Bronnen bij Vijfde colonne: gewone moslims
| 25 okt.2009 |
De vijfde groep, de gewone moslims, wordt normaliter ook beschreven als
"gematigd". Die gematigdheid bestaat voor een belangrijk deel uit
inactiviteit. Qua houding zijn ze sterk solidair met hun radicalere
geloofsgenoten die wel vocaal zijn. Onder een enkel voorbeeld van de
stemming van de gewone moslims:
Uit: De Volkskrant, 24-10-2009, van verslaggeefsters Janny Groen en
Annieke Kranenberg
'Echte pioniers', zeggen ze eensgezind
De aanstelling van met name Ali Eddaoudi als legerimam ontlokte fel debat.
Nu vertellen hij en Suat Aydin hun verhaal.
... Toen hij werd gepolst voor het leger, besefte Eddaoudi, dat hij
een gevoelig besluit ging nemen. Zijn achterban verwachtte helemaal niet dat hij
voor Defensie zou kiezen. 'Het was flink wikken en wegen', zegt hij. ...
Wat zeggen de legerimams tegen militairen die fel worden
bekritiseerd omdat ze tegen hun moslimbroeders in Afghanistan vechten? Dat dat
gevoel sterk leeft in de moslimgemeenschap, bewijzen de talloze emotionele
uitlatingen op internetfora over de gesneuvelde moslimsoldaat Azdin Chadli.
...
... Eddaoudi: 'Je mag nooit tegen een moslim vechten. Dat
beeld heerst bij veel moslims. ...'
Red.: Geen verdere toelichting noodzakelijk.
Dit is slechts een enkel voorbeeld van de onderlinge
loyaliteit van moslims, zie hier
.
Dat die gewone moslims ook gezien worden als medestrijders
blijkt hier:
Uit: DePers.nl, 26-12-2009.
Ahmadinejad: 'Europese politici zijn dom'
De Iraanse president Mahmoud Ahmadinejad heeft zaterdag Europese politici
als ,,dom'' bestempeld. ...
Europese politici zouden volgens Ahmadinejad onterecht
denken, dat ze met een minarettenverbod paal en perk kunnen stellen aan het
islamitische geloof. ,,Ze begrijpen echter niet, dat niet de minaretten de
mensen laten geloven, maar dat door het geloof minaretten ontstaan.''
Meer dan 57 procent van de Zwitserse bevolking stemde eind
november in een referendum voor een verbod op het bouwen van nieuwe
minaretten. ...
Red.: Middels wijdverspreid is ook de uitspraak van
Turks premier Erdogan, gedaan tijdens een toespraak:
|
"Onze moskeeën zijn onze kazernes, onze minaretten zijn onze speren
en onze gelovigen zijn onze soldaten" |
Al eerder gemeld het geval van een Marokkaanse spion. Hier de reden waarom het
voor ieder, gewone, Marokkaan, geldt:
Uit: De Volkskrant, 02-04-2010, van verslaggeefster Janny Groen
'Spion' L. onder druk gezet in Marokko
De Rotterdamse politiebrigadier Ré L.(39), die in september 2008 in opspraak
kwam wegens spionageactiviteiten, deed dit onder druk van de Marokkaanse
autoriteiten. Op een reis naar Marokko zou hij zijn mishandeld. Ook zou zijn
familie in Marokko stevig zijn geïntimideerd. Dit vertelde Ré’s advocaat Van
Riet woensdag in het tv-programma NOVA.
Het Openbaar Ministerie verdenkt de ex-agent van ambtelijke corruptie en
schending van zijn geheimhoudingsplicht. Hij zou van februari 2006 tot maart
2008 gegevens uit de politiebestanden hebben doorgespeeld aan een medewerker
van de Marokkaanse ambassade. Het betrof persoonsgegevens en informatie over
politiecontacten van mensen die handel met Marokko wilden drijven. Het ging,
aldus het OM, om privacygevoelige informatie en niet om staatsgeheimen.
...
De zaakte lekte uit in september, wat tot een publiek debat leidde
over de ‘Marokkaanse lange arm’ in Nederland. ...
Red.: En die Marokkaanse lange arm kan dus iedere, gewone,
Marokkaan in Nederland treffen.
Soms staat er een enkele klokkenluider op - en dan gaat er meteen
een beerput open:
Uit: De Volkskrant, 03-04-2010, van verslaggeefster Janny Groen
Verborgen orthodoxie
Tussentiel: Nederlanders zien doorgaan niet wat achter het moderne imago
schuilt
Nederlands-Turkse ouders eisen transparantie over de religieuze achtergrond
van het Cosmicus Montessori Lyceum (CML) in Amsterdam-Oost. Bij de zoektocht
naar een geschikte school voor hun zoon stuitte een Nederlands-Turks
echtpaar bij toeval op banden van het CML met de conservatieve islamitische
Fethullah Gülenbeweging.
Eind februari richtte het verontruste echtpaar zich per brief
tot directeur Ferd Stouten van de Montessori Scholengemeenschap Amsterdam
(MSA), die in 2008 een samenwerkingsverband aanging met het
levensbeschouwelijk neutrale Cosmicus. De ouders waren er inmiddels
achtergekomen dat Cosmicus in de Turkse gemeenschap bekend staat als
‘Gülen-organisatie’.
Dat ze zelf de Gülen-connectie moesten ontdekken, vinden de
ouders ‘onacceptabel’. ‘Orthodox religieus zijn mag in Nederland. Evenzo kan
men scholen oprichten op welke levensbeschouwelijke grondslag dan ook,
zolang deze voldoen aan de wettelijke eisen. Maar het recht van ouders op
een vrije schoolkeuze impliceert wel dat alle relevante informatie
beschikbaar moet worden gesteld’, aldus het echtpaar in de brief.
Red.: Het 'Nederlands-Turkse ouders' is dus
doodgewoon enkelvoud. En de rest van de ouders staat kennelijk achter de
islamitische Gulen-sekte, net als men vroeger de piramidefondsen voor
Nederland verborgen hield - de hele gemeenschap. Alle gewone moslims:
|
Onderwijsdeskundige Zeki Arslan van het multicultureel instituut
Forum begrijpt ‘de achterdocht en frustraties’ van de ouders die
transparantie eisen van het Cosmicus. Dat Cosmicus behoort tot de
Fethullah Gülenbeweging is, zegt hij, in Turkse kringen bekend. |
En wat die vinden is ook duidelijk:
|
De ouders sloten informatie bij uit open bronnen over de
verbondenheid van Cosmicus met de Gülen-beweging (FG). Zoals ‘een film,
foto’s en artikelen over de opening van de school op Turkse FG-sites’.
Expliciet stelden ze in hun brief aan Stouten dat ze anoniem willen
blijven, omdat hun kritiek ‘tot nare intimidaties kan leiden’. |
Natuurlijk wordt er ontkend dat er anden estaan. Maarzeldzam, komter nu wat
steun:
|
Het MSA, zegt Stouten, bewaakt het neutrale karakter van de school.
‘Wellicht werken bij Cosmicus mensen die sympathie hebben voor Fethullah
Gülen. Maar als de voorzitter van de raad van toezicht PvdA zou stemmen,
betekent dat ook niet dat die partij het hier aan het overnemen is.’
