Criminaliteit en cultuur |
9 jun.2014 |
Volgens de geloofsbrieven van de politiek-correctheid en met name het
multiculturalisme heeft de verhoogde criminaliteit waarvan sprake is bij
Antilliaanse en met name Marokkanen, vijf tot zes keer het gemiddelde voor
Nederlanders in percentage
, niets te maken met cultuur.
Volgends alle gebruikelijke definities van cultuur is dat
natuurlijk als pure onzin, omdat dit soort gedragingen, de goede een de slechte,
per definitie uitmaken van de cultuur. In vrijwel alle andere omstandigheden, en
vrijwel alle andere factoren, worden dit soort dingen: goed kunnen voetballen
(voor Afrikanen), gierig zijn (voor Schotten en Nederlanders) enzovoort,
moeiteloos gerekend tot de cultuur. En wat hier oorzaak is en gevolg, is weinig
belangrijk. En ook bij de Marokkaanse criminaliteit is dat natuurlijk het geval.
De cultuur speelt een rol. Ten bewijze daarvan was een
aantal voorbeelde uit de maatschappelijke praktijk verzameld die daarvan
tezamen genoeg bewijs verschaffen. Die zijn eigenlijk overbodig geworden,
doordat er wetenschappelijk onderzoek is gedaan dat laat zien dat het
onderhouden van religie leidt tot sociaal problematisch gedrag met de
volgende conclusie en oorzaak:
Uit: Joop.nl, 07-11-2015.
Religie maakt kinderen egoïstischer en gemener
... de onderzoekers komen wel met een mogelijke verklaring: juist
omdat religieuze mensen van jongs af aan geleerd wordt dat ze 'beter' zijn
dan anderen, zijn ze minder geneigd goed gedrag te vertonen. ...
Red.: Een bevestiging van wat iedereen
met enig gzond verstand of waarnemingsvermogen al wist.
Waarop men twee paden kan volgen: het genoemde artikel
, of de praktijkgevallen hieronder.
Maar liefst zie je zoiets ondersteund door een duidelijk
aanwijsbaar iets. Wat met hulp van de Volkskant is gevonden.
Ja dat leest u goed: de Volkskrant laat zien dat
cultuur wel degelijk een rol speelt bij de Marokkaanse criminaliteit. Onbewust
en indirect natuurlijk, maar toch ...
Het licht dat de Volkskrant deed ontbranden was het
geven van de juiste benaming - het materiaal dat eraan ten grondslag ligt was al
verzameld, en met die verzameling wordt eerst begonnen. Teruggaande naar een
geval dat destijds maar heel weinig aandacht trok gezien de enorme
significantie:
Uit: De Volkskrant, 27-11-2004, van verslaggevers Jan Meeus en John
Schoorl
Roosendaal schuilplaats terroristen
Twee voortvluchtige verdachten van de bomaanslagen in Madrid hebben zich
schuilgehouden in Nederland. Mohammed Afalah en Mohamed Belhadj sliepen tien
dagen na de aanslagen in Madrid enkele nachten in Roosendaal bij de neef van
Mohamed Belhadj.
Red.: Eerst even een herinnering waar het hier
om gaat: de citaten staan niet in de originele volgorde:
Een van de grootste aanslagen door moslims in Europa dus. Waar de ophef over
gigantisch was, natuurlijk. En daarvan zaten twee daders in Nederland. En die
daders zijn door hun Marokkaanse landgenoten niet uitgeleverd aan Nederland en
Spanje. Die daders van die gigantische bomaanslagen zijn door hun Marokkaanse
landgenoten in Nederland schuilgehouden...
Maar die Marokkaanse landgenoten hebben de Marokkaanse massamoordenaars niet
alleen verborgen:
Die Marokkanen in Nederland hebben de Marokkaanse massamoordenaars dus actief
geholpen.
Vanaf dit punt is ieder ander bewijs en iedere andere
formulering eigenlijk overbodig. Voor een redelijk mens die snapt dat dit nooit
een enkele uitzondering kan zijn maar deel moet uitmaken van een diepliggend
gevoel bestaand in het weefsel van de Marokkaanse cultuur.
