Cultuur, Marokko
Onderstaand een schets van de Marokkaanse cultuur aan de hand van bronnen,
allemaal uit eigen kring of sympathisanten. De verzameling laat in al zijn
onopgesmuktheid kristalhelder zien waarom Marokko een arm land is: vanwege de
sociale structuur en de sociale houding van haar inwoners.
Eén van de allergrootste problemen, en iets waar
wij in Nederland op diverse manieren regelrecht mee te maken hebben, zijn de
zeer slechte huwelijkse gewoontes (de Volkskrant, 01-09-2007, column door Fadoua Bouali):
Het kan niet genoeg benadrukt worden hoe
essentiële dit is: de vrije partnerkeuze levert een essentiële bijdrage aan de
kwaliteit van het nakomelingenschap - dus aan de kracht van de groep en de
cultuur
. Zo
is in Nederland sprake van een veel hoger voorkomen van psychiatrische klachten
onder Marokkanen - het is meer dan een beetje waarschijnlijk dat de slechte
huwelijkse gewoontes hierin een rol spelen. De komende decennia gaan we in
Nederland uitvinden hoe snel dit soort problemen rechtgezet kan worden, als
uitkomst van een totaal onverantwoord sociaal-psychologisch experiment.
Meteen over naar het tweede essentiële aspect van de Marokkaanse en
alle niet-westerse culturen: de zeer slechte gezagsverhoudingen. De eerste
bron hiervan is een recensie van het boek dat oud-vmbo-leraar Kees Beekmans
heeft gepubliceerd als verslag van zijn verblijf in Marokko (de Volkskrant, 08-06-2007, boekrecensie door Nell Westerlaken):
Nog wat details uit losse artikelen van Beekmans (de Volkskrant, 22-03-2006, door Kees Beekmans):
Net zo dodelijk als de inteelt.
Je kan de verzameling qua conclusies
sluiten. Dit is in strijd met alle vormen van beschaving, en komt nooit meer
goed.
Voor het mooi nog wat uitingsvormen, eerst hoe de machtsdenken
werkt in het verkeer (de Volkskrant, 06-10-2007, column door Fadoua Bouali
):
En (de Volkskrant, 28-12-2005, rubriek Berichten uit Marokko door Kees
Beekmans):
En (Volkskrant weblog, 09-10-2008, door Greta Riemersma, correspondent
van de Volkskrant in Marokko):
Het sluit naadloos aan bij het machismo, het
gedrag in verkeer, en het kbir en sgirverhaal. De Marokkaanse cultuur is
doodgewoon een enge machtscultuur, die je normaliter associeert met een
fascistisch-achtige houding. Wat geldt voor veel, zie niet een (ruime)
meerderheid, van dit soort niet-Westerse culturen.
In al deze gevallen
speelt ook het begrip "respect" een essentiële rol: hoe meer gebruik gemaakt
wordt van respect, des te meer van bovenstaande verschijnselen. Bij
Marokkanen speelt respect een belangrijke rol - het eerstvolgende is uit een
quizprogramma met diverse nationaliteiten (NCRV Nederland 2, 13-10-2008
(na 51:20 min.)):
Het antwoord is natuurlijk: C.
En (Volkskrant weblog, 13-10-2008, door Greta Riemersma, correspondent
van de Volkskrant in Marokko):
Klopt als een bus: Frankrijk: normaal land.
Italië en Spanje: macho landen. Dat allemaal dan in gematigde vorm vergeleken
met landen uiten Europa: Afrika, Zuid-Amerika, enzovoort.
Dat in de creoolse cultuur diezelfde houding tegenover
respect bestaat is uitgebreid getoond hier
. En, Verrassing!, zowel Marokkaanse als creoolse immigranten hebben
grote moeite met de gezags- en andere verhoudingen in een land als Nederland.
Hoe zou dat nu kunnen? (hint: ze willen vanuit hun cultuur respect, maar ze
krijgen het niet omdat ze sociaal nogal achter lopen). Snapt u nu ook waarom
vooral de jongens zich zo weerzinwekkend gedragen? En hoe ze aan die houding
komen (vanuit het gezin!). En dat het dus niet een jongens- of puberprobleem is,
maar een cultureel probleem? (de Volkskrant, 01-02-2006, door Kees Beekmans
):
Als ze in Nederland zou wonen, was ze nog veel loyaler ...
Aan Marokko.
Het volgende artikel verklaart waarom Marokkanen niet welkom zijn in de
Nederlandse disco's (de Volkskrant, 21-12-2005, rubriek Berichten
uit Marokko door Kees Beekmans
:
Marokkanen zijn niet welkom in de
Nederlandse disco's omdat ze gediscrimineerd worden, maar omdat ze
discrimineren: ze behandelen de Nederlandse meisje als hoeren.
En hier een illustratie van de breedte van hun
wereldbeeld (de Volkskrant, 18-12-2004, door Kees Beekmans):
En indien in Nederland: een virari verdien je niet met werken, maar met
criminaliteit.
Planning en discipline (Leids universiteitsblad Mare, 06-10-2007, door Vincent Bongers):
Afwezig.
Nog een nauwelijks te overschatten factor (Dagblad De Pers, 06-10-2007, door Nadine van Loon):
En tel hier even bij op dat Rabat de Marokkaans
hoofdstad is, die als relatief ontwikkeld geldt ten opzichte van de streek waar
de Nederlandse Marokkanen vandaan komen: het Rif gebergte.
En over die cultuur van het Rif-gebergte is ook genoeg bekend (de Volkskrant, 27-11-2007, door Huug van Ooijen):
Natuurlijk weet ook Jan Dirk de Jong dayt eigenlijk wle, maar hij wil het
niet weten, en hij moet toch ook een baantje vinden ...
Weer wat over macht (de Volkskrant, 15-08-2007, door Ali
Eddaoudi, publicist):
Dat laatste geldt vermoedelijk alleen voor hem.
Wat ook op kleine
schaal speelt, natuurlijk (de Volkskrant, 12-04-2008, door Charles Bromet en Ismaël Dibi):
En dat 'op je stappen als een stoeptegel' klopt
als een bus met de constateringen van Beekmans over kbir en sgir.
