De waarde van de multiculturele samenleving: het sociaal vertrouwen
| 14 nov.2006 |
Pagina als geheel opgenomen
hier
.
In het artikel Multiculturele samenleving
wordt gesteld: 'De effecten van de instroom
van grote groepen uit een achterbleven cultuur in een cultuur die merkbaar
verder is, heeft bekende risico's: groepsvorming en het bijbehorende
gettovorming, het ontstaan van randeconomieën, een toename in individuele en
groepscriminaliteit, en een herleving van het godsdienstig fundamentalisme.' Een
logisch gevolg van dit soort verschijnselen is het zwakker worden van de sociale
banden binnen de grotere gemeenschap als geheel - het zwakker worden van het
maatschappelijke vertrouwen
.
Onderstaand een korte samenvatting over het werk van de internationaal bekendste onderzoeker op dit gebied, de socioloog Robert Putnam, waarin dit
voorspelbare effect blijkt - meer over Putnam hier
:
Financial Times website, 08-10-2006, door John Lloyd
Study paints bleak picture of ethnic diversity
A bleak picture of the corrosive effects of ethnic diversity has been
revealed in research by Harvard University’s Robert Putnam, one of the world’s
most influential political scientists. His research shows that the more diverse
a community is, the less likely its inhabitants are to trust anyone – from their
next-door neighbour to the mayor.
This is a contentious finding in the current climate of concern about the
benefits of immigration. Professor Putnam told the Financial Times he had
delayed publishing his research until he could develop proposals to compensate
for the negative effects of diversity, saying it “would have been irresponsible
to publish without that”.
The core message of the research was that, “in the presence
of diversity, we hunker down”, he said. “We act like turtles. The effect of
diversity is worse than had been imagined. And it’s not just that we don’t trust
people who are not like us. In diverse communities, we don’t trust people who do
look like us.”
Prof Putnam found trust was lowest in Los Angeles, “the most
diverse human habitation in human history”, but his findings also held for rural
South Dakota, where “diversity means inviting Swedes to a Norwegians’ picnic”.
When the data were adjusted for class, income and other
factors, they showed that the more people of different races lived in the same
community, the greater the loss of trust. “They don’t trust the local mayor,
they don’t trust the local paper, they don’t trust other people and they don’t
trust institutions,” said Prof Putnam. “The only thing there’s more of is
protest marches and TV watching.”
British Home Office research has pointed in the same
direction and Prof Putnam, now working with social scientists at Manchester
University, said other European countries would be likely to have similar
trends.
His 2000 book, Bowling Alone, on the increasing atomisation
of contemporary society, made him an academic celebrity. Though some scholars
questioned how well its findings applied outside the US, policymakers were
impressed and he was invited to speak at Camp David, Downing Street and
Buckingham Palace.
Prof Putnam stressed, however, that immigration materially
benefited both the “importing” and “exporting” societies, and that trends “have
been socially constructed, and can be socially reconstructed”.
In an oblique criticism of Jack Straw, leader of the House of
Commons, who revealed last week he prefers Muslim women not to wear a full veil,
Prof Putnam said: “What we shouldn’t do is to say that they [immigrants] should
be more like us. We should construct a new us.”
Red.: De genoemde materiële opbrengst van immigratie is ook wel bekend,
namelijk de opbrengst van goedkope arbeid. Maar het overgrote deel van die
opbrengst komt niet terecht in de buurten waar de immigranten wonen, maar bij de
eigenaren van de bedrijven waar de immigranten werken, dat wil zeggen: in de
rijkere gemeenschappen. En zo ontstaat er dus nog een tweede toename van sociale
splitsing: die tussen de top en de bodem van de maatschappij.
Je zou denken dat zo'n belangrijk feit: het de facto deficit van het idee
van de multiculturele samenleving, een aanzienlijke tot grote aandacht zou
krijgen in een land waar het idee van multiculturaliteit altijd heel populair is
geweest in de top van de maatschappij. Het tegendeel is waar. Dit was het
bericht in de Volkskrant:
De Volkskrant, 14-10-2006.
