Bronnen bij Multiculturele samenleving, sociaal vertrouwen: Putnam
Het werk van de Amerikaanse socioloog Robert Putnam met betrekking en de
relatie tussen multiculturaliteit en sociale samenhang heeft op
wetenschappelijke vlak grote impact gehad, omdat het een heilig huisje onderuit
haalde. Dat heilige huisje was dat culturele diversiteit altijd leidde tot
maatschappelijke vooruitgang - dat culturele diversiteit altijd goed was.
Meer specifiek vond Putnam, tot zijn eigen afgrijzen, dat culturele
vermenging, in tegenstelling tot zijn aanname, niet leidde tot vermindering
van het onderlinge wantrouwen, maar tot vermeerdering - een voor velen
schokkend resultaat dat stukje bij beetje in de media kwam
Het huisje was dusdanig heilig, dat Putnam,
zelf een multiculturalist (wie is dat niet in Amerika ...), de resultaten van zijn onderzoek
jaren onder de pet heeft gehouden, omdat hij zelf het er ook niet mee eens
was - en mede om het daarom nog eens te dubbelchecken.
Omdat het zo'n heilig huisje was dat omging, is het aanvankelijk ook
nauwelijks doorgedrongen wat het onderzoek in de praktijk betekent. Het
bekende verschijnsel doet zich dan voor dat er wel over geschreven wordt,
maar dat er weinig van beklijft. En dat er met jaren tussenpozen voortdurend
op teruggekomen wordt. Pas ergens in 2007 sloeg het echt aan.
Dit is weerspiegeld in onderstaande reeks artikelen over het onderzoek -
het eerste hier geciteerde stamt al van 2002 - dit is naar aanleiding van
het boek Bowling alone, dat een directe relatie legt tussen
vertrouwen, de Westerse organisatievorm van de vereniging, en het
functioneren van de maatschappij als geheel (de Volkskrant, 30-11-2002, door Pieter Hilhorst):
Er was weinig weerklank van dit artikel - de
politieke correctheid woedde nog in alle hevigheid. De redactie heeft het ook
pas later opgedoken, naar aanleiding van latere publicaties.
Het volgende artikel lukte dat ook nog niet in Nederland (NRC Handelsblad, 19-03-2005, door Marcia Luyten):
Let overigens op wat Putnam voorstelt als recept
voor integratie van minderheden - al de dingen die hij noemt (weggeknipt: de
rol van het leger), kan je samenvatten als: staatsverheerlijking - oftewel:
fascisme. In Amerika valt zoiets niet op, want het is om haar sterk
kapitalistische karakter al semi-fascistisch.
Ergens omstreeks 2006 raakten de ideeën van Putnam wat wijder
verspreid, zoals mede blijkt uit dit buitenlandse artikel, dat de boodschap
brengt als iets nieuws (Financial Times website, 08-10-2006, door John Lloyd):
Het onderzoek van Putnam gaf als uitkomst dat naarmate de
etnische diversiteit in een buurt of wijk groter is, niet alleen het wantrouwen
tussen de groepen toeneemt, maar ook het wantrouwen binnen de groepen. De
juistheid van deze uitkomst blijkt uit het feit dat Putnam, geschokt in zijn
geloof, de resultaten een aantal jaren niet heeft gepubliceerd, en dat pas heeft
gedaan toen hij dacht een alternatief of reparatie te kunnen bieden.
Voor we de uitkomst bespreken, eerst de alternatieven en
reparaties van Putnam. Die zijn de volgende, met tussen haakjes de gebruikte
voorbeelden of argumenten:
- Eerdere bezwaren tegen immigratie zijn niet uitgekomen (immigratie
van Polen, Italianen, joden, enzovoort)
- In Amerika is het goed gegaan (impliceert: Amerika is
een goed werkend land)
- Na twee of drie generaties komt het vanzelf goed
(impliceert: want in Amerika gaat het goed)
- Culturele diversiteit maakt creatiever (kijk maar naar
de joodse humor van bijvoorbeeld Woody Allen).
Deze algemeen geformuleerde correcties kunnen ook algemeen geformuleerd
weerlegd worden - voor een groot deel al gedaan in het kader van de
Nederlandse discussie over de multiculturele samenleving, in Allochtonendebat,
misverstanden
.
Samengevat hier, puntsgewijs in aansluiting op Putnam:
- Polen, Italianen, joden enzovoort hadden wel een andere cultuur dan de
Noordwest-Europese, maar behoren wel tot de westerse cultuur. De huidige Europese
immigranten behoren tot
niet-westerse culturen. En tussen die twee bestaan geen graduele, maar
kwalitatieve verschillen. Zigeuners vindt je in veel landen, en zijn nergens
geïntegreerd. De Amerikaanse indianen, de Australische aboriginals, en de
Nieuw-Zeelandse maori's zijn niet geïntegreerd. De integratie van negers in
Amerika is op zijn best "zwak" te noemen
. De oorspronkelijke Europees-Amerikaanse cultuur wordt dwingend opgelegd in de
vorm van vlag, volkslied, feestdagen, enzovoort.