De ouders vinden zijn verweer ‘tamelijk naïef’. ‘Als een
streng conservatief-gereformeerde club een neutrale school opzet, zou
iedereen dat merkwaardig vinden.’ Ze verwijzen naar toenmalig minister
Vogelaar, die FG in 2008 karakteriseerde als ‘een orthodox islamitische
beweging’.
Ook hoogleraar Turkse taal en cultuur Erik-Jan Zürcher
gebruikt de kwalificatie ‘naïef’ voor Nederlandse partners die in zee
gaan met aan Fethullah Gülen gelieerde organisaties. ‘Ze zijn doorgaans
onvoldoende op de hoogte van wat achter het moderne imago schuilt’, zegt
hij. ‘Lastig is dat banden met Fethullah Gülen altijd worden ontkend.
FG-getinte organisaties als het Cosmicus, de Time Media Groep, de
Dialoog Academie, de ondernemersvereniging Hogiaf en diverse Turkse
internaten zijn in Nederland onafhankelijk geregistreerd.’ Die
organisaties worden volgens hem bestuurd door personen die gevormd zijn
door de FG-ideologie. |
Maar er zijn natuurlijk hele stromen naïevelingen die zich als multiculturele
goeddoener willen laten blijken:
|
De overkoepelende Stichting Cosmicus heeft overigens een Comité van
Aanbeveling met mensen als Alexander Rinnooy Kan (SER), Agnes Jongerius
(FNV) en oud-bankier Herman Wijffels. |
Tot slot nog wat informatie over deze club:
|
Fethullah Gülen is een charismatisch leider, in 1941 geboren in een
dorp in Noordoost-Turkije. Hij begon als prediker in Izmir, waar hij
logies beschikbaar stelde aan arme leerlingen. Gülen bouwde gestaag aan
een onderwijsnetwerk. Eind jaren negentig werd hoca (leraar)
Gülen ervan beschuldigd het seculiere karakter van de Turkse staat te
ondermijnen. Om rechtsvervolging te ontlopen vluchtte hij in 1998 naar
de VS.
Volgens IHS Jane’s, het internationale onderzoeksinstituut op
het terrein van defensie en veiligheid, zit de beweging wereldwijd in
een groeispurt. Jane’s analist islamitische zaken stelt in Gulen
movement: Turkey’s third power (2008) dat FG onder andere
kostscholen, universiteiten, televisienetwerken, banken en kranten
bezit.
Ook in Duitsland heerst twijfel over FG-scholen. In een
reactie op het voorstel van de Turkse premier Erdogan daar Turkse
middelbare scholen te stichten, merkte een Grünen-politicus deze week in
Tagesspiegel op dat ze al bestaan. Hij wees op de ‘Gülen-sekte’,
in Duitsland ook wel omschreven als ‘een islamitische vorm van de
Scientology Kerk’. |
Kortom: deze subgroep van de vijfde colonne zit overal.
En ze corrigeren actief de anderen:
Uit: De Volkskrant, 01-06-2010, van onze verslaggever John Wanders
De vlag brandt, klappen vallen
De anti-Israëldemonstratie is een kwartier bezig als je op je klompen kunt
aanvoelen dat er klappen gaan vallen. De woede van de circa vijfhonderd
demonstranten klinkt steeds duidelijker door in de gescandeerde leuzen.
‘Israël moordenaar!’ Leden van de mobiele eenheid halen uit auto’s schilden
en helmen tevoorschijn.
...
Tussenstuk:
Mannen vallen 'undercoveragente' aan
Na de demonstratie bij de Israëlische ambassade deed zich een incident voor,
waarbij een groep mannen een als moslima geklede vrouw belaagde. De mannen
vermoedden in haar een undercoveragente. Zij zagen hoe de vrouw zich
tegenover een agent had geïdentificeerd als politiemedewerker. Woedend
achtervolgden zij haar door het centrum van Den Haag. Daarbij vielen
klappen. De vrouw kreeg hulp van een agent op een fiets. Volgens een
politiewoordvoerder werkt zij inderdaad bij de Haagse politie, maar niet in
de uitvoerende dienst. ‘En zij is moslima.’
Volgende zaak:
Uit:
De Volkskrant, 09-06-2010, door Janny Groen
'Landverrader, we sturen je in een pakketje terug'
Hij was gelukkig getrouwd in Turkije en had een goede baan als rechter. Nu
wordt Çagatay Çetin zelf vervolgd, wegens het belasteren van de Turkse
identiteit. Hij heeft asiel aangevraagd in Nederland.
Tussentitel: Ik vind ook dat in 1915 genocide is gepleegd op Armeniërs en
andere christenen
‘Vrijgezel’ is Çagatay Çetin (31), een jonge Turkse rechter die in januari
naar Nederland vluchtte en hier politiek asiel heeft aangevraagd. Het is een van
de vijfhonderd woorden die Çetin zich in vier maanden met behulp van een
Turks-Nederlands woordenboek heeft eigen gemaakt. Hij was gelukkig getrouwd in
Turkije, maar door de ‘juridische en politieke hel’ waarin hij verzeild is
geraakt, wilde zijn vrouw van hem scheiden. ...
Volgens Çetin is hij in de problemen geraakt door een
mensensmokkelzaak die hij als rechter behandelde en waarbij ‘diverse collega’s’
waren betrokken. Hij wilde zijn collega’s niet ontzien en die hebben hem,
vermoedt hij, verlinkt. Çetin wordt, net als de prominente Turkse schrijver
Orhan Pamuk in oktober 2005, vervolgd wegens ‘het belasteren van de Turkse
identiteit’ op grond van artikel 301 van de Turkse strafwet. ...
Çetin heeft inmiddels drie gesprekken gehad met de IND en
wacht nu op een beslissing. Veilig is hij ook in Nederland niet, heeft hij
inmiddels ervaren. In maart werd hij op de markt van Deventer aangevallen door
vier Nederlands Turkse jongeren. ‘Ik schat ze begin twintig. Ze moeten me hebben
herkend van een foto op internet. Mijn verhaal heeft in de grootste Turkse krant
Hürriyet gestaan. Landverrader, riepen ze, we zullen je meenemen naar de
Turkse ambassade, dan word je in een pakketje teruggestuurd.’
Eind mei werd hij opnieuw bedreigd in Deventer, waar hij in
een asielzoekerscentrum zat. Van beide bedreigingen heeft hij aangifte gedaan.
Hij is inmiddels op een andere plek in Nederland ondergebracht. ...
Red.: Çetin heeft natuurlijk ook een oordeel
over wat hem in Turkije is overkomen:
|
Zijn lot noemt hij illustratief voor de slechte
mensenrechtensituatie in Turkije, dat onder druk van de Europese Unie
hervormingen doorvoert. |
Het oordeel alhier over wat hem in Nederland is overkomen is vanzelfsprekend
van dezelfde soort:het gedrag van de Turkse jongeren wijst op de slechter
wordende mensenrechtensituatie in Nederland. Door de komst van Turkse en andere
allochtone immigranten - en hun nakomelingen.
Ondertussen, wat verder weg:
Uit: De Volkskrant, 30-07-2010, van een verslaggever
Koranincident leidt tot protesten in Uruzgan
Afghanen zijn donderdag in Tarin Kowt de straat opgegaan, omdat militairen
van de internationale coalitiemacht ISAF een Koran zouden hebben beschadigd.
De Afghaanse politie heeft uit veiligheidsoverwegingen de bazaar in de stad
gesloten, deelde een woordvoerder van het ministerie van Defensie mee.