Hoe meer culturen, hoe meer wantrouwen
STEDEN Hoe multicultureler een gemeenschap, hoe lager het sociaal vertrouwen.
Dat zegt de Amerikaanse socioloog Robert Putnam in de Financial Times, na
onderzoek in veertig Amerikaanse steden. In de meest diverse steden hadden
burgers minder vertrouwen in andere bevolkingsgroepen, maatschappelijke
instituties en etnische verwanten.
Red.: En wie zegt dat dat toch een bericht is: dit stond niet
in de hoofdkrant, maar in het katern Kennis. Later werd er in Kennis
uitgebreider op teruggekomen, maar dus niet in een politiek-sociale context.
Wat er achter dat toenemende wantrouwen zit, blijkt uit berichten als deze:
Uit:
De Volkskrant, 04-03-2005, van verslaggever Marc Peeperkorn
Hoogervorst wil voorrang voor orgaandonoren
Minister Hoogervorst van Volksgezondheid wil burgers die als orgaandonor
geregistreerd staan voorrang geven op de wachtlijst voor transplantaties. Een
belangrijke reden voor de VVD-bewindsman is dat 'met name moslims op religieuze
gronden hun organen weigeren af te staan, maar die wel willen ontvangen als ze
ziek zijn. Dat wringt.'
Tussentitel: Houding moslims wring bij transplantaties
'Als je nu zegt: ik weiger een orgaan af te staan vanwege mijn geloof maar ik
wil er ook geen ontvangen, dan heb ik daar respect voor. Maar niet voor een
eenzijdige opstelling van wel krijgen en niet geven. Dat vind ik problematisch',
aldus de minister donderdag in de Tweede Kamer na afloop van een debat over
orgaandonatie.
'Het gaat niet om een incidentele moslim, maar een substantiële groep.'
Hoogervorst benadrukt dat allochtonen veelal een zwakkere gezondheid hebben en
daardoor mogelijk vaker om een orgaan vragen. Door het tekort aan organen -
vooral nieren - sterven jaarlijks zo'n tweehonderd mensen .
Hoogervorst erkent dat hij twee maanden geleden nog volledig
tegen een 'voor wat, hoort wat'-systeem bij orgaandonatie was. Gesprekken met
specialisten hebben hem van mening doen veranderen.' ...
Red.: En de reactie van de andere partij op een reële klacht:
Uit: Volkskrant website, 04-03-2005, ANP.
Moslims boos op Hoogervorst
Het Contactorgaan Moslims en Overheid (CMO) gaat zich per brief beklagen bij
minister Hoogervorst (Volksgezondheid) over diens uitspraken over moslims en
orgaandonatie. Met name moslims weigeren volgens hem op religieuze gronden
orgaandonor te worden, terwijl ze wel een donororgaan willen ontvangen als ze
dat nodig hebben.
Hoogervorst overweegt mensen die zich opgeven als orgaandonor, voorrang te geven
als ze zelf een transplantatie nodig hebben.
Met zijn uitspraak stigmatiseert Hoogervorst de islamitische gemeenschap, zei
secretaris N. Joemman van het CMO vrijdag. 'Hij suggereert dat moslims alleen
maar willen profiteren. Het is zeer ongelukkig dat hij deze formulering heeft
gekozen.' Joemman benadrukte dat onder moslims de meningen over orgaandonatie
verdeeld zijn. Orthodoxe gelovigen zijn volgens hem in het algemeen tegen zowel
het doneren als het ontvangen van organen.
De uitspraak van Hoogervorst 'riekt naar discriminatie' en geeft moslims ten
onrechte 'het etiket van profiteurs', vindt bestuurslid A. Marcouch van de Unie
van Marokkaanse Moskeeën Amsterdam en Omstreken. Het is volgens hem een algemeen
probleem en niet alleen een van moslims dat mensen geen donor willen zijn, maar
wel organen willen ontvangen. ...