Zoals inderdaad nog een aantal malen bewezen werd:
Uit: nu.nl, 20-01-2005. Herdenkingstocht voor
doodgereden tasjesdief (video)
Vrienden en familieleden van Ali el B. houden vrijdagmiddag in Amsterdam een
herdenkingstocht en een dienst in de moskee Al Kabir aan de Weesperzijde. De
19-jarige jongen werd eerder deze week in Amsterdam-Oost doodgereden door een
43-jarige vrouw, nadat hij een tasje uit haar auto had gestolen.
In tegenstelling tot eerdere berichten begint de tocht niet bij het Centraal
Station, maar in de Derde Oosterparkstraat waar El B. om het leven kwam. De
stoet vertrekt daar om 14.00 uur en leidt naar de moskee waar een uur later de
herdenking plaatsvindt. Dat liet een woordvoerder van het stadsdeel
Oost-Watergraafsmeer donderdag weten.
Burgemeester Cohen bracht donderdagmiddag een bezoek aan het
kantoor van stadsdeel Oost-Watergraafsmeer. Hij sprak met familie en vrienden
van de omgekomen jongeman, met enkele migrantentorganisaties en het
stadsdeelbestuur. Cohen liet zich onder meer bijpraten over de sfeer in de wijk.
Op de boom in de Derde Oosterparkstraat, waar Ali el B. om
het leven kwam, hangt een A4-tje met een oproep voor de herdenking. De brief is
gericht aan de 'broeders en zusters van de islam'. "Zoals jullie weten is onze
broeder Ali op maandagavond jl doodgereden door een automobilist. Graag willen
we aanstaande vrijdag insha'allah samen met onze geliefde familie, vrienden,
kennissen, buren en belangstellenden Ali herdenken." ...
Red.: Overigens werd ven later bekend dat die Ali el
B. een draaideurcrimineel was die diezelfde dag of de dag ervoor voor de
rechtbank had gestaan voor een overval. Iets dat natuurlijk ook alom in de
Marokkaanse gemeenschap bekend was.
Uit: NRC.nl, 25-05-2009, door Paul Andersson Toussaint
Er zijn niet slechts een paar criminele Marokkanen
... Uit mijn onderzoek en vele omzwervingen in Amsterdamse
wijken blijkt dat het om een veel breder fenomeen gaat. Er is geen etnische
gemeenschap waar het wij-zij-denken zo sterk is ontwikkeld als juist in de
Marokkaanse. Er leeft een grote groep Marokkanen in Amsterdam, die zich helemaal
geen Nederlander, maar Marokkaan voelt. En die Nederlanders, de Nederlandse
samenleving en het Westen vijandig gezind is. Marokkanen die hun best doen, hard
werk of studeren en leuk meedraaien met de Nederlandse samenleving worden door
deze groep al snel verkaast genoemd en nog veel vaker als verrader bestempeld.
...
Volgens het Amsterdamse bureau voor Onderzoek en Statistiek
verlaat ruim zestig procent van de Marokkaanse jongeren tussen de 17 en 23 de
school voortijdig zonder ‘startkwalificatie’. In 2006 was 39 procent van de
Marokkaanse jongeren werkloos. Van alle Marokkaanse mannen in Nederland tussen
de 40 en 64 jaar leeft 62 procent van een uitkering. Behalve twee Marokkaanse
winkeliers op het Allebéplein in Slotervaart, kwam ik in twee jaar tijd in
Slotervaart niet één Marokkaan van boven de vijftig tegen die werkte.
Volgens een steekproef van wetenschappelijk onderzoeker
Junger Tas kwam negentien jaar geleden al 33 procent van de Marokkaanse jongens
in aanraking met de politie. Maar volgens een zeer goed ingelichte bron op het
Amsterdamse stadshuis heeft nu zelfs zeventig procent van alle Marokkaanse
jongens onder de 24 jaar in Amsterdam ‘antecedenten’. Dat houdt in dat ze één of
meerdere keren door de politie voor een strafbaar feit zijn aangehouden. Deze
anonieme bron heeft zeer goede contacten met de politie en heeft dat getal van
de Amsterdamse politie zelf. ...