Nu een artikel dat stamt van voor de grote openbaring. Veel van wat
pas na de openbaring (de Fortuyn-revolte) naar voren is gekomen staat in
feite al hier. En ook veel van wat na die openbaring met groot fanatisme
weer ontkend is. Grappig is dat, want onderstaande artikel heeft echt geen
stof doen opwaaien (de Volkskrant, 20-11-1998, door Annieke Kranenberg):
Bijna een decennium later wordt nog eens bevestigd hoe ernstig dat
wantrouwen is (NRC-Next, 03-10-2008, door Mohammed Benzakour):
En deze groep zou moeten integreren in een
hoog-georganiseerde maatschappij waarin vertrouwen het kernwoord is. Als het al
moeilijk samenleven is binnen Marokko, waar men nog redelijk op lijkt, hoe moet
dat dan binnen Nederland? Een schier onmogelijke zaak.
Mevrouw Riemersma,
getrouwd met een Marokkaan en nu woonachtig in Marokko, legt nog een keer
uit hoe onmogelijk dat is (de Volkskrant, 18-08-2008, door Greta Riemersma
Nee, dank u.
Nog een wortel van het kwaad (de Volkskrant, 17-04-2007, door Anja Sligter):
En (de Volkskrant, 26-10-2007, door Hans Werdmölder):
Trotse kamelenruiter-gedrag en geen opvoeoding
Wat direct aansluit
bij dit (de Volkskrant, 07-11-2008, rubriek TV door Wim de Jong):
Of, in aansluiting op Werdmölder, het gevolg
van het besef dat ze in de kijker komen als maatschappelijke losers met
hun witte petjes, bontkraagjes en capuchons, terwijl ze zichzelf heel geweldig
vinden, met hun witte petjes, bontkraagjes en capuchons.
Een beetje erkenning (de Volkskrant, 13-09-2008, door Ahmed Marcouch):
Waarmee dit deel van de discussie eigenlijk
gesloten kan worden: het Marokkaanse wangedrag ligt aan de Marokkaanse cultuur.
We wisten al van het virulente nationalisme in Turkije - in Marokko is
het niet veel minder (de Volkskrant, 27-10-2008, van correspondente Greta Riemersma):
Maar in Nederland zijn het echte Nederlanders al u en ik, hoor ...
De volgende is een grappig geval. Eerste de feiten (de Volkskrant, 21-03-2009, van verslaggever Menno van Dongen):
En dan wat de dader (de man heeft zware
mishandeling gepleegd) er zelf van zegt:
Waarmee we komen tot de volgende samenvatting. De dader is volgens het als meest
betrouwbaar gezien rapport iemand 'die patriarchaal gedrag vertoont' en iets
ijdels, dwingends en breedsprakigs'' heeft 'dat door westerse deskundigen in
zijn nadeel kan worden uitgelegd, maar vrij gebruikelijk is in zijn cultuur',
verder samengevat in de woorden van de dader zelf als 'Gedrag dat voor
allochtonen normaal is, hebben ze gezien als stoornis.'
Waarmee hier tevens staat dat de Marokkaanse cultuur patriarchaals,
iets ijdels heeft, iets dwingends, en iets breedsprakigs, en dat dat is iets dat
de Nederlandse cultuur niet kent, en door de Nederlandse cultuur wordt
geïnterpreteerd als gaande richting paranoïde en narcistisch. En wat ook in het
stuk bevestigd wordt: het slaan met een bijl van zijn vrouw (macho
agressiviteit, hoogstwaarschijnlijk gekwetste ijdelheid), en het niet willen
meewerken met het onderzoek (zeker gekwetste ijdelheid, gezien zijn eigen
woorden, en hoogstwaarschijnlijk sterke achterdocht)
Waarmee tevens een uitstekende samenvatting is gegeven van de
oorzaak van de problemen die de Nederlandse cultuur in het algemeen heeft met
zijn Marokkaanse ingezetenen. Of ze nu in Marokko of in Nederland geboren zijn.
Veel beter dan dit kan je het niet karakteriseren, in aansluiting op de
waargenomen maatschappelijke verschijnselen.
Weer een leuke onthulling vanuit onverdachte bron (de Volkskrant, 08-04-2009, column door Evelien Tonkens):
Wat een schat toch, die Evelien Tonkens. Van
pure verwarring omtrent de realiteit schrijft ze het helemaal verkeerd op. Het
moet natuurlijk zijn: "Huiswerk, discipline, liefde, aandacht, karate, sport,
sterke moeder. Dat zijn Nederlandse woorden waar blijkbaar geen vertaling voor
is. Want Berbers versta ik niet, maar deze woorden vang ik wel op, ..."
Maar goed... snapt u nu waarom er zo veel problemen met
Marokkaanse (Berberse) kinderen zijn? Dat is vanwege problemen in de Marokkaanse
(Berberse) cultuur. Want voor essentiële zaken in onze Nederlandse maatschappij
zijn er zelfs geen Marokkaanse (Berberse) woorden.
Wat tussenfasen richting maatschappij komen ook nog langs in
het artikel:
De eindgevolgen zijn bekend.
De Volkskrant doet graag aan het
bevorderen van de allochtone zaak. In vrijwel alle gevallen leveren ze in
feite bewijzen van de zwakte van die zaak. Het volgende is uit een
fotoreportage over de eerste groep Marokkaanse gastarbeiders die inmiddels
teruggekeerd zijn (de Volkskrant, 18-04-2009, door Sietske de Boer en Joost van den Broek
(foto's)):
We gaan er even van uit dat dit een redelijk
representatieve steekproef is, ook wetende dat de multiculturalistische
Volkskrant zeker geen negatief voorbeeld zal stellen.
Dan zijn dit dus de mensen met wie we culturele uitwisseling zouden
moeten plegen: zij krijgen cultuur van ons, wij cultuur van hen. Het is uit deze
beelden totaal onvoorstelbaar wat dat laatste zou moeten zijn - als geheel geven
de foto's een treffende illustratie van het begrip "sociale achterstand" -
vanuit onze optiek dicht grenzende aan sociale achterlijkheid.
Het is zo duidelijk,dat een groepsgenoot zich tot een verdediging
genoodzaakt voelde (Volkskrant.nl, Opinie, 21-04-2009, column van Abdelkader Benali):
Misschien kan je dit er ook allemaal in zien,
maar aan ook aan dit soort aspecten zit het sociaal achterlijke keihard vast.
Maar over de voorinstelling van Benali hoeven we na de kop al
totaal niets meer verder te vragen. Want natuurlijk denkt hij dat Nederland het
weer gedaan heeft: 'Multiculturele samenleving maakt mensenschuw'. Nou, wat
oudere Nederlanders hebben ze nog zien aankomen, deze mannen. En deze mannen
maakten destijds precies dezelfde indruk als ze hier boven maken: wantrouwig,
angstig, sociaal achterlijk. "Dat kan nooit goed gaan", was de conclusie van de
moeder van de redactie, tegen zijn protestaties in. Dat hebben we geweten ...