- Twee weerleggingen: Amerika verschilt kwalitatief van Europa in dat
Amerika geen sociale maatschappij heeft en Europa wel. En Amerika kan men
met goede argumenten beschouwen als een niet-geslaagde cultuur, vanwege haar
gebrek aan sociale samenhang in combinatie met haar agressie naar buiten.
- Net als ten eerste en ten tweede: er is geen historisch voorbeeld van
het
huidige type migratie, en Amerika is geen goed voorbeeld.
- Dit is het "couscous en buikdansen" argument. Het is geen compensatie voor
overlast, criminaliteit en verzwakking van de sociale structuur.
Kortom: van de pogingen tot alternatieven en reparatie van Putnam blijft zo
weinig heel, dat het in ieder geval in geen verhouding staat tot de negatieve
aspecten die in Europa overduidelijk zichtbaar en meetbaar zijn: de toegenomen
overlast, criminaliteit, en dergelijke.
Putnam noemt ook nog de materiële opbrengst van immigratie.
De vorm daarvan is wel bekend,
namelijk de opbrengst van goedkope arbeid. Maar het overgrote deel van die
opbrengst komt niet terecht in de buurten waar de immigranten wonen, maar bij de
eigenaren van de bedrijven waar de immigranten werken, dat wil zeggen: in de
rijkere gemeenschappen. En zo ontstaat er dus nog een tweede toename van sociale
splitsing: die tussen de top en de bodem van de maatschappij.
Zo
kwam het kennelijk ook onder ogen van oorspronkelijk wat rechtser journalist
en humanistisch denker H.J.Schoo, die inmiddels bij de Volkskrant
terecht was gekomen. Die ging ook even met de stofkam door Putnams
conclusies bij de resultaten van zijn onderzoek
(de Volkskrant, 07-07-2007, column door H.J. Schoo):
En je kan je met de nog grotere culturele
verschillen bij Europese allochtone immigranten plus de veel nauwer op
elkaar levende bevolking met goede reden afvragen of er wel een eeuw tijd is
om dit probleem op te lossen ... In deze
versie van Putnam's verhaal komt ook het economische aspect van immigratie
aan bod. Die materiële opbrengst is ook wel bekend,
namelijk de opbrengst van goedkope arbeid. Maar het overgrote deel van die
opbrengst komt niet terecht in de buurten waar de immigranten wonen, maar bij de
eigenaren van de bedrijven waar de immigranten werken, dat wil zeggen: in de
rijkere gemeenschappen. En zo ontstaat er dus nog een tweede toename van sociale
splitsing: die tussen de top en de onderkant van de maatschappij. Eveneens een
ondermijning van het sociale vertrouwen in de maatschappij.
Maar de betekenis van de lange reeks voorbeelden voorafgaande
aan de meer theoretische verhandeling van Putnam laat dus de daadwerkelijke
praktijk zien van datgene dat Putnam in meer algemene zin beschreven heeft. Een
volgorde die min of meer noodzakelijk is voor sociologen omdat het beschrijven
van allochtone, niet-westerse, invloeden als hebbende negatieve aspecten (bijna)
volstrekt taboe is. In Nederland, maar waarschijnlijk nog meer in Amerika, waar
de langere tijd voornaamste immigrantengroep de negers zijn, en iets negatiefs
zeggen over negers is volstrekt onmogelijk in Amerika, vanwege de instantane
kreten van "Racisme!!!". Een neiging die ook hier steeds mee de kop begint op te
steken
.
Maar hier op deze plaats die niet bereikbaar is voor de
multiculturalistische gedachtenpolitie kunnen we zonder meer conclusies dat de
aanwezigheid van allochtone immigranten een ernstige bedreiging is voor het
sociale vertrouwen. En daarmee een ernstige bedreiging voor de westerse
maatschappijen en culturen. Een bedreiging die dodelijk dreigt te worden, door
de collaboratie van de maatschappelijke elites
. Die die bedreiging al expliciet uitgesproken hebben
.
Inmiddels begon "Putnam" zich ook wijder te verspreiden - het volgende
artikel had een introductie op de voorpagina (de Volkskrant, 08-09-2007, van verslaggever Peter Giesen (voorpagina)):
En verderop in de krant (de Volkskrant, 08-09-2007, door Peter Giesen (katern Kennis)):
Overbodig te zeggen dat (nu schrijvende in 2009)
de oproepen en pogingen tot desegregatie onverdroten doorgaan.