„Er zit hier gewoon een heel grote groep criminele vaders.
Deze factor wordt zelden genoemd in het verhaal”, zegt procesmanager van de
gezinsbezoekers Mourad Taimounti van Stichting Aanpak Overlast Amsterdam. „Die
criminele vader weet: misdaad loont heel erg in Nederland. Je verdient bakken
met geld met de drugshandel en de pakkans is vrijwel nihil. Dat zijn de vaders
die je in je gezicht uitlachen als je ze vertelt dat hun zoon zijn school moet
afmaken.” ...
Red.: Al die jongens die in de criminaliteit zitten,
hebben geen werk. En komen toch met mooie spullen thuis. En dat maakt hun
directe familie de facto al medeschuldig aan heling. Het zijn niet alleen de
daders, maar de hele sociale omgeving die passief meedoet en verrot is.
Een geval dat het landelijke nieuws helmaal nooit heeft
gehaald- het volgende bericht komt van RadioTV Noord-Holland:
Uit: rtvnh.nl, 25-10-2013.
Stille tocht voor verdronken Chakir
In Haarlem wordt vanmiddag een stille tocht gehouden voor de 19-jarige Chakir
Belahcen.
Chakir werd afgelopen maandag dood gevonden in het Spaarne bij de Mooie Nel.
Daar is hij vorige week mogelijk ingesprongen na een inbraak.
De Haarlemmer zou de inbraak aan de Willebrordstraat hebben
gepleegd met een even oude stadgenoot. Die is uit het water gehaald en
gearresteerd. Pas vrijdag verklaarde hij dat de vermiste jongen bij hem was.
De stille tocht wordt georganiseerd door buurtbewoners en
vrienden. ...
Red.: In een fatsoenlijk cultuur zou men van schaamte
in elkaar kruipen.
En dan nu de aanleiding voor de onthulling van de
Volkskrant:
Uit:
De Volkskrant, 31-03-2014, van verslaggeefster Nina Schuyffel
Dood van overvallers scherpt tegenstellingen aan
De dood van twee overvallers in de Deurnse juwelierszaak leidt tot ophef.
Justitie acht het waarschijnlijk dat er geen vervolging komt. De afkomst van de
overvallers wakkert het debat tussen voor- en tegenstanders van Wilders aan.
De schietpartij in juwelierszaak Goldies in Deurne leidde dit weekend op sociale
media tot heftige discussies. Velen gaan ervan uit dat de juweliersvrouw degene
is die de twee fatale schoten loste. Zij werd al snel gebombardeerd tot held.
'Die vrouw verdient wat mij betreft een lintje op Koningsdag', werd er
getwitterd. Op een speciaal opgerichte Facebookpagina pleiten gebruikers voor
vrijspraak.
Het Openbaar Ministerie liet zaterdag al weten het echtpaar
waarschijnlijk niet te vervolgen. Dat laatste viel niet bij iedereen in goede
aarde. Op het Stadhuisplein in Eindhoven, waar een van de overvallers woonde,
demonstreerden zaterdagavond circa veertig mensen tegen de juweliersvrouw. De
betogers droegen spandoeken en riepen meermalen 'moordenaar'. 'Er zijn twee
jongens koelbloedig doodgeschoten. Wij accepteren het niet dat zij en haar
partner hier ongestraft mee kunnen wegkomen', aldus een van de demonstranten
tegen Omroep Brabant. Zondagavond volgde een klein protest in Deurne.
...