En nu zegt deze redactie, "Dat kan nooit goed gaan" over het soort
houding als van Benali: "De schuld ligt bij de Nederlanders." Het commentaar is
te lezen hier
.
Overigens: tel van degenen van wie de cijfers over de
arbeidscarrière gegeven zijn (vier stuks) het aantal jaren op. Dan kom je,
afgerond, op 50 jaar werk, en 120 jaar uitkering - dat laatste getal stijgt per
kalenderjaar met vier.
Terug naar de pure cultuur (de Volkskrant, 08-06-2009, door Greta Riemersma):
Ach, zo doen de chimpansees het ook ...
Het nationalisme is natuurlijk ook vanzelfsprekend (de Volkskrant, 14-10-2009, door Greta Riemersma):
Net als dat alles met seks en huwelijk er archaïsch toegaat (de Volkskrant, 03-12-2009, van correspondente Greta Riemersma):
En hoe kom je aan die gezonde gezags- en machtsverhoudingen
(de Volkskrant, 09-01-2010, door Greta Riemersma):
Die sla je er in. Welk verhaal twee aspecten heeft.
Aspect nummer één is wel duidelijk: het slaan.
En, door de extreme manier, ook de verregaande gevolgen die het heeft voor de
geest van het kind en dus het volk.
Aspect nummer twee, waarop ook geselecteerd is in de citaten,
is het liegen. Er wordt over dit slaan stelselmatig gelogen. Kennelijk beseft
men dat er iets mis mee is.
Nog een derde aspect slaat niet op Marokko, maar op Nederland:
Kijk, erin rammen is natuurlijk geen goed idee. Maar meer correctie dus toch
wel.
Nog iets dat iedereen weet (de Volkskrant, 01-04-2010, van correspondente Greta Riemersma)
Wat naadloos past bij het volgende (Volkskrant.nl, 08-04-2010, van correspondente Greta Riemersma):
Verderop: 'Marokko is in rap tempo aan het moderniseren' ...
Het
volgende bericht moet je spiegelbeeldig bekijken - het gebeurt natuurlijk
ook andersom (de Volkskrant, 09-01-2010, van correspondente Greta Riemersma):
Moeten wij ook doen ... Uitzetten.
De Volkskrant heeft het boek van Kees Beekmans gelezen (de Volkskrant, 10-04-2010, door Edith Koenders):
Dat de Volkskrant feit en fictie ('moderniseren') vermengt hoeft
nog veel minder te verbazen ...
En daar is gezag en macht weer (de Volkskrant, 29-04-2010, van verslaggever Menno van Dongen
Zie boven: kbir en sgir.
Nog een behulpzaam trekje (de Volkskrant, 11-05-2010, door Abdelghafour Ahalli):
Niets van gemerkt, die behoefte tot meer
openheid. Wel van de geslotenheid. Zoals bij de laatste gelegenheid dat
Marokkanen ter sprake kwamen: de rassenrellen in Culemborg. het enige dat de
Marokkaanse belangenvertegenwoordiger, Farid Azarkan, te berde kon brengen was:
"Het ligt niet aan de Marokkanen". En Farid Azarkan omschrijft zichzelf als even
verlicht als deze auteur.
Die trouwens ook nog even laat zien hoe verlicht hij wel niet
is:
Natuurlijk maakt het geen laars uit of het koor nu zingt dat ze blind de imam of
blind de koran volgen - in beide gevallen is het een ernstige vorm van
geestelijke beperktheid en achterlijkheid. In beide gevallen zijn ze 'niet in
staat om zelfstandig met waarden en normen richting aan het eigen leven te
geven'. Iets dat de auteur even over het hoofd ziet. Ongetwijfeld uit hoofde van
zijn eigen beperktheid veroorzaakt door het geloof.
Maar gelukkig ziet hij dat soort problemen wel bij
Nederlanders:
Nee, deze Marokkaan heeft helemaal geen last van een een eenzijdige kijk op de
relatie tussen immigranten en gastcultuur - hij heeft beide ogen wijd open ...
En ze zijn ook o zo toleramt (de Volkskrant, 05-06-2010, van verslaggeefster Greta Riemersma):
En dat soort volk klaagt over Nederland ...
"Het zijn van die hartelijke mensen, die Marokkanen. Helemaal niet zo
stug als die Nederlanders en je kan altijd mee-eten" (de Volkskrant, 19-06-2010, column door Greta Riemersma):
O zo hartelijk, open, o zo open... Nederlanders
kunnen er een voorbeeld aan nemen ...
Een ander iets waar Nederlanders een voorbeeld aan kunnen nemen is dat
in islamitische landen er veel minder verkrachting en dat soort typisch
westers decadente zaken zijn (de Volkskrant, 22-07-2010, van correspondente Greta Riemersma):
Je mag dus veilig aannemen dat het daar minstens
evenveel gebeurt als hier, maar dat het hier in de openbaarheid komt en daar
niet. Je mag dus eigenlijk ook redelijk veilig aannemen dat het daar meer
voorkomt dan hier, want correctie leidt tot verbetering. En de oorzaak dat in
dat in de openbaarheid komen verbetering zit, staat glashelder vermeld: de
invloed van buiten, lees: de westerse invloed.
Uit zeer betrouwbare bron (DePers.nl, 31-10-2010, door Ahmed Marcouch):
Nu wel ...
Een nauw aan uithuwelijken verwante achterlijkheid (de Volkskrant, 27-11-2010, van verslaggever Rob Vreeken):
De eerste kopregel is een niet vaak erkende
waarheid: het gaat niet om de wetten, maar om de gangbare maatschappelijke
regels. En de cijfers zijn duidelijk. Het is overigens iets dat in meer
islamitische landen voorkomt, bijvoorbeeld Jemen.
Hoe wordt een Marokkaan in Nederland veelpleger (de Volkskrant, 29-12-2010, van verslaggeefster Charlotte Huisman):
Ja ja, er zijn ook onder de veelplegers veel
jongens met goede wil:
Helaas is dit de helft van het verhaal: dat over de uitstroom. De andere helft
is die van de instroom. En het lijkt op het ogenblik zo te zijn dat de instroom
groter is dan de uitstroom. Tel uit je winst ...