IRP: Zie je wel, denken de autochtonen: ze willen niet delen,
en als ze erop aangesproken worden, doen ze verschrikt en beledigd (zie de
houding van de allochtoon in de cartoon), dus kennelijk zullen ze
nooit gaan delen. Nou, gaan de gedachten dan verder, dan doen wij ook niets voor
hen.
Soortgelijke dingen gelden voor het feit dat allochtonen hun
geld, voor miljarden in geheel West-Europa, hebben belegd in islamitische
piramidefondsen (en daarbij zijn bedrogen), en bijvoorbeeld het bouwen van
huizen en andere investeringen in het thuisland (links volgen)
En daar heb je de processen achter de uitkomst van Putnam - het probleem zit in
de onderlinge loyaliteit van "het vreemde element" - hoe groter die loyaliteit
binnen de eigen groep ten opzichte van de algemene loyaliteit, des te groter de
verstoring van het vertrouwen. Vandaar de problemen met bepaalde (gekleurde)
groepen in Amerika, en met bepaalde (gekleurde) groepen in Nederland.
Overigens volgden er natuurlijk nog meer
ontkenningen. Hier een aantal jaren later nogmaals een bewijs:
Uit: De Volkskrant, 16-10-2010, van verslaggeefster Ellen de Visser
Wereldwijd gebrek aan stamcellen voor allochtone patiënten
Tussentitel: Donoren zijn er genoeg; de opslag is problematisch
Allochtone patiënten hebben een veel kleinere kans op een levensreddende
stamceltransplantatie door een groot wereldwijd tekort aan aan navelstrengbloed
van allochtone donoren. ...
In Nederland kan voor slechts een kwart van de allochtone
patiënten een donor worden gevonden in de navelstrengbank terwijl dat bij
driekwart van de autochtone Nederlanders lukt ...
Red.: Heldere zaak: te weinig donoren. Door de eerdere
ophef, slaat men aan het liegen:
|
Nu liggen in die publieke bank 3.600 navelstrengen ingevroren,
waarvan eenderde van allochtonen. |
Als dat waar zou zijn, was er geen tekort maar een overschot, want slechts één
op de tien Nederlanders is allochtoon.
|
Volgens Wim Fibbe, hoogleraar hematologie in het Leidse LUMC en
medisch directeur van de nationale navelstrengbank, wordt overlegd met
het ministerie van Volksgezondheid over de financiering van de
uitbreiding. ...
Het probleem [met allochtone donoren] zit hem veeleer in de
kosten van de opslag, legt Fibbe uit: er is geschoold personeel nodig
voor de afname vlak na de bevalling en voor het invriezen. Het bloed
moet worden getypeerd en uitgebreid worden getest. |
Er is behalve bloed- en/of weefseltype geen enkel ander relevant verschil tussen
allochtone en autochtone navelstrengen. Alle normale wetenschap zegt dat het
precies evenveel moeite kost om deze op te slaan en te determineren. Tenzij men
met harde bewijzen van het tegendeel komt, is de uitspraak van Fibbe een
keiharde leugen. Die draait om en noodzakelijk is voor de volgende conclusie:
|
Allochtone donoren zijn er genoeg, zegt Fibbe. |
De waarheid: voor allochtonen kan drie keer zo weinig donorbloed gevonden
worden. Dus is er drie keer zo weinig aanvoer (bij gelijke vraag - wat alleen
niet zo zou als allochtonen ongezonder zijn dan autochtonen). Dus zijn er drie
keer zo weinig donoren.
Eentje direct uit de kleine praktijk van alledag:
Volkskrant-weblog, 03-06-2006, door Burro Holanda
Schoolfondsbijdrage is niet verplicht !!
“Dag
mevrouw El Sahouf!, Kom even binnen. Neem plaats Ik wil u graag iets vragen.
Komt het nu uit ?”
“Ja hoor , meester. Dank u wel meester.”