Red.: Natuurlijk probeert de Volkskrant uit
reflex (ontstaan door eindeloze herhaling) zo veel mogelijk de afkomst van de
daders er buiten te houden. Marokkanen. En natuurlijk verwart de Volkskrant
de verbale reacties op het internet met het daadwerkelijke fysieke optreden van
de Marokkaanse gemeenschap. Dezelfde vanavond stonden al enkel tientallen te
betogen tegen die hondse juweliers die hun Marokkaanse vrienden hadden
doodgeschoten in de uitvoering van hun dagelijkse werk. Overvallen.
Maar kennelijk heeft deze zaak toch ook de Volkskrant
geraakt - mede omdat men net zo lekker Geert Wilders te pakken meende te hebben
na diens "minder Marokkanen" uitspraken. Die Marokkaanse overvallers in Deurne
maakte acuut een einde aan de campagne die men aan het voeren was.
En toen kwam GeenStijl ook nog met berichten dat er eenderde
dader bekend was in de gemeenschap, maar die gemeenschap niet wilde vertellen
wie dat was hoewel men het wel wist. Een week of wat later kwam deze grote
reportage:
En daar staat het toverwoord dat bij de redactie het licht deed branden:
"omerta". De zwijgplicht binnen ene organisatie. De zwijgplicht binnen een
criminele organisatie. De zwijgplicht origineel in de maffia.
De Marokkaanse gemeen schap gedraagt zich als een maffia. Met
een groep jongere daders, en daarom een groot deel van de rest van de
gemeenschap die hen op alle mogelijke manieren dekt.
De Marokkaanse criminaliteit is een inherent deel van de
alhier gegroeide Marokkaanse cultuur.
Het is werkelijk een wonder wat het doodschieten van een paar
Marokkaanse criminele kan bereiken. In de Volkskrant twee grote artikelen die
laten zien dat de criminaliteit in de cultuur zit. Niet natuurlijk direct
gezegd, of om precies te zijn: men probeert het tegenovergestelde te suggereren
door in het eerst artikel moeder Fatima op te voeren die achter haar zoon
aangaat en in het tweede Abdelkarim die weer op het goede pad, maar men laat
onderweg nu zo veel los dat de werkelijkheid met gemak te reconstrueren is:
Uit:
De Volkskrant, 31-05-2014, van verslaggeefster Janny Groen
Beste remedie tegen gangsterromantiek is een ex-crimineel
Jongeren van Marokkaanse komaf, zoals Abdelkarim, verzeilen onevenredig vaak in
de criminaliteit. Ze lijken naar niemand te luisteren. Nu worden ex-boeven
ingezet om hen de schaduwkanten van de misdaad te laten zien.
Tussentitels: Wat denk je? Dat ik een jointje kom roken? Ik zoek mijn zoon -
Fatima - moeder die coffeshops binnenstapt
Moeder Fatima heeft 'schijt aan de hele wereld'. Ze heeft een zoon die dreigt af
te glijden in drugs en criminaliteit. Ze wil niet wegkijken, wat velen doen in
de Marokkaanse gemeenschap. ...
Red.: Vrij vertaald: moeder Fatima is de enige in haar
gemeenschap die niet wegkijkt. Als moeder Fatima al bestaat, want de
Volkskrant heeft een grote duim las het om zo'n goede zaak gaat ...
Het tweede artikel:
Uit:
De Volkskrant, 31-05-2014, van verslaggeefster Janny Groen
Interview | Abdelkarim
'Spannend, een vriendje met een vuurwapen'
Hij ging al jong de criminaliteit in om zijn verslaving aan softdrugs te
bekostigen. En nooit vroegen zijn ouders hoe hij die scooter kon betalen.
'Vroeger lieten Marokkaanse probleemjongeren zich nog wel aanspreken door oude
mannen. Ja oom, reageerde je dan als je werd terechtgewezen. Een politieagent
had dat effect niet. Wat die zei, dat boeide niemand wat. Maar dat respect voor
de oude mannen is verdwenen. De tijden zijn veranderd. Ze spreken de taal niet,
weten niets van iPhones en Playstations. Mijn nichtje van 3 kan daar beter mee
omgaan dan de vaderfiguren in de buurt.'