Pas in 2008 werd de koe echt bij de horens gevat, toen ook in de PvdA de
ontkenning van de negatieve effecten van immigratie onhoudbaar bleek, en
haar leider Wouter Bos de integratieproblematiek tot speerpunt van beleid
maakte (de Volkskrant, 28-06-2008, door Yvonne Zonderop):
Putnam zet het hier nog eens
naast elkaar, wat gelegenheid biedt om nogmaals de fouten eruit te halen:
|
In veel westerse landen vergrijst de autochtone bevolking. Immigranten
zijn jonger, ze krijgen meer kinderen. |
Precies wat je niet wilt: de bevolking moet krimpen. - nog meer consumenten in
het Westen kan de natuur niet aan.
|
‘Dat brengt allerlei voordelen. Succesvolle immigratie bevordert
ondermeer de creativiteit en de economie.
|
Onbewezen. De extra creativiteit in Amerika komt van de hooggeschoolde en
hoogbetaalde kennisimmigranten. Van moslims kan je op dit terrein alleen maar
negatieve verwachtingen hebben
.
|
‘Veel immigranten in Europa zijn moslim, dat is een serieuzer argument.
Maar goed, de VS waren overwegend protestants toen al die katholieke
Polen en Italianen kwamen. Dat viel ook niet goed bij iedereen. |
Een verschil van 10 gelijkstellen met een verschil van 100. Bijzonder
onwetenschappelijk.
|
‘De VS zijn zeker geen hemel op aarde. Maar wat betreft immigratie bogen
wij op meer ervaring dan veel andere landen. Daarom geef ik twee
voorbeelden waar uw lezers misschien van opkijken, maar die toch
illustratief zijn.
‘Ten eerste noem ik het leger. .. |
Dit voordeel hebben we al ontmaskerd - het andere komt hij niet aan toe in
het interview. Dit is ook allemaal niet geldig, gezien de verschillen in
omstandigheden van Amerikaanse en Europese immigranten
.
De positie van Putnam in het debat over de waarde van de multiculturele
samenleving kan men aflezen aan de reactie van Marcel van Dam, een krachtig
verdediger van multiculturaliteit (de Volkskrant, 03-07-2008, column door Marcel van Dam):
Het Verwey-Jonker Instituut is weer zo'n
gevalletje van "onderzoekers" die niet kijken naar de werkelijkheid, maar
naar wat ze willen: een gemengde cultuur dus gemengde samenleving. En ook al
zeggen de onderzoeken naar de werkelijkheid dat dit niet zo werkt, de
ideologen, want dat zijn het, van de Nederlandse sociologie (en net als
Marcel van Dam) denken het beter te weten.
Overigens staan hierin ook weer diverse leugens: Nederlandse
immigranten richtten misschien als eerste Hollandse clubs op, maar als
tweede gaven ze hun kinderen namen uit het immigratieland (veelal zichzelf
ook, trouwens), en voedden die kinderen grotendeels op in de
immigratielandtaal.
Het interview leidde ook nog tot een reactie met een argument dat ook de
redactie tot nu toe over het hoofd had gezien (de Volkskrant, 09-07-2008, ingezonden brief van Bert Fakkeldij
(Lelystad)):
En onmiddellijk blijkt dus dat het onderzoek van
Putnam ongetwijfeld deugt, maar dat zijn verhaal eromheen aanzienlijke
lacunes bevat. Want deze opmerkingen plaatsen de positieve geluiden van
Putnam over immigratie ineens in een ander kader. Waar dat zich eerst laats
lezen als een tegenwicht bij de resultaten van zijn onderzoek, lijkt dat nu
dus doodgewoon eenzijdigheid.
En eenzijdigheid is een doodzonde voor een wetenschapper.
Waar Putnam onderzoek naar het begrip sociale samenhang, dient hij al zijn
andere begrippen en argumenten ook te onderbouwen met onderzoek, of beide
kanten van de zaak te vermelden. Zo stelt hij bijvoorbeeld dat diversiteit
leidt tot creativiteit. Daar is geen enkel bewijs voor. Het zou met het
grootste gemak omgekeerd kunnen zijn - tot je bewijzen of argumenten levert.
Want in ieder geval lijkt uit de bovenstaande reactie al één bewering van
Putnam onjuist: migratie heeft niet altijd voordelen! Het heeft soms zelfs
sterke nadelen. Dus de kans dat er in het algemeen ook aanzienlijke nadelen
aanzitten, is ook aanzienlijk. En op dat moment is een uitspraak als:
"Migratie is voordelig" een leugen.
Naar Cultuur, vermenging, sociaal vertrouwen
,
Cultuur, vermenging
, of site home
·.
|