De strijd der culturen, deel II: de allochtone zijde
De strijd tussen de culturen in Nederland wordt van twee kanten gevoerd - de
autochtone kant van het verhaal, is als eerste behandeld
- hier gaat het om de
allochtone kant
Voor een analyse van de positie van de allochtonen in de strijd der culturen
moet op twee terreinen een onderscheid worden gemaakt: tussen generaties en
tussen geslachten.
De invloed van de generatie is de invloed van het soort interactie tussen
allochtone en autochtone cultuur. De eerste generatie kwam als volwassene uit
een arme omgeving. Zij vergeleken hun positie met de positie van degenen in het
thuisland, en waren en zijn veel beter af dan hun referentiegroep, de
achterblijvers, en ongetwijfeld blij met alles wat ze hier hadden (bewijs:
anders waren ze wel terug gegaan).
Hun kinderen kwamen op variërende leeftijd naar Nederland, en hadden een
variërende hoeveelheid soortgelijke ervaring, met aan het andere uiteinde
degenen die hier geboren zijn, die het thuisland alleen kennen van vakanties.
Degenen die hier geboren zijn, hebben als referentiekader niet de
thuissamenleving, maar de Nederlandse. In de Nederlandse samenleving is de
gemiddelde allochtoon aanzienlijk slechter af dan de gemiddelde autochtoon. Wat
de oorzaak daar van ook is, het is en blijft pijnlijk voor de betrokkenen. Een
dergelijke pijnlijke emotionele situatie moet bij een aantal tot een reactie
leiden. Die reactie is inmiddels bekend als het uitdagende, semi-criminele, en
volledig criminele gedrag dat sommigen van hen hebben ontwikkeld. Het er op
wijzen dat dit uitzonderingen zijn, is onjuist: autochtone criminaliteit is ook
een uitzondering. Het gaat om de relatieve aantallen, en de hoeveelheid
onaangepast en crimineel gedrag onder allochtone jongeren is relatief gezien
belangrijk hoger (belangrijk zijnde veelvouden, afhankelijk van de groep, een
factor vijf voor Marokkanen en Antillianen).
Het tweede voor de analyse belangrijke onderscheid is dat tussen de geslachten.
Binnen de allochtone cultuur is het de man die de positie met het respect
bekleedt. Dit respect wordt de allochtone jongeren met de paplepel ingegoten
door de verschillende manier waarop jongens en meisjes in het gezin behandeld
worden. Alle jongens zijn van jongs af aan gewend met meer respect behandeld te
worden. Dit respect is van het hoogste belang voor de mannen. Als een vrouw er
vandoor gaat, is dat een dusdanige inbreuk dat moord een gerechtvaardige reactie
wordt gevonden. Bij het laatst naar buiten gekomen geval (maart 2004) uit eigen
kring bevestigd dat die eigen kring de getroffen man met bekende
moordbedoelingen actief helpt bij het opsporen van de vrouw, en zonodig bij de
moord wil helpen. Dit geval van moord is dus zeker niet een incident, maar het
geval van een vastgelegde cultuur, een cultuur die algemeen geldig is.
Bij de discussie van de strijd der culturen is het dus essentieel om onderscheid
te maken tussen mannen en vrouwen. In eerste instantie praten we over de mannen,
om twee redenen: voorlopig bepalen ze binnen de eigen cultuur de gang van zaken,
en ten tweede zijn zij degenen die de overlast bezorgen aan de autochtonen. Het
geeft ook een verklaring waarom meisjes een speciaal doelwit zijn van
misdragingen door allochtone jongens: autochtone meisjes geven niet hetzelfde
respect aan de jongens als allochtone meisjes.
De strijd tussen de culturen wordt gevoerd op verschillende niveaus, het
voornaamste onderscheid zijnde dat tussen de hoger en lager opgeleiden, tussen
de gewone man en de elite, of tussen de onaangepasten versus de meer
aangepasten, de maatschappelijke voormannen. De laatste zijn degenen die namens
de allochtonen het woord voeren, met de politiek en in de media. Er is nog een
tweede groep voormannen, de religieuze, maar die komen weinig in beeld omdat ze
veelal geen Nederlands spreken. Hun invloed is van de zeer behoudende soort, net
als die van de autochtone religieuze voormannen dat altijd geweest is.