...
Red.: Nog geen Afghaan is op straat gesignaleerd na de
zoveelste ophanging door de Taliban. Ook de gewone moslim weet waar zijn
prioriteiten liggen.
Hier wat de gewone moslim van de gematigde moslim vindt:
Uit:
DePers.nl, 12-10-2010, door Arnold Karskens Islam | Fanatieke
moslims bedreigen tolerante
De angst zit diep bij de ahmadiyya-volgelingen
Niet alleen joden voelen zich in ons land bedreigd door intolerante moslims.
Ook medemoslims van de ahmadiyya-gemeenschap zijn bang. ‘Wij moeten worden
gedood.’
De kleine ahmadiyya-moslimgemeenschap in Nederland maakt zich grote zorgen
over acties van radicale geloofsgenoten. ‘Dit jaar kregen we twee brieven
waarin we kaffirs (ongelovigen, red.) werden genoemd en werd gezegd dat we
de vijand van de islam zijn’, zegt Noer L. Verhagen, landelijk voorzitter,
in de Mobarak-moskee aan de Oostduinlaan in Den Haag.
De angst zit diep, camera’s aan de gevel bespieden de
omgeving. ‘In Engeland werden dit voorjaar vlugschriften verspreid waarin
werd opgeroepen ons ‘ketters’ te doden. Ook werden posters opgehangen in
winkels in Londen en Bradford, waarin werd gewaarschuwd dat de eigenaar een
ahmadiyya is en dat een moslim er niet moet kopen.’
Rond deze tijd waren ook ahmadiyya-moskeeën in de Pakistaanse
stad Lahore doelwit van bomaanslagen, waarbij 86 doden vielen. Voorzitter
Verhagen: ‘De ideeën stoppen niet bij de grens. We willen geen strijd, maar
houden rekening met geweld in Nederland.’
De ahmadiyya-beweging ontstond in 1889 en kent over de hele
wereld zo’n 150 tot 200 miljoen aanhangers. ...
Dreigementen tegen deze, in de ogen van orthodoxe moslims
afvallige, groep zijn niet nieuw. Jaren geleden besloot het gemeentebestuur
van Heusden een informatiedag te annuleren na dreigementen uit de Turkse
gemeenschap.
Ook de Nederlandse imam Abdul Jabbar van de Ven uit Helmond
laat zich niet onbetuigd, zegt Azhar Naeem, woordvoerder van de ahmadiyya en
aanwezig bij het gesprek: ‘Hij riep op ons tot het uiterste te bestrijden.’
De moskee in Den Haag werd in 1987 in brand gestoken. De
daders zijn nooit gepakt. Als aanstichters van de recente terreur wordt
gewezen naar de organisatie Khatm-e-Nabuwat (‘Het einde van het
profeetschap’), een breed gesteunde fanatieke beweging die in Pakistan sterk
vertegenwoordigd is. Azhar Naeem: ‘Sinds 1974 worden wij in Pakistan voor de
wet als niet-moslim beschouwd. En sinds 1984 is het ons verboden ons voor te
doen als moslim.’ Voorzitter Verhagen voegt toe: ‘Wij dienen te worden
gedood.’
Voor de ahmadiyya is de islam een vreedzame godsdienst. Zij
verzetten zich tegen elk vorm van extremisme. In Nederland wonen zo’n 850
volgelingen, met een moskee in Den Haag en gemeenschapshuizen in Nunspeet en
Amsterdam. ...
Red.: De gewone moslim haat de gematigde moslim.
Op school zitten natuurlijk ook de gewone moslims:
Uit: De Volkskrant, 04-01-2011, door Janny Groen
Interview | Alice van der Mark, coördinator sociale veiligheid in het mbo
Compassie met jongeren die fouten maken
Soft is ze niet. Wel begripvol voor jongeren in het mbo die zoeken naar hun
identiteit of klem zitten tussen twee culturen. 'Een goed schoolklimaat krijg je
niet met repressie en extra beveiligers.' Haar werk: knokken voor elke leerling.
Tussentitel: Van Groningen tot Oss, overal zijn problemen | Alice van der
Mark, coördinator sociale veiligheid
Voor elke leerling zal ze knokken, ook al is de situatie nog zo uitzichtloos.
'Want elk jong mens is een ultieme inspanning waard', zegt Alice van der Mark
(58), sinds vijf jaar coördinator sociale veiligheid op het roc Mondriaan in Den
Haag.
Makkelijk is dat niet in een gepolariseerde multi-etnische
samenleving. Maatschappelijke spanningen sluipen ook de scholen binnen.
Islamitische radicalisering, extreem-rechtse uitingen, cyber-pesten,
discriminatie en tienerzwangerschappen gaan de schoolpoort niet voorbij.
...
Maatschappelijk wordt heel fel gereageerd op orthodoxe
moslims die om religieuze redenen weigeren personen van het andere geslacht een
hand te geven. Mbo-scholen die leerlingen opleiden voor de praktijk, worstelen
daar ook mee. Eind september werd Van der Mark geconfronteerd met Mehmet, een
jongen die sociaal-cultureel werker wil worden. Hij kreeg te horen dat hij die
opleiding niet kan volgen, omdat hij weigert mannen en vrouwen de hand te
schudden. Dat wordt in die beroepswereld niet geaccepteerd. Een patstelling.
'En als het dan niet lukt het op te lossen, wordt Alice erbij
geroepen', zegt Van der Mark. Er was van alles voorgevallen. Hij was een uur te
laat op een bemiddelingsgesprek gekomen, had zich niet netjes gekleed (zoals was
gevraagd), maar was in een trainingspakje komen opdagen. Hij had gelogen over
praktijkbegeleiders die telefonisch niet bereikbaar waren. Van der Mark grijpt
niet snel naar schorsing of straf, maar gaat vooral met argumenten de
confrontatie aan.
'Ik zeg: als jij erin slaagt op niet al te lange termijn vier
potentiële stageplekken te vinden, is er geen probleem. Je hebt dan aangetoond
dat je best kansen hebt in de praktijk. Maar je mag niet bij familie gaan
werken.' Mehmet slaagde daar niet in. Een nieuw bemiddelingsgesprek volgde.
'Prima als je in je privé-situatie geen handen wil schudden, zei ik. Maar
Mehmet, je bent hartstikke westers en je wilt goed functioneren. Is een hand
geven dan zo erg?' Eigenlijk niet, oordeelde Mehmet en hij gaf Van der Mark bij
zijn vertrek een hand.
Nauwelijks twee dagen later kwam Mehmet van zijn beslissing
terug. Hij was bewerkt door zijn ultra-orthodoxe neef, die economie, recht en
management studeert op het hbo.
Red.: Voor de gewone moslims gaat de mening van
een andere moslim als hij orthodoxer dus meer moslim is, altijd voor.
En natuurlijk geldt dat ook algemener:
|
Van der Mark krijgt nogal eens te horen: 'Het moet van Allah.'
Bijvoorbeeld als er een conflict is over gebedsruimte, handen schudden
of het dragen van een gezichtssluier. |
Effectief vormt het dus één geheel, dat voortdurend streeft naar meer islam.
Gewone moslims tezamen met de strengere.