Naar wie ze nog wel luisteren? Abdelkarim (21), die zelf
jaren in de drugscriminaliteit heeft gezeten: 'Naar foute vrienden. Niet naar
ouders. Bij Marokkanen thuis wordt nauwelijks over problemen gesproken.'
...
Bij de overstap naar de middelbare school ging het mis.
Abdelkarim wilde naar de havo of het vwo. 'Ik zat net twee weken in de brugklas
toen ik een Turks vriendje uit de buurt tegenkwam. Hij had een vuurwapen. Ik
vond dat spannend, vroeg of ik mocht schieten. Ik werd enthousiast. In de Turkse
gemeenschap kom je makkelijk aan wapens. Bij Marokkanen ligt dat anders. Als er
mot is, halen Marokkanen hun broers en neven erbij om iemand neer te steken, of
in coma te slaan. Een Turk steekt niet. Die schiet een kogel in je hart of
hoofd.
'Bij mij kwam het draaipunt toen ik met softdrugs begon. ...'
'Of mijn ouders nooit wat hebben gemerkt? Nee, ik wilde het
ouderlijk huis niet bezoedelen. Heb nooit dure meubels, of een plasma-tv voor ze
gekocht. Ik gaf mijn geld uit aan kleren, uitgaan, drugs en meisjes. Had ook een
eigen scooter.
'Mijn ouders vroegen nooit hoe ik die scooter kon betalen.
Zolang de politie niet aan de deur kwam en ik mijn school afmaakte, was er niets
aan de hand.' ...
Red.: Precies.
Goed, dit overzicht verzameld hebbende, was er ook even tijd
voor een blik in het archief. eerst de roots even bepalen:
Telegraaf.nl, 29-04-2014.
Gevluchte bendeleden 'heerlijk' in Marokko
Diverse leden van de criminele jeugdbende 'Beresteinlaangroep' uit Den Haag
Zuidwest zijn na een golf arrestaties naar Marokko gevlucht. ,,Het lijkt wel een
vakantie", zegt een van hen lachend.
Trouw sprak een van de bendeleden die momenteel bij
familie in Marokko blijven: de 22-jarige Chalid. ...
,,Ik word door de familie en de in Nederland achtergebleven
vrienden goed op de hoogte gehouden", vertelt Chalid. ,,Steeds als ik van een
paar aanhoudingen hoor, weet ik dat ik nog niet moet teruggaan.."
Red.: De familie en verdere roots doen gezellig mee.
Het is tenslotte toch maar stelen van de "kazen".
Lust u nog peultjes ...?
Over de definitie van cultuur:
Uit: De Volkskrant, 03-12-2011, door Elsbeth Stoker
Interview | Mohammed is een van die nieuwe veelplegers die bajes-in,
bajes-uit ging. Hoeveel overvallen? 'Eentje, voor zover justitie weet.'
'Als het avond werd, pakte ik mijn breekijzer'
'Ik begon op mijn dertiende. Met winkeldiefstallen en het jatten van fietsen. Op
mijn veertiende overviel ik de eerste winkel. Met een mes, dat ik thuis uit de
keukenla had gepakt. Ik wilde rijk worden.'
De 18-jarige Mohammed - gouden hoektand, kort bruin haar en
een schoudertas - zit er ontspannen bij. Met rustige stem vertelt hij over zijn
criminele verleden. Over de inbraken, het geld en de 'achterbuurt vol
Marokkanen' waarin hij opgroeide. ...
'Vroeger, toen ik nog een normaal jongetje was, zat ik altijd
thuis. Maar op een gegeven moment ging ik naar buiten. Daar was niet zoveel te
doen. Dus begonnen we met winkeldiefstallen en het jatten van fietsen. We deden
zulke dingen met de hele buurt, met een groep van dertig jongens ofzo. Dan
gingen we bijvoorbeeld met een groep van tien met rugzakken de Albert Heijn in.
