonden brief van I. Liem:
Dit punt is uit de brief gelicht, omdat het zo belangrijk is: de beste
manier van meten is vergelijken. De vergelijking boven laat niets aan duidelijk
te wensen over. Hoewel de mogelijke houding tegenover een imammoord niet
bewijsbaar is, voelt ook de IRP-redactie dat de boven geschetste reactie een
hoge mate van waarschijnlijkheid heeft, gezien in het licht van de grote
hoeveelheid autochtone PC reacties bij de huidige moord op een voorganger van de
verlichting.
30-11-2004, de Volkskrant, column van Pieter Hilhorst naar
aanleiding over de uitvinding van het woord 'revrie':
Maar dat geldt dan ook voor iedereen die moslims geitenneukers wil
noemen.
02-12-2004, de Volkskrant, column van Marcel van Dam:
Normaliter is Marcel van Dam een gretig deelnemer aan het nationale debat. De
reden dat het nu niet zo is, houdt vermoedelijk verband met zijn eerdere
stellingname in het debat, als sterk voorstander van immigratie in het algemeen
en niet-westerse allochtone immigratie in het bijzonder. Het nationale debat
ging over de voor- en nadelen van die immigratie, en met de moord op Van Gogh
zijn de argumenten van de tegenstanders veel sterker geworden. De allochtoon
heeft zich op een niet weg te praten manier van zijn slechte kant laten zien.
Dat is natuurlijk pijnlijk voor de supporters van dat team:
Hier staat in een kort tussenzinnetje zowaar dat de schuld van
de moord op Van Gogh ligt bij de autochtonen ligt, en men mag aannemen dat Van
Dam bedoeld bij degenen die kritisch zijn geweest op de islam. Dat is precies
ook wat het overgrote deel der moslims vindt: dat de imam niet de hand van de
mevrouw de minister wil schudden, ligt niet aan de imam, maar aan de minister,
die gewoon geen vrouw had moeten zijn. Want al de minister een man was geweest,
was er geen probleem. Dus mag mevrouw de minister geen hand uitsteken, maar
meneer de minister wel. De lijn van Van Dam doortrekkend is het zo dat we
uitingen van christendom en ongeloof onmiddellijk moeten verbieden, aangezien de
moslim daar minstens net zo veel aanstoot aan neemt als aan een
handen-willen-schuddende vrouw.
08-12-2004, de Volkskrant, column van Anet Bleich, over het
radicale anti-islam standpunt van Ayaan Hirsi Ali, de laatste zinnen:
Maar wat als "laten leven" niet bereid is de ander te "laten leven",
bijvoorbeeld middels verboden of beledigingen (als ze met een miljoen zijn) of
invoering van de sharia (als ze nog talrijker worden). Daar gaat de hele
discussie over. Maar kennelijk wil Bleich dat niet als reële mogelijkheid zien,
en is ze voorstander van de al veertig jaar gehanteerde methode, met de bekende
gevolgen.
Zie ook Allochtonen n.a.v. Van Gogh
Naar Allochtone incidenten verzameling
, of site
home
.
|