Uit hoogst betrouwbare bron (de Volkskrant, 31-12-2010, door Geke van der Wal):
Niet alleen in "discussies" rond het integratiedebat tonen Marokkanen
een totaal gebrek aan zelfinspectie - ook bij diverse vormen van
criminaliteit was dat al bekend. Hieronder een geval dat wat meer in de
publiciteit komt (en oh ja: dat hierbij een auto als instrument werd
gebruikt wordt door de maatschappij in het algemeen als verzachtende
omstandigheid gezien - natuurlijk is dat onzin) omdat het slachtoffer een
enigszins bekende Nederlander is (de Volkskrant, 11-06-2011, van verslaggever Jaap Stam):
Dat waren de daadwerkelijke omstandigheden. Nu de
leugens:
Van de weeromstuit gaat de advocaat, een gerenommeerde naam, mee liegen.
Vervolgens het totale gebrek aan verantwoordelijkheidsbesef:
Die spijt is even geloofwaardig als zijn Nederlander-zijn - dit is klassiek
Marokkaans gedrag.
In het kader van het kweken van begrip voor de cultuur van allochtone
immigranten hebben een aantal jongere exemplaren een boekje geschreven. Hier
twee (verkorte) bijdragen daaruit die de Marokkaanse cultuur belichten. Ze
leggen zelf uit in hoeverre die eigenlijk wel Marokkaans is, gezien vanuit
Marokko (Joop.nl, 07-01-2012, door Mohammed Benzakour - Columnist):
En uit kennelijk dezelfde bron (Joop.nl, 08-01-2012, door Abdelkarim El-Fassi - Student Nieuwe Media):
Ja, die cultuur van de Marokkaanse immigranten
doet echt niets voor die van ons onder ....
Nog een voorbeeldje daarvan (de Volkskrant, 15-03-2012, AP):
En tussen dit soort extremen en de rest
zit natuurlijk een continue reeks van achterlijkheden in diverse gradaties.
Nog eens een bevestiging van het feit dat die Marokkaanse cultuur
natuurlijk niet zomaar verdwijnt bij verhuizing naar Nederland (de Volkskrant, 28-04-2012, ingezonden brief van Erik de Vlieger,
Amsterdam):
Ongelofelijk. Dat Nederland zo
tolerant is tegen dit gribus.
Boven komen drijven tijdens een reorganisatie van het archief, de
verklaring van dit gedrag (de Volkskrant, 23-02-2008, column door Fadoua Bouali):
Precies het gedrag dat ze ten
opzichte van onze Nederlandse meisjes vertonen.
Alles komt in soorten en maten, dus ook die in deze verzameling
beschreven vormen van gedrag (de Volkskrant, 19-05-2012, door Will Thijssen):
Het kan dus erger. Maar wat
Marokkanen in Nederland uitvreten is op zich al erg genoeg.
Ook zo'n elemenatir apsect van dit soort culturen (de Volkskrant, 30-07-2012, door Ariejan Korteweg):
Het recht van de sterkste. Alle
semitische culturen, ook de joodse
,
geloven er sterk in.
Die vuile PVV'ers roepen met enige regelmaat dat Marokkanen niets
bijdragen aan Nederland. Een vuile leugen leugen. Kijk maar wat de
Marokkanen bijdragen (de Volkskrant, 27-09-2012, van verslaggeefster Janny Groen):
Nee, dat kan niet. Marokkanen
zijn moslims, en moslims zijn superieur. En superieure mensen hebben geen
fouten. Dus valt er niets te bespreken.
Tussen twee haakjes: dit stuk stond in de Volkskrant
in verband met reclame voor een actie die beweert er iets aan te doen ...
Ongetwijfeld net zo effectief als de actie om Marokkanen tot mormonen te maken.
Een paar zaken naast elkaar, naar aanleiding van een ophef veroorzakende
zaak (de Volkskrant, 12-03-2013, van verslaggeefster Charlotte Huisman):
Voornamelijk Marokkanen en een
enkele Antilliaan.
Waarom?
Omdat ze al een tijd vastzitten. Want:
Volgens de Informatieregels
dus
degenen die de mening van de groep vertegenwoordigen.
In deze uitlatingen: het wantrouwen, en het gebrek aan
respect voor de Nederlandse autoriteiten en cultuur en het overdaad aan respect
voor de eigen persoon en cultuur.
En hier de achterliggende Marokkaanse sociale cultuur.
En dat je bewezen een gevaarlijk agressieveling bent, hoeft natuurlijk
op geen enkele manier invloed te hebben op je zelfrespect (de Volkskrant, 12-03-2013, van verslaggever Bart Jungmann):
Even parmantig als voorheen. Je kan het je zo
voor de geest halen, want ze hebben het in aanleg bijna allemaal: dat
pauwenpasje. Gepaard gaande met ontzettend lange tenen. De reden dat Hari als
minstens negen keer het nodig vond mensen in elkaar te slaan. Die stonden op die
meters lange tenen. Niet genoeg respect betoond, natuurlijk.
Gepaard gaande met een totaal gebrek aan zelfinzicht:
Hiermee veronderstellende dat zijn eigen negativiteit ongeveer even groot is als
die van zijn slachtoffer(s).
Nu daardoor vanzelfsprekend ook een totaal gebrek aan inzicht
in de werkelijkheid:
Dus minstens negen gebeurtenissen.
Top-kickbokser Badr Hari of gewone amateur-voetballers
en scholieren: je ziet precies dezelfde verschijnselen en precies dezelfde
achterliggende houding terug. De Marokkaanse cultuur.
Deze Marokkaanse cultuur (de Volkskrant, 19-03-2013, van verslaggever Maarten Keulemans):
De reden dat dit onderzoek naar buiten
wordt gebracht:
Maar daar kan en mag niets aan gedaan worden, want dat is aanpassing van een
cultuur en assimilatie. Dus is er maar uitweg: remigratie.
Naar aanleiding van de moord op
grensrechter Richard Nieuwenhuizen gepleegd door Marokkaanse scholieren, waarvan
de vrienden ook de omliggende buurt van de school bleken te terroriseren, heeft
het Nederlandse parlement moeten toestemmen in een debat over het
Marokkanenprobleem. Waarop onmiddellijk de politiek-correcte pleuris uitbrak
want dat zou stigmatiseren
(de rest van de PC-media was ongeveer hetzelfde). Vonden ook alle "openbare" en
hogeropgeleide Marokkanen (op één of twee na):
(Abdelkader Benali),
(Hasna El Maroudi),
(Mohamed Rabbae),
(Hassnae Bouazza),
(Abdelkarim El-Fassi),
(Laila Ezzeroili),
(Malika el Allaoui),
(Mucahid Aniki) (overigens: sommigen hebben dubbele entries - men is
totaal over de rooie).
