Bronnen bij Multiculturele samenleving: inhoudsverval op school
Voorbeelden van berichten waaruit de invloed van de aanwezigheid van de
grote stroom allochtonen met aanzienlijke taal- en andere achterstanden
heeft op het algemene niveau van het onderwijs
(de Volkskrant, 07-04-2007, van verslaggever Gerard Reijn):
Hier staat het dus, toegeven door een
voorstander van "onderwijsvernieuwing": het leidt tot een niveauverlaging
van tientallen procenten, want het niveau weer terugbrengen bij het oude
doet minstens 20 procent afvallen (je mag rustig aannemen dat hij
conservatief schat). Je mag ook rustig aannemen dat onder de "afvallers" een
hoog percentage allochtonen zitten. En dat die onderwijsvernieuwingen zelfs
voor een belangrijk deel zijn ingegeven door de motivatie die allochtonen
"binnen het systeem te houden" (wat ook soms letterlijk wordt toegegeven;
bronnen volgen).
En dat dit tevens degenen zijn die ook het onderwijsklimaat op het
reguliere onderwijs verslechteren blijkt hier (de Volkskrant, 12-01-2005, column van Kees Beekmans):
Elders heeft Beekmans zich in sterkere termen
uitgelaten: door alle aandacht die nodig is voor orde handhaven en andere
vormen van sociale sturing, het opvoeden, is er nog maar heel weinig tijd
over voor de lesinhoud.
En eindelijk de harde bewijzen van wat iedereen eigenlijk wel wist of
had kunnen vermoeden (de Volkskrant, 13-02-2008, door Jaap Dronkers en Manon de Heus):
De onderzoekers vermoeden dat de stijging van
het allochtone niveau te maken zou kunnen hebben met werkelijk gestegen
taalvaardigheid door langer verblijf. Een minstens even goede mogelijkheid
is dat de extra aandacht en geld die het onderwijs aan allochtonen vergt,
ten kost is gegaan van het onderwijs aan de overige kinderen.
Overigens: zelfs het niveau van de leerkrachten wordt aangetast (de Volkskrant, 11-04-2008, van verslaggever Gerard Reijn):
Een reactie (de Volkskrant, 16-04-2008, ingezonden brief van Cor van Erp (Heesch)):
En wat Van Erp beleefdheidshalve weglaat: deze
opgave van het kwaliteitscriterium en de overgave aan onbekwamen is voor een
groot deel het gevolg en ten gunste van allochtonen.
En dit is de uitkomst (de Volkskrant, 02-12-2008, column door Aleid Truijens):
Truijens werkt het niet verder uit, maat het
staat er duidelijk: de groot deel van de taalachterstand in met name het
beroepsonderwijs is veroorzaakt door de allochtone instroom in de
onderwijsgevende vakken.
Maar (de Volkskrant, 02-03-2009, door Paul Onkenhout):
Je mag nu dus zelfs openlijk zeggen en
propageren dat je onderwijs opoffert aan de opvoeding van allochtonen.
"Integratie is een taak van het onderwijs, ten koste van wat de (autochtone)
kinderen leren". Het staat er echt.
Het is zelfs beleid geworden (de Volkskrant, 21-04-2009, door Aleid Truijens):
En dus niet langer een vak leren, want daar is
weinig of geen tijd meer voor.
Dit komt allemaal keihard naar buiten als je gaat vergelijkingen met
behulp van standaard normen, reden waarom dat lang is tegengehouden
(de Volkskrant, 05-10-2010, van verslaggever Robin Gerrits):
Tjonge jonge ...
Deze verzameling is niet bijgehouden, deels vanwege
vanzelfsprekendheid. Maar er wordt in steeds hogere frequentie geklaagd ove het
niveau van de taalbeheersing, met getallen als "een kwart functioneel
analfabeet", en het spreekt volkomen voor zich dat dat voor 90 en meer
procenten degenen zijn die met grote taalachterstanden op school komen: de
allochtonen. Het spreekt even volkomen voor zich dat
daarover gezwegen wordt als het graf. Volkomen taboe.