Eentje vulde zijn tas met chocola, de ander met blikjes. Als we klaar waren,
gingen we naar buiten, naar een bankje en daar verdeelden we de buit.
'Het ging makkelijk. We zagen er nog zo jong uit. Niemand
denkt dat je komt om te stelen. Ze hadden eens moeten weten.
'Toen ik veertien was, begon ik met scooters. Dat deed ik
niet voor het geld, maar omdat ik wilde rijden. Je kunt niet te lang op een
gestolen scooter rijden. Dus je steelt er één, rijdt wat rondjes en zorgt dat je
hem weer kwijt raakt. Als ik een dure had gestolen, verkocht ik hem weer. Als
hij niet veel waard was, gooide ik hem op de grond, zodat hij kapot ging. Of
reed ik hem het water in. Zoals ik al zei: we waren irritant.'
...
Red.: Cultuur
, zie de link, is het overdragen va gedragen van de ene generatie op de
volgende. De criminaliteit van allochtonen wordt overgedragen van de ene
generatie op de andere. nog een voorbeeld:
Uit: Volkskrant.nl, 28-07-2012, ANP.
Crimineeltje Amsterdam vaak al voor 12e jaar
verpest
Van de Top 600 van criminele jongeren in Amsterdam vertoonde de helft al voor
hun twaalfde jaar 'ernstig probleemgedrag'. Dat concludeert de GGD uit eigen
onderzoek, schrijft Het Parool.
Veel van die jongeren waren al onderwerp van allerlei soorten
hulpverlening, voordat ze daadwerkelijk hun eerste misdrijf pleegden. Ze hebben
vaak criminele vrienden of familieleden die met de politie in aanraking zijn
geweest. Ook heeft ongeveer de helft een lichte verstandelijke beperking of
psychiatrische stoornis.
Red.: De criminaliteit van allochtonen is een
kwestie van cultuur.
Maar cultuur kan ook nog op een andere manier ontstaan:
Uit:
De Volkskrant, 25-05-2013, ingezonden brief van Jesse Meijers, MSc,
promovendus, Vrije Universiteit Amsterdam, en Prof. dr. Erik Scherder,
hoogleraar klinische neuropsychologie, Vrije Universiteit Amsterdam
'Versobering bajes schadelijk voor het brein'
Er zijn veel dierexperimentele studies gedaan naar de invloed van 'verarmde' en
'verrijkte' omgevingen op het functioneren van de hersenen. Als men een muis in
zijn eentje in een kleine kooi opsluit, zonder speeltjes (dus een isoleercel),
dan ziet men een negatief effect op het brein. De dikte van de schors neemt
onder meer af. ...
De prefrontale cortex speelt een essentiële rol bij onder
andere aandacht, het controleren van impulsen, het maken van plannen en het in
staat zijn zich aan te passen aan een nieuwe omgeving. Belangrijk om in
gedachten te houden is dat de prefrontale cortex zich nog ontwikkelt tot zeker
het 25ste levensjaar.
Terug naar de gedetineerden. Veelal jonge mensen met een niet
optimaal functionerende prefrontale cortex (aangezien zij niet in staat bleken
hun impulsen te controleren en in detentie belandden) ...
Red.: Daar is al meerdere malen op gewezen: het
voorkomen van lage IQ's onder nieuwe generaties jonge criminelen: uit het
bericht ervoor:
Uit: Volkskrant.nl, 28-07-2012, ANP.
Crimineeltje Amsterdam vaak al voor 12e jaar
verpest
Van de Top 600 van criminele jongeren in Amsterdam vertoonde de helft al voor
hun twaalfde jaar 'ernstig probleemgedrag'. ...
... Ook heeft ongeveer de helft een lichte verstandelijke
beperking of psychiatrische stoornis.
Red.: Welke lichte verstandelijke beperking of
psychiatrische stoornis dus ook wel eens samen kunnen gaan met slechte werkende
pfc's. Bij jonge allochtone criminelen. En dat zou wel weer eens het gevolg
kunnen zijn van al die allochtone inteelt in het Rifgebergte
.