Nog meer gewone moslims:
Uit: De Volkskrant, 10-02-2011, van verslaggeefsters Janny Groen en
Ianthe Sahadat
Islamitisch onderwijs | Ouders vinden in stad geen scholen 'met veilig
klimaat'
A'dam tegen thuisonderwijs
Het Islamitisch College Amsterdam(ICA) gaat in augustus dicht. Ouders van 97
leerlingen willen hun kinderen thuis les gaan geven ...
... Begin februari ontving de gemeente 97 brieven van ouders die
aangaven dat geen enkele middelbare school in de stad voldoet aan hun
levensbeschouwelijke eisen. ...
De leerlingen zijn afkomstig van het Islamitisch College
Amsterdam (ICA), een van de twee islamitische middelbare scholen in
Nederland. De andere is Ibn Ghaldoun in Rotterdam. Het ICA gaat in augustus
dicht. Van Bijsterveldt heeft de subsidie ingetrokken, vanwege zwak
onderwijs en omdat aantal leerlingen onder de wettelijk norm bleef.
'We zitten in de afbouwfase', zegt rector Kudret Camdere van
het ICA. Hij rekent voor dat, als de eindexamenkandidaten van de in totaal
297 leerlingen worden afgetrokken, er zo'n 170 moeten worden overgeplaatst
naar andere middelbare scholen. De Werkgroep Overdracht van het ICA heeft de
afgelopen maanden samen met de gemeente geprobeerd de leerlingen op andere
scholen te krijgen. 'Dat viel niet mee', zegt Camdere. 'Op onderwijsgebied
liggen er geen obstakels. Ronduit problematisch blijkt de acceptatie van de
islamitische identiteit.'
Volgens Camdere is de werkgroep op zo'n acht scholen wezen
praten en bood geen enkele 'een veilig schoolklimaat'. Belangrijk voor
ICA-ouders is dat er een gebedsruimte is, jongens en meisjes gescheiden
kunnen gymen, de hoofddoek wordt geaccepteerd en dat meisjes niet hoeven
deel te nemen aan buitenlandse excursies. '
Red.: Gewone moslims blijken alweer extreme moslims -
een voorbeeld:
Uit: De Volkskrant, 10-02-2011, van verslaggeefsters Janny Groen
Interview | Redouan Iboualatsen, vader
'Onze kinderen mogen niet zijn wie ze zijn'
Islamitische kinderen worden op 'gewone' scholen niet geaccepteerd, vinden
hun ouders. ...
Waar hij, en met hem 'een heleboel islamitische ouders', mee
worstelt is dat 'de islamitische identiteit wordt geproblematiseerd'.
Iboualatsen: 'Er wordt heel moeilijk over kleding gedaan. Onze kinderen worden
niet echt geaccepteerd. Wij volgen het nieuws ook. Steeds zijn er incidenten met
meisjes die geen hoofddoek op mogen. Laatst weer in Volendam en in Utrecht. Onze
kinderen mogen niet zijn wie ze zijn. Als een kind van 12, 13 jaar de klas niet
in mag, boort dat heel diep in zijn welbevinden. De samenleving is verhard en
die verharding is ook de scholen ingeslopen.'
Een gebedsruimte, gescheiden gym, islamitische kleding
zijn belangrijke eisen, zegt Iboualatsen. ...
Iboualatsen maakt deel uit van de Stuurgroep
Thuisonderwijs, die de mogelijkheden van buitenschoolse lessen onderzoekt. 'Daar
kleven ook nadelen aan, maar die nemen we op de koop toe.' ...
Van het gesprek met Asscher verwacht hij niet veel. 'Hij
heeft ons al in de hoek gezet van ouders die niet voor onderwijs, maar voor
orthodoxie kiezen. Goed onderwijs vinden we wel degelijk belangrijk voor onze
kinderen. De wethouder kan ons de voet niet dwars zetten. We staan in ons
recht.'
Red.: Tegen dit soort Taliban-figuren wordt in
Afghanistan gevochten. De enige zinnige reactie op dit soort lieden is de uit te
zetten naar Afghanistan - en daar iedere Nederlander en westerling uit weg te
halen natuurlijk. Aldaar hebben ze volkomen het recht hun eigen gang te gaan.
De multiculti-elite probeert het beter voor te stellen:
Uit: De Volkskrant, 10-02-2011, van verslaggever Alex Burghoorn
Reportage | Een interreligieuze tocht langs de gebedshuizen in
Amsterdam-West
Van moskee, via kerk naar de sjoel
Tolerantie en verdraagzaamheid zijn geen vervlogen begrippen. Omdat te
bewijzen
lopen geestelijken van de islam, het christendomen het jodendomsamen een blokje
om.
Zet een gesprek op tussen joden, christenen en moslims en de kans is groot
dat het uitloopt op een ruzie rond de stelling 'Onze God is de beste'. Imam Ali
Iftekhar Chisti zegt het daarom liever met bloemen.
'Een boeket met dezelfde bloemen is mooi', zegt hij met
zachte stem voor de deur van de An Nour-moskee (Licht) in Amsterdam-West. 'Maar
een boeket met verschillende bloemen is mooier.'
Samen met bekende geestelijken van joodse en christelijke
huize wandelen imam Chisti en nog een handvol moslims woensdag demonstratief een
blokje om. Van de moskee gaat het naar de protestantse Jeruzalemkerk en
uiteindelijk belanden ze aan tafels met joodse hapjes in de kleine sjoel van de
wijk De Baarsjes. Onderweg maken ze een praatje, over hoe goed het is dat ze
elkaar eens ontmoeten en bij elkaar over de vloer komen. ...
De 'interreligieuze wandeling' moet onderstrepen dat tolerantie en
verdraagzaamheid geen begrippen zijn uit vervlogen jaren.
Red.: Er is iets georganiseerd en de moslim-leiders
konden natuurlijk niet weigeren - dat zou groot in de krant komen. Maar de
gewone moslim heeft die beperking niet:
|
Dan, op weg naar de synagoge, is er een schreeuw: 'Kankerjoden!' De
joodse beveiliger is alert. Maar de schreeuwlelijk van islamitische
komaf maakt zich uit de voeten. Van een afstandje maakt hij nog de
Hitlergroet. |
De islam-beschaving heeft weer gesproken.
Overigens reageerde ook de imam op het incident. Met leugens
natuurlijk: Als de jongen naar een islamschool was gegaan was dit zeker niet
gebeurt - zie Buitenhof 13-02-2011, column Max Pam
(na 19:15 min.).
De tolerante gewone moslim:
Uit: De Volkskrant, 11-02-2011, tv-recensie door Jean-Pierre Geelen
College
Het was Twan Huys toch maar mooi gelukt advocaat Bram Moszkowicz te strikken
voor zijn programma College Tour. ...
De Bram ook, die meesterlijk een studente haar plaats wees
toen ze zijn cliënt Geert Wilders met Hitler vergeleek. Nauwelijks onderkoeld:
'Ik geef u twee adviezen. Het eerste is: gaat u geschiedenis studeren in plaats
van rechten. En eigenlijk laat ik het andere advies voor wat het is.'
...
Red.: De studente was een gewone moslima ... zonder
hoofddoek.
Een gewone moslim zegt iets gematigds:
Uit:
De Volkskrant, 03-03-2011, ingezonden brief van Naushad Boedhoe,
ex-moslim (Bleiswijk)
De islam is flexibel
'Ik stop liever met studeren dan dat ik ga lenen', zegt een moslima studente
(Binnenland, 1 maart). Meer moslimstudenten zeggen te zullen stoppen met
studeren als zij de studie niet kunnen betalen. Een studielening tegen
(woeker)rente is in strijd met de islam en daarom verboden, is de stelling.