Hier is één van de twee uitzonderingen (overigens: wat de overlast- en
criminaliteit plegende lageropgeleide Marokkanen vinden, blijkt wel uit hun
daden) (de Volkskrant, 11-04-2013, door Henk Müller, opinieredacteur van de
Volkskrant. David Pinto is hoogleraar-directeur Inter-Cultureel Instituut):
Marokkanen zijn ook trots op hun afkomst, anders
hadden ze die allang opgegeven. In Nederland gaat alles beter dan in Marokko, en
dat zien ze dagelijks. Uurlijks. Er is geen enkele reden om ook maar voor een
seconde aan de eigen cultuur vast te houden. Wat ze weerhoudt, is afstand doen
van wat ze hebben. En dat is al bijna de definitie van "trots". Wat nog nodig
is, is een componenten van etaleren, en dat doen zo ook nog heel vaak:
hoofddoeken, bontkraagjes, enzovoort. Wat ze ergert en tot weerzinwekkend gedrag
drijft, is dat ze donders goed voelen dat Nederlanders er heel anders over
denken.
En Pinto geeft ook ronduit toe dat er wat betreft Marokkanen
sprake is van een omgekeerd "incidenten-argument"
:
En zonder het beseffen, geeft ook nog de oorzaak weer:
Inderdaad.
Fout. Het zijn twee aspecten van hetzelfde probleem: culturele achterlijkheid.
Het een leidt tot het andere, en het ander leidt tot het ene. Welke eerst is,
hangt af van de omstandigheden. Het is beide achterlijkheid in de geest.
Het punt is dat cultuur/religie aangeleerd wordtvan in de
wieg tot aan minstens het vierde jaar, en zal er dus nooit meer echt uit komen.
En dat het zo lang duurt voor er bij de meer volwassenen iets in de
culturele/religieuze achterstand verbetert, hebben ze het inmiddels al weer
doorgegeven aan hun eigen kinderen. Oftewel: dit duurt, net als de bestrijding
van het geloof in Europa, nog eeuwen. Tegen welke tijd de problemen vermoedelijk
al uit de pan zijn gerezen.
De oplossing van Wilders is daarvoor de meest voor de hand liggende en aan alle
kanten de beste voor iedereen: remigratie:
Want dat potentieel kunnen ze veruit het makkelijkst realiseren in Marokko.
Zonder de concurrentie van al die mensen zonder culturele/religieuze
achterstanden.
En nog een een overtreffende trap (Volkskrant.nl, 11-04-2013, ANP):
Zulke vormen van laagheid kennen we alleen van
allochtonen. Beelden van hordes Marokkaans tuig die blanke meisjes lastigvallen
zijn al eerder rondgegaan.
Maar goed, je weet het niet zeker. De redactie moest lang
zoeken in overige nieuwsberichten, en geen enkel kwam met de enige nog
relevante informatie: de afkomst. Op één na - eentje die gehaat is omdat ze
het cordon sanitaire doorbreekt, en nog nooit fout is geweest daarin (GeenStijl.nl, 11-04-2013, door VanLeeuwen):
De redactie heeft even na het lezen hiervan nog
wat research gedaan, en nu stond er een link in het GeenStijl-artikel (of die
was eerder gemist) naar de website van de politie. Hier is een screenshot van
dat politiebericht:
Bekijk het plaatje los (even downloaden), of vergroot het in de browser als dat
kan. Dit zijn de onderste zes regels:
"Licht getint" is politie-jargon geworden voor "Marokkanen".
En terwijl dit nog speelde (omroepwest.nl, 17-04-2013,
):
Wat natuurlijk ook slechts landelijk bekend werd via dit:
Oftewel: GeenStijl. Hier de bron van de foto, want normaliter geen je natuurlijk
geen namen en zeker geen beelden:
En het interview met Pownews
(18-04-2013. na 6: 57 min.) geeft de naam van de overduidelijk Marokkaanse dader
als Hoessein - let ook de goedpratende commentaren van zijn soortgenoten.
Welke gevallen uitzonderlijk zijn in dat het daderschap traceerbaar is.
Normaal is dit geval (rijnmond.nl, 16-04-2013,
):
Waarbij voor 99 procent vaststaat dat het om
Marokkanen gaat. Omdat alle voorgaande soortgelijke gevallen het voor 99,99
procent om Marokkanen bleek te gaan als naderhand de afkomst wel bekend werd.
Deze fase in de discussie begon dus met de doodtrappen van de
grensrechter. Vervolgens werd die discussie of er een Marokkanenprobleem was.
Tijdens en nadat die discussie is gevoerd, vielen dus drie soortgelijke gevallen
te noteren, met als enig verschil dat het slachtoffer niet achteraf is
overleden. Slachtoffers die achtereenvolgens "op de grond liggend", een 9-jarig
meisje, een 11-jarige jongen en een 80-jarige bejaarde vrouw waren - en dat op
één na allemaal van de soort: meerdere tegen één - en dat ene geval was van
volwassene tegen kind. Waarmee dus en antwoord gegeven kan worden op de aard van
het Marokkanenprobleem. Nogmaals: "op de grond liggend", een 9-jarig meisje, een
11-jarige jongen en een 80-jarige bejaarde vrouw. Conclusie: Marokkanen hebben
"geen geweten" - een afkorting van: een dusdanig verzakt geweten dat het
lijkt alsof ze geen geweten hebben, in ieder geval ten opzichte van
niet-Marokkanen, wat mogelijkerwijs specifieker is als: ten opzichte van
Nederlanders - de blanke soort. En geweten hierbij gedefinieerd als "hebbende
geen verlies- en winstrekeningg met betrekking tot de interacties met anderen"
, in dit geval met Nederlanders. Maar ook de gewone, gezond verstand, versies
van geweten voldoen hier.
Wat iedereen eigenlijk allang eerder had kunnen weten. Na het
bekend raken van filmpjes als deze
(groep Marokkanen tegen een blank meisje) en soortgelijke eerdere berichten. Het
enige nieuwe aan de huidige situatie is dat het sterfgeval de aandacht er
nogmaals op heeft gevestigd.