Ook altijd aardig: de ontkenners die hun eigen ongelijk
bewijzen:
Uit: De Volkskrant, 09-10-2010, boekrecensie door Aleid Truijens
Uitgenodigd worden door een Nederlandse collega zit er niet in
Roanne van Voorst, een jonge autochtoon, antropologe en onderzoekster ...
In het boek dat ze schreef, Jullie zijn anders als ons ... Van Voorst
trok dagenlang op met allochtone jongeren, systematisch per groep: Marokkanen,
Turken, Surinamers, Antillianen, Chinezen, Afrikanen, vluchtelingen uit het
Midden-Oosten en Polen. En ze ondervond het zelf, het diepgewortelde gevoel van
‘wij’ en ‘zij’. ...
Van Voorst ontdekt bijvoorbeeld dat ‘juist Marokkaanse
jongeren die de Nederlandse taal goed beheersen, veel contact hebben met andere
Nederlanders en opgroeien in een redelijk welgesteld gezin, zich vaak
buitengesloten en afgewezen voelen door autochtone landgenoten.’ Juist zij komen
op het criminele pad terecht. Autochtone criminele jongeren komen juist wél uit
een laag sociaal milieu. De theorie dat gebrekkige integratie vooral een
armoedeprobleem is, is dus niet houdbaar. Evenmin kun je volhouden dat het
gedrag van criminele straatjongens voortkomt uit ‘de Rif-cultuur’. Want dat
gedrag is in die cultuur helemaal niet geaccepteerd: stelen en vernielen wordt
streng bestraft en een grote mond tegen ouders of gezag is ondenkbaar.
...
Red.: Dus is het wel cultuur. Namelijk: de strenge
familie Rif-cultuur, plus de overgang naar vrije-individuele Nederlandse
cultuur. En dat laatste behoort even hard tot de huidige culturele
werkelijkheid. Het zit in de cultuur. De Marokkaanse cultuur in de Nederlandse
cultuur.
Marokkanen hebben de naam vanwege de rumoerigheid van hun
criminaliteit - Turken zijn geen haar beter:
Uit:
De Volkskrant, 28-03-2015, door Jan Tromp Hoe onder- en bovenwereld versmelten
Intimidatie door criminelen: heel weinig burgemeesters durven erover te praten.
Enkelen doen het toch, omdat ze de ondermijning van de rechtsstaat een halt
willen toeroepen.
Jan Boelhouwer, burgemeester van Gilze en Rijen: 'Ik denk dat de ondermijning
ver reikt. We hebben hier mensen in het dorp die rondrijden in vreselijk dikke
auto's, arm vorstelijk buiten het raam. Ze willen maar één ding laten zien: wij
zijn hier de baas, wij hebben het hier voor het zeggen.
'Ik heb een Turkse meneer sluiting van een van zijn panden
aangezegd. Als hij hier op het gemeentehuis komt, doet hij alleen maar zo (de
burgemeester buigt zich nu diep voorover en kijkt de verslaggever strak aan).
Hij zegt niks, maar zijn ogen zeggen: je durft het toch niet.'
...
Hij heeft veel te stellen, zegt hij, met het Turkse deel van zijn bevolking. In
Rijen wonen 2.400 Turken. Boelhouwer: 'En ze weten allemaal, van één tot 2.400
hoe ze aan hun geld komen. Legaal of illegaal. Dat weten ze alle 2.400 van
elkaar.'
Er wordt gezegd dat er een perfecte zwijgcultuur bestaat.
'Juist, dat is het punt. Perfecte zwijgcultuur. En ze zijn allemaal aan elkaar
verplicht. Er zijn verkiezingen geweest waarbij iemand met een Turkse
achtergrond voor anderhalve zetel voorkeursstemmen kreeg. Men stemt collectief
op die ene. Dat werkt verplichtend. Dat kan niet anders.'
Komt zo de onderwereld de bovenwereld binnen?