Iedere strijd is er een om het winnen van bepaalde doelen. In het geval van
culturen is dat in eerste instantie heel simpel: wiens gewoontes bepalen de gang
van zaken. Dat speelt natuurlijk in eerste instantie op die plekken waar de
culturen elkaar raken, en in een en hetzelfde land wil dat zeggen: de openbare
ruimte. Wie spreekt recht: de moellah of de rechter, wat bepaalt het krijgen van
een baan: afkomst of kunde, hoe gaan we om met een afspraak: wie zien wel
wanneer we komen, of we houden ons aan het afgesproken tijdstip.
In vrijwel alle praktische gevallen geeft de Nederlandse cultuur de doorslag.
Daarover zijn de allochtonen vaak gefrustreerd. De uiting van die frustratie
bepaalt dat er strijd der culturen is. Houden ze hun mond en schikken zich, is
er niets aan de hand. Op deze wijze zijn al vele culturen geïntegreerd, bij
voorbeeld de Indonesiërs, de Chinezen, enzovoort. De Turkse, Marokkaanse allochtonen,
en wat algemener de moslims, hebben eerst zich onaangepast gedragen, en
houden nu niet hun mond. Vandaar dat er sprake is van een echte cultuurstrijd.
De splitsing tussen voormannen en voetvolk is ook het verschil tussen
strijdwijzen: het voetvolk gebruikt de ongecoördineerde manier van onaangepast
tot crimineel gedrag, de voormannen gebruiken de methode van het woord, een
methode die wel tot coördinatie leidt, al was het maar omdat men elkaars
standpunten hoort uitspreken.
De wapens van de voormannen zijn dus de wapens van het woord. Deze strijd is net
als iedere andere onderverdeeld in aparte slagen. Die slagen worden meestal
gevoerd naar aanleiding van gebeurtenissen waarin allochtonen negatief in het
nieuws komen, en de voormannen om een reactie wordt gevraagd. De meest gebruikte
strategie is dan de volgende: zeg eerst dat het een incident is, als dit niet
helpt zeg dan dat het stigmatiseert, en werkt dat niet, zeg dan dat het
discriminatie is, zie Marokkaanse leiders
.
Het is onduidelijk of de allochtone voormannen deze strategie zelf bedacht
hebben, omdat hij het eerste gebruikt is door autochtone verdedigers van
allochtonen. Maar sinds de catharsis van de van de periode van ontkenning, is de
strategie niet meer gebruikelijk in autochtone kringen. De voornaamste reden is
dat het argument van het incident niet meer te houden is door het aantal
incidenten, en stigmatisering eigenlijk niet meer van toepassing is, omdat de
verbinding tussen allochtonen en problemen middels redelijk onomstreden is. Wel
hoort men nog wel het woord discriminatie vallen.
De term discriminatie is een van weinige waarvan het gebruik ook aan het
allochtone voetvolk bekend is. Als groepen allochtone jongeren geweigerd worden
bij horecagelegenheden als discotheken, wordt dit door de jongeren zelf en de
rest van de maatschappij aan de kaak gesteld als discriminatie. Deze
omschrijving gaat er van uit dat de weigering een losstaande gebeurtenis is. Uit
interviews met de betrokken ondernemers is gebleken dat de weigeringen het
gevolg waren van reeksen gebeurtenissen van agressie binnen de betreffende
gelegenheden, waarbij allochtone groepen betrokken waren. Deze uitspraken worden
bevestigd door berichten uit meer openbare instellingen als zwembaden, waar het
ook vooral groepen allochtone jongeren waren die vooral meisjes lastig vielen en
ander agressief gedrag vertoonden, en wel in dusdanige mate dat die zwembaden
een pasjessysteem hebben moeten invoeren ten einde de overtreders te kunnen
weren. In dit licht is de weigering bij de horecagelegenheden absoluut geen
discriminatie, maar het nemen van gerechtvaardigde voorzorgsmaatregelen.
Voormannen en voetvolk staan niet onafhankelijk van elkaar. Het is nu zo dat
voormannen wijzen op de mogelijkheid van nog onaangepaster gedrag van
allochtonen in de toekomst als autochtonen ze wijzen op onaangepast gedrag in
het heden , en aan de andere kant
ontleent het voetvolk aan de redenaties van de voormannen het excuus voor verder
onaangepast gedrag.
De bovenstaande analyse is de stand van zaken in maart 2004. Het vervolg is wat
er mee gedaan wordt met betrekking tot een beleid dat tot een verbetering van de
toestand moet leiden. Als eerste worden de opties voor de allochtonen zelf
besproken
.
Naar Cultuurstrijd, autochtoon
, Culturele verschillen
,
Allochtonen lijst
, Allochtonen overzicht
, of site
home
.
|