En wat niet alleen geldt voor deze laagopgeleide die hier
voornamelijk zichtbaar zijn, maar ook voor de hoogopgeleide gevallen. Degene die
je op televisie ziet. En in de krant. En op websites als Joop.nl. Al deze
mensen hebben hogelijk geprofiteerd van hun komst of aanwezigheid in Nederland.
Zonder die komst naar of aanwezigheid in Nederland zouden ze in Marokko nog
achter ezeltjes aanlopen, of een enkeling onderwijzer worden in de lokale
dorpsschool. In Nederland hebben ze comfortabele en ten opzichte van Marokko
zeer luxe leventjes. En als ze moeten kiezen tussen sl;olidarietie met de
Nederlanders die ze dit allemaal geschonken hebben, of solidariteit met de
kopschoppende meute uit eigen kring, kiezen zo onverkort (op een doodenkele
uitzondering na) voor de kopschoppers en bejaardenmolesteerders uit eigen kring.
Hier is het al eerder genoemde lijst nogmaals dat volmondig beweert dat er geen
Marokkanenprobleem is en Nederlanders die dat beweren tuig is: Abdelkader
Benali
, Hasna El Maroudi
, Mohamed Rabbae
, Hassnae Bouazza
,
Abdelkarim El-Fassi
, Laila
Ezzeroili
,
Malika el Allaoui
,
Mucahid Aniki
. Overigens zijn dit alleen de gevallen uit deze recente discussie en die veelal
ook regelmatige publiceerders zijn - door de jaren heen is er een stroom
soortgelijke losse gevallen.
Ter nadere specificatie lichten we er nog één geval uit, dat
normaliter buiten de radar van de redactie opereert, maar datgene wat van hem
zichtbaar is geweest, aanleiding heeft gegeven tot een grondige antipathie. Dat
geval is dat van Mohammed Benzakour - voor zijn doopceel van anti-Nederlandse
activiteiten, waaronder de steun aan de aanvoerder van de islamitische vijfde
colonne genaamd Tariq Ramadan, zie hier
(Wikipedia). Benzakour was, toevalligerwijs, ook actief gedurende deze tijd,
naar aanleiding van een boek over zijn moeder, die een beroerte heeft gehad. Bij
Pauw & Witteman
(10-04-2013, na 41:36 min.) kwam hij uitleggen hoe schandalige de Nederlanders
haar behandelen. Zo vindt hij dat zijn diepgelovige moeder makkelijk het spreken
weer zou leren, als de logopediste samen koranverzen met haar ging reciteren.
Geen woord natuurlijk over het feit dat de logopediste geen Arabisch kent, laat
staan berbers, laat staan een koran, en al helemaal niet de tijd heeft voor een
maanden- en jarenlange inspanning om die koranverzen uit het hoofd te leren.
Nee, meneer de Berber, had daar geen enkel oog voor, en klaagde dat men dat niet
wilde doen. In het schandalige Nederland.
Natuurlijk is dat op het meer intellectuele vlak nauwelijks
of niet minder dan het kopschoppen van een op de grond liggende grensrechter,
het als 14- en 15 jarigen beroven van een meisje van 9, het als 18-jarige
verrotschoppen van een jongetje van 11, of het met een groepje beroven van een
80-jaruige bejaarde. Die Mohammed Benzakour is even gewetenloos. En ook dat is
in beelden te vangen:
Hier is hij in discussie met Afshin Ellian (links, achterhoofd) ter verdediging van de zaak
van de islam
- die religie/cultuur die volledig strijdig met alles waar Nederland voor
staat. En die zijn haat hier en juist tijdens deze gebeurtenissen nog eens
volmondig uitspreekt (Volkskrant.nl, 17-04-2013, door Anna van den Breemer):
Mohammed Benzakour heeft een veel intelligentere
blik in zijn ogen, maar verder is ook de uiterlijke gelijkenis met Hoessein
treffend. Hoessein schopt Nederlandse 11-jarige kinderen fysiek verrot, en
Benzakour schopt alle Nederlanders verbaal verrot. Beide even genadeloos. Beide
even gewetenloos
De andere Marokkaanse woordvoerders vertonen hetzelfde met
misschien een wat variabele mate van brutaliteit en schofferendheid. Waarmee dus
geconcludeerd kan worden dat gewetenloosheid een trek is uit de berber-cultuur,
wat in Nederland normaliter wordt genoemd de "Marokkaanse cultuur". Neem
dit aan, en alle in Nederland als kenmerkend voor "Marokkanen" aangeduide vormen
van gedrag zijn verklaarbaar.
Overigens is deze stand van zaken deel van een wijder
sociologisch verschijnsel dat speelt in Noord-Afrika. Zo werden in de Algerijnse
burgeroorlog van de jaren negentig een reeks wreedheden begaan tegen de
burgerbevolking
(Wikipedia), en verder naar het zuiden ligt het terrein van het
woestijn-nomadevolk van de Toeareg
(Wikipedia), ook berbers, die oom bekend staan om hun nietsontziendheid. De nog
verder, evolutionaire, achtergrond is waarschijnlijk dat in dit soort
woestijngebieden er een inherente overpopulatie dreigt bij normale menselijke
voortplantingspatronen, en een mensenleven aldaar dus altijd "goedkoop" is
geweest. Ook dit citaat van het Wikipedia-item over de Toeareg klinkt in
Nederland inmiddels zeer vertrouwd (opgeslagen 22-04-2013):
Met de bijbehorende respectcultuur. Deze aangeboren vormen van respect worden in
Nederland voortdurend geschonden, omdat in Nederland respect gebonden is aan
daadwerkelijke prestaties, en waarbij de huidige velden ervan ook nog liggen op
het intellectuele vlak, niet het vlak waarin de Nederlandse berberbevolking in
uitblinkt.
Even voor de duidelijkheid: dit heeft niets met Geert Wilders of
Nederland te maken (Telegraaf.nl, 07-05-2013,
):
Gewetenloosheid is een Marokkaanse trek.
Yassin D. is één van de daders in het doodschoppen van
grensrechter Richard van Nieuwenhuizen. De Volkskrant is natuurlijk weer
op de goedpraat-tour - het zijn tenslotte allochtonen (de Volkskrant, 29-05-2013, van verslaggeefster Charlotte Huisman):
Waarop iedereen met enig gezond verstand
riposteert met: "Ken je nagaan wat voor een gajes de rest is ..."