Bij het lezen van onderstaande bron moest daarom eerst gezocht worden naar
een passende plek, voordat deze werd gevonden (de Volkskrant,
05-02-2022, door Merel van Vroonhoven):
Merel van Vroonhoven is een zij-instromer in het onderwijs vanuit een
(hoge) managementfunctie, werkende op een zwarte school, en dus zo
politiek-correct als de nete. Die hier verzucht:
Wat natuurlijk allemaal onmiddellijk weerlegd word, dat het aan de
methode ligt, in dat die methode en de nog veel stijvere versies van
vroeger, prima geschikt waren om blanke kinderen de taal te leren.
En zelfs hier komt het onmiddellijk bovendrijven:
Ook zonder zorgen lezen de allochtone ouders niet voor, daardoor
beginnen de allochtone kinderen met een gigantische taalachterstand aan hun
schoolcarrière, en een flink deel heeft geen autisme maar ADHD wat mevrouw
Van Vroonhoven vermoedelijk ook bedoeld, want autisten zijn stil en haar
klassen zijn super rumoerig.
Huh ... Trap nog een paar open deuren in ...
Door de eigen cultuur. En dan wordt het griezelig:
Zeer griezelig.
Dus een uitweg gezocht:
Al gezien: onzin. Het werkte bij blanken goed genoeg.
Het probleem is: het zoeken naar signaal- en verwijswoorden is de abstracte
kant van taal. Daar hebben de allochtonen gigantische moeite mee.
Niet alleen bij taal, maar de abstracte achtergrond bij alle dingen.
Ze zijn dus gewoon niet zo intelligent. Dat blijkt
niet alleen hier, maar alle soortgelijke zaken in het onderwijs.
En dit:
... is gewoon een heel andere vaardigheid. Dat is
de vaardigheid waarme de koran is overgedragen van generatie op generatie,
bij volken waar het schrijven voorbehouden was aan de meest intelligente
elite. Over zwarten zullen we het maar niet hebben
.
De tijd gaat snel, want er gebeuren
heel veel dingen in de wereld, en de vorige bijdrage lijkt wel van gisteren.
Het geheugen zegt ook dat bij dit item, net als bij soortgelijke, gedacht
werd: "En voor rekenen geldt vermoedelijk hetzelfde".
Het is de laatste twee jaar bijna of geheel uitsluitend gegaan over de
leesvaardigheid, maar hier is dan eindelijk die aanvulling (de Volkskrant,
27-02-2024, door Irene de Zwaan):
Met in die kop meteen een gore leugen, want het blijkt in eerste
instantie te gaan over:
En in de rest van het onderwijs zit ook een groeiend aantal allochtonen, dus
daar zie je dezelfde trend op een wat minder niveau:
En natuurlijk wordt ook over dit keihard gelogen:
Iets waar ze in Bloemendaal en 't Gooi dan kennelijk geen last van
hebben, want anders zouden die ouders wel aan de bel trekken.
Maar ja, dit ligt natuurlijk nog gevoeliger dan slechte leesvaardigheden.
Kan je die laatste nog afschuiven op opvoeding, bij rekenen wordt dat een
stuk lastiger. En de combinatie van de twee wordt niet
alleen uiterst vervelend, maar onoverkomelijk vervelend.
Want die factor die leidt tot lager (of hoger) presteren over verschillende
disciplines tegelijk, werd door zijn uitvinder
de G-factor genoemd, van "general" of algemeen,
maar is later bekend geworden als IQ. Het voorgaande
wijst er sterk op dat dat inderdaad het geval is.
Naast de globale gegevens
hierover, maar die zijn mogelijk wat minder betrouwbaar door globale
meetverschillen. Maar hier in Nederland ... Daar helpt
geen moedertjelief aan. Alle wijst richting rampen
, bij gelijkblijvende trends en beleid.
Naar Multiculturele samenleving
, of site home
.
|