De islam - zeg ik als ex-moslim - is flexibel en vraagt aan
de gelovige zich aan te passen aan de plaatselijke omstandigheden. Zelfs de
belangrijkste principes (de vijf zuilen) hoeven niet onder alle
omstandigheden te worden nageleefd. Zo hoeft de moslim die het zich
financieel niet kan veroorloven, de haj (bedevaart naar Mekka) niet te
volbrengen. ...
Ik raad moslims aan om naar de geest van de islam te leven en
zich aan te passen aan de omstandigheden hier. ...
Red.: Een ex-moslim, een zeldzaamheid, heeft makkelijk
praten over de flexibiliteit van de islam. Maar ware hij nog moslim, zou hij
onder de gematigden, de gewone moslims, vallen. En hier is de boodschap van
de preciezen:
Uit:
De Volkskrant, 05-03-2011, door Hicham Chara, afgestudeerd op het
onderwerp 'Islamic Finance' aan de Erasmus Universiteit Rotterdam
Rente is in islam niet toegestaan
Naushad Boedhoe stelt dat rente wel is toegestaan in de islam (Geachte redactie,
3 maart). Dit is klinkklare onzin. De islam is inderdaad flexibel en vraagt
inderdaad aan de gelovige zich aan te passen aan de plaatselijke omstandigheden
zolang de moslim zich kan en mag houden aan zijn religieuze plichten.
Het voorbeeld van Boedhoe over de Hadj klopt dan ook, net
zoals een moslim varkensvlees mag eten als er voldoende noodzaak bestaat,
bijvoorbeeld in het geval van een ernstige hongersituatie. In een dergelijke
situatie moet de moslim altijd de minst slechte oplossing kiezen.
In het geval van een studielening ligt het echter niet
eenvoudiger, zoals Boedhoe aangeeft, maar juist ingewikkelder, de noodzaak is
hier namelijk niet van direct levensbelang. ...
... wel is het belangrijk om aan te geven dat de heer Boedhoe
geen autoriteit is op het gebied van islam en financiering. Voor een moslim doet
alleen een gefundeerde mening er toe (op basis van de islamitische bronnen).
De islam keert zich inderdaad tegen uitbuiting van mensen en
stelt daarom dat een echte 'sociale lening' geen enkele vergoeding bovenop de
hoofdsom mag bevatten. ...
De studenten die menen dat rente niet is toegestaan zijn dus
goed op de hoogte en niet dom en bekrompen, zoals Boedhoe ze noemt. Zij komen op
voor hun eigen geloofsprincipes en dat is altijd slim. Tegelijkertijd komen ze
op voor toekomstige studenten met soortgelijke principes en ook voor andere
studenten die niet gesponsord kunnen worden door hun ouders. Niets zeggen zou
pas dom zijn. ...
Ik raad alle moslims aan om, zoals de heer Boedhoe zei, naar
de geest van de islam te leven maar hiernaast ook proberen vast te houden aan de
letter van de islam. Principes zijn er niet om bij veranderde omstandigheden
zomaar overboord te gooien. Kom voor je idealen op en doe dat vooral op tijd en
niet pas achteraf. Zo kan wellicht voorkomen worden dat het 'sociale'
leenstelsel er ooit komt.
Red.: En daar gaat het om: de religieuzen zullen
altijd gedwongen worden te leven naar de strenge uitleg van zijn geboden door de
preciezen, de fundamentalisten, hen. En doen ze dat min of meer systematisch
niet, dan zijn ze al redelijk snel ex-religieus. Daarom zijn de christelijke
kerken aan het leeglopen: rekkelijkheid verstaat zich niet met (monotheïstische)
religie. En daarom is de heer Boedhoe een ex-moslim.
Ook in Duitsland zijn er alleen gewone moslims:
Uit:
De Volkskrant, 22-04-2011, van de buitenlandredactie
Duitsland wijst homofobe imam uit
Duitsland heeft een radicaal-islamitische predikant uitgewezen omdat hij
haatzaaiende preken zou hebben gehouden waarin hij onder meer de doodstraf voor
homoseksuelen bepleitte. ...
Het uitwijzingsbevel werd Philips overhandigd tijdens een
bijeenkomst in Frankfurt waar hij predikte over 'De Islam - een verkeerd
begrepen religie'. ...
... De bijeenkomst waar Philips preekte werd bijgewoond door
circa tweeduizend toehoorders. Volgens de autoriteiten draagt Philips met zijn
redevoeringen bij aan de radicalisering van jonge moslims.
Red.: Allemaal heel gewone moslims.
Net als deze:
Uit:
De Volkskrant, 08-09-2011, door Janny Groen Reportage |
Moslim-pleegkind bij christelijke ouders
Yaaqoeb is nu 'neutraal katholiek'
Tussentitel: Door zijn doop zou Yaaqoeb geen buitenbeentje zijn
Het is de nachtmerrie van elke moslimouder wiens kind in een christelijk
pleeggezin wordt ondergebracht: dat het wordt bekeerd. Latifah Odriss (36) uit
het Limburgse dorp Belfeld (gemeente Venlo) is het overkomen. In april 2010 werd
haar toen 8-jarige zoon Yaaqoeb gedoopt. Tegen haar zin. ..
Intussen groeit de onrust in de Limburgse moslimgemeenschap
door Yaaqoebs doop. De meidenorganisatie Moslima's Actief uit Roermond is op
internet een steunactie begonnen. Handtekeningen worden ingezameld en een
protestmars wordt voorbereid. Honderden, vaak emotionele reacties, zijn bij
binnengekomen. Volgens een woordvoerster bevestigt de zaak-Odriss het negatieve
beeld dat bij veel moslimgezinnen bestaat over Jeugdzorg. De wildste verhalen
doen de ronde. Bijvoorbeeld dat moslimkinderen 'expres bij kafir (ongelovige) en
joodse gezinnen' worden ondergebracht.
Red.: Louter honden en varkens, die kafirs en joden.
Tijdens de 10-jarige herdenking van 9/11, een paar weken
terug, kwam het voorval van jongens in Ede ter sprake die zouden hebben staan
juichen. Allemaal sterk overdreven en onzin, volgens de multiculturalisten en de
moslims. Hier is de waarheid:
Uit:
De Volkskrant, 22-09-2011, door Paul Onkenhout
Interview | Journalist Hans Moll (64)
'Weet je dat hij een neocon is?'
Over het gepolariseerde debat op de redactie over de islam en Israël
schreef voormalig NRC-redacteur Hans Moll een boek. Hij wil discussie, in plaats
van meningen.
Duidelijk is de boodschap zeker die Hans Moll in zijn boek verkondigt over
zijn oude werkgever. Op pagina 40: 'Het is moeilijk te zeggen wanneer het
precies is gebeurd, maar de berichtgeving in de NRC over Israël, de
Palestijnen en de islam is de laatste tien jaar veranderd. De NRC is steeds
minder positief over Israël en steeds minder negatief over Hamas gaan
schrijven.' ...
Toen u vorig jaar met de vut ging dacht u: en nu ga ik een boek schrijven
over NRC Handelsblad?