Het zou ooit beter worden. Reken maar van niet (Joop.nl, 12-12-2013, door Mark Wagemakers - Tekstschrijver en
publicist
):
Waarna het verder gaat over Nederlanders in het
algemeen. Volkomen irrelevant voor wie wat weet over de toestand in de rest van
de wereld.
De "nationale knuffelcrimineel" en "rolmodel" Badr Hari heeft zijn
visie op de aanleidingen voor de rechtzaak tegen hem laten vasteggen in een
boek. Zelfs de Volkskrant lijkt het enigszins gehad te hebben met de held
van de Marokkaanse jeugd (de Volkskrant, 23-04-2014, van verslaggever Jaap Stam):
Kortom: die Badr Hari is echt een waardig en
representatief exemplaar van de Marokkaanse cultuur.
Herinnert u zich nog het doodschoppen van grensrechter Richard
Nieuwenhuizen? Dat had niets met het Marokkaans-zijn van de daders te maken,
werd er langdurig in onze oren getetterd. Hier is de waarheid (de Volkskrant, 26-04-2014, door Willem Vissers):
De vechtmodus die het noodlot werd van Richard
Nieuwenhuizen. Iedereen wist het. De leugens erover zijn hartverscheurend. Omdat
de conclusie zo duidelijk is: het is tuig dat het land uit moet:
Weg ermee. Spelen in Marokko met zijn allen. Geen enkele Richard Nieuwenhuizen
weegt op tegen een verlengd verblijf van Marokkanen alhier. En ze hebben veel
meer slachtoffers gemaakt. Begin maar te tellen bij Theo van Gogh.
Ze moeten weg, want hier zullen ze nooit mee kunnen komen:
Allemaal eigenschappen die ze volkomen ongeschikt maken voor het functioneren in
een georganiseerde maatschappij. Ze zullen dus altijd achter blijven lopen, en
daardoor altijd een enorm ressentiment tegen Nederland opbouwen: "Ik neuk jullie
allemaal de moeder!"
. Dat uiteindelijk tot uitbarsting zal komen.
Fatima Elatik, volgens eigen zeggen de meest individualistische aller
Marokkanen, legt even uit wat een individualistische cultuur is
(De Groene Amsterdammer, 03-07-2014, door Margalith Kleijwegt):
Tja... Margalith Kleijwegt heeft net in de
Volkskrant een artikel gepubliceerd over hoe calvinistisch moslims wel niet
zijn. Middenin een grote optocht van jihadis' richting Syrië. Daar moet je
dankbaar voor zijn.
Volkomen gestoord, dus. Naar V.S. Naipaul: "Wat betekent die hoofddoek? Die
hoofddoek betekent: mijn hoofd is leeg".
En voor de volle 100 procent Marokkaan.
En voor de volle 100 procent Riffijn.
Maar wacht maar even. Eerst wat voorbereiden:
En hoe is Fatima daar mee omgegaan, met die sociale druk:
Juist ja.
Maar ondertussen hebben we hier nog een belangrijk punt
bewezen gekregen: Marokkanen zijn racisten. Als een Nederlander zoiets zou
zeggen, zou hij door het publicitaire slijk worden gehaald. Een carrière in wat
dan ook in het publieke zicht kon je wel vergeten. Je was een nazi-aanhanger en
een kampbeul. Overigens is ook de o zo aangepaste Ahmend Abloutaleb dit inzicht
toegedaan: zijn dochters mogen niet met een niet-moslim trouwen
- maar, was dus zijn excuus: "Dat geldt voor alle moslims". Waarvan akte.
Maar ja, Marokkanen zijn sneue figuren over wie je niets mag
zeggen:
Anders krijg je dit soort gore taal over je heen.
De jihadistisch uitspattingen en de steun daarvoor bij
minstens driekwart van de moslims hebben een deel van de censuur bij de
Volkskrant doen opheffen. Hier wat feiten aangaande de criminaliteit (de Volkskrant, 31-07-2014, door Will Thijssen):
Hele wijken. Maar dat wisten de gewone
Nederlanders, die ooit in die wijken gewoond hebben, allang. Nederlanders eruit,
gajes erin.
In de politiek-correcte media is op het ogenblik, schrijvende
2014, de houding dat "die cijfers over criminaliteit niet waar zijn" en "het
gevolg van de hetze van Wilders'. Elsevier is wat minder
politiek-correct, hoewel de gegevens er ook daar niet expliciet vermeld staan (Elsevier, 04-10-2014, door Gerlof Leistra):
Juist ja ... Ter herinnering: de Nederlandse
bevolking is sterk overwegend christen, met een enkele moslim - in deze
terminologie (ergens in de buurt van de 1 op 20). Oftewel: moslims zijn met een
factor tussen de 50 op 1 en de 200 op 1 oververtegenwoordigd.
Maar de extra reden voor de vermelding in deze rubriek is dit
gegeven:
Ter illustratie van war dit vandaan komt, hier nog een uiitreksel uit de eerste
bron in deze verzameling (de Volkskrant, 01-09-2007, column door Fadoua Bouali):
In combinatie met deze twee (de Volkskrant, 26-03-2007, door Khadija Arib, Tweede Kamerlid voor de
PvdA):
Hartstikke onschuldig, die inteelt. Althans, de
Marokkaanse vorm ... Kijk maar (de Volkskrant, 26-03-2007, door Nordin Dahhan, kinderarts in het Lucas/Andreas
Ziekenhuis in Amsterdam):
Nederlandse gevangenissen vol met
Marokkaanse inteeltgevallen ...? Ons probleem niet ... Wij blijven uithuwelijken
aan neef en nicht.
Een verhaal uit België - bedoeld natuurlijk als
aanklacht, maar er is makkelijk ook wat waarheid uit te halen (de Volkskrant, 15-04-2015, van correspondente Leen
Vervaeke):
Tja ... Er zijn vele groepen
allochtonen en geen daarvan functioneert fatsoenlijk - zeg bijvoorbeeld op het niveau
van Aziatische immigranten. Maar gewoon als in de landen waar ze vandaan
komen. Barbarijen. Reden dat ze "huis en haard" hebben opgepakt en naar Europa
zijn gekomen. Omdat ze thuis wonen in barbarijen. Maar
de Volkskrant heeft twee rel-barbaren gevonden van het soort dat in
Nederland ook zo graag geziene gast
is. Nu dus expliciet van de soort
"berber", wat het in Nederland ook heel vaak is maar dan "Marokkaan" wordt
genoemd:
Tja, hoe kan dat nou ... na alle voorgaande gevallen was de limiet toch
allang overschreden ...? Met zo veel racisme in een land gericht tegen jou
is er toch maar één ding te doen: weggaan. Terug naar Berberije, in dit
geval. Het is niet gebeurd. Dan zijn er twee
mogelijkheden: in Berberije is het allemaal nog veel erger, of de klachten
zijn leugens. Kiest u maar ...