Mevrouw El Sahouf, ik heb van de
penningmeester van de ouderraad gehoord, dat u het schoolfonds en de bijdrage
voor de schoolreis voor uw beide kinderen nog niet heeft betaald. Klopt dat?” “Niet betaald!, meester! Nee dat klopt niet. Ik wel betaald. Overgemaakt naar
giro.”
“Nou dat is dus niet waar hoor, want ik heb
hier het giro-overzicht en daar staat uw bijdrage niet bij. Gaat u het bedrag
nog wel betalen? U weet het schoolfonds hoeft niet , maar de
schoolreisbijdrage moet toch echt wel! Anders kunnen uw kinderen niet mee op
schoolreis. We moeten veel betalen. De bus kost wel 6 honderd euro en de
entree van het park is ook duur.” “Ach meester ! Ik kan niet betalen. Mijn man werkeloos, uitkering niet hoog .
Geen geld voor school. Kunnen de kinderen niet zo mee, zonder te betalen? “
“Is uw man werkeloos? Wat vervelend! Is hij
dan geen huisarts meer in Utrecht? “ “Nee , dat andere man. Ik ben gescheiden van hem! Hij geeft dure cadeaus aan
kinderen , meester! Nieuwe man is werkeloos! Geen geld. Echt niet! Uitkering
van sociale dienst is veel te laag. Kan school niet betalen? Uitzondering voor
mijn kind? “
“Nou mevrouw El Sahouf, dat weet ik niet
hoor. Dat moet ik eens aan de penningmeester vragen. Maar ik geef u weinig
kans. Ik denk, dat uw kinderen dan echt niet mee mogen.” “Echt waar meester! Nou ik zal wel betalen. Alstublieft meester , hier
hebt u geld. Heeft u terug van 100 euro?”
Reacties
marlis 03 juni
2006 19:39 ik mis 'the pointe' geloof ik...
Ik vind het wel jammer dat zulke problemen door de meester op zo'n manier
besproken worden. Of kan jij in de portemonnee van die mevrouw kijken? Dat er
100 Euro in zit op dat moment, wat zegt dat precies? Misschien ken je de mevrouw beter en heb je goede redenen om
aan te nemen dat het wel losloopt met de financiele krapte... Toch vind ik het een beetje stijlloos om dit zo uit te meten.
Mensen die respijt aan moeten vragen voor het schoolreisjesgeld doen dit vaak
niet zo graag of gemakkelijk... een stukje als dit zal dat niet verbeteren. (even ten overvloede: ik zie dat er al een reactie is, mijn
reactie betreft het logje van Burro Hollanda en niet de reactie die daar al
onder staat) Burro Holanda 04
juni 2006 10:36 @Marlis Dit logje is een verslag van de tientallen soortgelijke gesprekken, die ik elk
jaar weer voer. Gesprekken, waarvan al van te voren bekend is hoe ze aflopen.
Er wordt namelijk bijna altijd gewoon betaald.
Er is geen pointe. Het is een registratie. Het is ook geen veroordeling. Er
zijn namelijk vele tientallen ouders, die zonder problemen betalen omdat ze
wel weten, dat al die extraatjes op school niet door de overheid worden
vergoed.
Ga er maar vanuit, dat de meester heel goed weet of de ouders veel te besteden
hebben! De kinderen hebben alles (mobieltjes, computers, merkkleding enz.) Als
je als school geen (lichte druk) uitoefent, dan betalen andere ouders voor
deze kinderen. Is dat rechtvaardig ? Ik denk eerder, dat dat stijlloos is! Als
je daar anders over denkt, dan heb je een andere maatschappijvisie dan ik.
Bovendien blijft deze familie heus wel anoniem. De naam is immers gefingeerd!
Red.: Dit gaat natuurlijk ook weer gewoon over een cultuurverschil:
het idee van een vrijwillige bijdrage is kennelijk redelijk ongewoon in de
allochtone cultuur. Weer zo'n verschil is sociale samenwerking.