'Nee nee nee. Dit boek is ontstaan uit onbenul en toevalligheid. Voordat ik bij
de krant kwam, heb ik een paar lange reizen gemaakt door Zuidoost-Azië. Ik kwam
in contact met de islam. Na de aanslagen op 11 september 2001 ging ik me nog
meer voor de islam interesseren, ook door mijn ervaringen als verslaggever op de
redactie binnenland.
'De volgende dag deed ik straatinterviews bij scholen in
Amsterdam. Ik maakte iets onbegrijpelijks mee. Ik hoorde jongens en meisjes
zeggen dat het nu 1-1 stond. En dat iedereen nu tenminste weet wat de
Palestijnen elke dag overkomt. Dood aan de joden, zeiden ze ook. Waar gaat dit
over, dacht ik?
Red.: Waar dat over gaat? Hoe de gewone moslim denkt.
Een toelichting daarvan, uit de mond van de witte raaf: de
afgevallen moslim:
Uit: De Volkskrant, 14-01-2012, door Said el Haji, schrijver. In 2011
verscheen zijn roman De aankondiging.
Waarom ik mijn zoon niet laat besnijden
Niemand weet nog wat de symbolische betekenis van besnijdenis is. Een
mechanische geloofspraktijk zet ertoe aan.
Tussentitel: Ook verlichte moslims laten hun zoons besnijden om niet van de
groep af te wijken ... Mensen laten hun kind niet besnijden om
dichter bij God te zijn, maar om geen afstand te scheppen tot de groep
waartoe ze willen behoren.
Er zijn 'verlichte' moslims − laten we ze seculier noemen −
die de islam met een grote korrel zout nemen, die er de kostelijkste grappen
over kunnen maken, die niet nalaten het domme, religieuze nabauwen in de
moslimgemeenschap belachelijk te maken, die alle geïnstitutionaliseerde
religies eigenlijk maar niks vinden, maar die niettemin hun zoons laten
besnijden. Waarom? Omdat ze, als het er echt op aankomt, niet van de groep
willen afwijken. Niet dat ze staan te springen om er lid van te zijn, niet
dat ze uiting willen geven aan de diepgevoelde wens deel te zijn van een
groter geheel, ze willen gewoon geen heisa. ...
Red.: En wat betekent dat ze bij de keuze tussen een
niet-islamitische heilige en een islamitische schurk, altijd voor de
islamitische schurk zullen gaan.
"De uitspraken van enkelingen zijn absoluut geen bewijs dat
de gewone moslim ook een echte islamitische maatschappij wil", ook wel
samengevat als "moslims willen hetzelfde als u en ik" (die laatsten zijnde de
westerse burgers). Hier is het bewijs van het tegendeel:
Uit: DePers.nl, 04-12-2011.
Moslimbroederschap wint in Egypte
Islamitische partijen zijn de grote winnaars in de eerste ronde van de
Egyptische parlementsverkiezingen. Gezamenlijk kregen ze 65 procent van de
stemmen. Dat blijkt uit zondag gepubliceerde officiële cijfers.
De voorheen verboden Moslimbroederschap is de grootste partij met 36,6 procent
van de stemmen. De fundamentalistische al-Nour kreeg 24,3 procent. De gematigde
moslimpartij Wasat kwam uit op 4,2 procent. ...
Red.: Er waren dus wel gematigde moslims. Dat wil
zeggen: die moslimbroeders zijn beslist geen gematigde moslims. En de
gematigde moslims kregen net geen 5 procent. De gewone moslim is geen
gematigde moslim. In Egypte en in Koeweit:
Uit: De Volkskrant, 04-02-2012, van de buitenlandredactie
Islamisten in Koeweit winnen verkiezingen
De islamisten hebben een grote overwinning geboekt bij de
parlementsverkiezingen in Koeweit afgelopen donderdag. De uitslag kan
gevolgen hebben voor de militaire aanwezigheid van de Verenigde Staten in de
olierijke golfstaat.
De conservatieve oppositie won tweederde van de vijftig
parlementszetels, 23 daarvan worden ingenomen door islamisten. Hun visie
komt overeen met die van de Moslimbroederschap in Egypte. Geen enkele
vrouwelijke kandidaat heeft een zetel bemachtigt, terwijl in het vorige
parlement nog vier vrouwen zaten. ...
Red.: Ook in Koeweit zijn de moslims niet
gematigd. En:
|
Koeweit is bovendien het zoveelste Arabische land waar de islamisten
een ruime verkiezingswinst hebben behaald. Eerder gebeurde dit ook in
Tunesië, Marokko en Egypte. |
De moslims in de hele Arabische wereld zijn niet gematigd. En er is geen enkele
reden om te veronderstellen dat de moslims uit de Arabische wereld die naar het
westen zijn gekomen wél gematigd zijn.
Eerst het bekende verschijnsel:
Uit: De Volkskrant, 29-05-2012, door Michel Maas Interview
| Irshad Manji, schrijfster over de groeiende invloed van militante
moslims
'Indonesië wordt zo een tweede Pakistan' Na
dreigementen van militante moslims heeft popster Lady Gaga dit weekeinde
haar geplande concert in Jakarta afgelast. De radicale islam drukt steeds
zwaarder op Indonesië, stelt de Canadese schrijfster Irshad Manji.
De Indonesische overheid lijkt steeds meer geneigd te zwichten voor de druk
van militante moslims. Niet alleen Lady Gaga is daarvan het slachtoffer, ook
de Canadese islamitische schrijfster Irshad Manji ervoer aan den lijve dat
het Indonesië dat zij kende van een eerder bezoek, vier jaar geleden, niet
meer zo tolerant is als voorheen.
Wanneer je je boek Allah, Vrijheid en Liefde noemt,
kun je weten dat je sommige moslims tegen je in het harnas jaagt. ...
Red.: Precies: de islam heeft niets met
vrijheid en liefde. Volgens de correspondent.
|
Spreekbeurten in Jakarta, Solo en Yogya
werden afgelast, verplaatst of verstoord door
radicale moslims. De politie verleende de
radicalen alle medewerking.
Uitgerekend in haar nieuwe boek wijdt zij nog een jubelend
hoofdstuk aan Indonesië, op grond van haar
eerdere ervaringen in het land. Manji: 'De
woorden die ik gebruik in het boek zijn: als
jullie een voorbeeld willen van betekenisvolle
gematigdheid, dan moet je naar Indonesië komen.'
In het bewuste hoofdstuk beschrijft Manji hoe zij vier jaar
geleden haar vorige boek ten doop hield in
Indonesië. 'Er kwam er een heel divers scala aan
mensen op af. Een transseksueel vertelde over
haar gevecht om een hoofddoek te mogen dragen.
Tegelijk waren in diezelfde zaal zeer
conservatieve moslims, die haar niet bedreigden
of aanvielen. Daartussenin: Javaanse dansers,
gitaarmuziek en poëzie.
'En dan nu, vier jaar later... Mijn hart breekt. Eerlijk.'
Radicale moslims maken haar het spreken onmogelijk. Waar zij
ook komt in Indonesië, overal duiken mannen in
witte gewaden op. Het zijn leden van de
islamitische knokploeg FPI (Front van de
Verdedigers van de Islam).
Manji heeft net weer zo'n ervaring achter de rug in het
vrijzinnige cultureel centrum Salihara in
Jakarta. Ook deze bijeenkomst werd verstoord
door mannen die Allah U Akbar (God is groot)
riepen - alsof dat een verwensing is - de
aanwezigen bedreigden en hekken vernielden. 'De
ruiten op de tweede verdieping begonnen te
rammelen...'