Goed, wat was dan die ernstige nieuwe aanval:
Juist ja: niets dan feiten, dus. Wel vervelend, maar feiten. Stromen
jihadi's ook uit België. Maar zegt De Wever dat dan zomaar?
Nee:
Oftewel: dezelfde leugens als in Nederland. Verkondigd ongetwijfeld net
als in Nederland door zowel een groep cultuurverraders als de hele vijfde colonne. Waaronder dus de berbers.
Zeg maar: Marokkanen. Waaarop De Wever er nog eentje
inschopt:
Nog meer feiten. Ook allemaal heel vervevlend.
Dat is absoluut geen racisme. dat is gewoon niet om willen gaan met
onaangename mensen. Dit soort mensen:
Gillen dat laatste woord. Belgen stand bekend als rustige mensen. Wie
bekend staan als felle mensen, zijn de berbers. En dan is 'fel' eufemistisch
uitgedrukt. "Korte lontjes", noemt met het in Nederland. Korte lontjes aan
vaten dynamiet, betekent dat. En daarom willen huiseigenaren niet aan ze
verhuren en willen werknemers ze niet aannemen.
Omdat het onaangename mensen zijn. Die ook fantastisch
kunnen liegen:
Ondertussen is van alle allochtonen maar voornamelijk moslims bekend dat
ze op school expres te lage studieadviezen hebben gekregen. Oftewel: alle
leraren in Nederland en België zijn racisten. De
werkelijkheid: moslims zijn notoire leugenaars
. Maar
kennelijk heeft de correspondente waarheidsserum in de koffie van de dames
gedaan dat aan het einde van het gesprek gaat werken:
Vertaald, gebruik maken van "het onregelmatige werkwoord"
van Bertrand Russell
: berbers
zijn achterlijke en wantrouwende mensen. Waarvan akte.
Nog een erkenning (de Volkskrant, 02-06-2015, door Robert Vuijsje):
Afgekort: de Marokkaanse cultuur is achterlijk en totaal incomptibel met de
Nederlandse.
Gunst, een tijd niets aan deze verzameling gedaan
... Vermoedelijk omdat het ondoenlijk is. Ze zijn bijna dagelijks in
het nieus, en er is niets goeds bij. Aanslagen: absurd vaak Marokkanen.
Jihadisten: absurd vaak Marokkanen. Zware criminaliteit: absurd vaak
Marokkanen. Gewone buurt- en straat-overlast: meestal Marokkanen. Laatste
"incident" (qua publicatie, april 2017) zijnde het terroriseren van een
Haags zwembad: Marokkanen. Hier nu genoteerd omdat een "hoogopgeleide"
(advocaat) Marokkaanse (met een column in de Volkskrant) het allemaal even gaat toelichten (Volkskrant
Magazine, 29-04-2017, column door "Hayat"):
juist ja ... Wat de Audi-bende, een paar honderd man aan marokkanen,
diet in Duistaldn met plofkraken en snelle vlucht terug naar Nederlanmd, is
het gewone leven. En het is nog land niet op.
Jhuist ja: Dat Marokkanse jongens de beest uithangen is "de nederlandse
fase". an zizhzlkef zijn marokanaen brave mesen:
Mooi. een kaarsrechte voorzet voor de oplossign van de problemen die ze
in Nederland geven: een ruime trap terug naar Marokko.
En deze mevrouw demosmtreert ook nog eens even waarom dit probleem als
veertig jaar niet alleen ongestoord zijn gang gaat, maar steeds erger wordt:
In eigen kring zijn het nog steeds de Prinsen van de Schepping.
Dus niet alleen het manneijke, maar ook het vrouwelijke deel zit rotsvast in
het probleem. Alleen de mannen exporten heeft geen zin want binnen no time heb
je weer een mannelijk contigent. Er is slechts één oplossing: alles subiet
eruit. Niet "Minder, minder, minder ...", maar "Nul, nul, nul Marokkanen".
Weinig over Marokkanen, de laatste jaren ... Niet nodig ... Ze maken
meer dan genoeg antireclame voor zichzelf uit zichzelf. Maar hier toch weer
eens een bijdrage. Om te lachen ... (de Volkskrant, 11-05-2018, door
Anette Embrechts):
Heel open deuren intrappen ... Gevolgd door open deuren van de
Volkskrant die natuurlijk weer een faaantaaastische voorstelling hebben
gezien (want allochtoon), gepaard gaande met veel Marokkaans (= berbers)
gekir: "Oh, oh, oh, wat zijn we toch een fijne mensen ... "
Je zou er bijna in gaan geloven, tot je wat opvalt: het gaat alleen maar
over vrouwen. GeenStijl zou er zoekplaatje van maken, hoewel het dan altijd
andersom gaat: je ziet alleen moslimmannen en ze roepen "Zoek, zoek,
habibi!" omdat de vrouwen weer eens afwezig zijn. En
waar dat 'die denigrerende opmerkingen' uit de kop over ...
Brullen van de lachen! Oh ja, dat gekir liep ook nog
een keertje uit de hand:
Juist ja ... Iets dat uit Nederlandse mond gevolgd zou worden door de
meest zwarte beschuldigingen van racisme, het gedachtengoed van Thierry
Baudet, Erkenbrand, Identitair Verzet, WA, SA, SS, HITLER!!!, HOLOCAUST!!!
Nog wat info van dezelfde mevrouw die nu onder eigen naam schrijft (de Volkskrant,
16-03-2019, column door Ibtihal Jadibi):
Wat iedereen al had kunnen weten.
Gunst ... Een bijna volledige
bekentenis (de Volkskrant, 27-08-2019, door Robert Vuijsje):
Lust u nog peultjes ...? Collectief repatriëren.
Nog meer argumenten (Volkskrant Magazine, 16-05-2020,
column door Ibtihal Jadib):
In verband met de corona-pandemie.
Gelukkig zijn ze niet allemaal zo. Degenen die niet zo zijn hebben
allemaal ...
... een baantje bij de publieke omroep gekregen ...
Goh ... (de Volkskrant,
08-09-2020, door Robert Vuijsje):
Wie had dat nou gedacht ...
Naar Cultuurverschillen
, of site
home
.
|