'We hadden hier een Turkse wethouder, ze viel na de verkiezingen van 2010 buiten
de boot. In 2013 probeerde ze voor haar partij, de PvdA, lijsttrekker te worden.
Tot zover niks aan de hand. Maar op de vergadering waarop de lijst moest worden
samengesteld, bracht ze een aantal Turkse mannen mee die zich zojuist hadden
aangemeld als lid van de Partij van de Arbeid. Ook nog tot daaraantoe, maar er
zaten een paar bekende drugscriminelen uit het dorp bij.
'Ik heb na die vergadering direct naar het partijbureau in
Amsterdam gebeld en gezegd: vrienden, dit gaat wat mij betreft niet door. Deze
mensen moeten direct van de ledenlijst af. Want zo koopt de onderwereld toegang
tot de bovenwereld, via iemand die lijsttrekker wordt gemaakt en misschien
straks opnieuw wethouder is. Zoiets gaat niet zonder beloning, mag je aannemen.
Daar zal ik mij ten koste van alles tegen verzetten.' ...
Red.: Gevolgd door de habituele en obligate
ontkenningen:
Uit:
Telegraaf.nl, 30-03-2015, door Jan Tromp
Turken boos op burgemeester Gilze-Rijen
Burgemeester Jan Boelhouwer van Gilze-Rijen heeft zich de woede op de hals
gehaald van het Inspraakorgaan Turken in Nederland (IOT). De organisatie eist
dat de burgemeester afstand neemt van zijn uitspraken over Turken en
criminaliteit, die zaterdag in de Volkskrant werden gepubliceerd. In een brief
aan de burgemeester dreigt het IOT dreigt naar de rechter te stappen als
Boelhouwer dat niet doet.
„In het interview stelt de burgemeester dat alle Turkse inwoners van zijn
gemeente op de hoogte zijn van illegale praktijken en daarover zwijgen”, aldus
het IOT, dat vindt dat de burgemeester „een onheus beeld” schetst van de Turkse
gemeenschap in Gilze-Rijen. Het IOT wil dat Boelhouwer een verklaring in de
landelijke media publiceert, „waarin wordt rechtgezet dat alle Turken betrokken
zijn bij of wetenschap hebben van criminele praktijken en daarover zwijgen”.
...
Red.: Die dus habituele en obligate leugenaars zijn:
Uit: Volkskrant.nl, 01-05-2015, door Dirk-Jacob Nieuwboer
Turkse Tilburgers starten actie: stop met hennepzolders
Onder Tilburgse Turken is een burgerinitiatief ontstaan tegen de
vanzelfsprekendheid van wietproductie onder Turken. ...
Het oogmerk is dat vijfduizend mensen, overwegend Turkse Tilburgers, zich
aansluiten bij het initiatief. ...
Initiatiefneemster Hülya Cigdem: 'De bedoeling is dat men
zich verbindt, zich uitspreekt en niet langer wegkijkt. We moeten niet
accepteren dat er een staat binnen de staat ontstaat. Zeg tegen je buren: genoeg
is genoeg, stop met crimineel vergaard geld.'
Er wonen ongeveer 8000 Turken in Tilburg. De hennepproductie
in de stad is voor een groot deel in Turkse handen. ... De jaarlijkse omzet ligt
naar schatting op 800 miljoen euro. Het is een bedrag dat de totale begroting
van de stad ruimschoots overstijgt.
Onder Turken in Tilburg is het aanhouden van een hennepzolder
een vanzelfsprekendheid geworden. De risico's zijn beperkt. Doorgaans weet men
in familiekring of in de buurt wie zich bezighouden met de wietteelt. Hülya
Cigdem: 'Maar de code is: mondje dicht.' ... Hülya Cigdem en haar man weigerden
mee te doen. 'We zijn voor gek verklaard', zegt ze.
Red.: Helder. Nog meer ondersteuning voor het algemene
remigratiebeleid. Want het zit in de cultuur.
Naar Cultuur, verschillen
,
Allochtonen lijst
,
Allochtonen overzicht
, of site
home
|