De politie was aanwezig en maakte een einde aan de
bijeenkomst. Niet de gewelddadige FPI'ers, maar
Irshad Manji moest mee naar het bureau. |
Waar het hier om gaat, is de identiteit van de ware schuldigen. Dat zijn
deze:
|
Het zijn de voorzichtigen, de gematigden die
problemen laten doorzieken, zegt ze. Ook in
Indonesië.
'De zogenaamde gematigde moslims zijn een deel van het
probleem. Alle moslims die denken dat zij de
islam en de mensheid een dienst bewijzen door
gematigd te zijn in deze tijd van morele
crisis... Mensen denken dat zij de vrede kunnen
bewaren door alles maar toe te dekken, en verder
te zwijgen. Dat maakt alles alleen maar erger!' |
En zo is het niet alleen in Indonesië, maar over de hele wereld waar er moslims
verkeren. Meerderheid of minderheid.
Dus ook in Nederland:
Uit: De Volkskrant, 09-07-2012, door Ibrahim Wijbenga,
straathoekwerker, CDA-raadslid en belijdend moslim.
Moslims, wijs de radicalen af
De islamitische gemeenschap zou stelling moeten nemen tegen radicale
predikers. Hun invloed op moslimjongeren neemt toe.
De moslimgemeenschap wordt in toenemende mate geconfronteerd met
geradicaliseerde moslims. ...
Red.: Om de zoveel jaar staat er eentje op
om dit te signaleren, uitsluitend en vanwege dit:
|
de schade die zij aanrichten [is] enorm. Met
name voor de moslimgemeenschap. Hun provocaties
zorgen ervoor dat de islam in toenemende mate
wordt geassocieerd met antidemocratische
sentimenten, en als een gevaar voor de
samenleving wordt beschouwd. |
Deze groepen laten de overige burgers zien waar de islam voor staat. En dat is
niet handig, zolang je een minderheid bent. Dat moet je pas doen als je de
daadwerkelijke kans hebt dit uit te voeren. Dan is er geen enkel bezwaar. Van
geen enkele moslim. Degene die bezwaar maken, zijn per definitie geen moslim,
want de islam staat voor werelddominantie. Hetgeen volkomen logisch is voor een
goddienst die stelt dat het hele heelal wordt geregeerd door een almachtige -
hun almachtige.
Er zijn alleen maar gewone moslims:
Uit: De Volkskrant, 12-11-2012, van verslaggeefster Ana van Es
'Lijfstraffen jongens in moskee-internaten'
Bureau Jeugdzorg onderzoekt of er aanwijzingen zijn voor misstanden bij
zogenaamde moskee-internaten in Rotterdam. Het ministerie van
Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) heeft daartoe opdracht gegeven.
In de internaten, gevestigd in het gebouw van een moskee,
mogen islamitische tieners naar buiten voor onderwijs aan een reguliere
school. Buiten schooltijd maken ze in het internaat huiswerk en moeten ze
religieuze bijeenkomsten bijwonen. Onduidelijk is hoeveel van deze
internaten er in Nederland zijn. Een landelijk register ontbreekt.
Volgens NRC Handelsblad, dat afgelopen zaterdag over
de internaten berichtte, zijn veel van de internaten illegaal en is er
sprake van misstanden. Met 'lijfstraffen' worden vooral jongens op het
rechte pad gehouden, zou blijken uit e-mails van de GGD Rotterdam. De
jongeren verblijven volgens de krant op zolders waarvoor geen vergunning is
afgegeven. ...
Red.: Zo gewone moslims.
Nog meer gewone moslims. Met het gewone antisemitisme.
Allemaal (het onderstaande gaat over Turken, maar daar kan je naadloos
Marokkanen voor invullen):
Uit:
De Volkskrant, 26-04-2013, van verslaggeefster Janny Groen
'Verketterd omdat ik de vinger op de zere plek heb gelegd'
Mehmet Sahin, die op tv het antisemitisme onder Turkse jongeren aan de orde
stelde en daarna een maand moest onderduiken, wordt nog steeds geïsoleerd en
geïntimideerd.
Tussentitel: Ik werd uitgescholden voor 'jij komt voort uit het sperma
van een Jood die een Turkse moeder heeft verkracht'
... Sahin, die promotieonderzoek doet aan de Vrije
Universiteit in Amsterdam, moest onderduiken na een aflevering van de
NTR-serie
Onbevoegd gezag, waarin hij wordt gefilmd tijdens zijn activiteiten als
buurtvrijwilliger en huiswerkbegeleider. In beeld komen vier Turkse jongens,
met wie hij het Dagboek van Anne Frank bespreekt. De jongens zeggen de
vreselijkste dingen over Joden. Bijvoorbeeld dat iedereen Hitler op een dag
dankbaar zal zijn dat hij alle Joden probeerde te vermoorden.
...
Red.: Een uitstekende gelegenheid voor de
Turks-islamtische gemeenschap om te laten zien wat waar is over al die mooie
woorden als ze gevraagd wordt hoe verlicht, aangepast aan de Nederlandse
maatschappij, Nederlandse normen en waarden, open, en beschaafd ze wel niet
zijn. Talloze onderzoeken waar daar de meest veelbelovende cijfers uit
komen.
Hier is de kille werkelijkheid - eerst de gemeenschap wat
verder af:
En dan de reactie van de gemeenschap wat dichterbij:
De werkelijkheid van de Turks-islamitische gemeenschap is ten opzichte van
de mooie woorden zo kil, dat je je op Antarctica waant. Het is gewoon nog
steeds dezelfde ingekankerde bekrompenheid waarmee ze uit Turkije (of
Marokko) zijn gekomen. En daar is dus al anderhalf à twee generaties niets
aan veranderd.
En oh ja, nog even over de waarheidsgetrouwheid van dit soort
mensen:
Aartsleugenaars, zodra dit soort belangen in het spel komen. En als je het
eenmaal doet, dan is dat heel moeilijk stoppen. Vandaar ook het al eerdere
gesignaleerde ingekankerde wantrouwen: behalve de islam en de Turkse of
Marokkaanse nationaliteit is niets heilig of van waarde.
Kijk er eens: weer een moslim die het met ons eens is:
Uit: De Volkskrant, 31-05-2013, door Shashi Roopram,
student-assistent van de afdeling sociologie aan de Vrije Universiteit en
Hasan Küçük, fractievoorzitter van de Islam Democraten in de gemeenteraad
van Den Haag.
#HetDuel Uitgedaagd op Volkskrant.nl
Er is geen 'sharia-driehoek' in de Haagse Schilderswijk, stelt Hasan Küçük. Dat
moslims er hun wil opleggen aan buurtbewoners, is een verzinsel van haatdragende
hindoes. Shashi Roopram spreekt dit tegen.
As-salam alaykum Shashi,
... Wij distantiëren ons van termen als 'orthodoxe', 'liberale' of 'gematigde'
moslims. Deze termen zijn bedacht door niet-moslims. Je bent moslim of je bent
het niet. Je kunt ook niet 'een beetje' in Allah geloven.