Nog een van dezelfde soort:
Uit:
De Volkskrant, 25-11-2009, door John Wanders
Zwemclub dwarsboomt hulp aan arme kinderen
De bekende klacht dat allochtonen overal en altijd worden voorgetrokken heeft
in Den Haag een verzetsactie uitgelokt bij het bestuur van de 87 jaar oude
Zwemclub Residentie (ZCR). De zwemvereniging weigert mee te werken aan een
gemeentelijke ondersteuningsregeling voor kinderen uit de armste gezinnen van de
stad, veelal met familiewortels in het buitenland.
Om deze gezinnen aan het sporten te krijgen en te houden, is
er voor hen de gemeentelijke ‘Ooievaarspas’, die recht geeft op allerhande
kortingen en vrijwaring van contributies. Ook helpt de gemeente bij de aanschaf
van de benodigde sportattributen voor de kinderen: judopak, zwemkleding,
voetbalschoenen, et cetera.
...Tussen de drie- en de vierduizend Haagse kinderen
profiteren van de ondersteuningsregeling. ...
‘Het geeft een hoop scheve gezichten’, beweert secretaris
Roel Huijsman van ZCR. ‘Met hun Ooievaarspas hoeven ze al geen contributie te
betalen en dan krijgen ze er ook nog voor 150 euro aan spullen bij. Terwijl
iemand die ietsje meer verdient en het financieel ook moeilijk heeft, niks
krijgt.’
Daarbij komt dat er grof misbruik wordt gemaakt van de
regeling, stelt hij: ‘De allochtonen zijn het bijdehandst. Ik zie ze voorrijden
in een dure Mercedes. Ze shoppen bij meerdere verenigingen tegelijk. U en ik
betalen de dure Adidas-kleding van hun kinderen. Officiële Hollanders maken
eigenlijk geen gebruik van de regeling.’
Anton Smithuis van de stichting Leergeld, die de
ondersteuningsregeling namens de gemeente Den Haag uitvoert ...
Verder is het nu eenmaal een feit dat migrantengezinnen zijn
oververtegenwoordigd in de armoedestatistieken, zegt hij. ...
IRP: Zoals gewoonlijk willen de uitdelers niet ingaan op de
aangewezen probleem en. het is waarschijnlijk best zo dat er ook echt arme
allochtonen gezinnen zijn. Maar daar gaat de signalering niet over. De
signalering gaat over allochtone gezinnen die het kennelijk niet zo arm hebben,
gezien het bezit van een Mercedes. Het wordt nu ook algemeen toegeven dat er
allochtone gezinnen die naarstig sparen voor een huis in land van herkomst, en
dat geld sparen "uit de mond" van de kinderen. Het is volkomen terecht dat
autochtone burgers dit misbruik signaleren en er verontwaardigd over zijn.
Ook is het een wetmatigheid gebleken, dar autochtone
uitdelers op dit soort klachten niet of te laat reageren. Wat dus
noodzakelijkerwijs een verwijdering bij de autochtone burgers met zich
meebrengt. Of zoals de titel van het artikel op de website luidde:
Gratis trainingspak wekt afgunst en woede
De papieren titel is wat dat betreft een verslechtering. En
bevat eigenlijk ook een onjuistheid. want hoe het werkelijk zit, is natuurlijk
dit:
Allochtoon misbruik dwarsboomt hulp aan arme
kinderen
Maar er is nog meer vermeldenswaardig uit de
mond van de uitdeler:
|
Door nu in deze kinderen te investeren, voorkom je op termijn een
hoop rottigheid voor de samenleving. Daar ben ik heilig van overtuigd.’
|
Tja, bedelen met bedreigingen ...
En dit leidt allemaal natuurlijk tot nog meer verwijdering en
ondermijning van het sociale vertrouwen.
Een ondermijning die een natuurlijk uitvloeisel van de aanpak van het niets-doen,
in combinatie met reëel bestaande sociologische verschillen en de daaruit
voortvloeiende dynamiek.
Naar Multiculturele
samenleving
, Allochtonen,
lijst
, Allochtonen, overzicht
, of site home
.
|