Red.: Glasheldere taal. Al vele
keren is het langsgekomen mar telkens kwam het niet tot noetren. Hier dan toch
het zoveelste geval:
Uit: De Volkskrant, 06-05-2015, door Arie
Elshout
Profiel | Schutters VS
Bekeerling
en tapijtreiniger waren buren
Een van de mannen die schoten
tijdens de Mohammedcartoon-bijeenkomst in de VS was in het vizier van de FBI. De
ander bleef onder de radar.
Dat het niet eenvoudig is
jihadisten met plannen voor aanslagen tijdig op te pakken, bewijst het verhaal
van Elton Simpson. De Amerikaanse FBI vond hem al sinds 2006 verdacht en opende
onlangs zelfs een nieuw onderzoek nadat hij op sociale media was gaan schrijven
over het terreurleger van 'Islamitische Staat' (IS). Toch
had de FBI er geen flauw benul van dat hij zondag een aanval wilde uitvoeren op
een Mohammed-cartoonbijeenkomst met Geert Wilders in Garland, Texas. De andere
schutter, Nadir Soofi, bleef helemaal onder de radar, hoewel hij in Phoenix,
Arizona, in hetzelfde appartementengebouw woonde als Simpson en misschien zelfs
in hetzelfde appartement. ...
Red.:
Alle terroristen waren gewone moslims voordat ze terrorist werden. Conclusie:
wat is het verschil tussen een gewone moslim en een terrorist: Een geowne moslim
is een terrorit waarvan nog niet duidelijk is dat hij een terroriste is. Al was
het maar omdat de geone moslim het onmogelijk maakt de terrorist eruit te halen:
Het standaard-verhaal, als er eentje betrapt wordt op terrorisme:
"Het was zo'n gewone jongen ...", oftewel: "Het was zo'n gewone molskim
...". En de concluise staat er in feite al en behoeft
slechts samenvatting: ten einde een einde te maken aan het terrorisme, is er
slechts één werkende oplossing: het verwijderen van alle moslims.
Door alle commotie rond alle moslims (bleken bijna allemaal Charlie
Hebdo-terroristen te steunen
) is de factor "gewone moslim" een
tijd lang buiten beeld geraakt. Hier weer eens een opvallend geval:
Uit:
De Volkskrant, 01-08-2015, door Aimée Kiene
Ze is wóédend als ze niet wint
Ze
loopt wereldtijden, maar traint er niet hard voor. Ze wil een goede moslim zijn,
maar bij haar sport kan je geen hoofddoek dragen. De bijzondere innerlijke
strijd van Sifan Hassan, die op haar 15de uit Ethiopië vluchtte en nu voor
Nederland de ene na de andere medaille haalt. 'Ik was erg boos. Heel erg boos.
Héél erg boos. Hahaha.' ... Je bent
moslima. Hoe belijd je je geloof? 'Ik bid. Dat is alles. Ik draag geen
hoofddoek. Een tijdje geleden droeg ik die nog wel, maar weet je, tijdens het
hardlopen kan ik geen hoofddoek dragen. En ik vind het niet goed, de ene keer
wel, de andere keer niet.'
Vind je het erg om geen hoofddoek te
dragen? 'Ja, dat vind ik erg. Maar ik hoop dat ik ooit een beter mens kan
worden. Ik hoop weer een hoofddoek te dragen. Later. Als ik niet dood ben.'
Is het moeilijk je geloof te combineren met de sport? 'Dat is
heel moeilijk. Moslims moeten de Koran volgen. Daar staat in dat je je moet
bedekken, je moet een hoofddoek om en je mag geen korte broek aan. Dat gaat niet
samen met mijn sport. Ik wil graag een goede moslim worden, maar dan zou ik
moeten stoppen met hardlopen.' Hoedt: 'Maar wat is belangrijker voor het
geloof: dat je een hoofddoek draagt of dat je goed bent voor je medemens?
Hassan: 'Zo werkt het niet. Je moet een goed mens zijn én je moet een
hoofddoek dragen.'
Maar dat lukt jou niet. 'Het is moeilijk.
Ik wil er hard voor werken om een goede moslim te zijn. Maar ik wil ook hard
trainen om olympisch en wereldkampioen te worden. Ik wil een goede moslim zijn
en in de hemel komen, maar ik draag geen hoofddoek. Ik heb nu gekozen wat het
beste voor mij is.' ... Je lijkt te bidden als je bij
een overwinning over de finish komt. 'Dan bedank ik God.' (Ze maakt
een gebaar met geopende handen.) 'Maar ik ga niet echt bidden, zo op de baan, in
mijn korte broek en mijn kont in de lucht.' (Lacht hard). ...
Je
spreekt je moeder helemaal niet meer. 'Nee.'
Ben je
haar kwijtgeraakt? 'Vanaf het moment dat ik in Nederland kwam, heb
ik geen contact met haar gehad. Geen telefoon, niks.'
Zou je dat
wel willen? 'Dat zou ik wel willen, maar ik vind het ook heel
moeilijk. Ik zou het geweldig vinden mijn moeder te zien, maar ze gaat echt niet
accepteren dat ik hardloop. Dat vindt ze belachelijk. Ze vindt het belachelijk
dat ik er zo bij zit (wijst naar haar kleding), of dat ik een korte broek aan
heb, of dat ik mijn haar omhoog heb.'
Je bent een internationale
ster aan het worden. Misschien ziet ze je wel op tv. 'Als ze me op
tv ziet, zegt ze tegen het scherm: 'Wat doe jij belachelijk!' Dat weet ik
zeker.'
Zou ze niet trots zijn? 'Een moslima gelooft
dat je dingen moet doen die in de Koran staan. Wat je verdient, of dat je
aanzien hebt, dat is niet belangrijk. En ze heeft ook gelijk. Ze wil het beste
voor haar kind, net als elke ouder.' Hoedt: 'Zij is je
moeder. Als ik mijn dochter zo lang niet had gezien en ik me misschien wel zou
afvragen of ze dood was en ik zou haar ineens op tv een hardloopwedstrijd zien
winnen, dan zou ik ontzettend blij zijn.' Hassan: 'Ik weet
dat ze heel blij zal zijn om me te zien. Maar ze gaat ook boos worden dat ik het
verkeerd doe. Dat weet ik zeker. Ik heb ook een Ethiopische moslimvriendin die
steeds tegen me zegt: 'Je moet echt een keer terug naar je geloof. Als je niet
teruggaat, is het klaar voor jou.''
Klaar? Dat je niet naar de
hemel gaat? 'Dat beslist Allah en niemand anders. Maar ze vindt wel
dat ik er bang voor moet zijn. Ze is heel kritisch op wat ik doe.'
Is je oma minder streng gelovig? 'O, nee. Ik wil graag
contact met haar, maar tegelijkertijd ben ik bang dat ze elke dag gaat zeggen:
'Stop met rennen.'' ... Sifan Hassan kijkt vragend: 'Is het klaar? Ik moet
nu echt gaan bidden.' Als ze na korte tijd terugkomt,
praten we nog even over haar plannen voor na haar sportcarrière. Ze hoopt ooit
genoeg geld te hebben om een eigen bedrijf te beginnen, waarmee ze weeskinderen
zou willen helpen. Met een grote grijns: 'Dan ben ik echt
een heel goede moslim.'
Red.:
Ook de gewone moslim is een levensgevaarlijke geloofsfanaticus.
Naar Allochtonen, vijfde colonne
,
Allochtonen lijst
,
Allochtonen overzicht
, of site
home
.
|